Bechyňka dostane po 90 letech nové trakční vedení, unikátní napájení zůstane
Trať Tábor - Bechyně. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Současné trakční vedení bylo vybudováno v letech 1937 až 1938, na některých úsecích je zřejmě ještě o deset let starší.
Co tam teď vlastně jezdí v běžném provozu? Uvažuju o výletu. Díky.
28. června budou jezdit historické osobáky Elinka s Bobinkou.
Stožáry ještě v roce 1970, kdy jsem po této trati cestovával ve starých Křižíkových vláčcích, byly dřevěné, obyčejné sloupy.
Tak určitě elektrifikaci zrušit a do Elinky buď naroubovat kompletpohon např
z Tesly, na cestu tam a zpětto bude stačit a v době pobytu se to za půl hodiny zase nabije, a nebo vymyslet válečňák s baterkami, ten by se zase dal. Připojit i k Bobině a vozidla by zůstala původní. Oboje daleko levnější než obnova trakčního vedení.
A objíždět ten baterkový vůz budete jak?
Jak vlastně dopadlo testování Pantera na této trati?
Blbě.
https://zdopravy.cz/pro-vetsi-pohodli-po-neuspechu-pantera-testuji-ceske-drahy-na-bechynce-vagony-btn-173842/
Vrazit do muzea 130M, no to se vyplatí. To už by se mohlo najít i těch 100M na JHMD.
všem co volají po historické hodnotě, současné sloupy nejsou původní, měly se nahradit opravdu tím, co bylo původní, takže neplačte, jen vývoj jde dál… a doufám, že to časem přepnou na 25 kV
Opravdu si nemyslím, že se na takové lokálce vyplatí udržovat 25 kV 50 Hz. V dnešní době je diesel sprosté slovo, a zrušení elektrifikace něco nepředstavitelného, ale tady by mi to dávalo smysl. Krom toho se velmi rychle rozšiřují bateriová vozidla, která možná budou v dohledné době schopná ta dieslová na mhoha výkonech nahradit.
Udržovat? Dráty už tam jsou a místo provozu extra měnírny tam pustíte šťávu z koridoru. Současný stav je na ,, udržování “ podstatně náročnější a silně neefektivní.
Do r.1938 bylo na Bechyňce třívodičové napájení. Po něm se nedá s dnešními vozidly jezdit. Jak to tedy bylo?
No bylo to tak, že během rekonstrukce z dvoj- (nikoliv tří-)vodičového napájkení na jednovodičové, což nestihli udělat přes víkend, se zároveň rekonstruovaly motorové vozy.
bylo třífázové, ovšem jedna z fází byla v kolejích
Třífázové napájení navrhl Talošům Kandó, to byl Maďar, kdežto Táborům Křižík, to byl Čech, navrhl 2*700 V, v jednom drátě bylo +700, ve druhém -700, v koleji byla 0. Tím obešel nařízení, které nedovolovalo mít v troleji víc než 750 V proti zemi.
Je to vážně v tak mizerném stavu, že se musí vyměnit celé trakční vedení?
Je to téměř 100 let staré, tak co se divíte?
jsou tyhle stožáry špatné??nevím jestli ty moderní se sem budou hodit
Před dvěma lety se v rámci oslav 120 let Bechyňské dráhy otevřelo téma vlakotramvají v Česku a uvádělo se, že:
– ČD obstarají z Maďarska nebo Francie nějakou vlakotramvaj pro testy na zkušebním okruhu VÚŽ v Cerhenicích
– MD zadá zpracování studie na bezpečnostní, technické, provozní a ekonomické parametry tratí vhodných pro vlakotramvajový provoz
https://zdopravy.cz/bechynka-slavi-120-let-na-konferenci-v-tabore-se-bude-diskutovat-o-vlakotramvajich-165463/
Rozjely se k tomu nějaké procesy, nebo lze ta tehdejší prohlášení některých zúčastněných považovat za pouhou momentální romantickou indispozici, zapříčiněnou výjezdem do regionu?
Zatím je k tomu dva roky ticho po pěšině.
