Až půlkilometrové vrty. Správa železnic chystá průzkum ke Krušnohorskému tunelu
Geodetické práce v trase budoucí vysokorychlostní tratě. Foto: Správa železnic
V soutěži na geologický průzkum očekává SŽ mezinárodní účast, a to "vzhledem k mimořádnému rozsahu a povaze poptávaných prací".
Řešit, jestli v tunelu bude 200, 250 nebo 300 km/h mi přijde poněkud mimo…
Tunel má mít 26 km. Jeho průjezd rychlostí 200 km/h zabere zhruba 8 minut. Jeho průjezd rychlostí 250 km/h by zabral něco přes 6 minut a rychlostí 300 km/h asi pět minut.
Rozdíl mezi dvoustovkou a třístovkou jsou TŘI minuty, zcela zanedbatelný čas pro mezinárodní cestování. Pokud je stavba na 200 km/h významně levnější nebo technicky jednodušší, což asi je, není moc co řešit.
A když se poučíme od Švýcarů, tak budeme vědět že už při 250 km/h jsou v tunelu problémy vůbec takovou rychlost udržet, neboť rychlý vlak stlačuje vzduch mezi sebou a pomalejším vlakem vepředu.
To se teoreticky dá vyřešit jedině podtlakovým tunelem, ve kterém je snížený atmosférický tlak. Zatím nerealizováno nikde, pouze nucené větrání by se našlo. Aerodynamika se prostě nenechá odbýt tím, že patří do letectví a ne k železnici.
Ano, pro menší rychlost může být menší profil, a tu bude logicky levnější. Co jsem četl, tak právě okolo těch 200 se to začíná lámat, viz i Jiří Kocurek.
Tak tunel začíná/končí kousek od Drážďan i Ústí, tedy jak by těch 300 tam vůbec využil.
Hypoteticky by mohlo být otravné mít 200km/h tunel uprostřed 300km/h tratě. Ale to asi moc nehrozí, no
Fascinuje mě, jak je tu nablito od všech gaučových expertů, kteří naprosto zjevně vidí do všech projektových příprav a pasažérských toků, zatímco si nejsou schopni připustit, že v Evropě reálně neexistuje kapacitní tunel, ve kterém by neprobíhala kombinovaná doprava, či rychlost větší než 200, maximálně 250 km/h…
Existuje: https://cs.wikipedia.org/wiki/Gotthardsk%C3%BD_%C3%BApatn%C3%AD_tunel
A Staví se podobný mezi Francií a Itálií.
Tunel pod Pyrenejemi taky slouží i pro nákladní dopravu, ale je kratší.
No nevím, co jste tím Gotthardským tunelem myslel, ale pořád je v něm max 250 km/h, kterou jsem zmiňoval (navíc jí dosáhne od SBB jen Giruno nebo ETR610) a kombinovaný provoz…
Asi mě zmátl dvojitý zápor.
Poslední známý rozpočet na projekt VRT prezentovaný na Konferenci železnice 2023, je 1,269 bilionu Kč, ano 1 269 mld Kč. Kdo tomu musíme ročně připočítat minimálně 50 mld na investice a opravy stávajících tratí.
Můžete mi někdo vysvětlit z čeho se to bude financovat.
Již letos si SFDI má půjčit 30 mld na finacování infrastruktury, protože státní rozpočet na to nemá. Příští rok se má rozpočet MD snížit o 6 mld.
Neustálé prezentace VRT, spousty výběrových řízení na projekční činnost , ale kdo to zaplatí??
Jenom my z našich daní, to si uvědomte, protože celý ten projekt je ztrátový.
Nějak se to prostě financovat bude, a podle mě z nějakého mezinárodního fondu či půjčky tak, aby to celé bylo vyvedeno z našeho státního rozpočtu. Pokud by ty peníze měly projít naším SR, tak by se to prostě stavět nemohlo.
Napište, jak se to přesně bude financoval, protože vaše doměnky mne vůbec nezajímají.
Podle posledních prezentací z ARI, se bude EU podílet asi ze 4%, Zbytek půjde z mojich a vašich daní, tedy jestli se to vůbec postaví.
Ale ta banda šílenců, co nám vládne, je toho bohužel schopna.
