AŽD otestuje na Švestkové dráze nástupištní dveře pro samořiditelné vlaky
AŽD vyvinulo nástupištní dveře pro provoz v metru i na železnici.
Nezvyklá podívaná se naskytne cestujícím v Třebenicích na trati z Lovosic do Mostu. Na takzvané Švestkové dráze začne její majitel, společnost AŽD Praha, s testováním nástupištních dveří. Jde o technologii, která by měla najít své uplatnění hlavně v autonomním metru a v budoucnu i u provozu vlaků bez strojvedoucích.
Podle šéfa AŽD Praha Zdeňka Chrdleho mají už dveře vyrobené a testují je zatím ve svém závodě. „Jde o dveře v provedení jak pro metro, tak provoz venku,“ dodal Chrdle. V případě metra budou dveře součástí systému pro plně autonomní provoz, který se plánuje na trase pražského metra D.
AŽD pracuje na vývoji autonomních vlaků, proto chce mít tento systém dostupný i pro provoz na nádražích. Na zastávce Třebenice-město by se tato stěna měla objevit v prvním čtvrtletí.
Systém nástupištních dveří funguje tak, že se otevírají až po příjezdu a zastavení vlaku. V Česku zatím nikde neexistují, běžné jsou tam, kde je autonomní provoz vlaku, například v barcelonském metru na letiště.
Konstruktéři AŽD přitom musí vyřešit i to, že u vlaků jsou většinou na stejném nástupišti rozdílné soupravy s různým počtem a roztečemi dveří, u metra se většinou počítá s jednotnou flotilou. „Budeme to řešit variabilitou nástupištních systémů a otevření vždy těch nástupištních dveří, které budou ve vazbě na typ zrovna přijíždějící jednotky,“ dodal Chrdle. Řeší současně i konstrukci pro nástupiště, kde jejich šířka zatím neumožňuje zvýšit rychlost vlaků nad 160 km/hod. „Významným faktorem je také ochrana cestujících u vlaků projíždějících a nezastavujících na zastávkách a v určitých stanicích,“ dodal Chrdle.
AŽD Praha už dříve představilo plán postupně zavádět autonomní vlaky bez strojvedoucích. K otestování této technologie měla původně sloužit hlavně Švestková dráha, nakonec velkou část testování provádí na trati Dolní Bousov – Kopidlno, kde není pravidelná doprava.