Cestovní ruch Infrastruktura Železnice Zprávy

Bavoři chtějí obnovit provoz na jedné z nejstarších tratí, nahlásili to šest let dopředu

Stanice Cronheim na trati Gunzenhausen - Wassertrüdingen. Autor: By Manfred E. Fritsche - mef-presseservice, CC BY-SA 2.0 de, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=1344106
Stanice Cronheim na trati Gunzenhausen - Wassertrüdingen. Autor: By Manfred E. Fritsche - mef-presseservice, CC BY-SA 2.0 de, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=1344106

Bavorský objednatel veřejné železniční dopravy Bayerische Eisenbahngesellschaft (BEG) se rozhodl vrátit pravidelný provoz osobních vlaků na lokálku Gunzenhausen – Nördlingen. Informaci přinesl International Railway Journal (IRJ).

Z celkových 40 kilometrů by osobní motorové jednotky obsluhovaly necelých 15 kilometrů mezi Gunzenhausenem a Wassertrüdingenem, šlo by o prodloužení linky z Pleinfeldu. BEG počítá se zahájením pravidelného provozu v roce 2024, s dopravcem chce uzavřít smlouvu na 12 let.

Nejde přitom o obyčejnou lokálku, nýbrž o jednu z nejstarších tratí v Německu, která začala sloužit už v roce 1849. Deutsche Bahn zde pravidelný osobní provoz ukončila v roce 1985, nákladní pak o 12 let později.

Trať Gunzenhausen - Nördlingen. Pramen: Von Dealerofsalvation - Eigenes Werk, Gemeinfrei, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=791609
Trať Gunzenhausen – Nördlingen.
Pramen: Von Dealerofsalvation – Eigenes Werk, Gemeinfrei, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=791609

Trať ale není úplně bez života. Soukromé Bavorské železniční muzeum zde provozuje nostalgické vlaky, jeho dceřiná společnost BayernBahn se pak o trať stará jako správce infrastruktury. V roce 2004 se sem vrátily i nákladní vlaky.

Právě kvůli správci infrastruktury oznámil BEG svůj záměr v šestiletém předstihu. BayernBahn by měla trať uvést do stavu vhodného pro pravidelnou dopravu, finanční jistotu ji má dát právě avizovaný 12letý kontrakt.

Podobné plány má BEG podle IRJ i s tratí Dombühl – Dinkelsbühl/Wilburgstetten, kterou má rovněž ve správě BayernBahn. Ta chce na nutné investice najít partnera.

Upozornit na
JT
Host
JT

Odpusťte mi faktickou otázku. Nejsem znalý historie rozvoje železniční sítě na území dnešního Německa. Snese tato trať označení „lokálka“? Tedy byla-li vystavěna na základě zákonných úlev a podpory v německé obdobě císařsko-rakouských lokálkových zákonů? Existovali ta v té době vůbec nějaké takové, vlastně o nějaké čtyři desítky let dříve než na našem území? Děkuji! Informace na wiki o tomto mlčí.

Rado
Host
Rado

Re. JT První žel. tratě v Bavorsku byly stavěny za státní peníze. Po finančni krizi asi v 1849 toto však bylo upuštěno. Radní v Babmergu však chtěli železnici tak moc, že iniciovali zákon o tzv. Pachtbahn. Tedy jakési koncese jaké známe z C & K Rakouska. Pojem Localbahnen se začal užívat v tehdejším Prusku, v okolí Lipska. Bylo to snad okolo roku 1885. Konzept Localbahnen zahrnoval všechny možné druhy infrastruktury s ohledem na finanční možnosti objednavatele. Kromě klasické normálněrozchodné železnice se objevovali i úzkorozchodky, řepařky nebo i koňky. Zahrnovaly však i dostavníkové, později omnibusové trasy. Pro ilustraci bych rád představil… Číst vice »

K.S.
Host
K.S.

Jistě se některé „lokálka“ dají změnit v pořádnou dráhu, ale otázka kolik toho u nás je, mnohdy to vzniklo z jednoúčelové uhelné dráhy a podobně, nebo to bylo prostě že někdo chtěl trať ať to stojí co to stojí a pak se vozily kraviny jenom aby se neplatila pokuta. Podle místních je třeba v Lednici na Moravě navezený písek od Jadranu, prý jako hnojivo, když jsem se pak vrtal v historii tak jsem zjistil že na to byla smlouva že se po trati musí za X let provést Y nákladních vozů. Pak ty dvě informace jaksi zapadaly a dávalo smysl… Číst vice »

Partneři


Newsletter

Výběr editora