lot
Železnice Železniční průmysl

Bavorsko stále marně čeká na české vlaky. Řády týdnů, slibuje Škoda

Innotrans 2018, NIM Express od Škoda Transportation, zdroj: ŽelPage/Juraj Kováč
Innotrans 2018, NIM Express od Škoda Transportation, zdroj: ŽelPage/Juraj Kováč

Už tři roky měla obsluhovat páteřní bavorskou trať Norimberk – Ingolstadt – Mnichov šestice push-pull souprav od Škody Transportation. Zatím posledním termínem, se kterým výrobce přišel loni v listopadu, bylo jaro letošního roku. Celá flotila pak měla být v provozu nejpozději v červnu.

Jenže Bavorsko, které trápí přeplněné a zastaralé vlaky, zatím vyhlíží dodávku z Čech marně. Vlak totiž stále nemají potřebnou homologaci od spolkového železničního úřadu EBA. Škoda přitom předpokládala, že všechna potřebná razítka získá začátkem letošního roku.

„Očekávám, že Škoda vynaloží veškeré úsilí, aby zamezila dalšímu zpoždění,“ citoval server Nordbayern bavorského šéfa DB Regio Hansrüdigera Fritze. Škoda o přesných termínech nechce mluvit. „V současné chvíli jsme prakticky na konci schvalovacího procesu. Vozidla už několik měsíců jezdí ve zkušebním provozu, dokládáme dodatečná měření a dokumentaci pro schválení k provozu vozidel a pevně věříme, že v horizontu několika týdnů potřebná schválení obdržíme,“ sdělila mluvčí Lubomíra Černá. O téměř dokončeném projektu nicméně mluvil i viceprezident Škody pro obchod Zdeněk Majer loni v listopadu. Server Nordbayern s odvoláním na Škodu píše, že vlaky by měly v každém případě vyjet před koncem roku.

České vlaky mají na lince nahradit staré jednotky InterCity. Soupravy se skládají z řídícího vozu, koncového vozu, čtyř vložených vozů a lokomotivy řady Emil Zátopek 109E3. Jsou konstruovány pro maximální rychlost 200 kilometrů za hodinu, budou ale provozovány rychlostí nejvýše 190 kilometrů za hodinu.

Lokomotiva Škoda vyrobená pro Bavorsko. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Lokomotiva Škoda vyrobená pro Bavorsko.
Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Zakázka oznámená už v roce 2013 má hodnotu přes 2,6 miliardy korun. Interiér vozu se dělí na první a druhou třídu a nabídne i dětský oddíl. V soupravě je 676 míst k sezení, 37 míst pro kola a několik míst pro osoby se sníženou schopností pohybu. Soupravy jsou vybaveny wifi.

Původně měly být dodány už v roce 2016. „Důvodem zpoždění byl především náročný vývoj tlakotěsných vozů a také testy celých souprav, které se v běžném provozu budou potkávat například v tunelu se soupravami ICE s rychlostí 300 kilometrů za hodinu,“ uvedl loni Majer. Zatím nebylo zveřejněno, zda (a jak vysoké) budou Němci účtovat výrobci penále.

70 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Vlkos

Možná že si ve Škodovce myslí že dodají vlaky se zpožděním a ještě vysoudí na DB pokutu tak jako se jim to v našem Kocourkově podařilo v případě ČD. Myslím ovšem že v Německu to tak fungovat nebude a Škodovka jako nespolehlivá a velmi nesolidní firma po právu spláče nad výdělkem.

Vbb

Co myslíte, zadržovaly DB svévolně platby tak jako ČD, a tedy zavdaly Škodě důvod k vymáhání penále? A přistoupily DB na řešení případných sporů u rozhodce?

X 1

Případný verdikt Českého rozhodce, by musel splňovat náležitosti Evropského (mezinárodního) obchodního práva.

