Bavorsko stále marně čeká na české vlaky. Řády týdnů, slibuje Škoda
Innotrans 2018, NIM Express od Škoda Transportation, zdroj: ŽelPage/Juraj Kováč
Už tři roky měla obsluhovat páteřní bavorskou trať Norimberk – Ingolstadt – Mnichov šestice push-pull souprav od Škody Transportation. Zatím
Možná že si ve Škodovce myslí že dodají vlaky se zpožděním a ještě vysoudí na DB pokutu tak jako se jim to v našem Kocourkově podařilo v případě ČD. Myslím ovšem že v Německu to tak fungovat nebude a Škodovka jako nespolehlivá a velmi nesolidní firma po právu spláče nad výdělkem.
Co myslíte, zadržovaly DB svévolně platby tak jako ČD, a tedy zavdaly Škodě důvod k vymáhání penále? A přistoupily DB na řešení případných sporů u rozhodce?
Případný verdikt Českého rozhodce, by musel splňovat náležitosti Evropského (mezinárodního) obchodního práva.
Pokud by penále bylo ve výši 0,01 % za den zpoždění, tak denně to je slušných 260 tis euro.
Ale spíše to bude otázka smluvní pokuty a ta bude zastropovaná max. částkou.
Nebo taky možnost pro DB odstoupení od smlouvy a pak bude otázka kam pak prodají a za jakou cenu?
Bude zajímavé sledovat jak PPF bude řešit tento problém.
Bejvala doba, kdy české továrny dodávaly do Říše včas a v nejvyšší kvalitě. Ale to už je dávno.
Nevíte někdo opravdový důvod? Slyšel jsem něco, že souprava (nebo spíš lokomotiva) ruší systémy pro počítání náprav. Ale nemám to potvrzené.
On to nebude žádný jeden konkrétní důvod. Ty soupravy jsou navrženy pečlivě a tak aby schválením prošly – nakonec i DB mělo dobrou motivaci Škodu hlídat a pomáhat jí s dobrým návrhem. Problém je, že EBA je velmi, velmi pečlivá. A nemá žádnou motivaci vám se schvalováním pomáhat. To znamená, že pokud jí nedodáte všechno přesně v takovém formátu jak chce, nepustí vás. A v tom v jakém formátu tu kterou věc chtějí vám sice poradí, jenže to se musíte nejprve správně zeptat. A to zase pokud nemáte zkušenosti a nejste rodilý mluvčí není tak jednoduché. V praxi to vypadá… Číst vice »
Na tom všem je ale zarážející, že se Škodě jako výrobci zjevně příliš nesnaží ani sami její němečtí zákazníci (kteří jsou přece „rodilí mluvčí“) – samozřejmě si pod tím nepředstavuji žádné uplácení či „ukecávání“ úředníků v EBA, ale právě například pomoc při vyjednávání s nimi, aby se schvalovací proces zbytečně neprodlužoval. Nebo že by za tím byla nějaká (zlomyslná) snaha nechat v tom Škodu „vykoupat“ a pak na ní ještě vysoudit penále?
Dobrá poznámka. A ano, taky bych čekal, že DB v jednání pomůže. Ale asi bych řekl, že motivací DB sice je aby to přes schválení prošlo, ale už ne aby to přes něj prošlo rychle. Své penále za zpoždění mají jisté a nemusí vynakládat žádné úsilí..
tzn. funguje to stejne jako u nas rejstrikove soudy a katastr nemovitosti, kde pro sebetrivialnejsi ukon potrebujete pomoc pravnika a ani to neni garance uspechu…
…a to jeste vemte v uvahu, ze tyto jednotky jsou pravdepodobne necim tim, o cem basnila Skoda ze doda, kdyz zabila nakup Railjetu…. Obavam se nez Skoda doda neco do Nemecka, tak Railjety pujdou na prvni generalku.
A je to tady. Jenom tedy to asi tentokrát nebude tak, že by DB zaplatily ŠT miliardu pokuty. No, jen ať se exkypřani prohnou!