Vy byste chtěl zázraky, aby něco vypadlo z našich orgánů po pouhých dvou letech
Když se rozhodlo, že pro svoji výjimečnost zůstane napětí 1,5 kV. Jak to bude s novými sloupy, budou se dávat klasické příhradové nebo betonové jako na koridoru ?
Nebo se udělají ,,repliky” stávajících sloupů TV ?
Repliky by dávaly smysl, ale tolik radosti nám SŽ jistě neudělá…
Podle projektové dokumentace budou použity typizovaný trubkový a příhradový stožáry. Sestava trolejového vedení je navržena tak, že bude umožňovat budoucí konverzi na 25 kV.
Děkuji za informace.
V článku psali, že zůstane starý systém, tak jak to bude?
„Stávající“ nejsou původní, takže nevíme kde je historie…
Původní sloupy trakčního vedení, byly třevěné, vzdálené od sebe asi 20 m vypadaly takto:
https://1gr.cz/fotky/idnes/19/121/cl8h/VRJ7fd2c0_TaborBechynka1900.jpeg
Původní napájecí systém byl 2× 700 V stejnosměrných, třívodičový, nad kolejemi vedly souběžně dvě troleje s opačnými póly napájení, vzdálené od sebe 1,2 metru a středním vodičem byla kolejnice. (více viz Wiki)
Ta trať má 25 km a kolem ní (kromě vlastního Tábora) žije celkem jen necelých 10 000 lidí. To nemůže žádné vlaky naplnit a nenaplní je ani v sezóně turisté. Navíc to autobus zvládá rychleji, levněji a pro cestující výhodněji (zastávky v obci). Náklady tam zmizely – vlečky do keramičky a do dřevoskladu před mostem jsou vytrhané, cisterny na letiště (armádou díky Kalouskovi opuštěné) už také nejezdí. Vrazit do toho stamiliony je nesmysl. Za ty peníze by mohl být třeba mnohem užitečnější triangl u Babin včetně elektrifikace do Horažďovic.
Tolik teorie, a teď honem na výlet do Tábora o víkendu, hlavně když jezdí historické soupravy (zdaleka nejen Elinka), a pak si řekneme, co se nenaplní.
Kolik dní v roce to je a kolik lidí to celkem sveze? A zkuste ty náklady na rekonstrukci podělit počtem cestujících a porovnat to s jinými tratěmi. Ale to je na Vás asi příliš. Vám stačí tam při pár historických jízdách vidět „dav“ a to je dost na vydání stovek milionů. Ale je fakt, že se tady vyhazují desítky miliard za mnohem větší blbosti než je tato.
Že na letišti nelétají letadla neznamená, že tam armáda není a nefunguje.
Armáda na letišti je – 152. ženijní prapor, pravděpodobně ale aktuálně nepotřebuje vlečku na dopravu leteckého paliva.
https://doarmady.mo.gov.cz/o-armade/poznejte-armadu/utvary-a-posadky/152-zenijni-prapor
Ba dokonce velitelství 15. ženijního pluku..
Omlouvám se za nepřesnost. Myslel jsem, že tam nejsou letadla a tudíž se tam nevozí kerosin. Myslím, že kdo chtěl, ten to pochopil.
Což vůbec neznamená, že by to letiště nemělo být schopné uvedení do běžného vojenského provozu během řádově několika málo desítek hodin. A jsou-li tam nějaké průběžně nespotřebovávané pohotovostní zásoby kerosinu, tak je asi i za klidu třeba je občas měnit.
no ale co když SŽ udělá dvoutýdenní výluku? to pak není na pár hodin 😀
Myslím, že ženisté by měli být schopní si i trať ve výluce velmi rychle zprovoznit
Ženisté nejsou železniční vojsko. Ti už železnici zprovoznit nedovedou.
Ano, melo by. Bohuzel rozhodne neni.
A zmenit to by bylo sice rozhodne zadouci, ale stalo by to docela hodne penez a nebyla by to vubec rychla akce.
Vy o Bechyňce nemáte ani šajn, co?
