Bateriové vlaky pro Moravskoslezský kraj vyjedou 4. prosince, věří výrobce i politici

Bateriová jednotka na platformě RegioPanter, vizualizace. Pramen: Škoda GroupBateriová jednotka na platformě RegioPanter, vizualizace. Pramen: Škoda Group

Dobíjecí stanice vybuduje Správa železnic ve Štramberku, Budišově nad Budišovkou a Krnově. Zázemí pro odstavování vyroste ve Frýdku-Místku.

Čtyři dvouzdrojové jednotky s bateriemi (BEMU) pro provoz Českých drah v Moravskoslezském kraji by měly stihnou vyjet 4. prosince. Deníku Zdopravy.cz to řekl krajský náměstek Jakub Unucka.

„Je to dnešní stav, může se stát cokoliv. Pokud ale nedojde k nějaké mimořádnosti, budou vlaky dodány v termínu,“ ujistil Unucka. Pevné přesvědčení, že čtyři bateriové jednotky budou v Moravskoslezském kraji nasazeny včas, letos v prosinci vyjádřil pro deník Zdopravy.cz i šéf drah Michal Krapinec.

Stejně to vidí i Jan Švehla, mluvčí společnosti Škoda Group, která jednotky Českým drahám dodá. „Výroba prvních českých bateriových vlaků probíhá podle plánu a počítáme s dodáním zákazníkovi pro nasazení do nového grafikonu,“ řekl Švehla.

Představení v červnu

Veřejnosti by měla být jednotka fyzicky představena na letošních Rail Business Days 2024. I na tom se shodli jak krajský náměstek Unucka, tak mluvčí Škoda Group Švehla. Železniční veletrh se koná v areálu Trojhalí Karolina v Ostravě v polovině června.

RegioPanter jako BEMU má při maximální rychlosti do 120 km/h ujet až 80 km. Baterie umístěné na střeše se pak budou průběžně dobíjet jízdou pod trakčním vedením nebo rekuperací energie při brždění. Kraj si od čtveřice nových jednotek BEMU slibuje zahájení provozu přímých vlaků na trase Veřovice – Ostrava.

Dobíjecí stanice ve třech městech, zázemí ve Frýdku-Místku

Aby se měly nové jednotky kde dobíjet, připravuje Správa železnic (SŽ) podle požadavků Moravskoslezského kraje potřebné dobíjecí body (dobíjecí troleje). Počítá se s nimi ve Štramberku, Budišově nad Budišovkou a Krnově.

„Pro tyto stavby se v současné době finalizují záměry projektu a vyčíslují se náklady, vše budeme následně předkládat k projednání a schválení centrální komisi ministerstva dopravy. Realizaci samotných prací v uvedených stanicích potom předpokládáme v průběhu příštího roku,“ uvedl mluvčí SŽ Dušan Gavenda.

Jak Gavenda dodal, kromě zmíněných dobíjecích bodů chystá SŽ ještě vybudování zázemí pro odstavování nových bateriových jednotek, a to ve stanici Frýdek-Místek.

„K investici se zpracovává dokumentace a realizace má i v tomto případě proběhnout v roce 2025,“ uzavřel Gavenda.

Další náklady na moravskoslezský bateriový železniční experiment. Dobíječky vyjdou až na 80 milionů korun

Dražší, než elektrické

Jak deník Zdopravy.cz již dříve informoval, jednotky BEMU byly Českými drahami objednány bez soutěže od konsorcia Škoda Transportation a Škoda Vagonka z rámcové smlouvy na dodávku klasických elektrických jednotek. České dráhy jako dopravce tvrdí, že jde v podstatě o stejný typ jednotky. Za přeměnu každého vlaku zaplatí ČD 35,1 milionu korun bez DPH navíc, celkem 140,4 milionu korun navíc.

Jedna jednotka BEMU 160 tak vyjde na 152 milionů korun. Rozdíl zaplatí ve vyšší ceně dopravního výkonu Moravskoslezský kraj, který si provoz těchto jednotek objednal.

Pokuta za nedodržení zákona

Transakce bez soutěže měla dohru u Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). Úřad udělil dopravci pokutu 6 milionů korun, a to za nezákonnou změnu závazku ze smlouvy, když namísto výroby a dodání „19 ks elektrických jednotek EMU 160 pro regionální dopravu“ zadavatel požadoval výrobu a dodání i „4 ks elektrických jednotek osazených bateriovým pohonem“.

Proti rozhodnutí byl podán rozklad a nyní probíhá druhostupňové řízení. Uvedl to mluvčí ÚOHS Martin Švanda.

Dalších 15 BEMU

Pod větším termínovým tlakem jsou České dráhy v případě dalších až 15 BEMU pro Moravskoslezský kraj, na které vypsaly řádnou soutěž už před Vánoci 2022. Uzávěrka tendru se ale stále posunovala, definitivně se měly nabídky podat do 19. dubna. Krapinec věří, že dráhy budou schopné vybrat vítěze zhruba do 14 dnů.

Plánovaný termín nasazení je prosinec 2025, výrobce by přitom měl mít na dodání alespoň dva roky. „Je to velmi ambiciózní, pořád vnitřně věřím, když výrobce napne všechny síly, mohli bychom vyjet v termínu,“ doplnil Krapinec. V případě zpoždění se podle něj dráhy k případným sankcím od kraje postaví čelem.

Výrazným zádrhelem může být případné řešení tendru u Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, pokud by se na něj někdo obrátil.

Tagy bateriové vlaky BEMU České dráhy Moravskoslezský kraj MSK Škoda Group vlaky na baterie
155 komentářů