Bechyňka dostane po 90 letech nové trakční vedení, unikátní napájení zůstane

Trať Tábor - Bechyně. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářTrať Tábor - Bechyně. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Současné trakční vedení bylo vybudováno v letech 1937 až 1938, na některých úsecích je zřejmě ještě o deset let starší.

98 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Marek

Co tam teď vlastně jezdí v běžném provozu? Uvažuju o výletu. Díky.

Lumír Kalas

28. června budou jezdit historické osobáky Elinka s Bobinkou.

stan

Stožáry ještě v roce 1970, kdy jsem po této trati cestovával ve starých Křižíkových vláčcích, byly dřevěné, obyčejné sloupy.

Sch

Tak určitě elektrifikaci zrušit a do Elinky buď naroubovat kompletpohon např
z Tesly, na cestu tam a zpětto bude stačit a v době pobytu se to za půl hodiny zase nabije, a nebo vymyslet válečňák s baterkami, ten by se zase dal. Připojit i k Bobině a vozidla by zůstala původní. Oboje daleko levnější než obnova trakčního vedení.

vbb

A objíždět ten baterkový vůz budete jak?

vlachjan

Jak vlastně dopadlo testování Pantera na této trati?

Jmeno

Vrazit do muzea 130M, no to se vyplatí. To už by se mohlo najít i těch 100M na JHMD.

libor

všem co volají po historické hodnotě, současné sloupy nejsou původní, měly se nahradit opravdu tím, co bylo původní, takže neplačte, jen vývoj jde dál… a doufám, že to časem přepnou na 25 kV

Matěj Šedivý

Opravdu si nemyslím, že se na takové lokálce vyplatí udržovat 25 kV 50 Hz. V dnešní době je diesel sprosté slovo, a zrušení elektrifikace něco nepředstavitelného, ale tady by mi to dávalo smysl. Krom toho se velmi rychle rozšiřují bateriová vozidla, která možná budou v dohledné době schopná ta dieslová na mhoha výkonech nahradit.

Kamil Maršálek

Udržovat? Dráty už tam jsou a místo provozu extra měnírny tam pustíte šťávu z koridoru. Současný stav je na ,, udržování “ podstatně náročnější a silně neefektivní.

Karel

Do r.1938 bylo na Bechyňce třívodičové napájení. Po něm se nedá s dnešními vozidly jezdit. Jak to tedy bylo?

vbb

No bylo to tak, že během rekonstrukce z dvoj- (nikoliv tří-)vodičového napájkení na jednovodičové, což nestihli udělat přes víkend, se zároveň rekonstruovaly motorové vozy.

Adam Ř

bylo třífázové, ovšem jedna z fází byla v kolejích

původní_gp

Třífázové napájení navrhl Talošům Kandó, to byl Maďar, kdežto Táborům Křižík, to byl Čech, navrhl 2*700 V, v jednom drátě bylo +700, ve druhém -700, v koleji byla 0. Tím obešel nařízení, které nedovolovalo mít v troleji víc než 750 V proti zemi.

Happy

Je to vážně v tak mizerném stavu, že se musí vyměnit celé trakční vedení?

Jmeno

Je to téměř 100 let staré, tak co se divíte?

petr

jsou tyhle stožáry špatné??nevím jestli ty moderní se sem budou hodit

Karl vB.

Před dvěma lety se v rámci oslav 120 let Bechyňské dráhy otevřelo téma vlakotramvají v Česku a uvádělo se, že:
– ČD obstarají z Maďarska nebo Francie nějakou vlakotramvaj pro testy na zkušebním okruhu VÚŽ v Cerhenicích
– MD zadá zpracování studie na bezpečnostní, technické, provozní a ekonomické parametry tratí vhodných pro vlakotramvajový provoz
https://zdopravy.cz/bechynka-slavi-120-let-na-konferenci-v-tabore-se-bude-diskutovat-o-vlakotramvajich-165463/
Rozjely se k tomu nějaké procesy, nebo lze ta tehdejší prohlášení některých zúčastněných považovat za pouhou momentální romantickou indispozici, zapříčiněnou výjezdem do regionu?
Zatím je k tomu dva roky ticho po pěšině.

