Barcelona – Madrid pod dvě hodiny. Španělé chtějí zrychlit trať mezi největšími městy

Ministerstvo plánuje narovnání trati i vybudování nových stanic.
Španělsko chce zkrátit jízdní doby vlaků mezi největšími městy v zemi pod dvě hodiny. Dosud nejrychlejší rychlovlaky jezdí na trase lehce přes dvě a půl hodiny. Podmínkou je zvýšení traťové rychlosti na 350 km/h a také vybudování přímějšího spojení zejména mezi Barcelonou a Lleidou. Dosud je na trati maximum 300 km/h.
Plán dnes představil ministr dopravy a udržitelné mobility Óscar Puente. Země s nejdelší sítí vysokorychlostních železnic v Evropě o další modernizaci své sítě kolejí pro rychlovlaku přemýšlí v době, kdy naopak v Česku vznikající vláda vznik takového typu tratí brzdí.
Ke zkrácení jízdních dob je ale ještě daleko. Ministerstvo dopravy dnes vypsalo zakázky na zpracování dvou studií proveditelnosti, které řeší zkrácení jízdních dob pod dvě hodiny, zvýšení rychlosti na 350 km/h. Součástí studie bude i nové vedení trasy u Barcelony a Madridu a výstavba dvou nových stanic vysokorychlostní železnice v Parle a El Prat de Llobregat. Studie má řešit i možnosti lepšího spojení z Barcelony na francouzské hranice.
Podle ministra zvýšení rychlosti přinese další nárůstu počtu cestujících. Už nyní bývá vysokorychlostní spojení Madrid – Barcelona považováno za ukázkovou trasu, kde se podařilo většinu cestujících dostat z letadel do vlaků.
Aquí tienes completa la presentación que he llevado a cabo esta mañana sobre el proyecto AV350. https://t.co/mQEy9tItGh
— Óscar Puente (@oscar_puente_) November 17, 2025
„Potřebujeme větší kapacitu, abychom zvládli nárůst počtu cestujících na této trati. V době zahájení provozu po této trati jezdilo kolem 2,2 milionu cestujících ročně, nyní je to 15 milionů za rok. 85 % lidí v této relaci již využívá vlak,“ dodal Puente.
Napojení velkých letišť
V případě Madridu má studie vyřešit alternativu k tunelu spojujícímu stanici Chamartín se stanicí Madrid Puerta de Atocha Almudena Grandes. To by hlavnímu městu poskytlo alternativní trasu ke stávajícímu tunelu pro vlaky přijíždějící ze středomořského pobřeží a Andalusie.
Toto spojení by umožnilo, aby spoje na koridoru Barcelona-Madrid začínaly nebo končily ve stanici Madrid-Chamartín-Clara Campoamor, aniž by bylo nutné používat stávající tunel se standardním rozchodem mezi stanicemi Madrid-Puerta de Atocha-Almudena Grandes a Madrid-Chamartín-Clara Campoamor. Součástí navrhovaných změn je i napojení rychlovlaků na madridské letiště pro tratě od Sevilly a oblasti Levante (východní část Španělska). Nádraží v Parle by umožnilo napojení na madridskou síť příměstských vlaků.
V případě katalánského úseku trasy má studie vyřešit možnost vybudování nového spojení Lleida-Barcelona. Jde o přímější úsek, dosud rychlovlaky kvůli hornatému terénu objíždějí hory přes Camp de Tarragona. Další část studie má řešit napojení rychlovlaků na barcelonské letiště El Prat.
Zavedení vyšší rychlosti by znamenalo řešit i vozidla, která by ji mohla využít. Aktuálně ve Španělsku jezdí jen dva typy vysokorychlostních jednotek, které mohou dosáhnout rychlosti 350 km/h. Jde o Siemens Velaro dopravce Renfe a Frecciarossa 100 společnosti Iryo.


