Až 247 korun za kilometr. Ústecký kraj platí za retro soupravy KŽC více než za nízkopodlažní vlaky

Motorák řady 810 KŽC Doprava. Autor: KŽC DopravaMotorák řady 810 KŽC Doprava. Autor: KŽC Doprava

Ceny za provoz turistických linek pro Ústecký kraj se výrazně liší, ukazují data ze smluv.

202 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
xyz

Ještě drobná technická poznámka – za linku Most – Moldava bude Ústecký kraj platit do rukou společnosti Railway Capital až od prosince tohoto roku. Do té doby tam budou Os vlaky z Mostu nadále vedeny Českými dráhami.

Jinak, u té (ve stavu loňského roku) vysoké nákladové ceny 320 Kč/vlkm u zubrnické trati si říkám, jestli do toho není započítán i provoz zubrnického muzea. Nedovedu si jinak moc dobře vysvětlit tu cenu, když zrovna u této linky má vozidlo docela dobrý kilometrický proběh, tzn. neplatí u něj ten nežádoucí stav jaký je u trati do Kamenického Šenova.

HonzaEM

No jo, za komfort se připlácí.

michal

jsou to vsechno brutto smlouvy?

Karl Von Bahnhof

O víkendu jsem byl v Rakousku a jezdil jsem vlakem.

Lokálky – moderní vlaky s WiFi, klimatizací, čistým WC a usměvavou průvodčí.

Dálkovina – railjet je tam jako obyč rychlík. Žádné vlajkové lodě (nebo jiné nemají). Spojené soupravy, takže žádné přeplňování, ochotný průvodčí a jeli jsme 230 km/hod.

Nevím no… Možná jsme to Rakousko-Uhersko ničit neměli.

BDT

Musim s vámi souhlasit, v Rakousku jsem tak dvakrát do měsíce a většinou jedou moderní, čisté vlaky na čas, ale není výjimkou class 4020 na příměstské lince a to je něco strašného.

Wenzel

Pane autore Sůro, abych si vás přestal vážit, napište konkrétně, kde jste se s tím, co tady popisujete setkal. Já to do měsíce omrknu, nafotím a pošlu nejen vám, ale i celé veřejnosti na http://www.zdopravy.

BDT

Třeba 1.10.2021 vlak z Prahy směr Vídeň v 18:12, místo RailJetu ÖBB, nasazena klasická souprava složená z vozů s kupé, kde třeba u našeho nešli zavřít dveře, byl problém najít místenky, někteří lidé s místenkou své místa ani nenašli, protože prostě nebyla, souprava neuvěřitelně špinavá a v Břeclavi nás rakouský personál sháněl z krajních vozů soupravy doprostřed jako dobytek. ČD na spoj v 16:12(myslím) nasadily klasicky RJ. Jízdenka kupována na stránkách ÖBB, kde o změně soupravy nebylo ani písmenko. Těch případů jsem zažil na rakouských železnicích celkem dost, ale u tohoto jsem schopen dohledat konkrétní datum a čas.

Wenzel

Abychom si rozuměli pane BDT. Já vycházím z článku „Ústecký kraj platí za retro soupravy KŽC více než za nízkopodlažní vlaky“ a na to navazující přirovnání Karla s VNITROSTÁTNÍ ÖBB.
Jaký je všeobecný náhled za 32 let na české cestující je jasný a sám jsi na to správně odpověděl. Plně s tebou souhlasím, že sláma z bot jen tak sama od sebe nezmizí. Na tom se bude muset ještě zapracovat a bohužel každý musí začít u sebe.

xyz

Skutečné lokálky – mnohde zrušené či přinejmenším bez osobní dopravy.

Railjet – ano, teď už (také) jako obyčejný rychlík, původně byly tyto jednotky nasazovány právě výhradně na „nejrychlejší vrstvě“ (tzn. zastavující jen Wien – St. Pölten – Linz – Salzburg a odtud dále).

O Rakousku-Uhersku to určitě není. O směřování po roce 1945 (potažmo 1948) ano.

Daniel Jablonecký

Neměli. Ovšem po 104 letech pozdě bycha honit.

Dopravak

Pravé lokálky už bohužel v Rakousku nejsou ..,vse vytrhané či neprovozni….a mnohde něco jako ČSAD je de facto neznamym pojmem….nebo max v rozsahu 1-2 školních spojů. (Kolem Vídně a Vorarlberg funguje, ale jinde je to spíš hrůza). Railjetem do Alp si horaka taky nesvezete….takže za mne Rakousky vzor nee.

Miropiro

No lokálky sice ÖBB prezentuje na webu tak, že vše mají moderní, ale nutno dodat, že jim stále na některých tratích jezdí staré motoráky (řada 5047 a 5147). Kolem Vídně není problém určitě potkat jednotku 4020.

VTT

Není trochu blbé litovat rozpadu monarchie jen proto, že v jedné její části mají kvalitní železnici? Kdyby ta monarchie byla tak fajn, tak by se nerozpadla – jenže to by jejím čele po podstatnou část 19. století nesměl stát trouba, co měl názory zapšklého dědka už v mládí a s přibývajícím věkem už dění ve svém státu zbla nerozuměl. Krom toho, nikde není psáno, že v celé monarchii by byla dráha taková, jak dnes Rakousku – co kdyby byla všude taková, jako v Chorvatsku? A nebo by nad monarchií lítaly rakety, jako dnes nad Haličí (pravda, tam ne tak často,… Číst vice »

Martin

Ja furt nechapu jednu vec, proc proboha na opravenych tratich neobjednavaji nizkopodlazni.vlaky a moderni vozidla, nechapu, kdo chce neustale z zel. cestujicich tetrosoupravy mimo zvlastni jizdy,…
Kdo ma zajem na tom, ani na zel. jezdily historicka vozidla?
Chapu, ze jen tak nejde nahradit 810 a jeji odnoze, ale vlak co umozni pohodlne cestovani a prevoz kocarku, lyzi, kol je na nekterych tratich celkem vhodny…

Ladislav

To by na ně musel mít dopravce peníze které nemají ani ČD.

nowas

Když budou platit tohle, tak na to nebude mít nikdy nikdo.

Skořápka 0.6

Nevím úplně který nízkopodlažní vůz je vhodný pro provoz na této trati. Hlavním problémem bude nízký maximální povolený nápravový tlak.

