Bateriový experiment začíná. Přinese půlmiliardové náklady navíc, o kterých se zatím nemluvilo

Nová duální jednotka RegioPanter. Foto: Škoda GroupNová duální jednotka RegioPanter. Foto: Škoda Group

První jednotky začnou vozit cestující z Ostravy do Veřovic. Stát ale musí zaplatit dobíjecí infrastrukturu.

Zástupci Moravskoslezského kraje, Českých drah a Škody Group dnes slavnostně v Ostravě představili první duální jednotku, která kombinuje provoz na elektrifikovaných tratí s bateriovým pohonem. Cestujícím má přinést nové přímé spoje bez nutnosti přestupu.

Zahájení provozu v prosinci letošního roku s cestujícími nepřinese ale jen náklady na pořízení nových jednotek, které umožní provoz v závislé i nezávislé trakci. Velké investice čekají i Správu železnic, zejména do dobíjecí infrastruktury v obratových stanicích. Jednotka bude jezdit jako řada 691.2.

Ještě loni Správa železnic uváděla částku 80 milionů korun. Na dnešní konferenci v Ostravě ředitel odboru strategie Správy železnic Jiří Pavel uvedl, že celkové náklady dosáhnou 550 milionů korun. „Jde především o dobíjecí stanice nebo investice do zdvojení trolejového vedení,“ dodal Pavel.

Správa železnic řeší aktuálně vybudování dobíjecích bodů pro provoz BEMU jednotek ve stanicích Krnov, Štramberk a Budišov nad Budišovkou. Současně ve stanici Frýdek-Místek plánuje vybudovat zázemí pro odstavy nových jednotek.

Další náklady na moravskoslezský bateriový železniční experiment. Dobíječky vyjdou až na 80 milionů korun

Náklady na další infrastrukturu pro bateriové vlaky tak znovu otevírají debatu, zda se vůbec tato technologie vyplatí. V Nizozemsku se například před časem rozhodli raději některé tratě elektrizovat, než investovat do dražších duálních vozidel a dalších úprav infrastruktury. V Česku zatím bateriové jednotky plánuje ještě Jihomoravský kraj, který vypsal předběžné tržní konzultace na jejich nákup.

Nizozemsko couvá od bateriových vlaků. Náklady jsou vyšší, než se čekalo

„Vedle vlaků s bateriovým pohonem je zároveň zásadní pro rozvoj bezemisní železniční dopravy také další elektrizace tratí. Těch je v ČR elektrifikována zatím přibližně jedna třetina. Stát jako majitel železniční infrastruktury by měl vedle investic dopravců do bateriových vlaků také zrychlit tempo elektrizace železničních tratí,“ říká Petr Moravec, výkonný ředitel Svazu osobních dopravců SVOD Bohemia.

19 BEMU pro Moravskoslezský kraj

V Moravskoslezském kraji se má postupně objevit 19 duálních jednotek. Čtyři dopravce objednal loni bez soutěže tím, že změnil zakázku na elektrické jednotky za bateriové. V provozu se objeví letos v prosinci. Za tento postup byl nepravomocně pokutován částkou 6 milionů korun Úřadem pro ochranu hospodářské soutěže. Dalších patnáct dodá Škoda Group příští rok na základě soutěže, kde byla jediným uchazečem. Tyto mají mít již vyšší výkon.

Potvrzeno: Škoda dodá bateriové vlaky pro ČD, nikdo jiný se nepřihlásil

Aktuálně jsou vyrobené dvě jednotky, probíhá jejich testování na zkušebním okruhu ve Velimi. „Uvnitř nepoznáte, že jedete na baterky, jen možná je pomalejší rozjezd,“ popsal dojmy z jízdy člen představenstva Českých drah Jiří Ješeta.

Duální jednotku označuje Škoda jako zásadní milník v oblasti regionální železniční dopravy, díky kterému se i na koleje neelektrifikovaných tratí dostane ekologičtější a efektivnější alternativa.

Nejdříve spojení Ostrava – Veřovice

„Vlaky využívající bateriový pohon jsou nejčistším řešením k nahrazení tradičních dieselových vozidel. Škodovka na vývoji toho svého pracovala několik let. Využila přitom oblíbeného RegioPantera, na jehož střechu umístila tři bateriové packy. Baterie se průběžně dobíjí jízdou pod trakčním vedením nebo rekuperací energie při brždění,“ popsal výrobce. Jednopodlažní jednotka osazená bateriemi je schopná ujet 80 km při maximální rychlosti do 120 km/h. Pohodlně tak pokryje regionální neelektrifikované tratě.

Jako první se objeví v prosinci v relaci Ostrava – Studénka – Veřovice. Cestujícím díky tomu odpadnou přestupy mezi elektrickou a motorovou soupravou.

Nová duální jednotka RegioPanter. Foto: Škoda GroupNová duální jednotka RegioPanter. Foto: Škoda GroupNová duální jednotka RegioPanter. Foto: Škoda GroupNová duální jednotka RegioPanter. Foto: Škoda GroupNová duální jednotka RegioPanter. Foto: Škoda GroupNová duální jednotka RegioPanter. Foto: Škoda GroupNová duální jednotka RegioPanter. Foto: Škoda GroupNová duální jednotka RegioPanter. Foto: Škoda GroupNová duální jednotka RegioPanter. Foto: Škoda GroupNová duální jednotka RegioPanter. Foto: Škoda GroupNová duální jednotka RegioPanter. Foto: Škoda GroupNová duální jednotka RegioPanter. Foto: Škoda GroupNová duální jednotka RegioPanter. Foto: Škoda GroupDuální jednotka BEMU RegioPanter. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czBateriová jednotka BEMU RegioPanter. Autor: Zdopravy.cz/Jan Sůra

Jednopodlažní jednotka RegioPanter osazená bateriemi má všechno, na co jsou cestující zvyklí z klasických vlaků z produkce Škody. Nabízí nízkopodlažní a bezbariérové vstupy i interiér, ergonomická sedadla i přehledný informační systém. Cestující budou moci využít také prostornou toaletu navrženou pro osoby s omezenou schopností pohybu a orientace. Jednotka je vybavená i nejmodernějším kamerovým systémem, zabezpečovacím systémem ETCS a systémem automatického vedení vlaku ATO.

Výhodou elektrické jednotky s bateriemi je možnost nasazení na linky, které kombinují elektrifikované a neelektrifikované tratě. To výrazné zvýší pohodlí, protože cestujícím odpadnou přestupy mezi elektrickou a motorovou soupravou. V regionu vzniknou nová přímá spojení, např. z Ostravy do Veřovic, z Krnova do Českého Těšína nebo z Ostravy do Nového Jičína.

Technické parametry dvouvozové jednopodlažní jednotky RegioPanter osazené bateriemi

Rozchod: 1 435 mm
Délka jednotky: 52 900 mm
Šířka skříně: 2 820 mm
Výška vozu: 4 260 mm
Výška nástupní hrany od TK: 580 mm
Počet sedadel (z toho první třída): 140 (8)
Celkový počet cestujících: 323
Počet míst pro ortopedické vozíky: 2
Počet míst pro jízdní kola/kočárky: 9/4
Instalovaný výkon: 4 × 340 kW
Maximální rychlost: 160 km/h v trolejovém režimu; 120 km/h v bateriovém režimu
Jmenovité napětí troleje: 3 kV DC/ 25 kV 50Hz

Tagy BEMU České dráhy Moravskoslezský kraj Škoda Group Správa železnic
308 komentářů