Martin Lér

Vy byste chtěl zázraky, aby něco vypadlo z našich orgánů po pouhých dvou letech

Cargo

Když se rozhodlo, že pro svoji výjimečnost zůstane napětí 1,5 kV. Jak to bude s novými sloupy, budou se dávat klasické příhradové nebo betonové jako na koridoru ?
Nebo se udělají ,,repliky” stávajících sloupů TV ?

Ferda

Repliky by dávaly smysl, ale tolik radosti nám SŽ jistě neudělá…

Ondra K.

Podle projektové dokumentace budou použity typizovaný trubkový a příhradový stožáry. Sestava trolejového vedení je navržena tak, že bude umožňovat budoucí konverzi na 25 kV.

Cargo

Děkuji za informace.

David

V článku psali, že zůstane starý systém, tak jak to bude?

libor

„Stávající“ nejsou původní, takže nevíme kde je historie…

Karl vB.

Původní sloupy trakčního vedení, byly třevěné, vzdálené od sebe asi 20 m vypadaly takto:
https://1gr.cz/fotky/idnes/19/121/cl8h/VRJ7fd2c0_TaborBechynka1900.jpeg
Původní napájecí systém byl 2× 700 V stejnosměrných, třívodičový, nad kolejemi vedly souběžně dvě troleje s opačnými póly napájení, vzdálené od sebe 1,2 metru a středním vodičem byla kolejnice. (více viz Wiki)

fous55

Ta trať má 25 km a kolem ní (kromě vlastního Tábora) žije celkem jen necelých 10 000 lidí. To nemůže žádné vlaky naplnit a nenaplní je ani v sezóně turisté. Navíc to autobus zvládá rychleji, levněji a pro cestující výhodněji (zastávky v obci). Náklady tam zmizely – vlečky do keramičky a do dřevoskladu před mostem jsou vytrhané, cisterny na letiště (armádou díky Kalouskovi opuštěné) už také nejezdí. Vrazit do toho stamiliony je nesmysl. Za ty peníze by mohl být třeba mnohem užitečnější triangl u Babin včetně elektrifikace do Horažďovic.

Juraj

Tolik teorie, a teď honem na výlet do Tábora o víkendu, hlavně když jezdí historické soupravy (zdaleka nejen Elinka), a pak si řekneme, co se nenaplní.

fous55

Kolik dní v roce to je a kolik lidí to celkem sveze? A zkuste ty náklady na rekonstrukci podělit počtem cestujících a porovnat to s jinými tratěmi. Ale to je na Vás asi příliš. Vám stačí tam při pár historických jízdách vidět „dav“ a to je dost na vydání stovek milionů. Ale je fakt, že se tady vyhazují desítky miliard za mnohem větší blbosti než je tato.

Joe

Že na letišti nelétají letadla neznamená, že tam armáda není a nefunguje.

Karl vB.

Armáda na letišti je – 152. ženijní prapor, pravděpodobně ale aktuálně nepotřebuje vlečku na dopravu leteckého paliva.
https://doarmady.mo.gov.cz/o-armade/poznejte-armadu/utvary-a-posadky/152-zenijni-prapor

Ferda

Ba dokonce velitelství 15. ženijního pluku..

fous55

Omlouvám se za nepřesnost. Myslel jsem, že tam nejsou letadla a tudíž se tam nevozí kerosin. Myslím, že kdo chtěl, ten to pochopil.

Výhleďák

Což vůbec neznamená, že by to letiště nemělo být schopné uvedení do běžného vojenského provozu během řádově několika málo desítek hodin. A jsou-li tam nějaké průběžně nespotřebovávané pohotovostní zásoby kerosinu, tak je asi i za klidu třeba je občas měnit.

libor

no ale co když SŽ udělá dvoutýdenní výluku? to pak není na pár hodin 😀

Adam Ř

Myslím, že ženisté by měli být schopní si i trať ve výluce velmi rychle zprovoznit

Jaroslav

Ženisté nejsou železniční vojsko. Ti už železnici zprovoznit nedovedou.

Mysel

Ano, melo by. Bohuzel rozhodne neni.
A zmenit to by bylo sice rozhodne zadouci, ale stalo by to docela hodne penez a nebyla by to vubec rychla akce.