Martin

Ano, v tomto vam asi dam za pravdu, nicmene je to rekonstrukce stylem nejnutnejsi oprava,… ale muj prispevek je trochu obecny, bohuzel v tomto se to podoba jinym tratim, kde to mozne je…
A jsou i lehka vozidla light-rail… Jenze na trati dopravu myslim provozuje jen KZC a to je spise spolek historie zeleznice,…

HonzaEM

Lidi chtějí na lokálkách pohodlné vlaky, ne klimazizovaný hnusy.

O.K.

Prosím, nezaměňujte lidi s šotouši! Lidi, co nejezdí jednou za rok na výlet, ale každý den do práce, nejsou každé léto na pojízdný skleník zvědaví.

Zbyněk

Není pravdou, že by veřejný rozpočet Ústeckého kraje platil za něco co by svévolně sjednal navíc po tom všem. Je mi jasné, že si řeknete, nic zveřejněno nebylo, ale interně bylo u dopravců s „retro vlaky“ poptáváno, kdo by byl ochoten jezdit, čím a za kolik. Jenomže tito soukromníci nenabídli nic, kromě KŽC. Legitimní je se např. ptát, proč se neoslovily Čd, ty mají v Děčíně dost retro vozů. Ale na sklářské lokálce se je zahrnuto včetně poplatku za dopravní cestu! Takže to není fér. Roudnice-Libochovice jezdí KŽC s tím největším a nejdražším na provoz. A vlak na Mikulášovice uzavíral… Číst vice »

Luboš

Ono se tu taky srovnávají nesrovnatelné trati. Vezmeme třeba „drahou“ T1 Česká Kamenice-Kamenický Šenov (KŽC) a „levné“ T8 Děčín-Moldava (Railway Capital) a T9 Liberec-Mikulášovice (Die Länderbahn CZ). T1 je klasická turistická trať, nedá se využít na nic jiného než pro nostalgické jízdy (spojuje pouze dolní část KŠ s ČK) ale v létě jezdí každý den 4 spoje tam a zpět (o víkendu 6 spojů), trať v majetku KŽC. T8 je klasická turistická trať jen mezi Hrobem a Moldavou, na zbytku se jedná o normální spojení mezi městy Most, Litvínov, Osek a Hrob. Většinu týdne se jezdí jen mezi Mostem a… Číst vice »

Luboš

Jak by mi měla zapadat. Úplně normálně. Jezdí jen o víkendu, spojuje dvě poměrně velká města (větší než Česká Kamenice nebo Kamenický Šenov) a mezi nimi je výrazný turistický cíl zámek Krásný Dvůr. Komu patří trať nevím? SŽ?
Jenže KŽC na rozdíl od Railway Capital nemá v UL žádnou trať, ze které by mohl dotovat případné ztráty.

xyz

Jestli něco jezdí v pracovní dny či o víkendu, je docela jedno v situaci, kdy jsou porovnávány ceny dopravního výkonu neboli nákladové ceny (tzn. ceny, ve kterých nejsou nijak zohledněny tržby).

(chápu-li správně, že jste mířil na to, že v pracovní dny na „turistické“ trati nebudou takové tržby)

Jirka

Ve vyctu chybi Zubrnice

xyz

U Zubrnic budu hodně zvědav na zasmluvněná čísla od sezóny 2022, protože nákladová cena dle dodatku z úvodu sezóny 2021 činila 320,87 Kč/vlkm.

I když, zrovna zde jsou (vzhledem k vyššímu zájmu cestujících) i vyšší tržby (+ státní kompenzace za cestující se slevami), ale i po jejich odečtení ta celková výše úhrady za vlkm asi byla dost vysoká.

Petr Šimral

Na Sklářské lokálce je poplatek za dopravní cestu zcela legitimní.

zdydy

Na trati Lužná u Rakovníka – Chomutov si dopravce Die Länderbahn nasazuje šukafony od KŽC a nikomu to nevadí na vedení kraje.

DJS

Pokud má operátor neočekávaný nedostatek vlaku, je naprosto rozumné najmout si 810 od jiného operátora nebo byste raději, kdyby byl vlak zrušen a cestující nemohli cestovat do práce nebo do školy.

zdydy

to máte pravdu, jenže tam je to každou chvíli

rozinka

No co u ČD to bylo na t Hodonín – Vrbovce denně po čtvrt roku a také nikdo nekvičel.

HonzaEM

Tak se cestující svezou občas místo tramvají, autobusem, no xD

rozinka

Na trati Rakovník – Blatno, vedoucí přes Ústecký kraj, si dopravce ČD nasazuje šukafony a nikomu to nevadí na vedení kraje.

Souhlas k posunu

Nevadí, rádi zaplatíme!

Luboš

Mohl by autor článku uvést odkaz na jízdní řád linky Liberec- Mikulášovice, která údajně jezdí od loňska a vypsat stanice kudy projíždí?

Ryk Mat

Rozhazování krajů musí být legislativně mnohem více regulováno. Miliardy za nesmyslná letiště, spojení na letiště do zahraničí apod. z veřejných zdrojů vyhazovány být nesmí. Prostředky z veřejných rozpočtů musí být vynakládány tak, aby každý občan obdržel stejnou hodnotu. Ceny, kvalitativní standardy a dostupnost veřejné dopravy se kraj od kraje výrazně liší, to je zřejmá přerozdělovací nespravedlnost. Mezikrajová spojení jsou rušena a zaváděna podle politické ne/kompatibility krajských vedení, to je zločinná přerozdělovací nespravedlnost. Smlouva, kdy dopravce dostane zaplaceno za provoz historického M131 a může jej kdykoli dle vlastní libovůle bez finančního postihu nahradit stále ještě běžně provozovaným šukafonem je nemravná. Obzvláště,… Číst vice »

kakov

spojení na letiště do zahraničí..
tak zrovna tady jste ulít, spojení na letiště je potřeba a pokud to zahraniční je blíž a doprava tam muže být levnější, proč ne do zahraničí……

doporučuji Vám objet německé firmy a zakázat jim plati pro své zaměstnance autobusy z ČR do práce…

Patrik

Tak řekl bych, že je trochu rozdíl, pokud to spojení platí soukromá firma ze SVÝCH prostředků nebo zda je takové spojení placení z prostředků VEŘEJNÝCH. Přeci jen spojení na letiště, notabene v cizině, za ZDO asi považovat moc nelze

Jiří Kocurek

To záleží případ od případu. Ale takový případ jako Basilej v ČR nemáme.

