Autobusové zastávky budou od července jen na znamení, plánuje Praha
Autobusy DPP, ilustrační foto. Pramen: DPP
V Pražské integrované dopravě se schyluje k velké revoluci v autobusové dopravě. Podle plánů Ropidu by měly být nově všechny
Podle mě je to dobře. Nechápu, proč by nějaká zastávka měla být na znamení a jiná ne. A pak jsou samozřejmě výjimky – na znamení o víkendu a v noci. Pak aby člověk pořád koukal, jestli mávat, nemávat, mačkat, nemačkat…
Zrychlení přepravy?
Ani náhodou.
Jízdní řád je potřeba dodržovat a ten musí počítat s tím, že autobus bude nucen zastavit na každé zastávce. V konečném důsledku to v praxi vypadá tak, že řidiči autobusů projetím zastávky čas ušetří a jsou nuceni zpomalením jízdy ušetřený čas prohospodařit tak, aby na příští zastávku nepřijeli moc brzy.
Z praxe z míst kde se již zastávky projíždějí vidíme, že autobusy se pak po městě plouží rychlostí 30km/h, zdržují ostatní provoz a vynucená předjíždění ostatních účastníků provozu zvyšují rizika vzniku nehod.
Nevím, odkud jste, ale v Brně jsou naopak tyto zastávky velice prospěšné, protože jízdní řád je dělán poměrně na hraně a je velká pravděpodobnost, že se vůz někde zpozdí. Díky těmto zastávkám toto zpoždění má šanci dohnat.
Mno já nevím, všichni se tu ohánějí že je to v zahraničí běžné…tak třeba zrovna v Berlíně to v centru rozhodně běžné není, zastavuje se všude. Oproti tomu třeba v Portugalsku jsem jako cestující nesčetněkrát přejel, protože jsem jednoduše neměl ponětí, kde ty zastávky vlastně mají být a kdy mám tedy zvonit na výstup. V Itálii jezdí třeba v Římě busy jen dle orientačních časů ale zase displeje na zastávkách ukazují aspoň dle GPS orientační čas za jak dlouho to přijede. Mnoho těchto měst používá systém „jede to 4x do hodiny a někdy to přijede“, ale kdy přesně nikdy nevíte.… Číst vice »
Na asi vetsinu zastavek v tom slejvaku musel ten clovek nejak dojit, takze patrne byl vystaven tomu slejvaku uz davno predtim nez teda cekal na ten autobus. Predpokladejme, ze v prosklenych zastavkach ho ridic uvidi a zastavi, tam kde videt neni pribrzdi a overi jestli tam nekdo neni. Zase tady hledam tisic a jeden duvodu, proc to nejde.
Debilně vybavenými čekárenskými přístřešky, kde je nějakou přiblblou reklamou „zaslepena“ právě stěna na straně, odkud vozidlo přijíždí, takže čekající nevidí, zda už vozidlo přijíždí, a řidič nevidí, zda v přístřešku někdo je, Praha přímo oplývá – a schválený „nový mobiliář“ (který před nedávnem představil i tento web) ty nesmysly jen podporuje – to si ROPID nedokáže ohlídat ani tato řešení?
Tak ono když bude pořádný slejvák, nebo naopak v zimě námraza, tak tam řidič jednoduše neuvidí. V moderním městě, by asi člověk očekával, že tam bude třeba nějaké tlačítko, které v horším případě rozsvítí panel na zastávce, v lepším vyšle signál do blížícího se autobusu, ale to je asi na Ropid moc složité.
V Itálii jezdí třeba v Římě busy jen dle orientačních časů ale zase displeje na zastávkách ukazují aspoň dle GPS orientační čas za jak dlouho to přijede
takových zastávek je však spíše menšina …. no prostě Itálie 🙂
Nemusím do Portugalska, stačila mi návštěva známých v Třebíči. Nastudoval jsem si trasu, ale že je každá zastávka na znamení jsem se dozvěděl až při jízdě… V TR se v dopravě nevyznají místní, natož náhodný návštěvník. Krom toho, zde nemají MHD, ale PAD (asi pro cestující oděné v polyamííídůůůů). V jihlavských vozech zase hlášky neznají sloveso „být“. Divná mluva… Ostatně časy, kdy mi Jihlava imponovala jsou 45 let fuč… Hezký den těm, co ví kde mají vystoupit!
