Bateriové vlaky pro Moravskoslezský kraj vyjedou 4. prosince, věří výrobce i politici
Bateriová jednotka na platformě RegioPanter, vizualizace. Pramen: Škoda Group
Dobíjecí stanice vybuduje Správa železnic ve Štramberku, Budišově nad Budišovkou a Krnově. Zázemí pro odstavování vyroste ve Frýdku-Místku.
Další experiment Škody a ČD v kraji. Po nevydařeném experimentu Push-pull budou zkoušet v regionu další prototypy. Toho Unucku jim muselo seslat samo nebe.
Nějak se nám tady poslední dobou rozmohl takový slovní obrat:
„věřiti v něco“.
-„Bateriové vlaky pro MSK vyjedou 4. prosince, VĚŘÍ, výrobce i politici“
– Krapinec: „pořád vnitřně VĚŘÍM, když výrobce napne všechny síly…“
Pokud by se snad formulace „věřím, že…“ autorům výroku zdála příliš zavazující a (vzhledem ke znalosti reálné situace) pořád představovala nemístné riziko vytváření přílišné jistoty, že ke zmíněnému čemusi skutečně dojde, lze použít další stupeň neutralizace výroku.
Pan Unucka to formuloval lapidárně: „může se stát cokoliv“.
Kultivovaná verze téhož určená zejména očím a úším potenciálních voličů ale zní: „CHCE SE MI VĚŘIT, ŽE…“ 🙂
takže v zimě nebudou topit a v létě klimatizovat,aby dodržely oběh?
Vypisuj sázky na dobu, kdy budou bateriové vozy z provozu odstaveny pro nefunkčnost a vysoké náklady. Já vsázím: Lomikare do roka a do dne.
Odstaveny být nemusí. Pořád můžou jezdit na zbylé 2 systémy,nebude-li jízda na baterie funkční.
Docela drahé řešení, né?
No už to přečtení článku mně vybuzuje. Jednotky s bateriemi jsou o hodně dražší, nabíjecí stanice ještě více drahé a termíny dodání Sliby – chyby ( jako u Push-pull jednotek). A na většině místních tratí v kraji pořád jezdí ty hnusné stísněné chcipaky 810 rádoby kvalitní předělávky na 811( ale přípojné 011 pořád stejně stísněné) a teď další předražené nejisté experimenty! A komu pořád vadí těch pár hektolitrů nafty spálené za rok ? Kdyby na lokálky nasadili upravené Alisony 842, udělali by líp. Nebo zavést dieselový pohon do panterů 460( vznikla by rada760).
To je kravina..
Veřovice – Ostrava? No hlavně s tím nevjet do cizího kraje.
což se v téhle době běžně stává!a jaké jsou s tím problémy!
Takže místo většího tlaku na SŽ na rychlost elektrifikace pod Beskydami (o tom jak dlouho je toto v plánu snad ani nemá smysl psát) bude tento bateriový experiment Škody. Já myslím, že není těžké odhadnout výsledek (viz. ostuda s push-pully na OV – FM – FR). Takže 811 a spol. to na těch tratích zachrání, zatímco bateriové vlaky budou na opravách/odstavené někde v depu, elektrifikace se opět o pár let protáhne (vždyť jsme přeci měli jezdit na baterky). Přitom kdyby v plánech SŽ a kraj trochu slevili a udělal prostou elektrifikaci alespoň na Sedlnice – Štramberk (u FM to na… Číst vice »
Minimálně Příbor – Kopřivnice jde ještě zrychlit a zadratovat do verovic at to má smysl.
Ve Štramberku bude dobíječka, zatím do Veřovic a Mošnova stačí.
Vždyť se bude prostě elektrifikovat v roce 2029. Aby se mohlo jezdit na Valmez.
V článku se píše, že při max. rychlosri 120km/h má vlak dojezd do 80km. Pod drátem ale může stále 160, je to tak?