Ferda

Vy o Bechyňce nemáte ani šajn, co?

fous55

Proč tak soudíte? Co z toho, co jsem napsal, není pravda? To, co z faktů vyvodíte, je Vaše věc. Můžete si klidně myslet, že ta trať by se měla zdvojkolejnit.

Frantisek X

Tady je ale řeč o v podstatě běžné opravě v řádu desítek milionů za několik desetiletí provozu. Někomu by se možná líbilo to zavřít, já bych raději podpořil návrat na vlečky (kde je co vozit), případně tramvlak do centra Tábora, výhledově propojení s Týnem. Jedna průběžná kolej by naopak měla v tomto případě i nadále stačit…

Karl vB.

Františku X, akceptuji vaší zálibu narvat koleje kdykoliv kamkoliv, (já jsem praštěný zas jiným způsobem), ale uveďte prosím, kam a kudy byste ten váš „tramvlak do centra Tábora“ vedl. Já si myslím, že nádraží v Táboře v jeho širším centru je dobře dostupné a hned vedle je i autobusák. Nemyslím si, že by táborské ulice byly na vedení tramvajové linky čířkově dimenzovány. Pokud byste ale svojí představu nepatrně poupravil na vlakotramvaj na lince Tábor – Bechyně, myslím, že by to bylo ideální řešení. Na jeho realizaci ale zatím nejsou k dispozici výstupy ČD a MD, o kterých jsem se zmiňoval… Číst vice »

Jaroslav

Ta trať je technická památka! Podobně jako městská elektrárna v Písku, Petřínská rozhledna a další podobné stavby ! A proto má být zachována i kdyby vozila jen vzduch!

2101

Celkem mě udivuje že se tam při té výluce ani nepočítá se zrušením D3 a zřízením DOZ

Výpravčí

Za mě by mnohdy stačilo, kdyby se na D3 s krycíma návěstidlama a falešným traťovým souhlasem (např. Nejdek – Potůčky) zrušila ohlašovací povinnost. Je to levnější než kompletní SZZ + TZZ a na výhledové ETCS to taky jde navázat.

Bram

Jenže se jedná prakticky pouze o jedno SZZ pro mezilehlou stanici pro křižování (ostatní budou jen nákladiště) a doplnění TZZ do obou mezilehlých úseků. Bechyně už nové SZZ má. A kolejiště této trati v Táboře by mělo být zahrnuto konečně (v rámci SZZ) pod táborskou stanici a ne ta hrůza, co je tam ještě dnes, tedy aby se v budoucnu dalo jezdit s vlaky přímo do stanice a ne jen na kolejiště na opačné straně budovy.

Jan Šlezingr

Aneb, nevíme co s tím, tak poflikujeme to nejhorší a časem se uvidí.

Michal M

Aneb zdroje jsou.

Chleba Nakup

A nejsou?

Michal M

Nejsou. Veřejná doprava v Jihočeském kraji stojí naprosto za prd a tady se drátuje nesmyslný lokálkový cancourek.

Bram

Uklidni se. Když má Správa železnic na zavádění modrobílého světa, musí mít i na toto, protože oproti naprosto zbytečnému zavádění modrobílého světa (nikoliv ETCS, to není zbytečná záležitost, aby bylo jasno), jde jen o drobné.

Frantisek X

Jinde se mají drátovat i potenciálně významnější tratě, které jen s těmi dráty budou nadále pokulhávat za silnicemi, což mi přijde být větším plýtváním.

Michal M

A které tratě že to budou pokulhávat?
https://zdopravy.cz/tag/prosta-elektrizace/

Frantisek X

Alternativa je pro zchátralost zavřít, když není vůle do toho investovat více. Tak si vyberte. Pravda, pokud jde jen o trolej, mohly by tam v mezičase jezdit (zase) jen motoráky, i když teď přestávají být v kursu a naopak se mnohde plánuje jen (s)prostá elektrifikace bez dalších podstatných přínosů.

Michal M

Trolej do Malšic pro historické jízdy, klidně v původním Křižíkově provedení ve dřevě a s dvěma vodiči.
Dál vlečka – bez drátů, 30 km/h, v režii Ministerstva obrany.
Předstírat tam nějakou dopravní obslužnost je nesmysl.

Matěj Šedivý

Jsem rád, že se nešlo cestou 25 kV 50 Hz. Tady dává smysl zachovat původní soustavu nebo zrušit elektrifikaci úplně.