Nicméně autobus v okrajových časech bych zvážil, vůči ceně dotovaných letů by měl vyjít levněji.

libor

spojení na letiště: když má někdo na letadlo (letenky), tak musí mít i na cestu na letiště. to není základní potřeba někam lítat.

Miroslav Zikmund

Na jízdenku MHD jistě má … podstatné je, aby tam ta doprava existovala …

BDT

Tak nejspíš je myšleno spojeni Brno-Vídeň letiště a tam nevidím důvod, proč by mělo město nebo kraj dotovat přímé spojeni, pokud se tam jde dostat s jedním přestupem na hlavním nádraží ve Vídni. Ten přestup je stejně složitý jako přestup na kterémkoliv nádraží v ČR a zvladne ho i cvičená opice.

Daniel Jablonecký

Bohužel však asi ne primátorka Brna Vaňková. Ta se toho přestupu děsí jak čert kříže. Najděte si některá její vyjádření z nedávné minulosti.

xyz

„Prostředky z veřejných rozpočtů musí být vynakládány tak, aby každý občan obdržel stejnou hodnotu.“
Reálně neproveditelné (resp. i kdyby teoreticky z geografického hlediska, tak o to méně např. z hlediska věkových skupin apod.).

“ Mezikrajová spojení jsou rušena“… možná tak v menšině případů.

Reálně jsou mezikrajské i dvě diskutované Turistické linky – a to Česká Kamenice – Kamenický Šenov a Liberec – Rybníště – Panský – Mikulášovice d. n.

xyz

„Ceny, kvalitativní standardy a dostupnost veřejné dopravy se kraj od kraje výrazně liší, to je zřejmá přerozdělovací nespravedlnost“
Což mimochodem není žádný div, když např. na většině území Jihomoravského kraje jsou daleko lidnatější obce než v sousedním Kraji Vysočina.

Mimochodem, na hranicích krajů Středočeského a Libereckého (těch, kde dlouho byly vzájemně „nekompatibilní“ krajské vlády) byste u dvou ze tří případů u tratí ani nepoznal, že tudy nějaká krajská hranice prochází.

P. S. Jestliže někde zanikne slabě využité mezikrajské (ale stejně tak samozřejmě i vnitrokrajské) spojení, tak je to případ opaku než neefektivního vynakládání veřejných prostředků.

Ivan

Už antičtí vladaři věděli, že kdo si hraje nezlobí. A také, že každá atrakce něco stojí, ale vyplatí se jim.

Jiří Kocurek

Víte, co je blbé? Na dotovaných (z veřejných peněz) hudebních festivalech bývají zhusta kapely, které neumějí hrát. Na ty, které hrát umějí, musí člověk za svoje. Někdy za stovku, jindy za pětikilo.
Ne že by mi vadilo zaplatit vstupné, to nikoliv. Ale proč za dotované peníze zvou na pódium… no znáte to: Univerzální hnědá omáčka – výtvor velmi špatné jídelny.

M19

Obvykle píšete rozumě, ale tohle je čirá demagogie. To, že některé hudbě nerozumíte, neznamená, že je špatná. Jen jí prostě nerozumíte. Z veřejných peněz je dotovaný mimo jiné Colours of Ostrava, JazzFest Brno či Pražské jaro. Vystupují tam samí břídilové co neumějí hrát, nebo prostě ideologie zatemňuje mozek? Prostě ideologické univerzální řeči – ona pověstná UHO jako výtvor velmi špatné jídleny?

Michal Cuc

Nad cenami proběhla řádná diskuze na Dopravní komisi ústeckého kraje materiál schválila a seznámila se se zněním smluv,dotazy se týkaly i tématu nastavení cen a nutno dodat,že ceny po seznámení se s materiálem rozporovány nebyly. Co se týče cen Länderbahnu,AŽD či Railway Capital,jsou ceny nastavený dosti nízko,co se týče Zubrnic nebo KŽC počítá se s vícenáklady i na historických vozidlech. Jako člen dopravní komise opravdu nemám špatně svědomí nad jejich schválením.

121065

Jaké vozidlo by mělo být na T-lince, když to není v závazku ZDO? Ne snad 844 a pod.klony.

121065

Takže je chyba, že na Zubrnice nejezdí desiro?
A kde se vezme 642 nebo 841? Ne každý jí má k dispo. Navíc i LDB používá jako náhradu 810 na spojích ZDO.
Už mám pocit, že kličkujete!

M19

Linka T11 je do Zubrnic?

Ladislav

Na Zubrnice jezdila občas 810 (zapůjčená) a jednou dokonce vlakotramvaj (ne v běžném turistickém režimu). Nicméně se jedná o vlečku
s přepravou osob.

lojza

vždyt autor článku Sůra je naprosto zaujatý.. nenávidí retro a ještě kžc .. od takového extrémního člověka nemá smysl brát jeho názory vážně.. Zubrnice mu nevadí jelikož tam je šéf sždc …

Sinthera

Za me zlaty sukafon… 🙂

Luboš

Desiro na trati mezi Českou Kamenicí a Kamenickým Šenovem? Znáte tu trať? Asi ne, jinak byste takový nesmysl nemohl napsat. A není náhodou ta vyšší cena způsobena tím, že ta trať je v majetku KŽC (ty ostatní Vámi zmiňované neznám) a do ceny za kilometr promítají i náklady na údržbu trati?

lojza

na žádnou turistickou linku nepatří vozidla z běžného provozu ! ! co je to pak za atrakci a zážitek jezdit tím co jezdí běžně ? jste normální ?? proč si nejezdíte tam kde jsou wi fi hi fi klima fi a jiné fi ? vy fi.. luto.. ze stanice pluto..

HonzaEM

No to pozor, turistická neznamená muzejní. Turistické linky jsou od tho, aby turisty dovezly na nějaké výchozí body turistických cílů. Že se svezou nějakým starým vlakem je třeba +, ale neměla by to být podmínka. I lodě provozované v UK jsou turistické linky a neplujou tam kolesové parníky.

Petr Šimral

Účetnictví dopravce a provozovatele dráhy musí být oddělené. Cenotvorba: místo toho, aby byly řešeny celkové ceny zde řešíte úplně úchylný přepočet cen na km. Kolik, že je to km z ČK do KŠ? 5? 4 páry, to je 40 km. 40 * 250 = 10 000,- Kč za den provozu. Cena MV bude někde cca 5 000,-, směna strojvedoucí + průvodčí bude někde hodně při zdi 4 000,- Kč, nafta 50 x 40 = 2000,- Kč, něco na údržbu, něco na návozy a odvozy vozidel a najednou všichni koukáme na to, že za ty peníze se to úplně tak nedá… Číst vice »

HonzaEM

Větší hnus než Desiro, můžou nabídnout už snad jen toho Hurvínka.