Mělo bý to tak být. Teda bylo to uvaděno v jiných člancích o BEMU a jelikož původní Panther 160 umí, neměl bý to být problém.
hm,tak to je tak max tam a zpátky to budou muset přitáhnout
Budou tam jezdit nejmodernější vlaky, ale to že vlak projíždí celý Budišov a nádraží je fakticky až za městem, víc než kilometr od náměstí a autobusáku nikoho už nezajímá…
A kilometr to je hodně, nebo málo? Jestli hodně, tak to je mi Vás opravdu líto…třeba že by bylo na náěstí, ale to by zase bylo daleko od sídliště atd…… No nic. Nepřekvapuje mně, že každý kdo dospěje do věku 18 let musí NUTNĚ mít vlastní automobil..Navíc s těmi „nejmodernějšími“ vlaky, bych byl opatrný…..
Jestli je kilometr málo nebo hodně 😀 záleží na kontextu.
Jít kilometr podél kolejí na stanici vlaku, kterým pojedu zpátky – vypadá většinou zbytečně (pokud nebydlím na samotě u kolejí). Zastávky se sluší rozmístit tak, aby pokryly co nejvíc.
Máte pravdu, ani jsem zde jinou odpověď a jiné hodnocení nečekal…. 1 km chůze (pěší chůze) to je cca 10-15 min. Fakt hektar….ale dobrá….již jsem si všiml, kde žiju….
Min2x15 minut denně zbytečné navíc, které min ráno můžeš spát. Jako nic proti fyzické aktivitě, ale když to jede pod nosem, tak tam udělat za 500 tis dřevěnou zastávku by za to asi stalo. A když bude vytížená postavit luxusní
Pokud chci rozumnou rychlost, nemůžu zastavovat všude 😀 ale pokud zastavuju ve městě, mělo by to být poblíž jeho středu. Někde to Spržel pochopila, jsou místa kde je zastávka jinde než stanice/výhybna.
V plánu je vybudování zastávky BnB centrum. Kolem které projíždí i bus. Tak se modlím že se to uskuteční když se avizují takové investice…
Hovoří se i o dalších zastávkách na trati SnO BnB. Vzpomínám si na Heřmánky obec…
Ano, Budišov i Heřmánky jsou v krajském plánu dopravní obslužnosti, ale jestli s tim někdo doopravdy počítá a reálně v té věci někdo něco dělá netuším.
To bude jako zastávka Ostrava – Zábřeh, o které se mluvilo už minimálně před 15 roky…
Zastávka v Budišově .. centrum byla v plánu .. nevím jde to zas sz zapinkalo
Další předvolební trhák s.Unucky ?….Bude stejná ostuda jako s push-pully ?
Ještě že to na 323 zachraňuje trio 814 (i bez v JŘ avizované klimatizace a 1.tř.) !
Kandidát ODS na hejtmana MSK Unucka 2016: „Do Bruntálu jako do Prahy“ – pamatujete ? (a 2018 – 811 (do roku…….!?)
A pak ještě ten vodík !!!
Prostě „chytrý region“ – plný hloupých diletantů.
Však jste si je zvolili, ne? Tak na co si stěžujete?
Až na to, že v MSK nevládne s. Unucka ale soudruh Bělica, před tím soudruh Krkoška, před tím soudruh Vondrák, atd. A ano, jsou to hloupí diletanti.
V dopravě v MSK „nevládne“ ani jeden z jmenovaných (možná bohužel), ale diletanti jako Havlík, Unucka, Podstawka a jejich prodloužená ruka nazývaná KODIS….. asi tak.
Čímž chceš evidentně říct, že Unucka a Havlík řídí dopravu a zřizují vodíkové nesmysly v MSK bez vědomí nebo dokonce proti vůli soudruha diletantského hejtmana z ano a před tím ksčssd. No v tom případě tvrdíš, že bělica, krkoška, vondrák, a další diletanti a žabaři jaký svět ještě neviděl. I úchyl průša je proti nim duševní gigant. To si tyhle zjevy za rámeček nedají. Gratuluji ke coming outu.
