Autobusy tam pálí litry nafty, kopec by nezvládaly ani baterie. V Praze začaly stavby dvou trolejbusových tratí

Na Strahov povedou trolejbusové tratě postupně rovnou dvě. Projektuje se i elektrifikace linky 191.
Předáním staveniště začala dnes v Praze výstavba dvou nových trolejbusových tratí. Jde o elektrifikaci dosud autobusových linek 131 z Hradčanské přes Hanspaulku na Bořislavku a 176 z Karlova náměstí na Strahov. Linky by měly být zprovozněny už za 13 měsíců.
Obě jsou totiž závěrečnou částí elektrifikačního balíku, který usiluje o miliardovou podporu z Národního plánu obnovy. Podmínkou je dokončení tratí do 30. června 2026, dopravní podnik tedy s jejich přípravou a získáváním povolení kvaltoval, aby o výraznou částku na ekologizaci MHD nepřišel.
Slavnostní zahájení obou akcí se konalo na Strahově, kde vznikne v prostoru před stadionem a nad velínem Strahovského tunelu nový přestupní terminál.
Pravomocné stavební povolení má totiž i výstavba tramvajové trati Malovanka – Strahov. Ve fázi projekčních příprav je pak i elektrifikace autobusové linky 191 Na Knížecí – Letiště Václava Havla, která bude terminálem také projíždět. Její zprovoznění se očekává přibližně kolem roku 2028.
Provozní ředitel dopravního podniku Jan Šurovský připomněl, že v minulosti už na Strahov i na Hanspaulku trolejbusové trati vedly. „Nyní však nejde o běžné trolejbusy, které mají své limity. Jde o kombinovaná bateriová vozidla a troleje tedy budou jen na části trati,“ uvedl Šurovský.
Právě parciální trolejbusy jsou podle něj pro kopcovitou Prahu ideálními vozidly. „Představa vození třítunových baterii do kopce u elektrobusů je neefektivní, rychle by odešly. Toto řešení naopak efektivní je. V trolejbusu je baterií jen zlomek a kopec bude pod trolejemi, takže tam se opotřebovávat nebudou,“ popsal výhody bateriových trolejbusů Šurovský.
Trať na Strahov postaví společnost Elektrizace železnic Praha za 425,66 milionu korun. Jedná se o elektrifikaci současné autobusové linky 176, po zprovoznění se z ní stane linka 53. Trolejové vedení bude mít celkovou délku 7,63 kilometru.
Z Karláku na Strahov trolejbusem. Poslední z dotačního balíku nových pražských tratí je pod smlouvou
Trasa autobusové linky 176 je terénně náročná, ze Smíchova kontinuálně stoupá až na Strahov. Původně po ní trolejbusy jezdily už od roku 1948 pod číslem 53.
Trolejové vedení vznikne v celkové délce téměř osmi kilometrů (měřeno jednostopě). Zatrolejovaný bude úsek od smíchovského předpolí Jiráskova mostu (u Dienzenhoferových sadů) až ke Stadionu Strahov.
Troleje budou napájeny ze stávající tramvajové měnírny Hřebenky. Ta se zmodernizuje a doplní o technologii pro napájení trolejbusové tratě. Kromě toho na Strahově vznikne nová společná měnírna pro tramvaje a trolejbusy, která bude připravena jak pro budoucí tramvajovou trať Malovanka–Strahov, tak i pro trolejbusovou trať pro linku 191.
Stavět se bude i na Praze 6
Současně zahajovanou výstavbu trolejbusové trati místo současné autobusové linky 131 mezi Bořislavkou a Hradčanskou, postaví firmy Elektroline a Elektrizace železnic Praha.
Cena je 281,44 milionu korun. V únoru se u této linky dopravnímu podniku podařilo vyřešit stažení odvolání Spolku Fišerka a má tak pravomocné stavební povolení. Přesvědčit obyvatele vil na Hanspaulce bojujících za zachování dieselových autobusů se povedlo právě díky argumentaci hrozící ztrátou obří dotace.
V těchto dnech začaly v Šárecké ulici přípravné práce pro výkopy základů budoucích stožárů a kabelových tras. Samotné stavební práce na elektrifikaci autobusové linky 176 začnou v průběhu června.
Smlouva na stavbu trolejbusové trati na Bořislavku podepsána. DPP bojuje s časem
Také zde je trasa budoucí linky 51 terénně náročná, obsluhuje hlavně rezidenční části městské části Praha 6 (Hanspaulku, Dejvice a Bubeneč). Část trasy je vedena v původní trase první trolejbusové linky v Praze, jejíž provoz byl zahájen na konci srpna 1936.
Trolejové vedení na lince vznikne v celkové délce cca osm kilometrů (měřeno jednostopě), přičemž zatrolejovaný by měl být úsek Bořislavka – Zelená. Z toho v úseku z ulice Na Pískách k terminálu Bořislavka bude trolejové vedení vybudováno pouze v tomto směru, tedy ve stoupání.