Proč tak soudíte? Co z toho, co jsem napsal, není pravda? To, co z faktů vyvodíte, je Vaše věc. Můžete si klidně myslet, že ta trať by se měla zdvojkolejnit.
Tady je ale řeč o v podstatě běžné opravě v řádu desítek milionů za několik desetiletí provozu. Někomu by se možná líbilo to zavřít, já bych raději podpořil návrat na vlečky (kde je co vozit), případně tramvlak do centra Tábora, výhledově propojení s Týnem. Jedna průběžná kolej by naopak měla v tomto případě i nadále stačit…
Františku X, akceptuji vaší zálibu narvat koleje kdykoliv kamkoliv, (já jsem praštěný zas jiným způsobem), ale uveďte prosím, kam a kudy byste ten váš „tramvlak do centra Tábora“ vedl. Já si myslím, že nádraží v Táboře v jeho širším centru je dobře dostupné a hned vedle je i autobusák. Nemyslím si, že by táborské ulice byly na vedení tramvajové linky čířkově dimenzovány. Pokud byste ale svojí představu nepatrně poupravil na vlakotramvaj na lince Tábor – Bechyně, myslím, že by to bylo ideální řešení. Na jeho realizaci ale zatím nejsou k dispozici výstupy ČD a MD, o kterých jsem se zmiňoval… Číst vice »
Ta trať je technická památka! Podobně jako městská elektrárna v Písku, Petřínská rozhledna a další podobné stavby ! A proto má být zachována i kdyby vozila jen vzduch!
Celkem mě udivuje že se tam při té výluce ani nepočítá se zrušením D3 a zřízením DOZ
Za mě by mnohdy stačilo, kdyby se na D3 s krycíma návěstidlama a falešným traťovým souhlasem (např. Nejdek – Potůčky) zrušila ohlašovací povinnost. Je to levnější než kompletní SZZ + TZZ a na výhledové ETCS to taky jde navázat.
Jenže se jedná prakticky pouze o jedno SZZ pro mezilehlou stanici pro křižování (ostatní budou jen nákladiště) a doplnění TZZ do obou mezilehlých úseků. Bechyně už nové SZZ má. A kolejiště této trati v Táboře by mělo být zahrnuto konečně (v rámci SZZ) pod táborskou stanici a ne ta hrůza, co je tam ještě dnes, tedy aby se v budoucnu dalo jezdit s vlaky přímo do stanice a ne jen na kolejiště na opačné straně budovy.
Aneb, nevíme co s tím, tak poflikujeme to nejhorší a časem se uvidí.
Aneb zdroje jsou.
A nejsou?
Nejsou. Veřejná doprava v Jihočeském kraji stojí naprosto za prd a tady se drátuje nesmyslný lokálkový cancourek.
Uklidni se. Když má Správa železnic na zavádění modrobílého světa, musí mít i na toto, protože oproti naprosto zbytečnému zavádění modrobílého světa (nikoliv ETCS, to není zbytečná záležitost, aby bylo jasno), jde jen o drobné.
Jinde se mají drátovat i potenciálně významnější tratě, které jen s těmi dráty budou nadále pokulhávat za silnicemi, což mi přijde být větším plýtváním.
A které tratě že to budou pokulhávat?
https://zdopravy.cz/tag/prosta-elektrizace/
Alternativa je pro zchátralost zavřít, když není vůle do toho investovat více. Tak si vyberte. Pravda, pokud jde jen o trolej, mohly by tam v mezičase jezdit (zase) jen motoráky, i když teď přestávají být v kursu a naopak se mnohde plánuje jen (s)prostá elektrifikace bez dalších podstatných přínosů.
Trolej do Malšic pro historické jízdy, klidně v původním Křižíkově provedení ve dřevě a s dvěma vodiči.
Dál vlečka – bez drátů, 30 km/h, v režii Ministerstva obrany.
Předstírat tam nějakou dopravní obslužnost je nesmysl.
Jsem rád, že se nešlo cestou 25 kV 50 Hz. Tady dává smysl zachovat původní soustavu nebo zrušit elektrifikaci úplně.