Co furt máte s push pull? Jezdí jezdí.. je to nové je.. chcete tam zpět Bdt? Hlavně tlačit na SZ ať už to zmodernizuje do Frýdku a zadratuje do valmezu.
Nejezdí. Bohužel.
Když jede všech 5 je to svátek.
Prostě pořád něco…
Z Frenu se bude později drátovat do Kopřivnice.
Já už si tu trať do Veřovic bez těch 811 ani neumím představit 🙂
Však do Veřovic zůstanou.
To vypadá na Štramberk – Valmez osobáky. A pak špěšnáky skrz.
Jako že když pojedu do Frenu, tak budu muset ve Veřovicích přestoupit? Tak to bude super no 😀
Beskydský okruh povede z Frenu do Kopřivnice.
Mimochodem Fren – Valmez už není hlavní trať. Přednost má Valmez – Kopřivnice.
Veřovice bez odjezdových návěstidel, ne že by na to nešlo odjet, ale na průšvih zaděláno.
Verovice má návěstidla ty tapalo
Štramberská spojka nemá odjezdové návěstidlo, ale posunem lze zajet před budovu a od ní jet na Valmez.
To já si to představit umím. 😃👍
Horší bude jak to projede ty oblouky před Veřovicemi. Zní hlasy které tvrdí že aspoň bez menších úprav tam neprojede. Asi to mají tedy ošéfované jak se říká a v prosinci do Veřovic skutečně dorazí. 👍😃
V případě protažení S6 v hodinovém intervalu OV Hlavní z do Veřovic bude tedy již nyní o přestup méně. Právě se totiž čeká na studii tzv. Beskydského kolečka tedy trasy OV FM FnO FpR Veřovice Mošnov Studénka OV. A toto může být takový hypotetický začátek tohoto plánu zřejmě uskutečněného v budoucnu po provedení potřebných úprav tratě/tratí…😃👍
V prosinci ne. Když mají končit ve Štrámberku..
V dalším roce v prosinci je prodloužení až do veřovic.
Jojo.
Nějak podobně to psal Podstawka na Facebooku. Takže se zjevně počítá s aspoň nějakou byť menší úpravou tratě Štramberk Veřovice. To je taky pozitivní zpráva…👍
Alternativní trať Valmez – Ostrava musí být. Samozřejmě přes Veřovice – Štramberk. Takže úpravy jsou potřebné.
35 mega navíc za jeden vlak, k tomu ještě cena výstavby tří nabíječek. Nebylo by levnější ty tratě elektrifikovat?
Bylo, ale v rámci zájmů Škody je potřeba ty prototypy někde odzkoušet na lidech…..kdyby se to elektrifikovalo, tak peníze schlamstne EŽ a né Škoda a hlavně…..nikdo nikde jí to neodzkouší a ještě za to nezaplatí….. Ale je tu pán co „vystoupil“ na měsíc a ten bude brzy konkurovat TESLE a p.Muskovi, protože to je předsi pohoda….jenom se přidaj baterie, co by na tom fenoménům, jako je Škoda nefungovalo (popř.se kazilo), že?
Elektrifikace se slibuje 50 let. Takže ne, bez baterií to nejde.
Trati Praha-Letiště resp. Dejvice-Veleslavín se toto líbí. 🙂
Od kolikátého roku nás „zásobují“ obrázky a termíny o dostavbě této trati a spojení na letiště? Já myslím, že ta trať, bude li někdy, přivítá jíž vlaky nové generace a hlavně od renomovaného výrobce…..