Anonym ze severu

Kdyby na T8 nejezdil žralok, tak mě ani nenapadne tu linku využít (můj subjektivní názor).

121065

810.002 a 100 není historické vozidlo? Nepsal se zde nedávno opak?
Co třeba rozlišovat 810 a regiomaus 810/809.
To je stejný jako znát rozdíl mezi 810 a 811.

M19

Jak to rozpozná běžný cestující/turista? Nevidí náhodou ten samý vlak jen jednou z lepšími a horšími sedačkami?

Martin

810 je považováno za historické vozidlo? – jednou ano, jindy ne…. záleží, jak se to zrovna hodí….:,-)

Martin

…tak to mate pravdu… jel jsem v nemecku jeste starsim motorakem, ale svezeni bylo paradni a pohodlne, nez u nasich sukafonu… a sukafon povazuji uz za historii, yen motorak v nemecku asi jiz doslouzil, ale klidne bych jej za hist. vozidlo nepovazoval, resp. jej nechal dal jezdit,…

Miroslav Zikmund

Pro potřeby silniční dopravy je za historické vozidlo považováno vozidlo starší 30 let.

Na železnici taková definice není, tudíž lze použít pravidlo „analogia legis“ …

U vozidel zaváděných do provozu od roku 1973 je podmínka splněna.

M19

Definice je i na železnici. Zákon o drahách § 43f odst. 1. https://www.podnikatel.cz/zakony/zakon-o-drahach/f1583875/

M19

Od letošního roku by již mohlo být, ne? Podmínka 40 let od ukončení výroby by měla být splněna.

121065

Každý malý detail zvedá provozní náklady. Koukněte u ČD na cyklovlak, o kolik se letos zvedl náklad. A důvod? 714 + 2 vozy…takže žádný rozdíl? Ale je, nejsou dva vozy jako dva vozy. Přitom by stačilo málo, mát místo 057 vhodnější 010+015.

Tomas

Ač Ústečák nejsem v otázce kozí dráhy rozhodně podjatý, neboť železniční dopravu mám od dětství spojenou coby traumatizující zážitek a cesta vlakem ve mě dodnes evokuje pouze smrad a zpoždění….:-)).. ale fakt je jeden. Trať má svoji historii , současnost i budoucnost. Jen je potřeba ji obnovit celou v příslušné rychlosti a tonáži. Navázat kontakty v Sachsen a celou nadregionalizovat a zasadit ho funkčního konceptu…

Pája

Tohle je na některé moc složité. Od autíčkařů a asfaltérů cyklostezek to asi pěkně slíznete 😃

Jiří Kocurek

Asfaltování cyklostezek požadují cyklisté sami, protože na štěrkové polňačce se podle mnohých z nich jezdit nedá. A už vůbec ne na silničních galuskách.
No jak já jsem to od nich schytal, že celý život nevím, že s bicyklem na 32mm širokých pneu nemůžu najet na nezpevněnou komunikaci.

HonzaEM

Nemusí být hned asfaltová, aby byla zpevněná. Se silničním kolem se absolutně nedá jet na písku a štěrku a pak na rozbahněným poli.

Jan Sova

Silniční kolo je dost specifikum a využívá ho dle mého minimum cyklistů. Naštěstí existují v převaze varianty trek/kros/horská kola, kterým změna povrchu nedělá problém (do jisté míry pochopitelně). Navíc asfaltování je silně (neeko)logické/nomické. Štěrk/písek/jíl se dá při případných územních změnách odbagrovat a posun/úprava cyklotrasy by potom nepředstavovala takovou zátěž.

Jindra

Přesně tohle nás rozděluje. Já třeba vlakem jezdím rád. Ale tam kde to má smysl. Dlouhé páteřní trasy, příměstská doprava atd.
Ale Kozinu bych s klidem vyasfaltoval cyklistům. Proč? Její doba je nejspíš pryč stejně jako doba žebřiňáků a starších dam s nůší na zádech cestujících z venkova do okresního města. Ani turistický ruch nemá šanci mnoho tratí udržet.

121065

Autor článku – pan Sůra vůbec asi nezná náklady na provoz 831 a třeba i 749. Je vůbec autorovi známo, že vozidla se musí v Děčíně a i jinde někde deponovat a že to stojí další peníze. A co třeba zbrojení? To asi taky nebude zdarma…jen mi nepište, že je v DC ČD depo…ano, ale autor jistě zná vstupy a jejich ceny.
Podtrženo sečteno. Prosím o rozpitvání celé té částky, ať jasně každý vidí, co se z toho platí.

121065

Co pak se platí jen 810??? Nechcete se zkusit zeptat H. Beránka? To ví o čem píše a má to vše zpravidla doložené. Ale poradím vám. Máme zákoník práce? DU, DI…atd. Tím pádem nutnost dodržovat pravidla. OK? Zde souhlas? Takže objednavatel udělá JŘ, dopravce na to musí udělat personál. Při pohledu na T11 je asi jasné, že personál bude potřeba dvojnásobný. Přitom stačilo málo. 810 má nádrž na kolik litrů nafty? vs spotřeba? Takže se musí někde zbrojit a jelikož to není 742, která má nádrž na 4000l, tak se bude zbrojit častěji. Kolik stojí vstup k ČD? A pak… Číst vice »

121065

Teď Vám asi dám jasněji najevo, stejně jako jiný pisatel níže, že píšete o něčem lži, protože dopravě nerozumíte.

Kozina není jen solo 810, podívejte se znova do smluv. Takže zde záměrně nebo z neznalosti lžete.

811 není 810, 2x 811 nepotřebuje dvojnásobný personál jako 2x 810. Dále má MV jiné trakční vlastnosti a ve své podstatě nejde vůbec o retro. Mám do více rozpitvat nebo už chápete kam tím mířím?

121065

Asi máte jinou smlouvu. Já tam jasně vidím v letní sezoně 810+Daak+810 nebo var. 810+010+810. Nakonec tohle řazení si umí dohledat i podprůměrný šotouš, tedy od podprůměrného novináře bych čekal totéž, ne-li více znalostí. Už se Vás snažil nasměrovat jeden pisatel níže. Nakonec nečekám, že mi odpovíte i na ty ceny vstupů do depa a jiné vícenáklady vč. personálu a rozdílu 810 vs 811. Jestli chcete něco kritizovat nebo o něčem psát, asi byste měl mít sakra jiné znalosti. Jinak jen docílíte 100% bulváru a bez toho, aby sem čas od času někdo z kraje, od dopravce nebo jiných institucí… Číst vice »

Vojtěch Suchan

Ve smlouvě je souprava 810+010+810. V tuhle chvíli lžete vy.

