Bavoři chtějí obnovit provoz na jedné z nejstarších tratí, nahlásili to šest let dopředu
Stanice Cronheim na trati Gunzenhausen - Wassertrüdingen. Autor: By Manfred E. Fritsche - mef-presseservice, CC BY-SA 2.0 de, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=1344106
Bavorský objednatel veřejné železniční dopravy Bayerische Eisenbahngesellschaft (BEG) se rozhodl vrátit pravidelný provoz osobních vlaků na lokálku Gunzenhausen – Nördlingen.
Odpusťte mi faktickou otázku. Nejsem znalý historie rozvoje železniční sítě na území dnešního Německa. Snese tato trať označení „lokálka“? Tedy byla-li vystavěna na základě zákonných úlev a podpory v německé obdobě císařsko-rakouských lokálkových zákonů? Existovali ta v té době vůbec nějaké takové, vlastně o nějaké čtyři desítky let dříve než na našem území? Děkuji! Informace na wiki o tomto mlčí.
Ani my si nechceme hrát na znalce německé lokálkové historie. Výstavba této trati určitě nespadá do období lokálkového boomu 90. let 19. století, jak ho známe z Rak. – Uh. Je mnohem starší, v době svého vzniku určitě nebyla lokálkou v dnešním slova smyslu, měla mnohem větší význam.
Koncem roku jsme měli na toto téma rozhovor s profesorem Hlavačkou, mrkněte na něj, jsou tam dotazy i na lokálky:
https://zdopravy.cz/historik-milan-hlavacka-konesprezka-byla-velka-skola-zeleznicniho-podnikani-5686/
Re. JT První žel. tratě v Bavorsku byly stavěny za státní peníze. Po finančni krizi asi v 1849 toto však bylo upuštěno. Radní v Babmergu však chtěli železnici tak moc, že iniciovali zákon o tzv. Pachtbahn. Tedy jakési koncese jaké známe z C & K Rakouska. Pojem Localbahnen se začal užívat v tehdejším Prusku, v okolí Lipska. Bylo to snad okolo roku 1885. Konzept Localbahnen zahrnoval všechny možné druhy infrastruktury s ohledem na finanční možnosti objednavatele. Kromě klasické normálněrozchodné železnice se objevovali i úzkorozchodky, řepařky nebo i koňky. Zahrnovaly však i dostavníkové, později omnibusové trasy. Pro ilustraci bych rád představil… Číst vice »
Jistě se některé „lokálka“ dají změnit v pořádnou dráhu, ale otázka kolik toho u nás je, mnohdy to vzniklo z jednoúčelové uhelné dráhy a podobně, nebo to bylo prostě že někdo chtěl trať ať to stojí co to stojí a pak se vozily kraviny jenom aby se neplatila pokuta. Podle místních je třeba v Lednici na Moravě navezený písek od Jadranu, prý jako hnojivo, když jsem se pak vrtal v historii tak jsem zjistil že na to byla smlouva že se po trati musí za X let provést Y nákladních vozů. Pak ty dvě informace jaksi zapadaly a dávalo smysl… Číst vice »