Píšete naprosté nesmysly. Jinak VRT byly schváleny 2017, kdy bylo na MD hnutí ANO 2011.
Jinak asi nemá smysl reagovat. Možná na ty 4 %. Hoďte zdroj.
Všichni, kteří to chtějí stavět a zadlužit zemi jsou šílenci, včetně ANO.
Jjinak uveďte konkrétně ty nesmysly !
Můj zdroj je prezentace pana Tomáše Janeby, prezidenta ARI, z Konferecne Železnice, 26. ročník z 30.3. 2023. Napište mail a já vám to pošlu.
A teň chci znát ty vaše zdroje, kterými oponujete.
Z větší části to budou platit Němci, protože kvůli nim se to dělá a na jejich území bude většina nové trati i tunelu. Nechtějí nákladní vlaky v labském údolí.
Platit možná budou z větší částí ten tunel, ale co ten zbytek?
Bude se infrastruktura investovat ze stejných zdrojů, jako se investuje dnes.
Už jsem vám to tu psal, ale stále jste to nepochopil.
Poslední vaěe odpověd byla, že pokud by se měl stát hodně zadlužit, tak by se to stavě nemělo. tak doufám, že to platí.
Já si myslím, že to platí stále. Otázka co je to hodně? A jak rychle se to bude stavět? (= jak hodně se daná částka rozloží do let, taky jsme to rozebírali)
Čím déle se to bude stavět, tím to bude dražší, to je logické. Vaše úvaha je úplně nesmyslná.
Uveďte konkrétně jak se to bude financovat!!
Dražší to bude v absolutních cenách, což si myslím, že je jedno. I přínosy stavby podléhají inflaci.
Čím déle se to bude stavět (samozřejmě tímhle směrem taky nepřehánět), tím taky bude ročně potřeba méně peněz, a ten menší objem se pokryje z rozpočtů (daně) a bez velkého půjčování.
Zdroje jsem vám popsal v předpředchozím příspěvku.
Přínosy jsou ve vzduchu a teoretické. Náklady jsou jasné a proti tomu stojí např. časové úspory. Jak je chcete monetizovat? Teď výstavbu lidé zaplatí z daní a až to začne jezdit to jako ty daně lidem snížíte, aby se jim ty peníze vrátili?
Vy jste uvedl zdroje na financování a údržbu současných tratí.
Ale další peníze ve fondu SFDI už nejsou, jinak by si nemusel již letos půjčovat!
Tak ještě jednou: tak z čeho se to bude financovat?
Každá ukončená etapa přinese užitek v podobě zkrácené jízdní doby. Úseky okolo velkých měst přinesou i chybějící kapacitu.
Když to srovnám s dálnicí, tak kdy se kvůli otevření dálnice snižovaly daně? Připadá mi váš požadavek nesmyslný.
Jak jsem Vám již psal minule – zdroje na finacování dálnic jsou: spotřební daně na paliva, DPH z paliv
daně z automobilového průmyslu, mýto atd..
Zatímco investice do SŽ jsou ročně přes 50 mld, ale polatky na použití dopravní cesty pouze 3,7 mld ročně.
A užitek ze zkrácení přepravní doby je samozřejmě také, ale bohužel do rozpočtu to ve skutečnosti nepřinese ani korunu.
To je ten problém.
Takže znovu, z čeho to budete financovat?
Osobně bych zavedl něco jako železniční daň. Chápu že odporůcům VRT by byla VRT ještě více odporná, ale většina lidí chápe, že dohnat dluh z dob východního bloku a dostat naši železnici na úroveň vyspělého západu něco stojí. Tím by byly vaše pochyby o financování vyřešeny. Když můžeme doplácet na ekologické zdroje energie, nevidím důvod proč nedoplácet na ekologickou, moderní a trvale udržitelnou přepravu osob a zboží.
Tak na tom se shodneme, železniční daň která bude zahrnuta do poplatku za využití dopravní cesty a pak také do ceny jízdného. Já jsem 100% pro. Dejte návrh na vládu a já to jen podpořím, kdo jezdí ať platí, stejně jako je to u cestování auty.
