Bechyňka dostane po 90 letech nové trakční vedení, unikátní napájení zůstane

Trať Tábor - Bechyně. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářTrať Tábor - Bechyně. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Současné trakční vedení bylo vybudováno v letech 1937 až 1938, na některých úsecích je zřejmě ještě o deset let starší.

Odebírat
Upozornit na
guest
34 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
2101

Celkem mě udivuje že se tam při té výluce ani nepočítá se zrušením D3 a zřízením DOZ

Výpravčí

Za mě by mnohdy stačilo, kdyby se na D3 s krycíma návěstidlama a falešným traťovým souhlasem (např. Nejdek – Potůčky) zrušila ohlašovací povinnost. Je to levnější než kompletní SZZ + TZZ a na výhledové ETCS to taky jde navázat.

Jan Šlezingr

Aneb, nevíme co s tím, tak poflikujeme to nejhorší a časem se uvidí.

Michal M

Aneb zdroje jsou.

Chleba Nakup

A nejsou?

Matěj Šedivý

Jsem rád, že se nešlo cestou 25 kV 50 Hz. Tady dává smysl zachovat původní soustavu nebo zrušit elektrifikaci úplně.

Bez elektrifikace: nejlevnější řešení

25 kV 50 Hz: získám běžnou elektrifikaci v místě, kde to vlastně není moc potřeba

1500 V: Mám za to že nejdražší, ale umožňuje provoz nádherných historických vozidel.

Jestli ty peníze za možnost provozu historický vozidel stojí, ať posoudí každý sám, ale varianta konverze, byť je levnější než zachování stávající soustavy, by nedávala už vůbec smysl.

noerf

Oni je otázka, zda by v rámci půlroční výluky šlo provést i úpravu trati, aby zmizeli oblouky o poloměru menším než 150 m. A plánovat výluku turistické trati na prázdniny je zvláštní.

Zbyněk

Tím spíš, až na jeden oblouk v Táboře a druhý v Sudoměřicích jsou všechny ostatní v pustině a přeložit je není problém. Pro toho, kdo chce.

M19

Jasně, nějaké vlastnictví pozemků atp., to přece nic neznamená… 😁

55p

Kdo nechce, hledá důvody.

N.N.

Sám nejpíš víte, že se výkupy pozemků nedají stihnout za měsíc a že nestačí jen tak přijít s čárou v mapě: „My jsme si vzpomněli, chceme předělat projekt zahájené stavby“ To už tady taky bylo.

Narozdíl od zřízení bezstykové kolejnice a zavedení profilu V150 pro vybraná vozidla alespoň tam, kde to normy dovolí, což může SŽ udělat kdykoliv si vydupe peníze ze SFDI.

55p

To ne, ale reko TV se taky nezačala projektovat před měsícem a o výluce kvůli výměně mostu se taky ví.

M19

A já myslel, že už se ti žádný zábavný demagog neukáže. 😁 Neschopnost pochopit kontext bych na odiv nevystavoval. 😉

N.N.

Jenže rozhodující pro nasazení vozidel není kolik takových oblouků je, ale že tam je vůbec nějaký.
Na železnici ČR běžně jezdí Stadler GTW, který takové poloměry „umí“, verzi pro 1,5 kV najdete v zahraničí.
A pak jsou tady normy SŽ, které na poloměru 125 metrů nedovolují rychlost 30 km/h, zatímco Švýcaři tak jezdí na poloměru 50 metrů, sice na metrovém rozchodu, ale i tak.

okk

Tyhle český normy taky nechápu. Asi největší kontrast pro mě byly vlaky na Šikoku (JP). Po tratích co se tam jezdilo 120km/h by tady bylo sotva 50km/h. Sice se v tom za jízdy kvůli odstředivým silám prakticky nedalo pohybovat (dalo se přeručkovat jen dvojručmo), ale alespoň jsem neměl takový pocit zmaru jako v R11 z Brna do Jihlavy. Sice je fajn, když si na stolek položím skleničku s vodou co se nevylije, ale osobně bych raději uvítal ty géčka a byl tam za polovinu času (na stejně trasované trati sic!).

Plecháč

To tam mají nedostatek převýsení půl metru?

V. P.

Rozdíl je právě v tom rozchodu. Na normálním rozchodu je rozdíl v ujeté dráze na každé straně dvojkolí, tzn. kola, daleko větší než na úzkém rozchodu a to má díky vrtivému pohybu kol při jízdě v oblouku vliv na rychlost při jejich projíždění. Vyšší rychlostí by se mohlo kolo vyšplhat nad kolejnici a vykolejit. Domnívám se, že odstředivá síla v oblouku v tomto případě nebude ten nejdůležitější parametr, který omezuje rychlost.

okk

Souhlasím, že užší rozchod tomu určitě pomáhá (1067mm vs 1433mm). Plus asi ještě i vyšší nástupní hrana (střecha vlaku je tak jen střecha – veškeré technologie jsou pod podlahou).

Ferda

Ono je těch ostrých oblouků na trase více, mimo těchto dvou? Které a kde prosím?

jan táborský

Ano a ještě ten světelně zabezpečený přejezd s inflexem před Sudoměřicemi a slavnou 10km/h

Jan Hašek

No jo ale co kdyby to tak Křižík nechtel? 😀

Karl vB.

Když už tak „…zmizeli oblouci…“

Kulajda

V tomto státě a s touto organizací je to naopak očekávatelné. Jakmile můžou něco zasabotovat, jdou do toho, je to jedno jestli je to úzkokolejka, turistická trať, firemní vlečka či hlavní koridor.

Ferda

Jaké navrhujete řešení v Táboře u Černých mostů? Kam tam tu trať nacpete s velkorysým obloukem?

fabec

To by nebyla SŽ, aby to nebylo zvláštní…Jedlová je také skoro celou letní sezonu z jednoho směru bez vlaků.

RS Zero

A čemu ty oblouky vadí? Vozidlům na tu trať vhodným ty poloměry skutečně problém nedělají.

Jan Šlezingr

Nesouhlasím s „není potřeba “
Do budoucna je elektrifikace nebo baterizace jediné perspektivní řešení.

N.N.

Nikoli ovšem z technických důvodů…

Michal M

Ani z důvodů dopravních, protože s výjimkou turistických vlaků je to slabota a autobus to umí lépe, rychleji a přes sídla.

Matěj Šedivý

Baterizace proč ne, ale elektrifikace takové lokálky pro běžný provoz? To mi prostě nedává smysl.

libor

právě je chyba, mělo se jít cestou 25 kV 50 Hz, toto je zase takové polořešení a v rámci předělání napájení měli rovnou upravit i trať. Pořád chcete technické památky, ale technicky to někam pousnout to ne. Co by vám na to asi řekl Franta Křižík? …no že jste lemplové bez pokroku

Matěj Šedivý

Však já netvrdím, že se má současná soustava zachovat.
Co se snažím říct je, že ze tří variant, které přicházely v úvaha, byla jedna vyloženě nesmyslná a jsem rád, že ta se nevybrala. S ohledem na vytíženost, je jakákoliv elektrifikace trati do Bechyně ekonomicky neobhajitelná. Uvažovat o zachování elektrifikace by mělo smysl jen v případě, že by měla nějaký další přínos, jako například možnost provozu historických vozidel.
Shrnuto: za mě buď 1500 V nebo bez elektrifikace, nic jiného nedává smysl.

Chleba Nakup

A co by teprve řekl na jistý rezavý most v hlavním městě!

noerf

Že změna napájení na 25 kV AC problém vyřeší.