BDT

Ze smlouvy na T11: 1. Dopravce je povinen k plnění této smlouvy používat jako základní vozidlo
historický motorový vůz řady M 152.0 (810).
2. Dopravce je povinen k plnění této smlouvy používat jako záložní vozidla
historické motorové vozy řad M 262.0 (830), M 262.1 (831), M 286.1 (851).
V případě nasazení těchto vozidel se výše základní ceny za jeden vlkm nemění. Pan Sůra nelže.

BDT

To je ve smlouvě uvedeno, jako příplatkové vozidla, pro případ posílení kapacity. Radši si tu smlouvu přečtěte pořádně.

Miroslav Zikmund

Nechápu smysl niže uvedené diskuse a vzájemného obvňování kdo píše / nepíše „pravdu“.

„Pravda je shoda skutečnosti s poznáním.“

M19

Rozdíl bude i v odlišném nájezdu během smlouvy, tedy rozdíně se rozpustí fixní náklady na jednotlivé kilometry. Smlouva na T8 však neobsahuje (pokud mě zrak nešálí) konkrétní jízdní řád této linky, jen vymezení dopravního výkonu a celkový minimální a maximální nájezd km během jednotlivých roků. Férová veřejná soutěž by samozřejmě omezila pochybnosti ohledně adekvátnosti výše ceny.

M19

Ano, odkazujete na to, co jsem napsal. Na straně 32 je vymezení dopravního výkonu s uvedením odjezdů z počátečních stanic, délky trasy vlaku a dopravní výkon včetně četnosti v daném období. Vlastní jízdní řád pro linku T6 je uveden na straně 33 a 34, pro linku T8 jej smlouva neobsahuje. Nebo se mýlím a něco jsem přehlédl?

Tomáš Záruba

U výkonů velmi malého objemu budou tyhle průměrové ukazatele strašně lítat vždycky… To by spíš bylo zajímavější vydolovat nějaký jejich rozbor, ať se dá oddělit (ještě napříč vozidly podobné řady celkem rozumně porovnatelná) „variabilní složka“ ceny od různých rozpočítaných režií, pronájmů, rizikových přirážek, soupravových jízd atd.

M19

To ovšem bude zřejmě obchodní tajemství a takový rozbor bude hodně orientační. To co se dá dobře odhadnout jsou minimální mzdové a související náklady, které se při nižším nájezdu promítnou vyšší měrou do ceny za km. To samozřejmě platí pro jakýkoliv druh dopravy.

Nepřítel NAD

KŽC a Regiojet už dlouho bojkotuju z politických důvodů. Raději pěšky než s nimi!

Regiojet: majitel nestydatě podporuje největšího porevolučního gaunera v české politice a i přes nespočet skandálů se od něj nikdy veřejně nedistancoval

KŽC: pořádali předvolební vlak pro ANO

Jarek

tak to mate krasne srovnany priority, muzete se s tim pri veceri pochlubit i ostatnim spolubydlicim z domova duchodcu.

Ryk Mat

Podle složení voličstca ANOfertu by ho v domovech důchodců umlátili berlemi.

Nepřítel NAD

je mi kolem 30

Vlado99

A už takhle hloupej?

Sinthera

Rj: Ono je toho vic i nepolitickeho… 🙂 KZC: nemam zkusenost nemuzu hodnotit…

BDT

Pořádalo na vlastní náklady nebo bylo objednáno a zaplaceno ANO? Já, v tom vnímám celkem rozdíl.

HonzaEM

Největší porevoluční gauner už je 10 let mrtvý.

Cestujici 1.tridou

Ta nenavist autora a cim dal tim vice nepresnosti a preklepu (ve svetle tvarici se jako objektivni novinar) je vskutku zarazejici. Reaguji minimalne do diskusi, ale tady mi to neda, byt uz to tady celkem zaznelo. Nejsem z KZC nijak zpriznen, ale jejich cinnost mi dela radost. Kdo byl vcera na Telnici vi a nemusi si cist zde o te zavisti. At jim plati klidne vic. Ty stastne pocity lidi vseho druhu (at na Telnici, Pr. Motoracku a vsude, kde jezdi) diky nim jsou k nezaplaceni. Deti i duchodci vcera meli krasny den a bude to celou sezonu. Pocita snad… Číst vice »

Cestujici 1.tridou

Vazeny pane, ja nejsem Vase sekretarka ci editorka, abych po Vas neco opravoval. Prectete si smlouvy, znovu po sobe clanek a treba to najdete. Bohuzel se to dela pred zverejnenim a ne, jako je tomu zde Vasi castou reakci: tak mi to napiste…. Ta „uvedomelost“ o nerozhazovani je oblibena fraze, v dnesni dobe velmi casto. Neco vhodnejsiho? Vy byste to delal, venoval svuj drahocenny cas, aniz byste z toho neco zajimaveho mel? Jiste ne! Tak to nehante, je to typicka ceska zavist. Sam bych chtel vsechno, ale hlavne, at nema druhy. Jen pro jistotu jeste jednou, nejsem z KZC ani… Číst vice »

malý bobeš

„Tak určitě“ – PR odbor pana Augusty má v podobných praktikách dlouholetý trénink

Cestujici 1.tridou

To mne ma vyhecovat? Neni mi 10… Bud jste to nenasel (coz svedci o „novinarine“ a vecne neznalosti) a nebo jste se o to ani nesnazil. Neni to preklep ve forme i/y, ale vecna nesrovnalost.
Kazdopadne, nehodlam si kazit pekny slunny den, budu ho venovat vyletu. Na Vas je svuj clanek zrevidovat ci nikoliv. Vase volba a Vase reputace. Hezky den Vam a vsem ctenarum.

Luboš Beneš

Je to vlevo dole 😂

Jarek

Fakt byste se mohl hecnout a nějaké důkazy najít, když jste se rozhodl s tím takto vyjít.
Konstruktivní kritika je přínosná vždy, ale tímhle jste ze sebe jen udělal rohaté zvíře.