Bez elektrifikace: nejlevnější řešení
25 kV 50 Hz: získám běžnou elektrifikaci v místě, kde to vlastně není moc potřeba
1500 V: Mám za to že nejdražší, ale umožňuje provoz nádherných historických vozidel.
Jestli ty peníze za možnost provozu historický vozidel stojí, ať posoudí každý sám, ale varianta konverze, byť je levnější než zachování stávající soustavy, by nedávala už vůbec smysl.
Oni je otázka, zda by v rámci půlroční výluky šlo provést i úpravu trati, aby zmizeli oblouky o poloměru menším než 150 m. A plánovat výluku turistické trati na prázdniny je zvláštní.
Tím spíš, až na jeden oblouk v Táboře a druhý v Sudoměřicích jsou všechny ostatní v pustině a přeložit je není problém. Pro toho, kdo chce.
Jasně, nějaké vlastnictví pozemků atp., to přece nic neznamená… 😁
Kdo nechce, hledá důvody.
Sám nejpíš víte, že se výkupy pozemků nedají stihnout za měsíc a že nestačí jen tak přijít s čárou v mapě: „My jsme si vzpomněli, chceme předělat projekt zahájené stavby“ To už tady taky bylo.
Narozdíl od zřízení bezstykové kolejnice a zavedení profilu V150 pro vybraná vozidla alespoň tam, kde to normy dovolí, což může SŽ udělat kdykoliv si vydupe peníze ze SFDI.
To ne, ale reko TV se taky nezačala projektovat před měsícem a o výluce kvůli výměně mostu se taky ví.
A já myslel, že už se ti žádný zábavný demagog neukáže. 😁 Neschopnost pochopit kontext bych na odiv nevystavoval. 😉
Jenže rozhodující pro nasazení vozidel není kolik takových oblouků je, ale že tam je vůbec nějaký.
Na železnici ČR běžně jezdí Stadler GTW, který takové poloměry „umí“, verzi pro 1,5 kV najdete v zahraničí.
A pak jsou tady normy SŽ, které na poloměru 125 metrů nedovolují rychlost 30 km/h, zatímco Švýcaři tak jezdí na poloměru 50 metrů, sice na metrovém rozchodu, ale i tak.
Tyhle český normy taky nechápu. Asi největší kontrast pro mě byly vlaky na Šikoku (JP). Po tratích co se tam jezdilo 120km/h by tady bylo sotva 50km/h. Sice se v tom za jízdy kvůli odstředivým silám prakticky nedalo pohybovat (dalo se přeručkovat jen dvojručmo), ale alespoň jsem neměl takový pocit zmaru jako v R11 z Brna do Jihlavy. Sice je fajn, když si na stolek položím skleničku s vodou co se nevylije, ale osobně bych raději uvítal ty géčka a byl tam za polovinu času (na stejně trasované trati sic!).
To tam mají nedostatek převýsení půl metru?
Při rychlosti 30 km/h a poloměru 50 m je teoretické převýšení 212 mm, takže při reálném převýšení 113 mm (norma připouští až 150 mm) se nedostatek převýšení vejde do normových 100 mm.
Převýšení v oblouku je omezeno (r-50)/1,5.
Rozdíl je právě v tom rozchodu. Na normálním rozchodu je rozdíl v ujeté dráze na každé straně dvojkolí, tzn. kola, daleko větší než na úzkém rozchodu a to má díky vrtivému pohybu kol při jízdě v oblouku vliv na rychlost při jejich projíždění. Vyšší rychlostí by se mohlo kolo vyšplhat nad kolejnici a vykolejit. Domnívám se, že odstředivá síla v oblouku v tomto případě nebude ten nejdůležitější parametr, který omezuje rychlost.
Souhlasím, že užší rozchod tomu určitě pomáhá (1067mm vs 1433mm). Plus asi ještě i vyšší nástupní hrana (střecha vlaku je tak jen střecha – veškeré technologie jsou pod podlahou).
