AŽD chystá úpravy své druhé trati. Kvůli testům vlaků bez strojvedoucích
Železniční stanice Dětenice. Foto: Oldřich Sládek
Společnost AŽD Praha chystá větší úpravy své druhé trati, kterou koupila před třemi lety od Správy železniční dopravní cesty. Důvodem
Ani ve snu by mě nenapadlo že v Dětenicích bude ETCS😂.
Ani ve snu by mě nenapadlo že ETCS bude namontováno do Dětenic😂.
tolik nám vyhrožovali, že je nedostatek fírů a jak mají malé platy a spíš se ukazuje, že v horizontu 20-30 let nebudou potřeba. určitě to ale proběhne rychleji než autonomní řízení u aut…
Klobouk dolů před SŽDC. Tato lokálka je zcela bezvýznamnou , která i v dobách socialismu to měla dost silně nahnuté. Díky AŽD může alespoň v nějakém režimu fungovat. Jinak by zcela zanikla.
A co s tím má společného SŽDC, která provozovatelem této dráhy už dávno není?
Tam jsem se seknul. Mělo být klobouk dolů před AŽD
A pokud by se ta lokálka zrušila už třeba v 90. letech, tak by se hrozného stalo co? Tedy krom toho, že by se AŽD musela poohlédnout jinde. Což by jistě nebyl velký problém, lokálek na zrušení u nás není úplně málo.
Proč by tato trať i jiné měly zanikat? Sídel dost, přesun nákladní dopravy a výstavba průmyslu okolo nich nebo využití již stojících objektů a modernizace, úpravy a přeložky řeší další věci. Silniční doprava je reliktem minulosti. Konečně se to začíná chápat, jen u nás s obvyklým zpožděním.
Nezanikla. Čekám objednávku nějakého kraje 😉
Kdyby s ní Chrdle dokázal udělat něco aspoň vzdáleně podobného tomu, co dokázal udělat se Švestkovou dráhou, tak by se možná chytila také, byť by frekvence asi velká stejně nebyla – jejím hlavním problémem je její poloha na hranici krajů, kterou téměř kopíruje, takže žádný z nich ji vlastně příliš nepotřebuje, protože nevede přímo do větších center regionů ani v jednom z nich. Větší smysl měla i v posledních letech pravidelného provozu asi především její východní část mezi Kopidlnem a Dětenicemi (nyní na území Královéhradeckého kraje).
Pokud tam nebyl ještě zmršený provoz – tedy nevyhovující grafikon, jezdilo tam lidí dost. Spád na Ml. Boleslav, JIčín, Hradec i Prahu. Jen ta trať na JIčín z Prahy je zatím bídná, ale hlavně bez pravidelných a častých R a Sp a tím je to neatraktivní.
Držím palce, je to šance jak udržet malé lokálky, kde se jezdí pomalu a cena pana strojvedoucího na ujetý kilometr je potom vysoká a celé to ekonomicky potápí.
Jestliže pro „malé lokálky“ – jako že vlak veze 20 lidí (nebo co konkrétně je malá lokálka?) – je drahý fíra, tak autonomní řízení bude drahé taky. Když už nějaká firma ten systém vyvine technicky a dotáhne papírově, nebude to pak dávat jako freeware..
Skoro každý nový produkt vypadá tak, že nejdřív ho firma prodávat draho těm, kteří jsou ochotni si to zaplatit, ti ovšem časem dojdou a tak je snaha nacpat to každému. Klidně levněji, protože vývoj už zaplatili ti první, a za draho by si to ti ostatní nekoupili.
Takže nakonec bude autonomní vlak i na lokálce, stejně jako mají mobil i chudí v Africe.
Tohle ale platí pro otevřený trh. Na specifickém drážním prostředí financovaném z eráru nebo dotací to moc fungovat nebude, viz právě ETCS.
Nemluvě o tom, že železnice je posedlá bezpečností a pokud přijdete s levným produktem (nebo levnější verzí dosavadního produktu), téměř automaticky tím vyvoláte nedůvěru k danému produktu („Za tu cenu to určitě nemůže být bezpečné…“).