Mě by se tam spíš líbila bardotka bez tlumiče a pískáček u každého úrovňového křížení. By ten tunel nimbysti vyhrabali holejma rukama 🤣
Tak mě napadá, tohle asi bude muset být nová řada, že. 4xx jsou čistě stejnosměrné, 5xx střídaviny, 6xx dvojsystémy, tak toto by logicky měl být 7xx trojsystém s baterkou 😅
691
Osobně si myslím, že to značení půjde pod dvojsystémy, protože to je spíš vícesystém. Takže můj tip je 6xx
Na vizualizaci to má rafub
Řadu 691.
6xx.xxx je vícesystémová elektrická jednotka, ne jen dvojsystémová. 7xx.xxx jsou už motorové lokomotivy. Čili to bude nepochybně 6xx.xxx. Otázka je spíš, jestli to bude rozlišené druhou, třetí nebo čtvrtou číslicí, respektive jestli to vůbec bude rozlišené. Současný trend je rozlišovat čtvrtou číslicí, takže pravděpodobně to budou prostě 650.3xx.
Mimochodem musíte ještě rozlišovat mezi číslováním soupravy a jednotlivých vozů, které se může lišit (a v praxi zrovna u panterů i liší).
Tuším, že to bude řada 690.xxx
7xx jsou lokomotivy bude to pravděpodobně 69x
7xx už mají dieselové lokomotivy. Dal bych to pod 6xx
Pokud se nepletu, tak 7xx jsou *nezávislé* lokomotivy, 8xx nezávislé jednotky.
6xx je vícesytémová elektrická jednotka.
Zařadit baterkáče pod elektrické nebo nezávislé je otázka, možná kdyby se číslování zavádělo dneska, tak by byla řada pro polozávislé.
Jenomže je bateriové vozidlo „nezávislé“? Dieselovou, plynovou nebo třeba i vodíkovou lokomotivu můžu v případě nutnosti doplnit kdekoliv třeba z auta. K provozu jí tak stačí pouze ty dvě kolejnice. Proti tomu bateriová elektrická jednotka potřebuje nějakou dobíjecí infrastrukturu. Nemusí k ní být připojená trvale, ale pokud ji nemá v dosahu, tak ji není možné provozovat. Je to v principu podobné „last mile“ lokomotivám, které se sice bez elektřiny mohou pohybovat, ale dlouhodobě je v oblasti bez infrastruktury nelze provozovat. Zajímavé to začne být až v momentě kdy začneme mluvit o dvouzdrojových lokomotivách, kdy se dá regulérně diskutovat, jestli je… Číst vice »
A parní lokomotiva je teda taky závislá, když uhlí nedoplním všude?
Vy máte starosti, fakt. 🙂
Když je dost prudký kopec, tak mi pojede cokoliv dolů nezávisle
Čistě hypoteticky i baterky můžete pomocí nějakého dovezeného dieselagregátu dobít kdekoliv. Viz i různé služby pro motoristy s elektromobilem.
Budišov je tak ekonomicky zajímavá destinace?
O víkendech dost, řekl bych.
Ekonomický – no otázka. Ale turistický je to hodně zajimavá lokalita.
Nové vlaky přilákají nové cestující. Často to zde píšou, např. o Západočeském kraji.
Chtěl jsem napsat „o Plzeňském kraji“
Není jednodušší tu trať do Krnova elektrifikovat? Trať na to připravená je. Nevidím jakýkoliv důvod to neudělat, kord když některé vlaky linky R27 začínají zde, v Krnově.
Jedna z myšlenek BEMU je ta, že vozidlo se dá někam nasadit „ihned“, zatímco zadrátovat trať chvíli trvá, byť je o tom třeba už nějakou dobu rozhodnuto. Vozidlo se dá pak přesunout jinam a nebo zbavit baterií. Takže ano, do Krnova je to jednodušší elektrifikovat, jen to nebude letos. Ale proč je řeč zrovna o R27, měly by na této lince jezdit tedy promíchané EMU a DMU?