Railanalytik

Pokud by penále bylo ve výši 0,01 % za den zpoždění, tak denně to je slušných 260 tis euro.
Ale spíše to bude otázka smluvní pokuty a ta bude zastropovaná max. částkou.
Nebo taky možnost pro DB odstoupení od smlouvy a pak bude otázka kam pak prodají a za jakou cenu?
Bude zajímavé sledovat jak PPF bude řešit tento problém.

Bivoj

Bejvala doba, kdy české továrny dodávaly do Říše včas a v nejvyšší kvalitě. Ale to už je dávno.

FrantaM

Nevíte někdo opravdový důvod? Slyšel jsem něco, že souprava (nebo spíš lokomotiva) ruší systémy pro počítání náprav. Ale nemám to potvrzené.

Graylag

On to nebude žádný jeden konkrétní důvod. Ty soupravy jsou navrženy pečlivě a tak aby schválením prošly – nakonec i DB mělo dobrou motivaci Škodu hlídat a pomáhat jí s dobrým návrhem. Problém je, že EBA je velmi, velmi pečlivá. A nemá žádnou motivaci vám se schvalováním pomáhat. To znamená, že pokud jí nedodáte všechno přesně v takovém formátu jak chce, nepustí vás. A v tom v jakém formátu tu kterou věc chtějí vám sice poradí, jenže to se musíte nejprve správně zeptat. A to zase pokud nemáte zkušenosti a nejste rodilý mluvčí není tak jednoduché. V praxi to vypadá… Číst vice »

železničář v důchodu

Na tom všem je ale zarážející, že se Škodě jako výrobci zjevně příliš nesnaží ani sami její němečtí zákazníci (kteří jsou přece „rodilí mluvčí“) – samozřejmě si pod tím nepředstavuji žádné uplácení či „ukecávání“ úředníků v EBA, ale právě například pomoc při vyjednávání s nimi, aby se schvalovací proces zbytečně neprodlužoval. Nebo že by za tím byla nějaká (zlomyslná) snaha nechat v tom Škodu „vykoupat“ a pak na ní ještě vysoudit penále?

Graylag

Dobrá poznámka. A ano, taky bych čekal, že DB v jednání pomůže. Ale asi bych řekl, že motivací DB sice je aby to přes schválení prošlo, ale už ne aby to přes něj prošlo rychle. Své penále za zpoždění mají jisté a nemusí vynakládat žádné úsilí..

Georg

tzn. funguje to stejne jako u nas rejstrikove soudy a katastr nemovitosti, kde pro sebetrivialnejsi ukon potrebujete pomoc pravnika a ani to neni garance uspechu…

JiP

…a to jeste vemte v uvahu, ze tyto jednotky jsou pravdepodobne necim tim, o cem basnila Skoda ze doda, kdyz zabila nakup Railjetu…. Obavam se nez Skoda doda neco do Nemecka, tak Railjety pujdou na prvni generalku.

VRT

A je to tady. Jenom tedy to asi tentokrát nebude tak, že by DB zaplatily ŠT miliardu pokuty. No, jen ať se exkypřani prohnou!

Dan

No exkypřani se možná prohnou, ale ve finále to zaplatí český daňový poplatník.

Y.K.

Proč? Škoda je státní firma nebo úřad?

Dan

Vy nevíte, která státní firma (pardon – a.s.) dělá Škodovce největší tržby? A kdo se skládá na to, když náhodou ČD nejsou v prudkém zisku? Jediný, kdo určitě neprodělá, bude Petr Kellner .

a8n

Myslím, že si Škodovka ty prachy odložila právě na zaplacení tohoto penále. 🙂

jan

Ty prachy už budou dávno vytažené..

Zelenay

To bude slušná pentle, jestli tam mají mega za den, to asi moc ve Škodovce nevydělaj. Otázka kolik bude ještě náhrada za ušlý zisk za nedodaná vozidla za ty roky provozu. Asi popletli pětiletky v Plzni, nebo stará škola z dodávek pro ČD, slušná reklama..

K.S.