Ano souhlasím a jen doplním, že se železniční daň bude týkat nejen těch co jezdí vlakem, ale i těch, kteří jezdí po silnicích protože ten štěrk pod silnicí byl a nebo bude přepravován po železnici. A taky těch kteří si v Bille koupí banán nebo v OBI trubku na okap protože i toto zboží se dopravuje nebo bude dopravovat po železnici. No vychází mi z toho, že se bude týkat všech.
At se to týká těch co cestují po železnici a toho zboží co se dopraví po železnici, s tím souhlasím.
Ale železnice přepraví pouze 10 % cestujích a přepraví poze cca 20 % všeho zboží, takže asi tak. Zdrojem je statistika.
Možná by stačilo začít tím, že by se nedotovala současná železniční doprava!
SFDI si půjčuje, aby schodek rozpočtu vypadal menší… Jinak by si stát mohl půjčit i za nižší úrok.
Přesně tak!
A jestli si takhle budou půjčovat na VRT, tak jsem totálně v pr…
Dokud se stavějí dálnice, tak v pr… nejsme. A na ty si taky půjčujeme.
Dálnice se financují viz můj příspěvěk výše.
Ale tady nejde o dálnice, ale o VRT, tak neodbíhejte od tématu.
Škoda že vám nejde ani tak o státní rozpočet, ale primárně o to aby byla zastavena výstavba VRT. Všechny lži které tady šířili Vrtáci a jiné spolky byly už vysvětleny a vyvráceny. Poslední sporný bod je nejasně stanovené financování výstavby. A to je také poslední čím můžete proti VRT bojovat. Pevně věřím že i tento bod bude brzy jasně stanoven a samotná výstavba VRT začne dle harmonogramu. Zatím se vše daří a není důvod si myslet, že to bude jinak.
Především mi jde o peníze obyčejných lidí.
Byl bych rád, aby jste nepoužíval jen všeobecné fráze, ale vždy konkrétně uváděl , co nepravdivého ať už Vrtáci nebo jiné spolky tvrdili.
A najít stovky miliard až jednotky bilionů v současné době? Vaši naivitu obdivuji!
Ano samozřejmě, řešit peníze obyčejných lidí v diskuzi na webu, který se zabývá dopravou – to má smysl 🙂
S tím jste začal Vy!
já se bavím zásadně o VRT, a tak bych Vá prosil, aby jste mi uvedl ty nepravdy co tu Vrtáci a jiné spolky uváděly. Konkrétně co??
Konkrétně si vzpomínám na vrtácký článek s nadpisem VRT od nikud nikam, kde byla VRT prezentována jako uzavřená spojnice Prahy a Brna, a při tom na českou VRT budou napojeny železnice většiny sousedních států. VRT byla prezentována jako 600 m široký koridor, přitom jde o běžné železniční šterkové těleso. VRT měla podle Vrtáku rozdělit obce i přesto, že budou obce dále napojeny na všechny běžné komunikace a to včetně turistických tras. Ohrožena měla být migrace zvířat i přesto, že většina zvířat je teritoriálních a i přesto bude VRT po dohodě s odborníky doplněna o migrační trasy. Atd. a Atd…vyschne Vrchlice,… Číst vice »
Ano, článek z doby, než se o VRT vůbec začala intenzivně mluvit. Velkou vinu nese oddělení propagace Vrt ze správy železnic, která jednala pouze ze zastupiteli a nedělala celkovou osvětu o VRT.
Lidé nic nevěděli a přirozeně se báli. Kdyby nebylo VRTáků, tak se vše tiše připravuje pod pokličkou.
Obavy o Vrchlici jsou oprávněné, nevím, jestli to tam znáte, ale VRT křižuje cca 50 % přítoků Vrchlice.
A Vrchlice zásobuje vodou cca 60 000 lidí.
Nezlobte se na mně, ale velké projekty se diskutují a připravují jinak. Komunismus je dávno pryč, aby se vše tlačilo silou.
Ano máte pravdu, že velké projekty se připravují jinak. A možná v tom je ten problém. Na kutnohorsku ještě žádný projekt neběží, respektive teprve na začátku roku byl vybrán projektan. Tedy projekční práce teprve začínají a s nimy začne i diskuze s odborníky i s veřejností – podobně jako to vidíme na projekční přípravě Moravské brány.