Tak ale výroba vozidla také chvíli trvá. A ano měli, nebo je snad nějaký důvod proč by pod dráty měli jet s dieselem?
Mám na mysli vlaky R27 v celé trase Ostrava – Olomouc, které s dieselem pod dráty jezdí na úseku do Opavy už přes 15 let a pak by se ten úsek pod dráty ještě prodloužil do Krnova. Co by na nich mělo jezdit, pokud chcete dráty do Krnova a nechcete BEMU?
Ale já mluvím u těch co začínají v Krnově. Samozřejmě je možnost prodloužit dráty do Bruntálu a z Bruntálu do Olomouce na baterky, pak s BEMU nemám problém. Ale v Krnově začínají ranní vlaky R27 a je tu i osobák do Opavy který by mohl být nahrazen přímým vlakem do Ostravy.
Tak R27 výchozí z Krnova (což je jediný vlak a v neděli ještě druhý) samozřejmě můžou jet jako EMU a pak pokračovat někam jako osobák, to není nic proti ničemu. Nějaké provázání oběhů R a Os se tu snad i plánuje, ale právě spíš s BEMU.
– projekt
– odsouhlasené finance
– všechna povolení
– zajištěný dodavatel
– zajištěná NAD a výlukový JŘ po dobu stavby
posem dobré, jenže překonat předsudky na SŽ, že tady panuje ona, plus jejich dvorní dodavatel musí mít v tu dobu volno. Bez nich ani patku, když byla potřeba nová, musel přijet jejich vlak:
https://zdopravy.cz/sprava-zeleznic-chce-urychlit-vyluku-u-cernosic-betonaz-probehne-zitra-73740/
Asi je to logický a rozumný. Ale ne v MSK. To by z toho neměl vývar správný dopravce a jedinej správnej dodavatel by si nemohl nechat zaplatit vývoj a schvalování hračky, kterou možná někdy dodá a možná i zprovozní.
Základem je cena 1km eletrifikace je orientačně kolem 10 mil.
Baterie je cca 35mil.
Nezačinají tam nahodou jen okrajové spoje. A taky tam nejezdi jen linka R27…
Cena elektrifikace je něco přes 200 mil. 5 jednotek už má ty náklady na baterie okolo 200 mil., pořízení dalších jednotek také něco stojí, navíc ty náklady co stojí další jednotky nebo jen údržba. To je prostě nerentabilní. A některé spoje R27 tam začínají. A také tam jezdí Os do Opavy.
No nevím R27 jezdí Olomouc Krnov (87km) a pak Krnov Opava (29) km = 1160 mil. kč
Baterie je 5*35 = 135mil. TO mi jako dost podobné čísla nepřijde.
Mají vyjet v prosinci, to není vhodný termín. V prosinci muže mrznout!
V dubnu taky.
a dokonce možná i vic
Tak těch 15 BEMU má šanci dodat v termínu snad jenom Škoda, nikdo jiný to fakt za 17 měsíců i se schválením nedá, to není reálné.
České dráhy vypsaly první soutěž na „bateriové“ vlaky, shání jich 15 pro Moravskoslezský kraj
Datum 23.12. 2022
Jestli dobře počítám, tak je to už 17 měsíců a nějaký ten týden navíc.
Pod tagem BEMU najdete články podobného data o jiných výrobcích. https://zdopravy.cz/tag/bemu/page/2/ Je tam i o Siemensu, zakázka 02/23, nasazení 04/24, před dvěma týdny.
V soutěži je delší doba než 17 měsíců. Tahle zakázka, to je taková výstavní skříň ODS. Jak pana ministra, tak především pana Unucky.
Spíš jsem rozporoval tvrzení, že „nikdo jiný to za 17 měsíců nedá“.
Předěvším ty 4 kusy mimo soutěž – to je vizitka jak tesilový svetr.