No exkypřani se možná prohnou, ale ve finále to zaplatí český daňový poplatník.
Proč? Škoda je státní firma nebo úřad?
Vy nevíte, která státní firma (pardon – a.s.) dělá Škodovce největší tržby? A kdo se skládá na to, když náhodou ČD nejsou v prudkém zisku? Jediný, kdo určitě neprodělá, bude Petr Kellner .
Myslím, že si Škodovka ty prachy odložila právě na zaplacení tohoto penále. 🙂
Ty prachy už budou dávno vytažené..
To bude slušná pentle, jestli tam mají mega za den, to asi moc ve Škodovce nevydělaj. Otázka kolik bude ještě náhrada za ušlý zisk za nedodaná vozidla za ty roky provozu. Asi popletli pětiletky v Plzni, nebo stará škola z dodávek pro ČD, slušná reklama..
Nemusí být, mohlo dojít k nějaké změně norem, mohla být vyžadována dodatečná dokumentace, nebo to mohlo vykazovat více poruch než je záhodno atp. Prostě něco co se běžně nevyhne žádnému novému výrobku.
K.S.: A hlavně v německu mají s dodáním nových jednotek všichni výrobci a nejedná se jen o Škodu či Pesu.
Tahle věta: „Vozidla už několik měsíců jezdí ve zkušebním provozu.“ znamená, že všechny soupravy už jsou kompletně vyrobené a dodané v Bavorsku a už jen „čekají na papíry“? Nebo jsou v Plzni?
To znamená, že několik (tuším dvě) souprav je v Německu a jezdí bez cestujících. Další soupravy jsou v Česku a poslední soupravy se stále ještě v Plzni a Ostravě dokončují.
3 roky? Je asi Němci sežerou. Ps zdarma ne-li za poplatek.
Penale, copak, nevysla stejna smlouva jako s CD?
Najde se na tom i něco pozitivního. Na konci bude schválená souprava a ŠT získá know-how ze západu co se schvalování týká. Pokud těchto drahých lekcí využijí nebo se ta zkušenost promarní je věc jiná.
Jediné, co Škoda získá bude ostuda. Počítám, že ty soupravy se budou používat leda na únikové hry, protože ty různá zákoutí, úzká točitá schodiště a křivé uličky nahoru dolů by záviděl i tajemný hrad v Karpatech…
Já psal o schvalování, ne o rozložení interiéru. Ten byl znám pravděpodobně před podpisem smlouvy a zákazník tak dostane co si objednal.
Před podpisem smlouvy podle mě byla daná kapacita a základní uspořádní (patrové), ale konkrétní technické řešení a kde bude jaká sedačka a police zcela jistě dělali až během projektových prací. Ale je fakt, že tam museli vecpat opravdu hodně míst.
Na druhou stranu DB celou dobu vývoji přihlížela a měla po celou dobu možnost do uspořádání mluvit.
Ale máte pravdu, že si pamatuji, když se před návštěvou managementu DB z EW na poslední chvíli demontovala jedna řada sedaček, aby to nepůsobilo tak stísněně. A do WC buňky na které se nedá zavřít je podle mě nepustili dodnes 😉
“ konkrétní technické řešení a kde bude jaká sedačka a police zcela jistě dělali až během projektových prací“
Nemyslím, že by Němci byli takoví hlupáci, aby se o projektové a konstruktérské práce nezajímali už v jejich průběhu a „konzultace“ neměli dokonce „pojištěny“ i smluvně.
Narážíte na překvapení ČD z vnitřního uspořádání InterPanterů? 😀
To mě sice při psaní komentáře nenapadlo, ale „věcně“ je to samozřejmě pravda – když jsem před časem slyšel, jak to v posledních letech na „dvanáctce“ GŘ ČD ve věci objednávání nových osobních vozů (resp. vozidel, tedy i jednotek) a tvorby koncepce jejich vnitřního uspořádání chodilo (a chodí), bylo mi z toho docela smutno …
Tak to jistě, ale i Němci mají ouřady, tak je otázka jak moc do detailu se zajímali o výsledek. Přeci jen na technickém výkresu se spousta věcí na první pohled nepozná, proto se dělávají mockupy, aby se zkusilo jaká je reálná interakce s homo sapiens bavorák. 🙂
Co jsem tak viděl Lastenhefty DB na různá vozidla, tak si troufám říct, že ta smlouva byla velmi podrobná. Stačí se podívat na data, kdy ŠTRN ohlásila vítězství v tendru a podpis smlouvy. Dovolím si odhadnout, že to mezidobí bylo v ŠTRN velmi hektické.
