Autobusy na Strakonické zrychlí, Praha jim prodloužila vyhrazený pruh

Buspruh na Strakonické. Foto: RopidBuspruh na Strakonické. Foto: Ropid

Praha dokončila úpravu jedné z nejvytíženějších ulic, kde kvůli hustému provozu pravidelně nabírají autobusy zpoždění. Na Strakonické prodloužily o 900

61 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Martin

Pokud se mluvi o chybejicim zel. spojeni v clanku, co by branilo tomu vyuzit min. pro Mnisek p/B zel. vlecku a zavest linku do Prahy? Samozrejme je nutna i uprava dobrisske trati na Prahu, tak aby byla rychla a spolehliva…
Trat vede v Blizkosti Mnisku p/B…
https://en.mapy.cz/zakladni?mereni-vzdalenosti&x=14.2864921&y=49.8709013&z=15&rm=9gjMrxW5FK004sA0NhfF0gZffkxKvfl0E1DGK.CXO5eFxg7QfjqT.GNTIG8VUFnTEexng1gDnTED0NQf4nC7

Petr

Bohužel v tomhle prostoru se bez nové tratě neobejdeme.Ať již zde bude končit metro, nebo se postaví zcela nová trasa pro železniční obchvat Prahy.

Martin

Stavet novou trat, ale kudy?
Trat se da zdvoukolejnit az do Zbraslavy, pak pravdepodobne nektere zastavky nebo mezistanicni useky a rychlost ci spolehlivost by ohlidal novy zabzar…
Jako novou trat bych spise protahl tu dobrisskou az do Pribrami, a prave tu vlecku, ta by mohla byt mozna jeste protazena…

Nova trat by sice mohla nahradit tu puvodni, ale kde a kudy? Podel D4 by to byl masakr…

Petr

Stačí se podívat kudy byla plánovaná varianta F RS3 a pak už musíte použít vlastní fantazii. Osobně si myslím, že dojde k prodloužení linky metra D, nebo D1 až do prostoru Řitky a Mníšku, tedy na budoucí okraj Prahy. Jen upozorňuji, že nikdo z nás se toho nedožije.

jirka

no to co vymyslel Scheinherr OD Lahovickyho mostu by nepochopil ani Einstein. A Busy stojej dal jako trubky v kolone viz zkusenost ze vcera. Bus-pruhy jsou jen levnej populismus co vychazi vstric zavistivejm cechum, Kdyby udelali normalni 3 pruhy tak zadna kolona neni.
Apropo oddeleni co maluje tyhle cary ma celkem 30 lidi z toho 2 advokaty.. bleeblee

mgr.pavel

Když auta stojí či popojíždějí v koloně, důvodem je úzké hrdlo na začátku kolony. Přidáním třetího pruhu v místě kolon dosáhnete 1) zkrácení délky kolony o třetinu, 2) pomalejší jízdu v koloně (analogie Bernoulliho zákona z fyziky, úzkým hrdlem bude totiž projíždět stejné množství aut, že..), 3) větší exhalace z pomalejší jízdy s více zastavováním a rozjížděním.

Takže ne, dát ten 3.pruh pro auta rozhodně není řešením.

súdružka Kolesárová

ja bych byl pro to, aby se postavilo 5 pruhů 😀 Aby se mohlo stat v 5 pruzich, tak jako ve svetovych velkomestech 😀 Samozrejme je to tak jak pise vyse mgr.pavel, je treba resit misto se snizenou kapacitou na zacatku kolony. Kdyz tim mistem projede napr. max. 2voz/s, tak je uplne jedno kolik pruhu je pred tim

Martin

Mesta okolo 1mil. obyvatel nemivaji zas tolik dalnicnich tahu mestem jako ma Praha… ve meste bohate staci 2+2 pruhy na hlavnich komunikaci, dulezitejsi je, aby mesto bylo jak objet a nemuselo se pres centrum,… (nemluvim o Strakonicke, ale obecne)

jirka

nevšim jsem si že by na Zbraslavi nebo jinde v okolí Strakonické výpadovky bylo záchytné parkoviště P+R aby tam lid mohl zaparkovat auto a dál se přemístit do města tímto busem, takto akorát budou zabírat místo provozu

súdružka Kolesárová

P+R jsou pro prestup na kapacitnejsi dopr.system, tedy na vlak, metro event.tram

Martin

…muze byt i na jiny druh dopravy, treba i autobusy,… i ty jsou kapacitnejsi nez IAD…

Leinad

V Davli atd. u nádraží bývají přes den volná místa bez zákazu stání, jenom nejsou ofiko značená jako P+R.