Vzhledem ke stavu výroby Škody (zasmluvněné) na letošek a příští rok si myslím, že 17 měsíců je nereálných i pro Škodu. Zvláště, když lze čekat, že vyhlášení vítěze ještě nebude znamenat podpis smlouvy, ale nebudeme předbíhat.
1. Unucka (MSK):
– „Pokud nedojde k nějaké mimořádnosti, budou vlaky dodány v termínu.“ Jinak tedy: Když nebude pršet, tak nezmoknem…
2. Krapinec (ČD), Švehla (ŠG):
– Jsou pevně přesvědčeni, že 4 BEMU budou v MSK nasazeny včas – v prosinci 2024.
3. Gavenda (SŽ):
– SŽ momentálně finalizuje záměry projektu a vyčíslení nákladů na dobíjecí body ve Štramberku, Budišově a Krnově a jejich realizaci předpokládá v průběhu roku 2025.
LAICKÝ DOTAZ:
– Kde se budou ty 4 včas dodané BEMU dobíjet v době mezi prosincem 2024 a zprovozněním dobíjecích bodů v průběhu roku 2025?
Jde to i bez dobíjecí stanice ve Štramberku, ale oběhově to bude odhadem dost na prd (nemožnost nočního odstavení v Štramberku třeba)
A s jistotou, že i při mimořadném výpadku jiné dobíječky se to podaří nějak vyčarovat.
Jako, že se odstavený vlak vybije do rána? Nesmysl. Normálně ráno odjede směr Sedlnice, kde se zase napojí na trolej. A i kdyby byla mimořádnost, tak bude tažen dieselem.
Pod trolejemi.
Jak jinak, že?
Pokud se plánují 3 napájecí body, proč nebudou zprovozněny už v prosinci 2024, když jsou podmínkou provozu BEMU na uvedených tratích?
Nebo se už potichu očekává, že BEMU budou stejně dodány až v průběhu roku 2025, kdy SŽ zprovozní ty dobíjecí body?
Na strašně Studénka – Veřovice jsou až do Mošnova troleje. Bez trolejí je jen nějakých 20km. Z Opavy do Krnova je to 25km. Udávanou dojezd 80km.
Na trati do Veřovic pouze do Sedlnic, Mošnov už je trochu mimo.
Oběh má být změněny přes Mošnov – lepší dop. obslužnost letiště.
Lepší obsluha letiště respektive Mošnova obecně by se dalo říct. Okolí letiště se rozvíjí a hned naproti se chystají další stavby. Takže hodinový interval přes letiště zní kouzelně. Většinou to všude bývá naopak. Něco se postaví a pak se teprve doplacává vše ohledně dopravy/dostupnosti s tím spojené. Tady to bude tedy naopak. Bude hodinovka spojení a stavby se následně budou postupně realizovat. Dalo by se říct co by jinde za to dali…😃👍
15 km Sedlnice – Štramberk.
To sice ano, ale neupravenou trolej to akorát přepálí…
Přesně tak. Stejně jako když se rozjede normální elektrickej vlak v každý stanici. tak to přepálí drát. A pak musí přijít permoníci a drát spojit.
Dobíjí se více způsoby, minimálně jsem četl ve článku výše, že to dobíjí bržděním nebo trolejí. Takže na trase Ova – Studénka to nabije, a pak pojede na Štramberk a dál na baterky? A jestli ta trať je asi 20km bez elektrifikace, tak odhadem ujede 40km bez baterek, takže bude na cca 50% kapacitě?
Jako, zas vidím, jak ten vlak bude mít porodní bolesti, takže mě nepřekvapí, až budu číst, že zůstane bez šťávy někde u Kopřivnice.
Za mě jsem rád, že ŠKODA se snaží jít s trendy, a zkouší bateriové vlaky. Ovšem na výslednou kvalitu si chci počkat.
Přesně. Až nastane doba nasazení, osobně se půjdu svézt do Štramberku na Trúbu, abych vstřebal ten tichý bateriový chod….