Neblbněte, 20 lidí to už je šotokategorie „slušně obsazený motorák“ a „má potenciál“ !
Pane J.K. a to si myslíte že cena za úpravu lokálky a za předělání vozidel veškeré to zařízení do nich tu lokalku nepotopi ? To je tak veliká investice která bude mít návratnost spoustu let a dopravci v současnosti nemají peníze ani na ETCS a to bude povinné. Natož aby investovali do tohoto. Bude to asi tak složité že montáž do starých motoraku se jistě nevyplatí takže jediné koupit i nová vozidla. V současné době je to ekonomická utopie.
Ano, vyvíjejí to právě proto že je to utopie a nepůjde to.:)
oni to ale nevyvíjejí pro šukafon co vozí pět lidí
Opravte, prosím, chybu v nadpisu. Že jsou časté chyby v textech, to zkousnu, ale mám tuhle stránku rád, a nepůsobí to příliš profesionálně, když si po sobě autoři nepřečtou ani nadpis… Proč bych pak měl číst zbytek článku?
Jakmile to píše Sůra, je jistota, že tam bude nějaká chyba, nelogičnost či dokonce hrubka.
Nelogičnost či spíše nepravda je tam samozřejmě i tentokrát, protože ty úpravy se nechystají, ale už dávno probíhají, jen pomaleji a nenápadněji než v případě Švestkové dráhy – třeba světelná návěstidla a další prvky zabezpečovacího zařízení v kolejišti v Dětenicích byly instalovány už letos v létě. Takže AŽD jen pokračuje v již dlouho rozdělaném díle – a docela bych se divil, že by to Dlabaja nevěděl.
Děkuji za opravu.
Samořiditelný vlak si představuji JEN jako nadzemku ve městech s max. rychlostí 40 km/hod. … to co bude zkoušet AŽD vidím jakou slepou cestu ve vývoji …
Měl byste to jít vysvětlit Rio Tinto: oni nevědí, že prošlapávají slepou cestu, tak to zavedli na své 1500 km dlouhé železnici, kde jezdí 28000 tun těžké vlaky.
https://www.railjournal.com/in_depth/rise-machines-rio-tinto-autohaul
…tak to doporučuji pohlédnout i za hranice. Bezobslužné metro, kde se jezdí cca dvakrát tak rychle, je celkem běžné (nejblíž to máte asi do Norimberka a do Budapešti). Chcete-li „velkou dráhu“, tak co takové Rio Tinto v Austrálii?
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_automated_train_systems
Ale všechno to jsou v podstatě izolované autonomní systémy se v podstatě pravidelným provozem, není to „stochastická“ doprava na běžné železnici.
Oproti železnici jsou silnice stochastická doprava? Odhaduji že do roku 2050 budou auto-auta standard, kdežto SŽDC slavnostně vyhlásí 15. odklad zavedení ETCS na koridory.
Soudruhu Chrdle, děkujeme . Jako strojvedoucí se v budoucnu půjdeme pást.
Domnívám se, že v čele vlaku za kniplem v pohodě dožijete důchodu. Pokud se nyní začne něco tak náročného zkoušet, lze běžné nasazení očekávat v řádu nižších desítek roků. Ostatně, jak to vypadá s jednodušším ETCS v praxí?
S vaším přístupem bychom dnes chodili k soukeníkovi, boty by vyráběl švec, kola by opravoval kolář, léčil by Vás ranhojič atd.
Někteří výpravčí se díky produktům AŽD pasou již několik let. Teď by je možná podnik vzal zpátky, ale museli by si obnovit všechny zkoušky a hlavně dojíždět.
Když se podívám na stránky SŽDC , tak volných míst výpravčích jsou spousty. Je fakt , že se touto profesí živí mnohem méně lidí , než v době před třiceti lety . Na druhou stranu jde o zodpovědnou práci a nepřetržitý provoz- a tyto profese nikdo dnes nechce dělat..
A to vážně plánujete dělat 45 roků jednu a tu samou práci? Ve 21. století? To jste fakt naiva největší.