S tím know-how to bohužel nebude tak růžové, protože know-how je v lidech. A ty si Škodovka neumí udržet nebo alespoň zajistit, aby se to know-how šířilo. Konkrétně na NIMu se protočilo takové množství lidí, že ti co jsou na projektu od počátku až do současnosti (a tím pádem mají přehled) by se s nadsázkou dali spočítat na prstech ruky. A o knowledge transferu z těžce vydřené 109E1 prakticky ani nemá cenu mluvit. Bohužel.
Neexistující personální politika a zaměření managementu na krátkodobé cíle si vybírá těžkou daň.
Souhlasím s tím, know-how je o lidech. Pokud se plní varianta 2, tedy promarněná šance, tak je to smutné.
Je to vtipné, že za směšnou miliardu dokázali vyvinout celkou lokomotivu a tak si to totálně pos.
Samozřejmě záleží na úhlu pohledu. Vytáhnutý zisk se na důchod určitě hodí.
To asi těžko. Takové soupravy už nikdy vyrábět nebude, protože ukončila výrobu nepovedených lokomotiv.
Obdobne dvoupatra maji vyrabek pro MSKraj. Na exkurzi v Ove nam nějaký ředitel několikrát opakoval, ze ty stisnene prostory a miniaturní úzké police v patře kde si odlozite max kabelku, jsou vse požadavky zákazníka a oni to museli dodržet.
Je to možné – je-li ta souprava určena pro regionální dopravu, což v německých podmínkách odpovídá často spíše naší dopravě „příměstské“, tak vozidla pro ni určená v Německu nikdy v poslední době nepočítala s „velkými“ zavazadly (šedesátilitrovými batohy, laminátovými velkonákupními taškami, apod.), protože tam se do / z práce či školy vlakem běžně skutečně jezdí jen s aktovkou či zavazadlem velikosti brašny na větší notebook.
Mezi soupravou pro DB NIM Expres a pro ČD Push pull, bude určitě rozdíl. Zejména v interiéru. Německá souprava totiž musí být tlakotěsná, zatímco Česká do 160 km/h nemusí. Proto jsou na NIM expresu jednokřídlé dveře. Pro ČD se počítá se dveřmi klasické dvoukřídlé koncepce a totálním přebudováním interiéru. Ačkoliv bude Německá souprava jezdit po VRT rychlostí až 189 km/h, bude jejím provozovatelem DB Regio. Z toho plyne i její primární určení. Tedy rychlá a kapacitní meziměstská doprava, v rámci regionu. Určená zejména pro denní dojíždění/pendel. Problematika schvalování je v Německu velmi intenzivním oborovým tématem. Ano, na jednu stranu je… Číst vice »
Tak miniaturní police v patře jsou důsledek obrysu vozidla. Ale do prapodivných chodišť je op opravdu nikdo nenutil.
S prapodivnými schodišti je to těžké. Buď uděláte schodiště z představku, čímž si představek totálně rozbijete, budete muset dělat nizoučký nástupní prostor a stejně prostor nad nástupním prostorem bude kvůli dveřím a kanálům vzduchotechniky vždy divný. Nebo uděláte schody z nástupního prostoru středem, budete mít krásné uspořádání všude, jenže si tím zabijete pořádný kus patra.
No a nebo prostě dáte schody z nástupního prostoru a budou se kroutit aby se tam vlezly.
Ono to řešení které si zvolili na NIMu možná není dobré, ale špatné jsou i všechny ostatní.