Jedine mesto, ktere ma vsechny zastavky na znameni, vyjma tri (Masarykovo namesti, Masarykovo namesti dolni a Masarykovo namesti horni) je v CR Jihlava a funguje to tam bez problemu. Lidi se to nauci, par kich bude nadavat, par bude spokojeno. Po par mesicich si to sedne a bude klid
Jablonec nad Nisou
zajimave nazory pro i proti.
jako napr. u opatreni pro preferenci MHD oproti IAD bych se ovsem po pripadnem zavedeni na vsechny linky v Praze rad nekde docetl, jake budou realne prinosy.
ma nekdo treba informace, zda k necemu z dlouhodobeho hlediska skutecne je selektivni otevirani dveri v metru?
nemám žádné statistické šetření, ale metrem jezdím denně. Večer zůstává značná část dveří opravdu zavřená. A nejen večer – třeba jsem tuhle nastupoval na Malostranské kolem druhé odpoledne a byl jsem na peróně sám.
A když to vynásobíte počtem zastavení a spojů, tak už by se to za rok mělo dostat k zajímavým číslům.
Tak tolik můj subjektivní dojem.
Už vidím cizince na letišti jak mává na 119.Na vybraných zastávkách ano,ale všechny? V Chomutově
nejsou někteří cestující po zastavení a otevření dveří vystoupit.
Mava? Trochu vedle. V Praze staci stat na zastavce a autobus zastavi. Neni nutno mavat.
Což se v poslední době ukazuje stále více jako ne zcela rozumné = zastavuje se zbytečně, i když ty osoby na zastávce o nastoupení zájem nejeví (a například tam „čumí do MT“).
Mně fascinuje ta argumentace. „Klimatizovaný autobus nebude tak často vpouštět teplý vzduch“ – jakýpak je průnik množin klimatizovaných autobusů a autobusů bez tlačítek na dveře? Druhá jmenovaná se do pár let navíc zcela vyprázdní, takže nebude problém ani v zimě.
„… nikdo nevystupuje ani nenastupuje, což se děje hlavně večer.“ – institut zastávky na znamení od 20 do 4 už byl vynalezen.
Důležitý postřeh, který mě nenapadl. Trefa do černého.
U nás to funguje ve sharku.
Zastávky na znameni jsou výborná volba. Konečně někdo zjistil že zastavovat ne zastávce kde nikdo nestojí je nesmysl. Nedostatek tlačítek je sice pravda ale na druhou stranu chci-li vystoupit tak v dostatečném předstihu zvednu pr…… a u dveří ten čudlik je vždy. Celkem často se stává že cestující sedí jako paša a čeká až mu ten debil co řídí rozvine červený koberec a pomůže mu s nákupem domu.
No, nic „nepotěší“ řidiče autobusu víc, než když si cestující „pípne“ 10 metrů před zastávkou, že…
Aby to opravdu fungovalo, tak je IMHO nutné udělat dvě (celkem jednoduché) věci:
– tlačítka dát opravdu všude po celém autobusu (viděl jsem v jedné tramvaji „páskotlačítko“ pod okny po celém interiéru, takže to nebypadalo jako vyložený aftermarket,
– upravit hlášení příští zastávky tak, aby se hlásila dříve.
Jinak ty autobusy budou muset jezdit kolem zastávek krokem a řidič bude muset mít oči na stopkách, jestli někdo se nechystá vystoupit.
Tak mu nezastavi, jinak se to lidi nenauci, ze si to maji zmacknout vcas.
– u SORek je podle me tlacitek dost uz jen kvuli tomu, ze jsou vsude dvere, tim ze stop tlacitko jsou zaroven dvere jich je vsude kolem dost
– pokud se nepletu tak dalsi zastavka se hlasi uz v dobe kdy se hlasi aktualni zastavka, takze casu na reakci je tam habadej.