Ja svou praci delam uz 30let. a hodlam v ni pokracovat, nejlepe az do duchodu. Nefandim zbytecne fluktuaci
Milý Davide a to mám jako jen proto abych byl v současné době IN přestat dělat práci která mě baví 😀. Jestli tebe tvá práce nebaví a proto ji musíš měnit je důvod tě litovat ne obdivovat 😀.
Asi by to správně mělo být takto: vystuduji medicínu, budu dělat 5 let lékaře pak aby byla změna půjdu dělat projektanta staveb no a zase za 5 let třeba přejdu do montovny k pásu 😂😂. Čas a úsilí které jsem věnoval studiu neřeším 👌👌hlavně že jsem in
Medicína je specifický obor, protože lidské tělo se s časem nemění. Ale například velká část inženýrských oborů velice rychle zastarává či jsou už dokonce vyučovány jako zastaralé. Pokud se třeba jako inženýr elektroniky rozhodnete práci neměnit, jste na nejlepší cestě profesně ustrnout a zadělat si na budoucí problémy s hledáním práce, protože u pohovoru nikoho neohromíte tím, že perfektně ovládáte 20 let starou technologii. Dále musíte uvažovat nad možnostmi kariérního postupu, pokud o něj máte zájem. Jasně, máte možnost pracovat tvrdě 20 let v jedné firmě, ukázat všem že to umíte a postupně se vypracovat na ředitele. A nebo můžete… Číst vice »
No vidite. ja jsem celej zivot Projektant – analytik – programator elektro se zamerenim na bezpecna reseni. de facto toto delam celych 27 let sve kariery, a nehodlam s v brzke dobe stat cisnikem strojvedoucim. Neplanuji se stat Reditelem ( neumim nic redit, redeni nechavam odbornikum a zkoumani koncentraci latek), jsem technik a zustanu technikem. Asi delam neco satne….
do soucasne mediciny asi moc nevidite, ze? ta je totiz tak plna inzenyrskych produktu, zobrazovani, 3D reseni, molekularni biologie a dalsich veci, ze prakticky nemuzete zustat na miste vic nez par let…
Když se lidské tělo nemění, tak to znamená, že dnešní doktor používá tytéž metody jako před 100 či 300 lety?
Minule vám doktor přiložil pijavici a když to nepomohlo, tak vám pustil žilou a předepsal kořen mandragory vykopaný na šibeničním vrchu za úplňku?
Presne tak. Dopadne na vas stejny osud, jaky jste vy a vase zelezna draha pripravili dostavnikum a kocim.
Pokud bude snaha ušetřit personální náklady, tak strojvedoucí přijdou na řadu jako poslední. Prozatím ještě nebyl eliminován ani vlakový doprovovod čítající dva průvodčí. Takže nejprve se začne u průvodčích, to lze rozhodnout prakticky ze dne na den, bez vedlejších nákladů. Vlaky bez strojvedoucích znamenají obrovské náklady na infrastrukturu, má to smysl snad u metra, ale nikoli u běžných tratí.
Z dnešního úhlu pohledu máte asi pravdu –> Vlaky bez strojvedoucích znamenají obrovské náklady na infrastrukturu … atd , ale to se nejspíš změní: Napadá mne třeba takové srovnání: dříve byly ´u běžných tratí´ jak říkáte, jen 2 telegrafní linky (´provozní´ a ´ředitelská´) a dost dlouhá léta tehdejším požadavkům nějak stačily. No a vemte si dnešní komunikační (a i zabezpečovací) infrastrukturu …
Autonomní řízení si dokážu představit u vlaků pouze na nových, speciálně budovaných a chráněných koridorových tratích s velkou intenzitou dopravy, př. metro, vrt.
Na druhou stranu pokud se mají realitou stát autonomní auta pohybující se v běžném provozu na silnicích tak vyrobit autonomní vlak pohybující se po dané a předem známé dráze na které jsou dodržována jasně daná pravidla a lze se na jejich dodržování spolehnout by nemělo představovat velký problém.
Někteří strojvedoucí by se podle stylu jejich jízdy a výkonu služby vůbec měli jít pást už dávno. Bohužel je strojvedoucích tak málo, že dopravci moc na výběr nemají a musejí brát to, co je zrovna k dispozici.