Nemusí být, mohlo dojít k nějaké změně norem, mohla být vyžadována dodatečná dokumentace, nebo to mohlo vykazovat více poruch než je záhodno atp. Prostě něco co se běžně nevyhne žádnému novému výrobku.

noerf

K.S.: A hlavně v německu mají s dodáním nových jednotek všichni výrobci a nejedná se jen o Škodu či Pesu.

Martin V.

Tahle věta: „Vozidla už několik měsíců jezdí ve zkušebním provozu.“ znamená, že všechny soupravy už jsou kompletně vyrobené a dodané v Bavorsku a už jen „čekají na papíry“? Nebo jsou v Plzni?

Graylag

To znamená, že několik (tuším dvě) souprav je v Německu a jezdí bez cestujících. Další soupravy jsou v Česku a poslední soupravy se stále ještě v Plzni a Ostravě dokončují.

jan

3 roky? Je asi Němci sežerou. Ps zdarma ne-li za poplatek.

Martin

Penale, copak, nevysla stejna smlouva jako s CD?

Martin K.

Najde se na tom i něco pozitivního. Na konci bude schválená souprava a ŠT získá know-how ze západu co se schvalování týká. Pokud těchto drahých lekcí využijí nebo se ta zkušenost promarní je věc jiná.

1216

Jediné, co Škoda získá bude ostuda. Počítám, že ty soupravy se budou používat leda na únikové hry, protože ty různá zákoutí, úzká točitá schodiště a křivé uličky nahoru dolů by záviděl i tajemný hrad v Karpatech…

Martin K.

Já psal o schvalování, ne o rozložení interiéru. Ten byl znám pravděpodobně před podpisem smlouvy a zákazník tak dostane co si objednal.

Y.K.

Před podpisem smlouvy podle mě byla daná kapacita a základní uspořádní (patrové), ale konkrétní technické řešení a kde bude jaká sedačka a police zcela jistě dělali až během projektových prací. Ale je fakt, že tam museli vecpat opravdu hodně míst.

Graylag

Na druhou stranu DB celou dobu vývoji přihlížela a měla po celou dobu možnost do uspořádání mluvit.

Ale máte pravdu, že si pamatuji, když se před návštěvou managementu DB z EW na poslední chvíli demontovala jedna řada sedaček, aby to nepůsobilo tak stísněně. A do WC buňky na které se nedá zavřít je podle mě nepustili dodnes 😉

železničář v důchodu

“ konkrétní technické řešení a kde bude jaká sedačka a police zcela jistě dělali až během projektových prací“
Nemyslím, že by Němci byli takoví hlupáci, aby se o projektové a konstruktérské práce nezajímali už v jejich průběhu a „konzultace“ neměli dokonce „pojištěny“ i smluvně.

Graylag

Narážíte na překvapení ČD z vnitřního uspořádání InterPanterů? 😀

železničář v důchodu

To mě sice při psaní komentáře nenapadlo, ale „věcně“ je to samozřejmě pravda – když jsem před časem slyšel, jak to v posledních letech na „dvanáctce“ GŘ ČD ve věci objednávání nových osobních vozů (resp. vozidel, tedy i jednotek) a tvorby koncepce jejich vnitřního uspořádání chodilo (a chodí), bylo mi z toho docela smutno …

Y.K.

Tak to jistě, ale i Němci mají ouřady, tak je otázka jak moc do detailu se zajímali o výsledek. Přeci jen na technickém výkresu se spousta věcí na první pohled nepozná, proto se dělávají mockupy, aby se zkusilo jaká je reálná interakce s homo sapiens bavorák. 🙂

eLKá

Co jsem tak viděl Lastenhefty DB na různá vozidla, tak si troufám říct, že ta smlouva byla velmi podrobná. Stačí se podívat na data, kdy ŠTRN ohlásila vítězství v tendru a podpis smlouvy. Dovolím si odhadnout, že to mezidobí bylo v ŠTRN velmi hektické.