Okolo dveří je naprosto nesmyslně různých tlačítek „hafo“, ale na opačné straně vizidel nejsou většinou skoro žádná – a ani „zvedat“ za jízdy kvůli zmáčknutí tlačítka toho, kdo si k Vám na mezilehlé zastávce cestou přisedne na „dvojsic“ není právě nejlepším řešením: dostatek tlačítek dosažitelných bez vstávání za (rychlé a rasantní) jízdy vozidla je podle mě nutnou podmínkou.
vy očividne necestujete s deťmi a nákupmi keď si myslíte že človek nemá na práci lepšie veci než stlacat tlačidlo
Ja ten autobus řídim a nemám nic lepšího na práci než koukat do zrcátka do vozu (místo před sebe) jestli se někdo uráčí vystupovat nebo trénuje na večerní vystoupení v bordelu u tyče.
Ti, kterým není jasné, jak se změní jízdní doby a jak budou dodržovány příjezdy spojů na zastávku, pokud budou zavedeny na znamení v celé síti, doporučuju publikaci Manažerské rozhodování v dopravních systémech Anny a Jana Černých. Pokud si správně pamatuju, dočtete se tam o metodě GOP-1, která vyrovnává náskoky a zpoždění spojů rovnoměrně po celou dobu jízdy. Je otázka, zda něco takového šotouši vůbec pochopí. A pokud s tím nemají problém v zahraničí, tak my taky ne.
Seda je teorie… zeleny strom zivota…
Jak s tim souvisi sotousi?
Třeba ti, kteří dnes působí v dopravě a mají ji na starosti. Nevšiml jsem si, že by pro organizaci a plánování používali nějaké sofistikované metody.
Je ostatně na některých provozech vidět, jak zelený je strom života :-D. Spousta lidí o sobě tvrdí, že jsou odborníci z praxe, ale dle statistik jim klesá počet přepravených cestujících.
Tento systém výstupu funguje již nejméně 20 let v Kasselu a jiných městech v Německu.
no já si myslím, že stím začal Baťa ve zlíně. Já pamatuji, jak jsem jezdil a mačkal jsem to tlačítko před více jak 40 lety.
To urcite ty Bato 😀
Ano, soudruhu, v 70. letech to byl ve Gottwaldově všude samý Baťa 😀
Výborný nápad. Už to tady dávno mělo být. Nejde mi na rozum, proč je Praha – a vůbec Česko – s některými věcmi tolik pozadu.
Zrovna v těch Počernicích na to obyvatelé docela nadávaj; prý mnoho situací, kdy řidič přehlédnul, že cestující v autobuse chtěl zastavit a jel dál…
ve zlíně je to psaný zastávka na znamení a když je zmačknutá stopka, tak zastavujeme. Lidi musí přemýšlet.
Za co tolik mínusů? Za konstatování, že řidič je nemehlo a přehlédne, že má zastavit, i když tlačítko bylo zmáčknuto a notifikace svítí?
Počernice, dnes odpoledne, spoj linky 141, mezi Nádraží Horní Počernice a Černým Mostem jsou 3-4 zastávky. Tedy dle JŘ.
Realita = nezastavujeme, další zastávku (ani informaci o tom, že je to na znamení) nehlásíme, display je zhasnutý.
Na Čerňáku se mě starší cestující ptali, kdy už budou Chvaly…
,,Ropid sám v materiálu přiznává, že návrh má i své nevýhody, zejména v dešti, kdy jsou cestující na zastávce ukrytí pod přístřeškem a nemusí být vidět a řidič jim tak nezastaví.“
Stejně ten člověk musí vylézt z přístřešku ven a dojít k autobusu. Tak vylezu o pár sekund dřív. 🙂
A nutno podoktnout, že i v tom slavném ústeckém kraji jsou některé zastávky označeny, jako že na znamení nejsou (přestupní stanice, dopravní uzly). A jestli mám čekat na přípoj a přestup, tak tam tak jako tak zastavit musím. 🙂
Začal bych s regionálními linkami. Tam už stejně část řidičů toto provozuje bez ohledu na charakter – nezmáčknu, nevystoupím.