Ono je těch ostrých oblouků na trase více, mimo těchto dvou? Které a kde prosím?
Ano a ještě ten světelně zabezpečený přejezd s inflexem před Sudoměřicemi a slavnou 10km/h
No jo ale co kdyby to tak Křižík nechtel? 😀
Když už tak „…zmizeli oblouci…“
Jaké navrhujete řešení v Táboře u Černých mostů? Kam tam tu trať nacpete s velkorysým obloukem?
To by nebyla SŽ, aby to nebylo zvláštní…Jedlová je také skoro celou letní sezonu z jednoho směru bez vlaků.
A čemu ty oblouky vadí? Vozidlům na tu trať vhodným ty poloměry skutečně problém nedělají.
Jenže takový vozidlo v požadované elektrické trakci je v podmínkách ČR atyp, jehož pořízení a provoz pro trať významu Bechyňky nikdo příčetný nezaplatí.
Ty máš tak leda sabotáž v palici, Kulajdo,
„Kulajda“ je jen další fake přezdívka nedávno opět zabanovaného Haláska, to vysvětluje všechno.
To je mi jasný, že to je on. Jenom nechápu , jak je vůbec možný, že se sem po zabanopvání jde jen tak bez ničeho další den pod jinou přezdívkou přihlásit znovu.
To taky nechápu, už je zas zpátky jako „Tomáš Veselý“. Skvělá zpráva pro ostatní zabanované lidi, stačí být vytrvalý a střídat přezdívky a můžete psát co chcete.
Most se musí vyměňovat, když má mostařská firma kapacitu a.
Nesouhlasím s „není potřeba “
Do budoucna je elektrifikace nebo baterizace jediné perspektivní řešení.
Nikoli ovšem z technických důvodů…
Ani z důvodů dopravních, protože s výjimkou turistických vlaků je to slabota a autobus to umí lépe, rychleji a přes sídla.
Tady to kupodivu neplatí, tak zbytečně neplkej další nesmysly.
Rozumím, vede jim tam lokálka, tak mají všichni povinné šotozážitky…
Baterizace proč ne, ale elektrifikace takové lokálky pro běžný provoz? To mi prostě nedává smysl.
právě je chyba, mělo se jít cestou 25 kV 50 Hz, toto je zase takové polořešení a v rámci předělání napájení měli rovnou upravit i trať. Pořád chcete technické památky, ale technicky to někam pousnout to ne. Co by vám na to asi řekl Franta Křižík? …no že jste lemplové bez pokroku
Však já netvrdím, že se má současná soustava zachovat.
Co se snažím říct je, že ze tří variant, které přicházely v úvaha, byla jedna vyloženě nesmyslná a jsem rád, že ta se nevybrala. S ohledem na vytíženost, je jakákoliv elektrifikace trati do Bechyně ekonomicky neobhajitelná. Uvažovat o zachování elektrifikace by mělo smysl jen v případě, že by měla nějaký další přínos, jako například možnost provozu historických vozidel.
Shrnuto: za mě buď 1500 V nebo bez elektrifikace, nic jiného nedává smysl.
Naopak, buď 25 kV (jednotná vozidla, zrušení měnírny, standardní sestava TV vč. lehčích drátů) nebo bez elektrifikace.
Ale jak sám píšete, vzhledem k minimálnímu provozu se ta elektrifikace (ani standardní) nevyplatí, a tím spíš se nevyplatí atyp 1500 V.
A co by teprve řekl na jistý rezavý most v hlavním městě!
Že změna napájení na 25 kV AC problém vyřeší.
by si řekl, co je toto za národ, který kdysi patřil mezi vyspělou průmyslovou velmoc a nyní tady nějaká parta umělců chce zachovat kus rezavého šrotu pod vidinou umění.
Samotná snaha zachovat most jako památku je legitimní a v pořádku.
Problém je v tom, že stát si s touto iniciativou neumí v rámci platných zákonů poradit tak, aby si korektním způsobem prosadil stavbu nového mostu v zájmu dopravy.
To myslíte Rakousko-Uhersko?