Zbyněk

Při současném intervalu autobusů nemá být P+R v Praze, ale poblíž těm, kterým má sloužit, tedy v Mníšku, Štěchovicích atd.

Petr

Však se má stavět na Dubenci a dál bude asi nějaké vyšší mýto, aby lidé přesedli do páteřních autobusových linek.

Xapadlo

Docela by mě zajímalo, zda se chystá nějaká změna ve způsobu, jak policie dodržování vyhrazeného pruhu vymáhá. Dle mojí zkušenosti jsou policejní hlídky zaměřené na tento přestupek vzácné. Navíc v aplikacích typu Waze jsou policejní kontroly vždy velmi rychle nahlášeny solidárními spoluřidiči, takže pro silniční piráty je to bezpečná disciplína. Co třeba kamery schopné rozpoznat SPZ a automaticky tak detekovat přestupek? Pokud stovky řidičů vyhrazené pruhy nedodržují a jsou proto ucpané, jaký pak vlastně mají smysl?

jirka

Takhle pokud nekdo brzdi provoz nebo vytvari prekazku v normalim pruhu tak ho muzes objet pres Bus-Pruh..

Leinad

Jasně, v Německých městech záznam z kamery prochází software, který rozezná objíždění překážky.
Občas se někdo odvolá a vyhraje, ale to jsou po automatickém filtrování jednotky případů. Jestli naopak občas někdo projede a projde mu to, těch pár případů neovlivní rychlost busu.

A proč by Praha kupovala sw, když může platit drahý vývoj vlastního.

A.R.

Pletu si to s něčím jiným, nebo ty pruhy pro MHD už na Strakonické ulici kdysi byly?

mgr.pavel

Přesně na tom místě kde je nyní přidali, anebo na Strakonické, ale o kus dál (kde už jsou nějaký ten pátek, a teď jej jen prodloužili)?

V článku je to celkem dobře popsáno..

A.R.

Neříkám, že je to popsáno. Ale kdysi jsem slyšel, že tehdejší starosta Prahy 5 Jančík vyhrazené pruhy na Strakonické nechal zrušit.

Prt

První buspruh na Strakonické byl realizován 2015. To už Jančík nestarostoval.

A.R.

Díky za informaci. 🙂

jirka

no je to tam uplne debilni. Kolona Stoji pred Bus-Pruhem u Barrand.mostu az do Lahovice. Levnej populismus, hloupost a nezkusenost ouradu

Prt

Kapacitu Strakonické limitují:
– připojení Mezichuchelské v Malé Chuchli
– průplet na Barrandovském mostě směr Braník
– provoz (a jeho regulace) směr Mrázovka a Blanka

Buspruhy na Strakonické tato místa nijak neovlivnily. Kolony zde vytvářejí intenzity IAD vyšší, než co dokáže odjet dál…

Martin

Oni na Strakonicke byly i troleje… 🙂

Martin z Moravy

Taxikářská lobby pořád na magistrátě? Kdo sledoval Honest Guide? V Brně jsou taky někteří docela ho*ada, nedají přednost ani na přechodě, prostě nezájem. Taxikáře bych zakázal.

Martin Liška

Těch zmíněných 60 autobusů denně mi na Strakonické přijde nějak málo…

Zvědavý cestující

V článku je napsáno „Ve špičce zde denně projede až 60 autobusů.“ Autor asi zapomněl přidat „za hodinu“. Dle http://pid.idos.cz/odjezdy/ např. ze stanice Lahovičky na Smíchovské nádraží v 7:00 všedního dne vidím 25 spojů. A to nezapočítává busy, co mají cíl jinde nebo nejsou v PID (meziměsto). I těch 25 je 1 autobus každé 2 a čtvrt minuty.

mgr.pavel

Opatření samotnému tleskám, ale.. proč tam můžou i taxíky? Jeden taxík většnou převáží jediného cestujícího (plus řidiče), tedy cestující zabírá stejně obrovský prostor/plochu jako kdyby řídil vlastní auto.