Ten chod bude úplně stejně tichý/hlučný jako na napájení 3 kV. 🙂
Ve Štramberku trolej není
A trolej vyluzule nějaké zvuky?
Trolej přímo ne, ale střídavé izolátory dovedou sršet, ideálně za mokra.
2x 15 km = 30 km. Dostačující.
Nejjednodušší dobíjecí místo je jaksi po švejkovsku brejlovec s el. topením.
To by ho mohli dát (po vzoru pušpulů) taky do jednotného, tentokrát toho hnusně zeleného nátěru. Zeleň svinibrodská?
Část místního osazenstva by aspoň měla novou raritu k focení.
Ta nabíječka ve Štramberku má ale jiný význam. Aby vlaky mohly jezdit do Veřovic, tedy od prosince 2025. A směr Mošnov a zase zpět Štramberk.
Zázemí pro odstavování vyroste ve Frýdku-Místku.
A že právě tam? Dokoupí další bateriové jednotky a elektrizace trati nebude?
Mohly by jezdit mezi F-M a ČT
Zdravím.
Ano budou jezdit na okružní S7. Pokud přijdou ty další avizované BEMU a bude během 2025 zprovozněno to zařízení ve FM tak od již od 12/25 by S7 mohla jezdit zatím polookružně. Svinov Hlavní Bohumín Karviná Těšín Hnojník FM a zpět. Po zdvojkolejnění a elektrizaci 323 Kunčice FM by se pak stala okružní. S2 pak pojede Svinov Hlavní Stodolní Střed Havířov Těšín Mosty až Čadca. Příští rok bude hotovo na úseku státní hranice Svrčinovec Čadca. Tím v podstatě začnou ty již dost dlouho avizované plány na stránkách kraje. 😃👍
Tam se má taky elektrifikovat. Nebo ten pán (pokud se nemýlím ze Stříteže) to už SŽ definitivně zakázal?
a elektrizace trati … v nejbližších 10 letech nebude – můj odhad o úseku FM-VM.
EŽ teď budou mít práce nad hlavu, protože do nejbližších 10 let spadá předrátování půlky ČR na střídavinu plus výstavba Přerov-Brno a další akce. Aby si SŽ pořidila ještě další dodavatele prací, aby se to stilo.
Protože nemají kde připojit pushpully ke stojanu v noci
Vždyť ten Unucka už od voleb 2020 není náměstek pro dopravu, tak z jaké pozice se k dopravě furt vyjadřuje?
Je první náměstek hejtmana, takže se může vyjadřivat k lecčemus 🙂
a co to má umět sosat z drátů ? obě soustavy ?
Tak v Msk stačí bohatě stejnosměr…
Jste si úplně 100% jistý, že po dobu životnosti Panterů bude všude v Msk stejnosměr?
Asi vyrábí unikat. Většinou jsou baterkový jen 1 system a bat. Většinou 15kV.
Tak uzavíráme sázky, za mě to nestihnou
Půlka bude jezdit, druhá půlka odstavená pro poruchu 🙂
Je to dvouvozovka 🙂 tak z těch živých půlek občas něco poskládají 🙂
A co tam bude v poruše? Oproti těm předchozím 46 budou mít navíc baterie jako 3 systém napájení.
dyť jo, brnkačka o nic nejde apollo 17 to vyprojektuje, vyrobí a odzkouší klidně za týden 😀 no konec srandy, ono to je docela zásadní věc
Já se neptám, kdo to vyprojektuje, ale s čím to bude mít tu poruchu ? Vadná baterie ? Vadný přepojovač systémů ? Stejnosměrné 440 dostaly další systém 25 kV, jsou z nich 640 a normálně jezdí jako předtím.
Baterie se chová naprosto odlišně proti měnírnám (měkký vs tvrdý zdroj) a vyladění regulace tak, aby ji to při každém rozjezdu neshodilo, není úplně sranda.