Josef

Myslím, že je jen Cestující 1. třídou. Rád tady také většinou jen čtu a rád se poučím odbornějšími komentáři, postřehy i smysluplnou kritikou. Ne obecné a jízlivé výkřiky. A těch je tu bohužel dost. Potom si říkám škoda času. Ale co už. Lepší to nebude.

121065

A není tohle jen další protikladná reakce na příspěvek Beránka na FB? Aby vše bylo informačně vyvážené, byť mnohým je to asi jedno.

121065

To že pochází z TP, neznamená že musí preferovat sever, třeba už proto, že mnoho let žije a dělá někde jinde.
Nakonec jeho oblíbená lokalita byla spíš Jesenicko.

xyz

Ba naopak – někteří mohou být ke své (ať už původní či aktuální) domovině naopak přísnější než ke kterékoliv jiné oblasti.

Mimochodem, pro Teplice samotné je Kozí dráha také využitelná jen do určité míry, protože vede pouze po jejich okraji.

121065

S tím souhlas. Pak bude nepochybně stačit 810. Ale to neřeší ten článek o nevýběrku a o provozních nákladech…atd.
Nakonec oba víme, že zde měl být KPT a jak dopadli, amatéři. A nikdo jiný nebyl.

121065

Tanvaldský spolek s 810 jezdí jinde, Lužná ČD těžko bude jezdit T linku s 810.100 nebo 002.
KDS má svoje kšefty. A tím jsme vyčerpali vše dostupné.

Pezos

Vás to ještě překvapuje? Je to v případě lokálek s přehledem nejčastější argumentační faul.

Josef

Jo, to je jako první den na matějský.

Miroslav Zikmund

To jsme dva, ještě jednoho a lze založit stranu / hnutí / spolek. Problém je ovšem v tom, že každý má (máme) jiný názor na to, co je vyhazováním peněz z jeho daní a neprůhledným rozdělováním finančních prostředků … Mně třeba vadí silniční dopravní komunismus, kde ministři dopravy – průřezově téměř ze všech politických stran působvších za téměř 3 destiletí – shodně (jaká náhoda) uvádí, že zanedbanost silniční sítě dosahyje cca bilionu korun. Ale žádný z nich nepřišel s tím, aby se zrušilo nesociální osvobození od silniční daně (jinak řečeno poplatek za použití dopravní cestu / ošupné silnic) u vozidel… Číst vice »

Filip

Ať jim platí klidně víc, ale Ústecký kraj nemá prachy ani na zabezpečení normální dopravy, a namísto toho, aby se zbavil takhle drahých smluv, vyhrožuje hejtman opět škrtáním spojů, protože nechce zvednout jízdné. Jen díky paskvilu DSÚK utíkají kraji miliony ročně, na těhle nevýhodných smlouvách další. To se pak na ty špinavý osm set desítky s honosným označením „turistická linka“ kouká s dost nahořklým pohledem, když nějaká hurá sranda pro pár důchodců s hůlkama (nic proti nim, jen ať si užívají, dokud mohou) jede dál, ale vám hrozí, že se nedostanete z práce, do školy nebo k doktorovi. Kritika ústeckého… Číst vice »

Miroslav Zikmund

Z finančního hlediska jsou turistické linky marginálním výdajem. Je to „politická záležitost“ … nikoli finanční …. Pokud by nejela ani jedna, kolik peněz by bylo na každodenní navýšení nějakých spojů v rámci ZDO …. Včera jsem se, po letech, projel z Ústí nad Labem přes Úpořiny do Žatce západu. Žlutozelná 628/928-310, s původními sedačkami z výroby, pouze v „jedničkovém oddílu“ modernější sedačky dosazené předchozím provozovatelem / vlastníkem vozidla, obsazena frekvencí, která by nenaplnila ani kapacitu 810 …. Nic proti žlutému dopravci – kolik stojí vlakový km 628/928, kolik by stála 810 / 809, kolik bude stát vlakový km u nově… Číst vice »

MartinS.

To si ale protiřečíte… máme kapitalismus… tím pádem, pokud chce někdo kouzlit úsměvy na tvářích dětí a důchodců, ať to dělá na vlastní riziko a ne na objednávku z daní. Včera Pražský motoráček… na Zličíně čekalo na odjezd ve 13.45 kolem 10 lidí. Jízdné neplatí skoro nikdo, všichni jedou na lítačku. Svezou se 810 na hlavák nebo na Smíchov, za každého cestujícího zaplatí město kolem 300 Kč, cestující neplatí nic. Ve stejné relaci jezdí linka S65. Také 810 nebo jejím klonem. Takže se platí úplně zbytečné vlaky, protože o víkendu opravdu není potřeba na trati 122 hodinový takt. Motoráček jede… Číst vice »

BDT

Linku S65 občas využívám a nepřijde mi, že by se vozil vzduch v každém spoji, ano jsou hodiny, kdy je spoj malo vytížený, ale dlouho se mi nestalo, že bych jel prázdným vlakem. Vaší logiku bych mohl stejně aplikovat na tramvaj číslo 9 mimo špičku v trase Sídliště Řepy-Vozovna Motol nebo Kotlářka, proč se platí 15T, když mimo špičku může jezdit sólo T3.

MartinS.

Já také nezpochybňuji linku S65 s návazností v Hostivici a pokračující do Rudné. Já zpochybňuji Pražský motoráček, na kterém je provozováno stejné vozidlo a o víkendu takt zbytečně zahušťuje na 1 hodinu.
Linka S65 měla samozřejmě větší smysl, když končila Na Knížecí a nebo když odjížděla z hlavního po xx:50 a nečekala na Smíchově. Ale uznávám, že si své zákazníky nachází a že jich i přibývá.

Miroslav Zikmund

Ale tím „kdo chce dělat radost“ není dopravce, ale právě ten, kdo TO objednal … Ten toho „z daní“ zaplatí zbytečně mnohem více než nějaký motororáček. Objednaná MHD má spoustu zbytečných provozních výkonů, bez nichž by se obešla, aniž by to cestující poznal na kvalitě služeb …. to stojí denně multinásobně více než nějaký víkendový motoroáček. Kdo platí 30 – 40 minuté postávání tramvaje / busu obsazené řidičem na konečné ? Při intervalu 10 minut postačuje obratový pobyt 8 minut …. výmluvy na dělené bezpečností přestávky nebo vyrovnávání dopravních mimořádností jsou jen výmluvou … Malé dopravní podniky (Zlín, Opava ….)… Číst vice »

xyz

Pražský motoráček asi ano, možná i něco dalšího; reálně znám i odvrácenou stranu, kdy např. Podlipanský motoráček vícekrát vůbec nejel a ani to nebylo předem inzerováno + aniž by byla zajištěna náhradní doprava.