V Liberci MHD jsou zastávky take na znamení většinou dal od centra a od 20 do 4 h na znamení všechny zastávky a víkendy, svátky celodenně
V zásadě dobrá myšlenka, jen u starších autobusu by to chtělo sjednotit barvu a podobu tlačítek na znamení, oznámení a otevírání dveří, u citybusu jsem nikdy nevěděl co zmáčknout,kolik tam bylo různých tlačítek.
U nás lidi mačkají co se dá. Hlavně, aby něco svítilo nebo něco kváklo (výjimkou jsou teda vozy 15Tr bez VO/GO, které mají tlačítka na znamení vysoko nade dveřmi). A i u těch citybusů.
Abych dával řidiči znamení na jakékoli zastávce, že chci nastoupit, to není ani v tom ústeckém kraji. Tam buď člověk je a autobus přibržďuje a když se člověk nehýbe/nejde k autobusu, tak jede dál.
Když by se toto pravidlo zavedlo v Praze plošně, tak by to nezpůsobilo tolik chaosu.
Já jsem naopak přesvědčen, že čekající na zastávkách by měli dávat znamení vždy – a zejména tam, kde jezdí více linek rozjíždějících se do různých směrů: proč tam kvůli jednomu či dvěma čekajícím mají zastavovat i všechny autobusy, které ti čekající nepotřebují?
A jak dáte znamení za snížené viditelnosti, kdy ani nedokážete přečíst číslo na druhém z přijíždějících autobusů? Právě proto byla přijata zásada, že druhý (ev. další) přijíždějící autobus zastaví vždy.
U druhého to beru, ale prvnímu, když jej nepotřebuji, mám naopak ve zvyku naznačit, aby projel – jistě, pak mi může hrozit, že projede i ten druhý …
Jsou tací, kteří nepřečtou ani na tom prvním. Ale zase se mohou řídit pravidlem nepřečtu – pro jistotu mávnu.
V Nemecku to funguje v systemech MHD a na regionalnich linkach standardne nekolik x let… tak proc ne v Praze?
Tak já bych to zaved i u metra…
A u Pendolina a také u letadel.
Klidně si to dovedu představit v celé zemi, MHD i meziměsto; prostě všude, aspoň by v tom nebyl zmatek
Na meziměstských linkách to tak funguje, tam není moc co zavádět.
Přínosné je to ve spojení s novými busy, které mají spojené tlačítko dveří a tlačítko požadavku na znamení. Už dnes všichni cestující v nových busech žádají o zastavení v zastávce, i když není na znamení. Ještě by to chtělo zprovoznit funkci automatického zavírání dveří po určitém intervalu bez pohybu cestujících dveřmi. Nové tramvaje to mají, ale nepoužívají. Ve světě je to běžná věc. Cestující si zmáčkne tlačítko na dveře, na zastávce vystoupí a dveře se po chvilce sami zavřou ještě dřív, než k tomu dá povel řidič před odjezdem. Tedy samozřejmě, pokud čidlo ve dveřích nezachytí dalšího cestujícího. Především u… Číst vice »
Jo a hlavně by šlo na konečných nastupovat do stojících busů/tramvají a ne čtvrt hodiny klepat zimu.
Až na to, že tento systém běžný v celé civilizované Evropě v ČR nemůže „projít“ přes odbory = „ani náhodou“ …
Na konečné je těch 15 minut přestávka řidiče.
Tak si potřebuje odrazit, zakourit, dojít na záchod, pro svačinu..
Tak se jeďte podívat tam, kde to funguje.
A co že si to potřebuje řidič odrazit?.
Na jednu stranu proč ne, je to i v zahraničí častější systém než náš zastavovací. Na druhou stranu: – Na to nemáme vybavené autobusy, tlačítek je na tento systém málo, jsou prakticky jen v okolí dveří, musela by být umístěna na každé tyči v autobusu, aby se člověk nemusel na výstup chystat již při výjezdu z předchozí zastávky. – V čem bude ta úspora, když se stejně musí dodržovat jízdní řády a bude tak nutné na každé zastávce čekat na dobu odjezdu? Dojet dříve na konečnou stejně nebude možné. Nebo budou potom jízdní řády s různými jízdními dobami pro pracovní… Číst vice »
Jízdní řády s odlišnými jízdními dobami ve špičkách / o víkendech a podobně jsou v Praze běžné již nyní.