Graylag

S tím know-how to bohužel nebude tak růžové, protože know-how je v lidech. A ty si Škodovka neumí udržet nebo alespoň zajistit, aby se to know-how šířilo. Konkrétně na NIMu se protočilo takové množství lidí, že ti co jsou na projektu od počátku až do současnosti (a tím pádem mají přehled) by se s nadsázkou dali spočítat na prstech ruky. A o knowledge transferu z těžce vydřené 109E1 prakticky ani nemá cenu mluvit. Bohužel.

Neexistující personální politika a zaměření managementu na krátkodobé cíle si vybírá těžkou daň.

Martin K.

Souhlasím s tím, know-how je o lidech. Pokud se plní varianta 2, tedy promarněná šance, tak je to smutné.

jan

Je to vtipné, že za směšnou miliardu dokázali vyvinout celkou lokomotivu a tak si to totálně pos.
Samozřejmě záleží na úhlu pohledu. Vytáhnutý zisk se na důchod určitě hodí.

FrantaM

To asi těžko. Takové soupravy už nikdy vyrábět nebude, protože ukončila výrobu nepovedených lokomotiv.

PetrD

Obdobne dvoupatra maji vyrabek pro MSKraj. Na exkurzi v Ove nam nějaký ředitel několikrát opakoval, ze ty stisnene prostory a miniaturní úzké police v patře kde si odlozite max kabelku, jsou vse požadavky zákazníka a oni to museli dodržet.

železničář v důchodu

Je to možné – je-li ta souprava určena pro regionální dopravu, což v německých podmínkách odpovídá často spíše naší dopravě „příměstské“, tak vozidla pro ni určená v Německu nikdy v poslední době nepočítala s „velkými“ zavazadly (šedesátilitrovými batohy, laminátovými velkonákupními taškami, apod.), protože tam se do / z práce či školy vlakem běžně skutečně jezdí jen s aktovkou či zavazadlem velikosti brašny na větší notebook.

X 1

Mezi soupravou pro DB NIM Expres a pro ČD Push pull, bude určitě rozdíl. Zejména v interiéru. Německá souprava totiž musí být tlakotěsná, zatímco Česká do 160 km/h nemusí. Proto jsou na NIM expresu jednokřídlé dveře. Pro ČD se počítá se dveřmi klasické dvoukřídlé koncepce a totálním přebudováním interiéru. Ačkoliv bude Německá souprava jezdit po VRT rychlostí až 189 km/h, bude jejím provozovatelem DB Regio. Z toho plyne i její primární určení. Tedy rychlá a kapacitní meziměstská doprava, v rámci regionu. Určená zejména pro denní dojíždění/pendel. Problematika schvalování je v Německu velmi intenzivním oborovým tématem. Ano, na jednu stranu je… Číst vice »

dopravak

Tak miniaturní police v patře jsou důsledek obrysu vozidla. Ale do prapodivných chodišť je op opravdu nikdo nenutil.

Graylag

S prapodivnými schodišti je to těžké. Buď uděláte schodiště z představku, čímž si představek totálně rozbijete, budete muset dělat nizoučký nástupní prostor a stejně prostor nad nástupním prostorem bude kvůli dveřím a kanálům vzduchotechniky vždy divný. Nebo uděláte schody z nástupního prostoru středem, budete mít krásné uspořádání všude, jenže si tím zabijete pořádný kus patra.
No a nebo prostě dáte schody z nástupního prostoru a budou se kroutit aby se tam vlezly.

Ono to řešení které si zvolili na NIMu možná není dobré, ale špatné jsou i všechny ostatní.

ythomas_ct

…plus bych podotkl, že svojí roli hraje i požadavek na bezbariérovost při německé výšce nástupiště 760 mm nad TK. Řekl bych, že u souprav pro ČD lze leccos udělat lépe i díky těm 210 mm k dobru, o které bude nástupní prostor níže. Nebo se pletu?

Martin V.