Plus zrovna tato linka patřila k opravdu málo využitým, přesto se v provozu udržela po 14 sezón.

Martin

Hlavně, že tady všichni v diskuzi nadáváte Čajankovi, jak je neschopný, že neumí vyžít s méně než polovinou…….ale je mi to jasné, on není Blue Armija a ani jako soukromník nejezdí s šukafónem….

Jarek

Což by mimochodem klidně mohl, ale ten prototyp devadesátkového šmudlala místo drážních aktivit otevírá cukrárnu.

Tr24

Za mě to je v pořádku . Alespoň můžeme také někam s rodinou na výlet normálním obyčejným vlakem.

Pepa

Tak si to zaplatte ne? Proc dotovat vase konicky z rozpoctu?

Pepa

Každý, kdo má tady přihlouplé kecy se mohl přihlásit taky. Turistické linky nemohou být z povahy provozu nikdy výdělečné. Navíc to není otázka každodenní práce, takže zaměstnanci jsou zpravidla zaměstnaní ještě jinde. Další otázkou je údržba a náhradní díly, které mnohdy nebude možné z čeho vykuchat a budou se muset nechat vyrobit apod. Stav tratí je zcela odlišný. Těch otázek je tady spousta a všichni ti chytrolíni si mohou provoz turistické linky zkusit.

121065

A kdo by se asi jiný přihlásil? Nejací amatéři jako chtěli Netolice???

121065

Tak kdo ještě? Prosím konkrétně. Děkuji.

Miroslav Zikmund

To je sice hezké, ale z hlediska celkové „provozní“ politiky si ČD nepotřebují navyšovat víkendovou personální turnusovou potřebu, tím spíše, když se nejedná o celý rok ….
Leťáci mají taky nárok na víkendová volna a cpát „turistické vlaky“ do povinného turnusového přesčasu v době jízdy, pokud ostatní turnusové výkony pokrývají průměrnou týdenní pracovní dobu za 28 dní, není ideální sociální politika vůči zaměstnancům …. navíc jednak přesčas, jednak příplatky zvyšují náklady.

xyz

Ty samé ČD jezdí v tom samém kraji např. Cyklovlak či celou linku Rumburk/Krásná Lípa – Panský – Mikulášovice.

Plus nedávno přišly o sezónní Vejprty, takže by se eventuálně ta sezónnost jen vychýlila do stavu, který v té oblasti ještě nedávno měly. 🙂

Anonym ze severu

ČD má v Děčíně dost 810tek, cena by mohla být v jejich případě určitě nižší než oněch 275 Kč/vlkm.
U jiných dopravců nevím, jak by to řešili a jaká by mohla být jejich výsledná cena.

Miroslav Zikmund

Tak si můžete od ČD tu 810 pronajmout a začít na vlastní ekonomické riziko tu Kozí dráhu provozovat levněji ….

Jiří Kocurek

https://cs.wikipedia.org/wiki/Motorov%C3%BD_v%C5%AFz_810#Historick%C3%A9_vozy

Ten seznam není ani úplný, ani konečný. Hádám, že jich časem bude mnohem víc. Přecijen není to Hurvínek, ještě ne.

Pepa

Zájemci určitě mohli a v jiných regionech ještě mohou oslovit přímo zřizovatele s nabídkou provozu turistické linky. Jde spíše jen o to, že nikdo, kdo neprovozoval takovou linku a neřešil související problémy, může těžko relevantně hodnotit výši stanovené nebo vysoutěžené platby.

dopravopat

Ale! Ale! Ale! … Však tu dookola čítam aký je šukafon LACNÝ na prevádzku. 🙂

Martin

Za kýbl nafty….pardon, ropy…

Jarda Š.

Když někdo provozuje turistické vláčky na komerční bázi, tak má logicky vyšší kilometrové náklady než na běžné lince, která jezdí denně celoročně. (Sice v nákladových položkách u historického vozidla odpadají odpisy, ale ostatní náklady nejsou nižší a vozidlo najede daleko méně.)

Miroslav Zikmund

Pracujete při porovnání jen s nabídkovou cenou nebo jste se zajímal o kalkulační konstrukci té ceny, zahrnující všechny individuálně vyčíslitelé nákladové položky ? Napřklad Podřipský motoráček. Štiplístek je do Roudnice RG z Prahy. RG jízda je součástí směny (viz NV 589 / 2006 Sb.). I kdyby placená RG začínala okamžikem plánovaného odjezdu R z Prahy, tak po skončení směny je povinen provést odvod tržby, což je součást směny. Tu tržbu odevzdává kde – v sídle zaměstnavatele nebo na základě smlouvy s ČD u pokladny ČD, kde se tržba DÚK přelije do chlívečku tržby DÚK. Kdo je vlastníkem POP. KŽC nebo… Číst vice »

xyz

Trasa do Kamenického Šenova je natolik neefektivní (viz moje zmínka o velmi nízkém proběhu „za hodinu“), že ta drahota z ní vyplývá prakticky automaticky. Tzn. tam by i Railway Capital byl dražší než je na Doupově (kde naopak jízdní řád Doupovské dráhy je postaven tak, že to vozidlo víc jede než stojí, zato Kamenický Šenov to má obráceně). Porovnávat se dají jen nabídky různých dopravců NA STEJNÉ VÝKONY (což se ale porovnávat nedá, protože se nesoutěžilo). Taky si nejsem jist, jestli by KŽC doby vlastník tratě (tzn. „kolejí“) do Kamenického Šenova vůbec připustil vjezd jakéhokoliv cizího dopravce, tzn. tam by… Číst vice »

dopravopat

Práve som si prečítal najlepší argument pre nahradenie dráhy autobusom.

Luboš

Milý pane, trať o které se tu baví Česká Kamenice – Kamenický Šenov je nahrazena autobusy již 43 let. Poslední opravdu pravidelný vlak tu jel v roce 1979. V téhle diskuzi je jediný problém, že neexistuje kategorie N (nostalgický vlak) a všechny linky jsou jako T. Pak se tu srovnává historická lokálka o délce 5km (i když s 810) a spojení 2x za týden 1x v sobotu a 1x v neděli) Desirem z Liberce do Mikulášovic, přičemž náklady za trať jsou již rozpuštěné v linkách L4 a L7, které provozuje stejný přepravce.