To se rád nechám poučit – kde je to běžné nebo kde to je vidět? Na papírových jízdních řádech jsem to totiž nikde neviděl.
Jízdní doby uvedené na papírových jízdních řádech (třeba na zastávákách) nemají nic společného se skutečnými jízdními dobami. jedná se jen o orientační jízdní dobu.
musíte porovat přímo doby jízd konkrétních spojů, např. v idosu nebo v cg transitu.
Např. na lince 240 má spoj odjíždějící v 16-38 ze zastávky háje dobu jízdy na černý most 42 minut, spoje odjíždějící ze stejného místa večer mají dobu jízdy 39 minut. Noční spoje mají dobu jízdy 38 minut.
U linky 197 je v pracovní dny rozdíl špička X mimo špičku pět minut na celé trase.
Atd atd.
Vidět to tam není, protože na to není místo. Ale v Brně svého času existovaly celkem 4 tabulky chronometráží.
1) pracovní dny od 7:00 do 19:00,
2) každý den od 5:00 do 7:00 a od 19:00 do 21:00,
3) soboty a neděle od 7:00 do 19:00,
4) každý den od 21:00 do 5:00.
Přičemž chronometráž č. 1 byla nejdelší a byla vidět na jízdním řádu. Někteří dopravci jízdní dobu neuveřejňují vůbec – třeba MDML.
Da se to zjistit i v papirovym jizdnim radu, vezmete si nejakou mestkou linku, najdete si jizdni rad prvni stanice a pak treba nejaky ke konci a kdyz spocitate rozdil casu mimo spicku, tak nebude odpovidat tomu co je vlevo uvedeno, tam je proste nejakej ten nejdelsi cas, aby mel cestujici aspon nejakou predstavu.
Chronometráž je pro každé období dne úplně jiná. To je snad logické, že se večer jezdí jinak než během ranní špičky.
To s tím krácením JD je doufám jen nějaká sranda – všude možně by je bylo třeba spíš prodloužit. Protože formální změnou z trvalé na poptávkovou zastávku, kde ale i nadále 90% busů zastaví, se neušetří fakt nic.
Dává to smysl, ale tlačítka by rozhodně měla být lépe přístupná. Zvlášť u starších může být problém za jízdy vstát a jít k tlačítku dát znamení pro zastavení.
Tak někoho požádají. Když se třeba já nedostanu k označovači, někomu svoji jízdenku podám a on mi ji označí. Je to takový problém?
Neskutečný nesmysl… takže autobusy (zejména v okrajových částích prahy) budou buď naprosto ignorovat jízdní řád, a nebo se budou místo 50 ploužit 30, aby eliminovali náskoky?
V přeplněných autobusech budou lidi mačkat tlačítka v akrobatických polohách, protože přes dav lidí na ně nedošáhnou?
Proč se nevěnují důležitým věcem? … Je vidět, že DPP mají pod palcem Piráti .. a podobnost s jejich děním v PSP, kde taky řeší blbiny místo důležitých věcí … není náhodná.
Vyzkouseno na Proseku a okoli – pokud nedojde ke zmenam v jizdnich radech, nektere spoje se budou mezi zastavkami plouzit; nekteri ridici zastavuji i na zastavkach na znameni, kde nikdo nenastupuje/nevystupuje.
No a co, že pojedou pomalu? Důležité, že jízdní doba bude lépe dodržena. Méně agresnivních rozjezdů znamená menší spotřebu i lepší komfort jízdy pro cestující. Naproti tomu není žádný přínos v zastavování a otevírání dveří, když po tom není poptávka.
Ono to ma drobný háček … oni na tech silnicich nejsou jenom ty autobusy… kdyby tam byly jenom autobusy, tak proč ne , at si tam jezdi klidne 20.