Oceňuju, že to přiznáte
A čím konkrétně VRT ohrozí Vrchlici? (povodí, přehradu, řeku)
Voda výstavbou VRT nezmizí, železnice ji velmi málo pravděpodobně provozem nezašpiní.
Drobné ohrožení je maximálně při stavbě.
A jak to víte, vy jste geolog nebo hydrolog, že tomu tak rozumíte??Pravděpodobně v této oblasti nebydlíte, to znamená že vy o vodu nepřijdete.
A pokud je to tak jednoduché, proč ani rok po projednání 9. aktualizace ZÚR nebyly zodpoveženy připonínky. Rok a nic se neděje! Takhle vy si představujete projednávání největší stavby v historii české republiky. Žačíná to pěkně smrdět.
Jako stavař bych něco o geologii vědět měl. Je to nutné pro zakládání konstrukcí.
K ostatnímu se musíte ptát na SŽ nebo u projektanta. Když ale občas čtu vyjádření na serveru vrtaci.cz, tak tam zase není zájem o dialog ze strany oblasti kutnohorska.
Tak jste stavař nebo geolog?
Vrtáci jsou jen spolek, důležitý je dialog s obcemi a taky vlastníky pozemků a obyvteli přilehlých obcí. Ale o ty správa železnic nemá zájem a jen si prezentují ty svoje nesmysly, aby si to mohli odfajfkovat na svách stránkách.
Stavař.
Jenže dokud se to geodeticky nezaměří, tak se neví s kým jednat.
Přesně tak, takže měla Správa železnic oslovit vlastníky pozemků a s jejich souhlasem provádět geologický průzkum. Místo toho to chtěli obejít přes obce. Takhle se to pánové určitě nedělá.
Navíc čerstvé číslo z Reportérů ČT dnes večer – loňský výběr mýta přes 15 mld Kč. k tomu silniční daň, spotřební daň na paliva, DPH na paliva, daně z automobilového průmyslu a bez problémů máte peníze na investice a opravy silnic a dálnic.
A teď mne napište z čeho těch 50 mld půjde do železnice!
Nevím, co je to „obejít přes obce“. To jako, že by to bylo oznámeno veřejnou vyhláškou pro velký počet účastníků?
Právě jste citoval jeden ze zdrojů, ze kterého bude financována železnice včetně investic do VRT.
No tady je… Po kolena. Hoši, máte příklad nějakého tunelu, kde se jezdí reálně přes 200?
VRT opravdu není o tom, kdo se trefí do mušle z větší dálky. To se dělá maximálně na základní škole.
To je snad nějaký organizovaný nálet.
No tak řekneme, že 230 je ten reálný limit “německého” průřezu. Tady to je ale kapacitně (rozdílem JD vůči nákladům) natolik na hraně, ze by skoro bylo na místě uvažovat naopak o 160 km/h přinejmenším ve špičce. Zejména v případě, ze na německé straně vyhraje varianta tunelu až do Heidenau… Zásadně by situaci měnila předjízdná kolej uprostřed tunelu, ale to je asi opravdu už otázka zásadně vyšších nákladů a bůhví, nakolik by to ovlivnilo dobu výstavby.
To by mě zajímalo, co nám za tu prasárnu Němci dali 🙂 Je to parodie na VRT. Bude to jen odklon nákladů z Německa k nám.
Ty nákladní vlaky se z ČR do Německa a opačně musí někudy dostat.
Jestli máte nápad jak přidat v údolí Labe další dvě koleje nebo jinou kapacitní trasu přes hranice, tak sem s ní.
Současná trať pro náklady stačí. VRT do Drážďan by mohla být postavena s vysokými sklony pouze pro osobní dopravu, takže by byla mnohem levnější než tunel, osobní vlaky by mohly jezdit vyšší rychlostí a na současné trati by se uvolnila kapacita. Další kapacitní trasy pro nákladní dopravu do Německa by měly vzniknout přes Domažlice a přes Cheb.
A jak velké sklony by to mělo mít, aby se to obešlo bez dlouhého tunelu? A dokázal by se ten vlak po zastavení v Ústí na tu vyšší rychlost do stoupání vůbec rozjet? Aby to nakonec nebylo ještě pomalejší. Nákladní dopravu údolím Labe limituje (bude limitovat) i hluk.