Bez elektrifikace: nejlevnější řešení

25 kV 50 Hz: získám běžnou elektrifikaci v místě, kde to vlastně není moc potřeba

1500 V: Mám za to že nejdražší, ale umožňuje provoz nádherných historických vozidel.

Jestli ty peníze za možnost provozu historický vozidel stojí, ať posoudí každý sám, ale varianta konverze, byť je levnější než zachování stávající soustavy, by nedávala už vůbec smysl.

noerf

Oni je otázka, zda by v rámci půlroční výluky šlo provést i úpravu trati, aby zmizeli oblouky o poloměru menším než 150 m. A plánovat výluku turistické trati na prázdniny je zvláštní.

Zbyněk

Tím spíš, až na jeden oblouk v Táboře a druhý v Sudoměřicích jsou všechny ostatní v pustině a přeložit je není problém. Pro toho, kdo chce.

M19

Jasně, nějaké vlastnictví pozemků atp., to přece nic neznamená… 😁

55p

Kdo nechce, hledá důvody.

N.N.

Sám nejpíš víte, že se výkupy pozemků nedají stihnout za měsíc a že nestačí jen tak přijít s čárou v mapě: „My jsme si vzpomněli, chceme předělat projekt zahájené stavby“ To už tady taky bylo.

Narozdíl od zřízení bezstykové kolejnice a zavedení profilu V150 pro vybraná vozidla alespoň tam, kde to normy dovolí, což může SŽ udělat kdykoliv si vydupe peníze ze SFDI.

55p

To ne, ale reko TV se taky nezačala projektovat před měsícem a o výluce kvůli výměně mostu se taky ví.

M19

A já myslel, že už se ti žádný zábavný demagog neukáže. 😁 Neschopnost pochopit kontext bych na odiv nevystavoval. 😉

N.N.

Jenže rozhodující pro nasazení vozidel není kolik takových oblouků je, ale že tam je vůbec nějaký.
Na železnici ČR běžně jezdí Stadler GTW, který takové poloměry „umí“, verzi pro 1,5 kV najdete v zahraničí.
A pak jsou tady normy SŽ, které na poloměru 125 metrů nedovolují rychlost 30 km/h, zatímco Švýcaři tak jezdí na poloměru 50 metrů, sice na metrovém rozchodu, ale i tak.

okk

Tyhle český normy taky nechápu. Asi největší kontrast pro mě byly vlaky na Šikoku (JP). Po tratích co se tam jezdilo 120km/h by tady bylo sotva 50km/h. Sice se v tom za jízdy kvůli odstředivým silám prakticky nedalo pohybovat (dalo se přeručkovat jen dvojručmo), ale alespoň jsem neměl takový pocit zmaru jako v R11 z Brna do Jihlavy. Sice je fajn, když si na stolek položím skleničku s vodou co se nevylije, ale osobně bych raději uvítal ty géčka a byl tam za polovinu času (na stejně trasované trati sic!).

Plecháč

To tam mají nedostatek převýsení půl metru?

fous55

Při rychlosti 30 km/h a poloměru 50 m je teoretické převýšení 212 mm, takže při reálném převýšení 113 mm (norma připouští až 150 mm) se nedostatek převýšení vejde do normových 100 mm.

RS Zero

Převýšení v oblouku je omezeno (r-50)/1,5.

V. P.

Rozdíl je právě v tom rozchodu. Na normálním rozchodu je rozdíl v ujeté dráze na každé straně dvojkolí, tzn. kola, daleko větší než na úzkém rozchodu a to má díky vrtivému pohybu kol při jízdě v oblouku vliv na rychlost při jejich projíždění. Vyšší rychlostí by se mohlo kolo vyšplhat nad kolejnici a vykolejit. Domnívám se, že odstředivá síla v oblouku v tomto případě nebude ten nejdůležitější parametr, který omezuje rychlost.

okk

Souhlasím, že užší rozchod tomu určitě pomáhá (1067mm vs 1433mm). Plus asi ještě i vyšší nástupní hrana (střecha vlaku je tak jen střecha – veškeré technologie jsou pod podlahou).