Rozdíly mezi autem a taxíkem vidím 2: auto potřebuje někde parkovat (výhoda pro taxík), ale taxík zase musí jet nejprve k zákazníkovi, tedy najede víc km (nevýhoda pro taxík z pohledu využití silničních komunikací – během této „manipulační jízdy“ taxík nikoho nepřepravuje ale zabírá na silnici stejně místa jako běžné auto).

Honza

Viz 90. léta a taxikářské lobby

czhunter

Sice to nedává smysl, ale taxíků tam (v kritické době ranní a odpolední špičky) jezdí tak málo (cyklistů detto), že ničemu nepřekáží.
I když je to zvláštní argument (vlastně není odpovědí, jen obhajobou), tak by tam klidně mohli pustit i Bentleye a Rolls-Roycy (taky by svým zanedbatelným objemem busy nezpomalily), ale nesmí se udělat takové pravidlo, aby se do něj vešlo třeba 10 % dopravy – to by ta „vyhrazenost“ přestala fungovat.

watslaw

Já to vidím tak, že taxík je součást veřejné dopravy. Pokud chceme, aby lidé jezdili veřejnou dopravou (někteří politici dokonce chtějí, aby lidé ve městě auto nevlastnili), tak k tomu patří i to, že občas je ten taxík nejlepší (nebo nouzové) řešení (ujel by vám vlak/letedalo, vezete velká zavazadla, …). A cena odrazuje od toho, aby se to používalo zbytečně.

jirka

vsude na svete jsou Taxi public transport. Jen nevzdelany a zavistivy cech v tom vidi auto.. Konecne co chtit od naroda kde vetsina neumi jezdit ani na bicyklu

Jan Tichavský

To asi jen tam kde jinou veřejnou dopravu nemají. Ale taxík je soukromý a jediná teoretická výhoda že má v Praze zastropovanou cenu za km, v praxi to ovšem vypadá jinak, zvlášť když člověk není místní. Vozit někoho celým autem místo hromadně autobusem provozu nijak nepomáhá.

Petr

Ještě dotáhnout D4 k D0 a bude to vypadat, jako zaústění dálnice do metropole.

Petr

Jen tak dál…A krutě pokutovat každého, kdo drze bez oprávnění jede v buspruhu, protože zrovna on „neuvěřitelně spěchá“…Denodenně jsou k vidění situace(např donedávna při výluce v Hostivaři), že je buspruh už několik dlouhých metrů před koncem obsazen auty, která tam nemají co pohledávat….Dokud se to nebude řešit pokutami v řádech tisíců. bude se to dít dál a dál

jozka

Takze jedno auto?

Mirek

Před hodinou jsem projížděl plzeňskou směr do centra a buspruh jako by tam nebyl, MP na majácích měli velký problém projet o MHD nemluvě

Jen tak

jestli to nebude tim, ze ten pruh v plzenske je vyhrazeny jen do 19 hodin.

Mirek

Bylo to před 19h, jinak bych nejel v levém, dnes jsem ráno jel kolem krčské nemocnice a buspruh zase plný, stáli tam PČR s civilní oktávkou a sbírali to jako maliny

David

Petr: „Krutě pokutovat“? To jako že na Strakonické budou platit jiné sazby než jinde? Tyhle názory kinderšotoušů mě vždycky spolehlivě pobaví. Aneb další názor z cyklu Svět dětskýma očima.

Jan Tichavský

Krutě znamená vymáhat každý přestupek a ne to přehlížet jak je dnes zvykem.