Tak budou čekat v zastávkách, to fakt není problém..
JŘ se dá upravit. U nás to před pár lety zavedli na většině zastávek a funguje to. Když jich řidič projede víc v řadě za sebou, tak pak jede trochu pomaleji, výjimečně na další zastávce čeká na čas. Jinak buď dojede zpoždění nebo tak tak akorát vyjde. Jak psal výše VencaM, propojení poptávkového otvírání dveří se zastavením na znamení v SORkách prakticky stírá rozdíl mezi zastávkou na znamení a zastávkou obyčejnou. Víc tlačítek v dosahu sedících cestujících by neuškodilo.
tohle dopadne tak, že se lidi budou držet tyče s tlačítkem a nebudou postupovat dál do vozu
Podle čeho tak soudíte? V zahraničí lidé u dveří nestojí. Stačí dostatek tlačítek po buse…
Zase to bájné zahraničí, kde je tráva zelenější a všechno dle našich představ. Pojem zahraničí zahrnuje natolik různorodá prostředí a zvyky, že mezi nimi najdete všechno. Takže v zahraničí se najdou místa, kde lidé u dveří stojí, i místa, kde u dveří nestojí.
A proc mackat tlacitko v akrobatickych polohach, staci kdyz se na displeji co zobrazuje dalsi zastavky zobrazi dostatecne vyrazne STOP (tak jako to maji bezne na zapade) a pokud to tam uvidim, tak se nemusim tlacit k tlacitku, protoze je mi jasny, ze to zastavi. Ve spicce pravdepodobne bude zastavovat vsude, tudiz to ze se nedostanu ke tlacitku bych nevidel jako problem, mimo spicku si to kazdej zmacknout zvladne. Ja doufam, ze to zavedou co nejdriv, aspon se to sjednoti na jednotny pravidlo Nezmacknes = nevystupujes. A z autobusu zmizi hlaseni, ze pristi zastavka je na znameni a ruzny nesmysly,… Číst vice »
Smysl takové opatření určitě má, byť poškodí především opozdilce dobíhající autobus „odzadu“, které řidič buď neuvidí skutečně, nebo si je jen zlomyslně „vychutná“ (a že takových řidičů je třeba v pražské MHD dokonce asi většina a opak je spíše výjimkou, za tím si stojím). Ale aby to mohlo skutečně dobře fungovat, vyžaduje to provedení takového množství technických úprav a opatření jak ve vozidlech, tak i na zastávkách, že si vůbec nedovedu představit, jak by to kdokoli dokázal stihnout tak, aby ten systém bylo možno zavést už od 1. července t.r.: z toho, co mezi nutně patří, je třeba minimálně zajištění… Číst vice »
Dobihani se mi obcas taky stane, tak to holt ujede (v centru to pojede do par minut, tedy zadna tragedie), kdyz jsem nekde kde to nejezdi tak casto, tak holt moje smula, mam tam byt vcas. Co se tyka osob se snizenou schopnosti pohybu, tak to musi byt primarne tlacitka na tech nejhure dostupnych sedadlech, protoze mam pocit ze si zasadne vybiraji ty nejhorsi. Pripadne se skrabou po schodech do stary Karosy, prestoze za 6 minut jede nizkopodlazni, na ktery nejsou schopny pockat.
V principu se sice shodujeme, ale v lecčem tak úplně pravdu nemáte: ti „chromajzlové“ se totiž na ta pro ně nevhodná místa většinou necpou z vlastní vůle, ale velmi často proto, že jim ta lepší místa obsadí „mlaďasové“ se „špunty v uších“, kteří pak celou cestu jen hledí do nějakého minimonitoru a „nevidí a neslyší“, co se kolem děje (typicky platí pro první sedadlo za prvními dveřmi). Navíc v některých typech a verzích autobusů jsou místa pro ty postižené osoby vybrána tak, že normální člověk nechápe, jak to vůbec mohli Krása a jeho soukmenovci odsouhlasit. A přidám ještě jeden internetový… Číst vice »