Až stometrové vrty mezi vilkami. Ve Střešovicích začal průzkum pro tunely tratě na letiště

Vizualizace tunelů na Praze 6. Pramen: Správa železnicVizualizace tunelů na Praze 6. Pramen: Správa železnic

Celkem se bude vrtat na následujících 15 průzkumných lokalitách.

Pod pražskými Střešovicemi začínají průzkumy pro železnici na letiště a do Kladna. Téměř sto metrů pod povrchem země budou geologové zjišťovat, jaké tam jsou podmínky pro stavbu železničních tunelů.

Inženýrskogeologické a hydrogeologické průzkumy potrvají podle Správy železnic ještě necelý rok, poslouží jako podklad pro další projektování. Průzkumné vrty se dostanou do hloubky 30 až 98 metrů.

Úsek mezi novými podzemními stanicemi v Dejvicích a Veleslavíně povede dvěma raženými tunely. Tunely namísto vedení trati ve stávajícím nadzemním koridoru si v minulosti prosadila Praha 6. Zvažovaná trasa tunelů se pak ještě několikrát měnila kvůli odporu obyvatel Střešovic a Ořechovky.

Stav příprav modernizace trati Praha - letiště - Kladno (jaro 2024). Zdroj: SŽVizualizace tunelů na Praze 6. Pramen: Správa železnicČtyři varianty trati na letiště v Praze 6. Pramen: Správa železnic

Poslední změna trasy pak reagovala na požadavky Ústřední vojenské nemocnice, jejíž podzemní objekty by mohly tunely ovlivnit. Současnou variantu schválila zastupitelstva Prahy 6 i hlavního města, na klíčové povolení EIA však tento úsek ještě čeká. Dalších 10 etap trati Praha – Letiště – Kladno už ho k dispozici má.

Stabilizovaná trasa tratě z Dejvic na Veleslavín včetně tunelu pod Střešovicemi. Zdroj: SŽ

Stabilizovaná trasa tratě z Dejvic na Veleslavín včetně tunelu pod Střešovicemi. Zdroj: SŽ

Samotná stavba tratě by měla podle několikrát měněného harmonogramu proběhnout v letech 2028 až 2030, tunelový úsek pod Střešovicemi je však podle projektantů časově nejnáročnější.

Další úseky jsou v různé fázi přípravy nebo realizace. Hotová je rekonstrukce Negrelliho viaduktu, vlaky už jezdí také na zmodernizovaném úseku mezi stanicemi Kladno a Kladno-Ostrovec, v srpnu začnou cestující využívat zcela nové nádraží v Bubnech a zastávku na Výstavišti v Praze 7. Ještě letos pak začne rekonstrukce nejdelší etapy, tedy patnácti kilometrů tratě mezi Ruzyní a Kladnem.

Na letiště vlakem již brzy? Vedoucí přípravy tratě popisuje pokroky i problémy všech úseků

Lokality, kde budou probíhat průzkumné vrty:

• Ulice Pod Novým lesem
• Křižovatka Na Petřinách X Stamicova
• Areál ÚVN
• Ulice U Čtvrté baterie
• Křižovatka Na Dělostřílnách X U Páté baterie
• Křižovatka U Páté baterie X Na Zástřelu
• Křižovatka U Třetí baterie X Na Zástřelu
• Křižovatka Pod Andělkou X Sibeliova
• Křižovatka Nad Hradním vodojemem X Pod Kostelem
• Ulice Pod Kostelem
• Křižovatka Sibeliova X U Laboratoře
• Křižovatka Východní X Střešovická
• Okolí Vozovny Střešovice
• Křižovatka U Brusnice X Patočkova
• Okolí nádraží Praha-Dejvice směrem ke křižovatce Svatovítská X Milady Horákové

Tagy Dejvice-Veleslavín Praha 6 PRAK Správa železnic Střešovice
41 komentářů