Petr

Můžete mi vysvětlit, co znamená označení „kinderšosotuš“ ? 😀 Každý, kdo je proti tomu, aby se v téhle zemi přehlíželo zjevné porušování pravidel, je dítě ? Evidentně aktuální restrikční systém nefunguje, když řada automobilistů buspruhy tiše ignoruje, jelikož se jim nic nestane….To je podle vás v pořádku ? Když restrikční systém nefunguje a lidé pravidla porušují, je hold třeba ho změnit…Chápu, že jste asi zarytý automobiloid, když mě nazýváte „šotoušem“, a že tu rejeme do něčeho, čeho sám zneužíváte, ale zkuste trochu přemýšlet 🙂 A ne, nejde jen o Strakonickou, ale o všechny buspruhy, které podobní jako vy ignorují protože… Číst vice »

frost

To by me zajimalo, z ceho jste usoudil, ze David neceho zneuziva… Apropos – v CR jsme specialisti na represe, specialne v provozu na pozemnich komunikacich. Cim to teda asi muze byt, ze na vsechny ty desitky nesmyslnych pravidel, opatreni, zakazu, prikazu lide cim dal tim vic jebou? A tim padem jebou i na smysluplnou upravu? Co takhle se zamyslet, jestli nepridat na aktivite v oblasti vzdelavani a motivace, tedy pozitivnich kroku? Pokud tohle nedokazete pochopit a brojite za dalsi represi, jste jednak wohnout, jednak je to alespon podle zdejsich diskuzi jednoznacny priznak nakazy sotoustvim a kindersotoustvi neni az tak… Číst vice »

Sch

Obecně konec bus pruhu je problém. Možná by pomohlo cca 100m pred jeho koncem bus pruhu plna čára až k místu, kde se auto zařadit má.

Prt

Ani plná čára není zeď…
Předčasné řazení do buspruhu nejlépe eliminuje systém ukončení, kdy se bus řadí do aut (ta jsou až překvapivě vstřícná). Na Strakonické to tak je také.

Gremli

Jako největší pitomost považuji vyhrazený pruh pro BUS a zároveň cyklisty…
Cyklistická doprava, jakožto pomalejší než autobusy/trolejbusy/tramvaje by od těchto měla být oddělena tak, aby je nezdržovala. Toto řešení má navíc i opačný prospěch, tedy že cyklisti nebudou ohrožování VHD, která se snaží jet rychle a nemá je kudy bezpečně objet (jsou-li pruhy pro auta zacpané).

Pavel

Takze by cykliste meli jet uprostred, s auty po levici a autobusy po pravici?

Gremli

Ne…měli by mít alternativní trasu, vlastní pruh, povolení jet po chodníku…nebo něco na ten způsob. Nevím, jak to vypadá v okolí tohoto úseku – nejsem z Prahy. Ale podobné hovadiny tohoto typu máme i v Brně, například vyhrazený pruh pro BUS+cyklisty, ochranný pruh pro cyklisty na frekventované trase MHD (s tím, že 2 vozidla MHD proti sobě se tam vejdou pouze když zaberou oba ochranné cyklopruhy), ulici zrekonstruovanou tak, že šalina do kopce nepředjede cyklistu…a tak podobně. Toto je prostě koncepčně špatné řešení a je potřeba to vymyslet jinak a lépe.

Qěcy

No tak zrovna z Lahovic až na Lihovar má cyklista obousměrně k dispozici minimálně jednu souběžnou cyklostezku. Mezi busy ve špičce po Strakonické může dobrovolně jezdit na kole jedině magor, nebo provokatér.

Josef

Podel vody vede krasna cyklostezka, pripadne na druhe strane reky, na Strakonicky muze jet leda magor, uprimne nechapu proc ma nekdo potrebu jet na kole po takovy silnici, kdyz pobliz je klidna stezka, pominu to, ze kdyz je hned vedle silnice, tak je cyklista povinen ji vyuzit (coz tady neplati)

Zbyněk

Pokud jedete k domu přístupného jen ze Strakonické, je vám cyklostezka u Vltavy k ničemu. Dále je pak cyklostezka úzká, místy má jen málo přes metr, a pokud se v místě odehrávají zemní práce kvůli inženýrským sítím, stává se tato neprůjezdnou. Podobně při vyšším stavu vody, je Strakonická o několik metrů výš než cyklostezka. Cyklisté mohli doteď ve výše uvedených případech jet v odstavném pruhu bez kolize s ostatními, to teď už není možné.