…plus bych podotkl, že svojí roli hraje i požadavek na bezbariérovost při německé výšce nástupiště 760 mm nad TK. Řekl bych, že u souprav pro ČD lze leccos udělat lépe i díky těm 210 mm k dobru, o které bude nástupní prostor níže. Nebo se pletu?
Taky mi připadá výška nástupiště 760 mm nad TK naprosto pitomá, obzvlášť pro patrové vozy. Takové „ani ryba ani rak“ – buď 550 mm, s čímž se třeba Ešus podle mě popasoval velice dobře (včetně schodů do patra a bezbarierovosti) a nebo pak „ruská výška“ něco přes metr, abyste už byli nad spřáhlem. U nás k vidění třeba v metru.
Kdo vlastně vymyslel těch 760 mm a kdy? To je původně z nějakého S-bahnu?
V tomto kontextu, tedy obtížný schvalovací proces v DE, se kterým mají potíže všichni výrobci, bude jistě zajímavé sledovat schvalování nových Čínských souprav pro Leo expres a Westbahn.
No evidentně jim to nechtěj schválit – je to stejný jako se Zátopkama – až nakonec ČD a jiní nakopili lokomotivy od Siemnesu… Je to jako přes kopírák..
Moc bych se nevymlouval na nemce, polaci s Pesou v Nemecku zakazky meli a maji schvalene soupravy, a to maji problem s kvalitou…
To schvalování sharků pro Německo taky trvalo dost dlouho a – laicky – bych řekl, že schválit DMU pro místní tratě bude snazší, než elektrickou jednotku pro jízdu po VRT.
PESA je motorák. A lehký. To je na schvalování mnohem jednodušší, než těžká elektrická lokomotiva.
V Německu mají problém se schvalováním všichni. I třeba Siemens, EBA je celkem monstrum.
Zatím nebylo zveřejněno, zda (a jak vysoké) budou Němci účtovat výrobci penále.
Jaké penále? Snad dostane Škoda ještě připlaceno za ten náročný vývoj ap., za kvalitu se holt musí platit, stejně jak v případě 109E pro ČD.
:-D, byl jste rychlejsi…
Slibovat nějaké termíny s produktem bez potřebných schválení mi přijde minimálně neseriózní.
Bohužel v drážním prostředí zcela běžné.
No, to tak nějak bývá, že když si něco objednají od Škody Transportation, tak to bude mít pár let zpoždění. Němci by měli být rádi, že se to pro ně nestane nejdražšími vlaky v Evropě :))
Zpoždění v dodávkách mívají úplně všichni, co řeší schvalovačky na nová vozidla u EBA.
Jak velké zpoždění bylo třeba u RRX?
Otázka je, do jaké míry bylo Desiro HC pro EBA nové vozidlo. NIM pro EBA zajisté zcela nové vozidlo je… Podobně, jako nové vozidlo byl třeba Vectron…
RRX bylo úplně nový vývoj stejně jako NIM.
Berte to prosím jako nadsázku a rýpnutí do firmy, která snad jako jediná na světě dostane odškodné za to, že zpozdí dodání 🙂
Nic takového škodovka nedostala.
V které paralelní realitě žijete prosím?
Škodovka dostala odškodné za to, že jí zákazník protiprávně zadržel platby, bez toho, že by soud (nebo rozhodci) rozhodli, že na to má právo. Popravdě nechápu, že za to není zodpovědná osoba z ČD ve vězení, protože to byl naprostý právní nesmysl a jakýkoliv koncipient jim musel říct, že to takto nejde.
Škodovka má nějaký podíl na zpoždění, ale taky má máslo na hlavě EBA. Ta to dost brzdí…
Můžete prosím upřesnit to máslo na hlavě?
Jak brzdí? Má požadavky, které musí splnit všichni.
Problémy má hlavně Škoda, a to s kvalitou.
To je zajímavá shoda. Jsem zvědavý, zda a jaké sankce budou DB uplatňovat.
DB zaplatí Škodě miliardu Kč pokutu. 🙂