AŽD získala v Bulharsku zakázku za 400 milionů, zabezpečí koridor ze Sofie do Srbska
Montáž přestavníku, ilustrační foto. Autor: AŽD Praha
Kontrakt se týká úseku od sofijského předměstí Volujak po město Dragoman. AŽD bude dodavatelem staničního zabezpečovacího zařízení.
Ovšem jestli tahle investice bude k něčemu bez zásadních investic i na srbské straně, to je otázka.
Mezitím ve stejném „koridoru“ na srbské straně stojí vymazlená dálnice a na bulharské se taky staví, takže cesta pro zboží je zajištěna.
Z autobusu se dá hezky sledovat, jaká je na srbské straně hezká venkovská železnice, jednokolejka s mechanickými návěstidly (i předvěstmi), dokonalý skanzen, člověk má dojem, že se v oblouku každou chvíli objeví pára s dělnickým osobákem.
linky fotek se špatně ukládají, rychlík Niš – Sofie http://gmfk.pl/cpg144/albums/userpics/11586/661_112.jpg
Z Niše na bulharské hranice budou jezdit ještě hodně dlouho motorové jednotky.
zde je foto http://gmfk.pl/cpg144/albums/userpics/11586/711_070_1.jpg
Hlavně to bude k ničemu když to bude bez trakce! Oba státy mají trakci 25 kV 50 Hz a vzájemně není trakce nikde propojena. Drahé zab. zař a z čeho půjde náhradní napájení když nebude trolej?
Fakt jo? Kuk na 1:12:56:
https://www.youtube.com/watch?v=rVqw5h_3Kz0
Pardon Niš – DimitrovGrad je bez trakce viz moje fotka http://gmfk.pl/cpg144/albums/userpics/11586/661_112.jpgbulharská strana je zadrátovaná. Srbsko to nemá z Niše na bulharské hranice.
http://gmfk.pl/cpg144/albums/userpics/11586/661_112.jpg tady je opravený link foto Niš rychlík Niš Sofije.
Skoro stovka přestavníků, téměř 150 návěstidel, k tomu další výstroj, zařízení pro pět stanic – a to vše za 415 M? Zajímavé, ve srovnání s výměnou SW pro čtyřkolejnou stanici za statisíce. Možná cenu v cizině ovlivňuje to, že jde o koridor, navíc o „páteřní koridor“, ba co dím, dokonce o „prestižní páteřní koridor“. Sakryš, na tyhle magické formulace se snad konají nějaká rétorická školení. Mimochodem, tuší někdo, které koridory jsou u nás páteřní a které nepáteřní?
Nicméně podle evropského železničního atlasu je trať z Niše do Dragomanu zadrátována …
Takže v Čechách bude ještě větší problém u všech nových zab. zař.. AŽD si na rekonstrukce nechává výrazně více času než je třeba a stejně to honí v posledních hodinách a někdy i minutách, protože nejsou díly. V poslední době byli zprávy kdy se montáž stihla těsně před „přepínáním“ a pak se řešilo překvapivé množství drobných závad typu špatně zapojený kabel, to pár let dozadu nebylo.
Nejspíš nejsou díly, dodávky všeho se hroutí všude po světě…
Tohle není problém poslední rok, už dva tři roky dozadu byli problémy s přejezdy. Poslední dobou je to jen horší a horší.
Jezdí v současnosti vůbec nějaké pravidelné vlaky osobní dopravy z Niše do Sofie?
Před covidem jezdily. Jestli jezdí teď, nevím. Stejně tak je to i otázka do budoucna. V téhle části světa prostě není vůle, ani tam, kde je trať jinak poměrně dobrá (Ljubljana – Zagreb – Beograd).
Podle Srbských a Bulharských JŘ tam teď nic nejezdí.
Jezdí tamtudy OptimaExpress Villach-Edirne.
https://www.optimatours.de/fahrplan.php
Ovšem jen v sezóně, poslední letošní jízda byla 11. listopadu.
Před pár lety po trati jezdil jeden mezinárodní vlak – v sezóně z Beogradu, mimo sezónu jen z Dimitrovgradu s návazností na běžné vlaky z Beogradu (kdysi jezdíval i noční vlak, ale ten už je nějaký ten pátek zrušený). Následně (možná v návaznosti na zahájení výluk na Beograd) byl přidán druhý denní vlak jako zlepšení spojení do Niše, ale oba teď očividně končí v Dragomanu (i když jsou pořád označené jako Mezinárodní rychlík). Snad jestli bude někdy dokončený Srbský koridor se tam vlaky vrátí i v nějaké rozumnější míře, nyní nezbývá než jezdit přes Rumunsko, což je i pohodlnější a… Číst vice »
Takže bude DOZ?
A dá se ta trať nazvat jako „koridor“? Je tam jedna kolej a Vmax je mezi 60 a 80km/h (až na stanici Kostinbrod, která je rekonstruovaná na 100km/h). To samé na Srbské straně. Jedna kolej, rychlosti 50-80km/h (od Pirotu k BG hranici) resp. 30-50km/h (od Niše k Pirotu, místy „až“ 10km/h)…
Zkrátka Balkán, začíná to hned na Slovensku, návrat do socialistické železniční prahistorie
Někdy se mi zdá, Ferdo, že Balkán začíná v Dolním Žlebu…
A nezačíná to už u nás…? Za stanicí Valašské Meziříčí směr SK například 🙂
Ech, tam jsou nové koleje. Zato ř. 460 jezdí už z Přerova.
V Praze prej tvrdí že vše co je za Olomouci je už Balkán.😄😄
Prej za Kolínem Asie. A trumfoval Libní.
asie je všechno od Negrelliho viaduktu na východ. smůla že tam taky patřím.
Koridor je to ve smyslu „nejrozumnějšího“ železničního spojení Bulharska a Turecka se zbytkem světa – čemuž samozřejmě stav tratě naprosto neodpovídá. Podobně relativní je to s tou panem Chrdlem zmíněnou prestiží té tratě. Ano, mohla a měla by to být trať evropského významu, ale její stav moc púrestižní není. Snad se to rozhýbe i na srbské straně.
Chtělo by to nějakou srbskou obdobu Metransu, který by vozil nákladní vlaky z přístavů u moře. Jinak se to asi nerozhýbe.
Kombinovani prevoz je něco jako Metrans 🙂
Kontejnerové (nejen) vlaky (nejen) soukromých dopravců jezdí i po této trati (často s lokomotivami českého původu). Ale zdá se, že to zatím nestačí. Přece jen, ekonomický výkon Srbska je pořád dost pozadu za zbytkem Evropy.
V kontextu zprávy bych koridor osobně chápal, jako označení hlavní tratě, která vede paralelně vedle dálnice/ hlavní silnice na Dimitrovgrad. Bulharsko bylo za staré doby a je i dnes hospodářsky úplně jinde, než Československo/ Česko. Investiční dluh (nejen v dopravě) je tam obrovský. Proto bych bych byl smířlivý.
Kdybyste byl Švýcar, tak byste se stavu našich koridorů po 30 letech usilovného budování možná zdvořile pousmál.
Výborné