David

Gremli: Chodník na Strakonické? To to tam opravdu neznáte. To není žádná komunikace v intravilánu s klasickou uliční zástavbou. Vlevo železnice a kopce, vpravo Vltava. Sem tam dům odříznutý od světa 4 proudovou výpadovkou k dálnici D4. Teď tedy už 5 proudovou.

czhunter

Já tam jezdím každý den (i když jen poslední úsek od Barrandovského mostu na Smíchov) a žádní cyklisté tam nejezdí (protože těch pár, co tam jede, obvykle mají rozum a jedou o pár metrů vedle po cyklostezce podél Vltavy).
Takže i když je jim tam pruh vyhrazen, nejspíš ho nebudou používat tak jako doteď a nebudou ani nic brzdit (ale kdyby se to nááááhodou nějakým zázrakem stalo, pak by stálo za zvážení, jestli jim to „vyhrazení“ nezrušit – na 99,9999% se to nestane).

os.ka.rek

Tady nejde o vyhrazení jako takové, spíše povolení a neputování vjezdu. Kdyby cyklisté zmíněni nebyli, mohla by je policie jako účastníky provozu za vjezd pokutovat. Pak by teoreticky neměli kde jet, kdyby to nebylo „vyhrazeno“ i pro ně.

Zvědavý cestující

Jako cyklista vcelku souhlasím. Problém vidím v tom „měla být oddělena“. V Praze prakticky neexistuje oddělená cyklistická infrastruktura. Věřte, že kdyby existovala, tak bych ji s radostí používal. Vyhrazený bus pruh pravidelně využívám jen jeden a to v ulici K Horkám směrem do centra (z kopce), kde jsem v pohodě schopen jet 40 km/h. Pokud 1x za kvartál v zastávce Selská dojedu bus, zajedu za něj, počkám až dostanicuje a jedu za ním. Věřte, že netoužím mít za zadním blatníkem 10 tunovou (krátký) / 15 tunovou (kloub) obludu, která z vás snadno udělá 2D poster 🙂

czhunter

Sice v Praze „prakticky neexistuje“ oddělená cyklistická infrastruktura, ale zrovna v tom místě, o kterém se bavíme/je článek (podél Vltavy) existuje.

Zvědavý cestující

Souhlas, tam bych dobrovolně nejel. Ale někdo třeba jo. A myslím, asi je lepší jednotná infrastruktura než nepřehledná.

Ferenc Futurista

Tam je infrastruktura zcela přehledná, jediný co by tam mohlo bejt matoucí je piktogram kola nesmyslně namalovanej na „dálnici“. Jinak je tam cyklostezka o 50 metrů blíž k řece, ject se dá i po stezce přímo kolem vody a navíc přímo souběžně se Strakonickou vede od Lahovic až na úroveň Hornbachu nepoužívaná asfaltka. Tam to pouštění cyklistů do buspruhu fakt nedává smysl.

Prt

V Praze se drží zásada: pokud je na komunikaci s legálním provozem jízdních kol zřízen u pravého okraje vozovky buspruh, je i pro jízdní kola. Důvodem je bezpečnost provozu, kdy legální stopa průjezdu cyklistů je u pravého kraje, nikoli 3,5 m od něj.

Na Strakonické bych se neobával extrémních počtu cyklistů – občas nějaký silničář, co přijel od Štěchovic (a spíš odpoledne) a možná někdo, kdo má v úseku Strakonické cíl/zdroj (bydliště, práce). Ostatní raději pojedou jinudy, zejména po A1 nebo A2 v režimu (téměř)cyklostezky (u A1 s výjimkou období, kdy piloti IAD kolony na Strakonické podjíždějí okolo sádek…).

Jiří Kocurek

Proto by možná nebylo od věci pustit do vyhrazených pruhů mopedy. Jejich max 45 km/h není až tak rozdílných od max 50 km/h. A že to ještě nikdo nesjednotil!?