AŽD dokončila modernizaci Švestkové dráhy. Vlaky automaticky kontrolují trať, není ani metr modrého zábradlí

Jednotka RegioSprinter na Švestkové dráze. Foto: Petr Dobiašovský / AŽD PrahaJednotka RegioSprinter na Švestkové dráze. Foto: Petr Dobiašovský / AŽD Praha

Společnost AŽD Praha dokončila modernizaci trati z Čížkovic do Obrnic, kterou v roce 2016 koupila jako nevyužívanou od Správy železniční

Společnost AŽD Praha dokončila modernizaci trati z Čížkovic do Obrnic, kterou v roce 2016 koupila jako nevyužívanou od Správy železniční dopravní cesty (SŽDC). Od neděle 15. prosince zde spustí provoz nových přímých vlaků v závazku Ústeckého kraje linky U10 z Litoměřic do Mostu, které budou rychlejší než autobusy.

Půjde o jednu z nejmodernějších lokálek v zemi: na celkem čtyřech místech je maximální rychlost sto kilometrů v hodině. AŽD podle generálního ředitele Zdeňka Chrdleho pojala trať částečně i jako „showroom“ pro své zákazníky, na které ukazuje své různé technologie zabezpečovacího zařízení. Do modernizace trati vložila firma 100 milionů korun, 110 milionů korun stálo pořízení a modernizace motorových jednotek RegioSprinter.

AŽD na trati kromě svého zabezpečovacího zařízení testuje i například diagnostický prostředek, který kontroluje stav kolejnice: zaznamenává zvuky z kola a přes optický kabel podél trati posílá informace o do řídícího systému trati. Může tak odhalit například lom kolejnice. Prakticky každý vlak tak kontroluje technický stav trati.

Trať kontrolují současně i drony. „V rámci testů se naši odborníci zaměřují na specifikaci vlastností bezpilotních systémů a prostředků, kterými by měly být vybaveny. Cílem totiž je, aby drony dokázaly maximálně přiblížit detaily sledovaného zařízení, jako jsou návěstidla, přestavníky a tak dále, včetně odhalování vizuálních vad kolejnic a lomů. První výsledky jsou velmi uspokojivé. Pokud se nám podaří překonat legislativní překážky pro provoz dronů na železnici, jsme připraveni tuto novinku nabídnout správcům infrastruktury,“ popisuje Chrdle.

Podle Chrdleho se při modernizaci trati setkali s velkým problémem rušení přejezdů. „Rádi bychom jejich počet zredukovali, podařilo se nám zrušit pouze jediný. Přejezdů je příliš, bohužel jejich rušení je právně složité,“ dodal. Pochvaluje si naopak spolupráci se SŽDC, po části jejích tratí vlaky jezdí.

Modernizací prošla celá trať i většina nádražních budov. Pokladna není ani na jedné stanici, jízdenky se budou kupovat ve vlaku, platit bude pouze tarif Dopravy Ústeckého kraje. Pohled na soukromou trať ukazuje i zajímavý kontrast v nákladech. Na Švestkové dráze po modernizaci není ani metr modrého zábradlí. SŽDC čelí dlouhodobě kritice, že toto zábradlí na stanice umisťuje zbytečně, státní správce se odvolává na normy.

Pravidelné osobní vlaky na trati přestaly jezdit před dvanácti lety, jezdily jen turistické linky. Podle schváleného jízdního řádu každý všední den vyjede mezi Litoměřicemi horním nádražím a Mostem jedenáct párů vlaků a dalších sedm bude jezdit v úseku Litoměřice horní nádraží – Třebívlice. Nové spoje budou zastavovat ve stanicích a zastávkách: Litoměřice horní nádraží, Litoměřice Cihelna, Žalhostice, Lovosice závod, Lovosice, Sulejovice, Čížkovice, Třebenice, Třebenice město, Dlažkovice, Podsedice, Třebívlice, Židovice, Libčeves, Bělušice a Most. Podle smlouvy s Ústeckým krajem objednává kraj zhruba půl milionu kilometrů ročně s cenou 108,50 Kč za vlakokilometr.

Dopravu budou zajišťovat tři modernizované nízkopodlažní jednotky RegioSprinter a jedna bude v záloze. Ponesou jména Janička, Míša, Terezka a Radka. Jako záloha slouží i dva motorové vozy 810.  Zázemí dopravce získal na vlečce v Sulejovicích, postupně chystá její modernizaci. Vlaky z Německa jsou vybaveny klimatizací, Wi-Fi a zásuvkami pro dobíjení a bezbariérovou toaletou. Každá jednotka pojme 65 sedících a 100 stojících cestujících. Do startu provozu zapojila AŽD Praha i některé studenty ČVUT, systém oběhů či zbrojení vlaků se stal tématem jedné z bakalářských prací. Pro studenty tu chce firma udělat na jaře den otevřených dveří.

Provoz zajišťuje 12 strojvedoucích, dalších pět jezdí na dohodu jako zácvik. Na trase se objeví jako strojvedoucí i Zdeněk Chrdle.

Švestková dráha je dálkově řízena z regionálního dispečerského pracoviště SŽDC v Lovosicích a zabezpečuje ji plně elektronické stavědlo ESA 44. Na trati jsou například nové elektronické přejezdy s LED výstražníky či nové typy teleskopických břeven z kompozitních materiálů či hliníku nebo prototypová návěstidla SNA-100 s masivní konstrukcí pro vysoké rychlosti vlaků nad 160 km/h.

AŽD koupila trať v roce 2016 v balíku s tratí z Dolního Bousova do Kopidlna. Původně chtěla Švestkovou dráhu využít i pro testování autonomních vlaků, kvůli zahájení provozu pravidelných vlaků chce tyto aktivity raději provádět mezi Dolním Bousovem a Kopidlnem.

Jednotka RS1 na Švestkové dráze. Foto: Petr Dobiašovský / AŽD PrahaJednotka RS1 na Švestkové dráze. Foto: Petr Dobiašovský / AŽD PrahaJednotka RegioSprinter na Švestkové dráze. Foto: Petr Dobiašovský / AŽD PrahaJednotka RS1 na Švestkové dráze. Foto: Petr Dobiašovský / AŽD PrahaJednotka RegioSprinter v Dlažkovicích. Foto: Jan SůraStanoviště strojvedoucího v jednotce RegioSprinter. Foto: Petr Dobiašovský / AŽD PrahaInteriér jednotky RegioSprinter. Foto Petr Dobiašovský / AŽD PrahaStanice Třebívlice. Foto: Petr Dobiašovský / AŽD PrahaStanice Třebívlice. Foto: Jan SůraInformační obrazovka v Třebívlicích. Foto: Jan SůraŠvestková dráha v Dlažkovicích a generální ředitel AŽD Praha Zdeněk Chrdle. Foto: Jan Sůra

 

Tagy AŽD Praha Doprava Ústeckého kraje Švestková dráha Top U10 Litoměřice - Most Ústecký kraj
186 komentářů