Martin

On pro každý jednotlivý případ provozu 810 se nějaká výjimka a zdůvodnění, proč to za ten „kýbl nafty“ (jak obhájci sami argumentují) ve skutečnosti stejně nejde:-D

Pepa

Hlavne ze se blbecci z KZC chlubi nalepkama ve vlacich S34, ze ty poruchove, prestavene plechovky z 810 nebyly porizene z EU dotaci. Ale prepalene dotace bez souteze z Ceskeho rozpoctu jim nesmrdi. Pokrytci

Miroslav Zikmund

Pokrytec jste sám, píšete o někom jako o blbečkovi, ale sám nedokážete to, co KŽC Doprava s.r.o.
Když si chcete brát do klávesnice KŽC, tak nezaměňujte spolek s dopravcem …

Pepa

A co ti idioti dokazali? Jezdit se srotem po kolejich, kasirovat dotace vydavaji to za nostalgii?? Proc mam tyhle hnupy dotovat z dani?? At si je plati soto uchylove

Jan

Máte pravdu, ne každý má žaludek na to, aby dokázal organizovaně dojit státní prostředky ve velkém.

Ladislav

Chybí zde linka T3 a T4.Proč?

hank

Nechápu logiku, podle které pod toto srozumitelné, snadno ověřitelné a emočně neutrální sdělení někdo dává mínusy…

M19

Není to, co chtěli slyšet, bez ohledu na cokoliv jiného?

Daniel Jablonecký

Nehledejte logiku. Je tady spousta frustrovaných a iracionálních čtenářů a návštěvníků.

hank

…jako ostatně ve spoustě jiných diskusí. Dva nebo tři trollové dokážou rozvrátit jakoukoli internetovou diskusi se stovkami normálních účstníků.

Pája

Fakt? 😀 Teda za svůj život jsem zažil ledacos, ale trestní oznámení za blok v diskuzi? 😃😃😃

Jiří Kocurek

Ať ho klidně podá. Je hezky, policajti budou venku. Až naprší, budou se tím zabývat.

Daniel Jablonecký

Ten dotyčný se asi moc kouká na televizi.

Jenisej

Tak to je dobrý vývar za 810. Bez klimy, hluk, smrad…. Ano, bude líp.

121065

Jo na turistické lince bude 844 ne??? Trochu mimo.

Daniel Jablonecký

To jako že turista má jezdit v hluku a smradu? Aha… Kdo je tady mimo?

Anonym ze severu

Proč by neměl být? Je nízkopodlažní? Je. Výhoda pro důchodce/handicapované/kočárky.

Taková U8 je taky „turistická linka“ a žraloci tam nikomu nevadí (možná tak cyklistům). A ve vedru se radši svezu žralokem než 810.

xyz

Na jedné z nich už je – viz Sp vlaky na Moldavu (linka T8).

Kluk z jihu

Kraj, který vede hnutí ANO… Oni vám rádi vysvětlí podporovatelé tohoto korupčního hnutí, že kdyby tam vládla pětikoalice, tak by to stálo 257 Kč, takže pan Babiš a jeho hnutí ušetřilo 10 Kč na kilometr!

Nasranej

Tak si laskavě zjistí kdo vede Ústecký kraj, ale ano to není.

Kluk z jihu

Koalice (29):
ANO (17)
ODS (8)
Spojenci (4)

Hejtman taky za ANO. Takže co jste se snažil říct?

xyz

Reálně kraj zaplatí o něco méně, protože uvedené ceny jsou „cenou dopravního výkonu“, tzn. nákladová cena „brutto“, od které se odečtou tržby. Ovšem, i tak je ta cena vysoká – i když, zejména u Kamenického Šenova se tomu nedivím, on kilometrický průběh „3 km/h“ je neuvěřitelně neefektivní (stačí zkusit byť jen úplné mzdové hodinové náklady na strojvedoucího + průvodčího vydělit pouhými třemi a rázem tu je vysoká částka „na km“ co se personálních nákladů týče). Jinak, z mých vlastních zkušeností + samozřejmě také z pohledů na sledovačky vyplývá, že např. v roce 2021 jezdil do Kamenického Šenova po celou sezónu… Číst vice »

Miroslav Zikmund

A k tomu připočítejde další náklady – pokud personál nejede v sobotu RG domů, ale spí, tak se náklady na spaní musí rozdělit na vlakové km. POPka – je v řádu desítek tisíc, tak se musí „rozpustit“ ve třech kilometrech …
100 x NIC umořilo osla. A tady je v nákladech oněch 100 x NIC …

Aleš

Ceny mimo realitu, nevypoveditelne smlouvy a/nebo bez soutěže. Napříč kraji. S historickými vozidly. Proboha,proč?

Lumír Práskal

Protože si někdo mastí kapsu?

libor

každý si chce vydělat. když mu to někdo umožní… Já to říkám furt, zrušit tyto hrozné tratě a tím i zrušit tyto šílené a předražení vlaky. nevím, co na to furt kdo vidí. není snad problém poslat historický vlak i po jiné trati, kde se normálně jezdí…

M19

Na které části trasy z Prahy do Mikulášovic se normálně nejezdí?

Miroslav Zikmund

Vydělat – máte představu o tom, jak je pro dopravce takový vlak ziskový ?
Zisk = rozdíl mezi tržbami a náklady …. jste si jistý, že současná cena nafty umožňuje nějaký zisk – tedy v méně chápajících mozečcích „maštění si kapsy“ ….
To je stejné, jako když se někdo plete pojem marže = rozdíl mezi nákupní a prodejní cenou, z něhož se hradí náklady a čistým ziskem (po zdanění) > vysoká cena PHM, nicméně nižší cena PHM než v roce 1989 ….

Laborec425

Každý si nechce vydělat ZA KAŽDOU CENU nebo přes mrtvoly. Každý ne.

Jiří Kocurek

Tesiloví strejcové, jánabráchismus, jéjda: „Ivánku, kamaráde!“

Brigánice v restauraci se diví: Jí závidějí dýško, prý ho obratem předává organizovanému zločinu.

Miroslav Zikmund

Protože je to POLITICKÉ rozhodnutí …
Politická rozhodnutí nejsou o penězích a ekonomice …

Spousta toho, co se POLITICKY páchá není ekonomicky odůvodněno a v rozporu se zdravým rozumem …. zejména když vláda 5K hlásá jak (ne)bude šetřit na úkor občanů a vzápětí rozhazuje peníze daňových poplatníků …