To samozřejmě vyladí, jako třeba u Trolejbusů Škoda v Ústí nad Labem.
Ony stačí i ty dvousystémy. A nadělaj problémů víc než dost .. Natož dobastlenina s baterkama.
Jaké dělají dvojsystémy problémy?
A na jakou poruchu, když teoretizujete.
Pantery na trati 280 měly být už loni v létě … všechny. Takže mají asi rok zpoždění a z toho by se dalo vycházet.
Ale než v sázce vyhrát za to, že přijede „hentamta kraksna“, tak bych raději jel novým.
Novým a hlavně bez přestupu, to je ta věc
Nebudou ty nabíjecí stanice dražší než kdybyy se ty tratě zadrátovaly?
Oh wait, Škoda PPF potřebuje referenci na baterkový vlak..
Napájecí stanice (měnírna) se od nabíjecí až tak moc neliší. Není to jen ten drát uprostřed na kolejemi, cena za měnírnu nebude výrazně nižší.
Možná to tak není, ale představuju si to tak, že pro provoz těch strojů jsou denně potřebné určité MWh energie, kdyby je provozovali pod drátama. Když budou bateriové, bude spotřeba na samotnou jízdu stejná (pokud půjde o couráky co nepůjdou nad těch 120 km/h) + nikoli stoprocentní účinnost baterií na nabíjecí&vybíjecí cyklus + vyšší hmotnost kvůli baterii. Navíc bude pro nabíjení spíš těžší než lehčí zajistit stejnoměrnost odběru, takže bude potřeba vyšší rezerva výkonu. Čili mi z toho lezou nabíjecí stanice o poznání dražší.
Při jízdě spotřebuje 3 vozový Panter průměrně 7 kWh /km. Na 80 km jízdy to je asi 560 kWh. Bude-li tu baterii nabíjet při 6 hodinovém stání v noci, bude to zase asi 100 kW příkonu na nabíjení. To jsou 4 A z troleje 25 kV. To fakt přepálení troleje nehrozí, i kdyby to dobití muselo trvat jen hodinu..
Tak ono bude taky záležet na požadovaným výkonu dobíjení. takže pro prosté dobíjení ‚a noční aktivní odstavení) bude stačit malý (proti trakci) výkon a bude se to dát napájet z nějaké místní 22 kV, kdežto pro trakci musí být poblíž alespoň 110 kV.
Tak jasně, že bude rozdíl, jestli to má dobít baterie na 40 km jízdy za 30 minut, nebo zásobovat jen živé odstavení bez většího dobíjení.
Pokud by to mělo dobít baterii za 30 minut, tak to bude odběr jako u trakce a těch 22 kV stačit nebude.
Myslím si, že to nemá dobít baterii za 30 minut, ta baterka má být na cestu zpět nabita při předchozí jízdě pod trolejí a zůstatek energie v ní má umožnit bezpečné vrácení pod dráty.
Podle mě tenhle dobíjecí bod bude mít za úkol, aby to přes noc vydrželo nabitý a možná se trochu i přidalo něco navíc.
Mošnov, Veřovice + Valmez. To je význam nabíječky.
V Mošnově (jestli myslíte stanici u letiště) a ve Valmezu si to cucne z drátů normální trakce.
Nedávno jistý senátor v rozhlase vypočítával že ty peníze, které dává EU na rozvoj krajů jako je Ústecký,nebo MSK,tam reálně nikdy nedojdou. Ty pro Ostravu končí na Nábřeží a v Plzni,to je tady každému jasné. A zásluhu na tom mají lidi jako Unucka.
To už by měly pomalu kroužit po okruhu ne ?
To néééé 🙂
Tamtamy říkají, že tam měly být už v lednu….
Ještě v ingotech ?
A víte co milé děti, my vám ty baterie přivezeme….