Taky mi připadá výška nástupiště 760 mm nad TK naprosto pitomá, obzvlášť pro patrové vozy. Takové „ani ryba ani rak“ – buď 550 mm, s čímž se třeba Ešus podle mě popasoval velice dobře (včetně schodů do patra a bezbarierovosti) a nebo pak „ruská výška“ něco přes metr, abyste už byli nad spřáhlem. U nás k vidění třeba v metru.

Kdo vlastně vymyslel těch 760 mm a kdy? To je původně z nějakého S-bahnu?

X 1

V tomto kontextu, tedy obtížný schvalovací proces v DE, se kterým mají potíže všichni výrobci, bude jistě zajímavé sledovat schvalování nových Čínských souprav pro Leo expres a Westbahn.

Fedexak

No evidentně jim to nechtěj schválit – je to stejný jako se Zátopkama – až nakonec ČD a jiní nakopili lokomotivy od Siemnesu… Je to jako přes kopírák..

Martin

Moc bych se nevymlouval na nemce, polaci s Pesou v Nemecku zakazky meli a maji schvalene soupravy, a to maji problem s kvalitou…

Kubrt

To schvalování sharků pro Německo taky trvalo dost dlouho a – laicky – bych řekl, že schválit DMU pro místní tratě bude snazší, než elektrickou jednotku pro jízdu po VRT.

Radek Janata

PESA je motorák. A lehký. To je na schvalování mnohem jednodušší, než těžká elektrická lokomotiva.

Y.K.

V Německu mají problém se schvalováním všichni. I třeba Siemens, EBA je celkem monstrum.

XXXD

Zatím nebylo zveřejněno, zda (a jak vysoké) budou Němci účtovat výrobci penále.

Jaké penále? Snad dostane Škoda ještě připlaceno za ten náročný vývoj ap., za kvalitu se holt musí platit, stejně jak v případě 109E pro ČD.

Martin

:-D, byl jste rychlejsi…

Liberal shark

Slibovat nějaké termíny s produktem bez potřebných schválení mi přijde minimálně neseriózní.

bkp

Bohužel v drážním prostředí zcela běžné.

BoH

No, to tak nějak bývá, že když si něco objednají od Škody Transportation, tak to bude mít pár let zpoždění. Němci by měli být rádi, že se to pro ně nestane nejdražšími vlaky v Evropě :))

P. K.

Zpoždění v dodávkách mívají úplně všichni, co řeší schvalovačky na nová vozidla u EBA.

Eskimo Joe

Jak velké zpoždění bylo třeba u RRX?

eLKá

Otázka je, do jaké míry bylo Desiro HC pro EBA nové vozidlo. NIM pro EBA zajisté zcela nové vozidlo je… Podobně, jako nové vozidlo byl třeba Vectron…

dopravak

RRX bylo úplně nový vývoj stejně jako NIM.

BoH

Berte to prosím jako nadsázku a rýpnutí do firmy, která snad jako jediná na světě dostane odškodné za to, že zpozdí dodání 🙂

bkp

Nic takového škodovka nedostala.

Dan

V které paralelní realitě žijete prosím?

Matoo

Škodovka dostala odškodné za to, že jí zákazník protiprávně zadržel platby, bez toho, že by soud (nebo rozhodci) rozhodli, že na to má právo. Popravdě nechápu, že za to není zodpovědná osoba z ČD ve vězení, protože to byl naprostý právní nesmysl a jakýkoliv koncipient jim musel říct, že to takto nejde.

Cargo

Škodovka má nějaký podíl na zpoždění, ale taky má máslo na hlavě EBA. Ta to dost brzdí…

Tonda

Můžete prosím upřesnit to máslo na hlavě?

IGCT

Jak brzdí? Má požadavky, které musí splnit všichni.

FrantaM

Problémy má hlavně Škoda, a to s kvalitou.

Strojvudce88

To je zajímavá shoda. Jsem zvědavý, zda a jaké sankce budou DB uplatňovat.

Apollo17

DB zaplatí Škodě miliardu Kč pokutu. 🙂