Barva není problém. Drážní úřad narazil v bizarním sporu o zápis do registru historických vozidel

Národní technické muzeum samo uvádí, že ve sbírkách má přes 200 vozidel, které nemají původní nátěr.
Nezvyklá barva lokomotivy není důvodem toho, aby ji Drážní úřad nezapsal do registru historických vozidel. Vyplývá to z vyjádření Národního technického muzea (NTM), které si u něj objednalo ministerstvo dopravy.
Jde o pokračování nezvyklého sporu mezi společností Kladenská dopravní a strojní (KDS) a Drážním úřadem. Dopravce, který v minulých letech nákladně opravil lokomotivu 781.592 z roku 1979 známou jako Sergej, neuspěl se svoji žádostí na Drážním úřadu o zápis hnacího vozidla na seznam historických vozidel. Podle úřadu nemá lokomotiva původní nátěr a tím ji nejde do registru zapsat.
KDS lokomotivu natřela do odstínu, který dopravce nazývá jako rezavá hnědá. Chtěla se odlišit od tradiční červené, se kterou ostatní Sergeje jezdí. Firma do renovace lokomotivy investovala přes deset milionů korun. Například pro větší autentičnost se motor opravoval v Litvě. Úřad už po renovaci přidělil lokomotivě takzvané historické číslo, což omezuje používání lokomotivy v komerčním využití.
Jen červená to může být. Úřady zaměstnává bizarní spor o barvu Sergeje
Majitel lokomotivy se odvolal k ministerstvu dopravy, které požádalo o vyjádření Národní technické muzeum. Ředitel Železničního muzea NTM Zdeněk Řešátko v osmistránkovém dokumentu konstatuje, že lokomotiva podmínky zápisu splňuje.
„Při posuzování barvy vozidla vycházíme ze zvyklostí u silničních vozidel, kde pro uznání vozidla za „veterána“ není barva rozhodující. NTM má ve sbírce více než 200 kolejových vozidel, řada z nich nenese původní barevný nátěr, ale nátěr, který nesla v okamžiku ukončení provozu. Přesto jsou podle zákona o muzejnictví zapsána v centrální evidenci sbírek jako sbírkové předměty. Barevný odstín nepovažujeme za porušení podmínek zákona,“ uvedl v dokumentu Řešátko. Uvedl, že vozidlo a celý interiér je velmi pečlivě zrestaurován a i proto splňuje podmínky historického vozidla.
Ministerstvo dopravy na základě stanoviska NTM rozhodne o odvolání.
Za zájmem o zápis do registru je především možnost výjimky na tratích s výhradním provozem pod ETCS. Správa železnic umožňuje za splnění předem stanovených podmínek průjezd po trati s ETCS historickému vozidlu bez mobilní části zabezpečovače. Nejde ale o zatím příliš využívanou možnost.