Dle Němců nestačí, protože jim dělá hluk v údolí Labe, takže v něm potřebují snížit intenzitu dopravy.
Ale Němci nákladní dopravu na povrchu nechtějí.
Nerozumím, co řešíme za Němce. My máme od hranic přece 4 koleje, 2 na levém a 2 na pravém břehu. To jsme kapacitně v pořádku, ne? To si z nás chtějí pomocí této pseudoVRTky a tunelu, který budou financovat i na našem území, udělat objízdnou trasu 🙂
Objízdná trasa = poplatky za dopravní cestu, spálí tady elektřinu, zaměstnají údržbáře, …
I Vámi udávaná objízdná trasa má své výhody nehledě na to, že to není objízdná trasa. Vzpomeňte na minulé léto, jak se „dobře“ jezdilo během mimořádnosti do Německa.
A ještě abych dodal, od hranic fakt 4 koleje nemáme a ani je tam nedotáhneme přes hlukové limity a zástavbu v Hřensku, i kdyby do Schmilky nějakým zázrakem další 2 koleje od DB Netz vedly.
Kde jsou ty dvě koleje na pravém břehu?
Která pravé nám čisté náhodou urychlí spojení do vyspělé Evropy o půl hodiny a umožní vytvořit v UL jedno centrální nádraží, které by navíc bylo v tomto případě opravdu i v centru a na MHD napojené ač je to k nevíte ještě lépe, než dnešní hlavní. Nepodstatný detail samozřejmě.
Liberec
🙂
Tak nápady na jiné kapacitní trasy přes hranice samozřejmě jsou, třeba 3. tranzitní koridor (Plzeň– Norimberg) nebo trať 180 (Plzeň – Mnichov)
Proč nám SŽ (#mynic) lže? Žádná VRTka to nebude. V tunelu pojedou i nákladní vlaky standardní rychlostí – takže pomalu.
Bude se jednat o tzv. kombinovaný tunel. Podobně jako Gotthardský, Brennerský nebo Semmering Basis Tunnel. Expresní osobní doprava 200km/h. Nákladní doprava 100 – 120 km/h.
Může do takového tunelu VR jednotka, když naproti pojede nákl. vlak,
Budou to dva souběžné jednokolejné tunely.
A proč by nemohla?
Kde lže? Já od začátku čtu, že ten tunel bude pro smíšenou dopravu, jako asi i pro smíšenou dopravu bude tunel pod Českým Středohořím.
Lži a fabulace, stavba úplně k ničemu, pojede se tam stovkou. A tak náš stát a Ministerstvo dopravy s Kupkou hospodaří.
Můžete to více rozvést a dát odkaz/zdroj? Mohlo to být na 230km/h, pak se hovořilo finálně o 200km/h….
A nakonec tam pojedou i náklady rychlostí šneka. Odkaz http://www.snek.sz.cz
Nákladní vlaky pojedou 100 – 120km/h. Expressní vlaky osobní dopravy 200km/h.
I kdyby bylo povoleno 200 km/h, co to je za VRTku? To je asi vtip, ne?! To zvládne přece i konvenční trať.
Taky je možné, že tenhle přeshraniční úsek VRT nebude, když se tam bude jezdit jen 200. On má hlavně zvýšit nedostatečnou kapacitu současné tratě a Němci taky potřebují i odvést dopravu z údolí Labe kvůli hluku. A taky možná bez nákladní dopravy by nevyšla ekonomika.
To bude ale pěkný tunel, ještě než se vůbec vrtne do země
Technicky vzato se naprosto mýlíte. Onen geologický průzkum bude znamenat vrtání do země. Takže vaše podezření na vyvádění finančních prostředků (tunel) ještě před geologickým průzkumem je naprosto nesmyslné.
Geologikcý průzkum je naprosto standardní věc, co se vám na ní nelíbí?
Máte nějaké konkrétní podezření, kde či jak se budou vynakládat peníze neefektivně (ideálně právě tím geologickým průzkumem)?
Pochybuji.
A jestli ano, tak to bude problém Němců. Dle jejich norem se bude stavět a oni budou také platit.