Ferda

Ono je těch ostrých oblouků na trase více, mimo těchto dvou? Které a kde prosím?

jan táborský

Ano a ještě ten světelně zabezpečený přejezd s inflexem před Sudoměřicemi a slavnou 10km/h

Jan Hašek

No jo ale co kdyby to tak Křižík nechtel? 😀

Karl vB.

Když už tak „…zmizeli oblouci…“

Ferda

Jaké navrhujete řešení v Táboře u Černých mostů? Kam tam tu trať nacpete s velkorysým obloukem?

fabec

To by nebyla SŽ, aby to nebylo zvláštní…Jedlová je také skoro celou letní sezonu z jednoho směru bez vlaků.

RS Zero

A čemu ty oblouky vadí? Vozidlům na tu trať vhodným ty poloměry skutečně problém nedělají.

Ondra K.

Jenže takový vozidlo v požadované elektrické trakci je v podmínkách ČR atyp, jehož pořízení a provoz pro trať významu Bechyňky nikdo příčetný nezaplatí.

Marek

Ty máš tak leda sabotáž v palici, Kulajdo,

El Barto

„Kulajda“ je jen další fake přezdívka nedávno opět zabanovaného Haláska, to vysvětluje všechno.

Marek

To je mi jasný, že to je on. Jenom nechápu , jak je vůbec možný, že se sem po zabanopvání jde jen tak bez ničeho další den pod jinou přezdívkou přihlásit znovu.

El Barto

To taky nechápu, už je zas zpátky jako „Tomáš Veselý“. Skvělá zpráva pro ostatní zabanované lidi, stačí být vytrvalý a střídat přezdívky a můžete psát co chcete.

Karel

Most se musí vyměňovat, když má mostařská firma kapacitu a.

Jan Šlezingr

Nesouhlasím s „není potřeba “
Do budoucna je elektrifikace nebo baterizace jediné perspektivní řešení.

N.N.

Nikoli ovšem z technických důvodů…

Michal M

Ani z důvodů dopravních, protože s výjimkou turistických vlaků je to slabota a autobus to umí lépe, rychleji a přes sídla.

Bram

Tady to kupodivu neplatí, tak zbytečně neplkej další nesmysly.

Michal M

Rozumím, vede jim tam lokálka, tak mají všichni povinné šotozážitky…

Matěj Šedivý

Baterizace proč ne, ale elektrifikace takové lokálky pro běžný provoz? To mi prostě nedává smysl.

libor

právě je chyba, mělo se jít cestou 25 kV 50 Hz, toto je zase takové polořešení a v rámci předělání napájení měli rovnou upravit i trať. Pořád chcete technické památky, ale technicky to někam pousnout to ne. Co by vám na to asi řekl Franta Křižík? …no že jste lemplové bez pokroku

Matěj Šedivý

Však já netvrdím, že se má současná soustava zachovat.
Co se snažím říct je, že ze tří variant, které přicházely v úvaha, byla jedna vyloženě nesmyslná a jsem rád, že ta se nevybrala. S ohledem na vytíženost, je jakákoliv elektrifikace trati do Bechyně ekonomicky neobhajitelná. Uvažovat o zachování elektrifikace by mělo smysl jen v případě, že by měla nějaký další přínos, jako například možnost provozu historických vozidel.
Shrnuto: za mě buď 1500 V nebo bez elektrifikace, nic jiného nedává smysl.

vbb

Naopak, buď 25 kV (jednotná vozidla, zrušení měnírny, standardní sestava TV vč. lehčích drátů) nebo bez elektrifikace.
Ale jak sám píšete, vzhledem k minimálnímu provozu se ta elektrifikace (ani standardní) nevyplatí, a tím spíš se nevyplatí atyp 1500 V.

Chleba Nakup

A co by teprve řekl na jistý rezavý most v hlavním městě!

noerf

Že změna napájení na 25 kV AC problém vyřeší.

libor

by si řekl, co je toto za národ, který kdysi patřil mezi vyspělou průmyslovou velmoc a nyní tady nějaká parta umělců chce zachovat kus rezavého šrotu pod vidinou umění.

Ondra K.

Samotná snaha zachovat most jako památku je legitimní a v pořádku.

Problém je v tom, že stát si s touto iniciativou neumí v rámci platných zákonů poradit tak, aby si korektním způsobem prosadil stavbu nového mostu v zájmu dopravy.

dujka.robert

To myslíte Rakousko-Uhersko?