lot
Autobusy Doprava ve městě

Autobusové linky v Praze se od prosince změní, vzniknou čtyři nové pro periferii

Autobusy DPP, ilustrační foto. Pramen: DPP
Autobusy DPP, ilustrační foto. Pramen: DPP

Od neděle 1. prosince dojde k významným změnám vybraných autobusových linek na území Prahy. Změny souvisejí s přechodem na nové smlouvy a příchodem nových dopravců. Uvedl to dnes organizátor pražské dopravy ROPID.

Vzniknou nové linky 153, 171, 204 a 242, které mají zlepšit obsluhu Prahy 5, Prahy 14, Horních a Dolních Počernic, Zbraslavi nebo Lipenců. Ke změnám tras dojde na stávajících linkách 146, 182, 194, 223, 224 a 243. Ve špičkách pracovního dne bude posílena obsluha Starých Letňan, kde bují nová zástavba. Zároveň dojde ke změnám provozovatelů některých linek.

„Největším přínosem bude obsluha některých odlehlejších lokalit, kam dosud žádný autobus nejezdil. Velkou pomocí zejména pro spoluobčany se sníženou schopností pohybu budou také nové minibusové linky 153 v Praze 5 nebo 242 na Zbraslavi a v Lipencích,“ uvedl náměstek pražského primátora a radní pro dopravu Adam Scheinherr. Novinkou je přímé propojení Horních a Dolních Počernic linkou 204.

Od 1. prosince bude vedle Dopravního podniku hl. m. Prahy zajišťovat provoz městských autobusových linek v Praze také pět soukromých dopravců.

Dopravní podnik už v říjnu uvedl, že zároveň některé linky kvůli nedostatku řidičů naopak omezí. Rušit by se neměla žádná, budou se hlavně prodlužovat intervaly.

Podrobné změny jednotlivých linek od prosince

141 V souvislosti se zavedením nové linky 171 jsou zrušeny vložené spoje ve špičkách pracovních dnů v trase Černý Most – Ve Žlíbku a je prodloužen interval v pracovní dny dopoledne.

146 Linka je prodloužena o úsek Spojovací – Habrová – Želivského, z Habrové ve směru Želivského nahrazuje část vložených spojů linky 155. V úseku Habrová – Mezitraťová je linka nadále provozována pouze v pracovní dny cca do 20:00.

153 Nová minibusová linka v trase U Zvonu – Černý vrch – Malvazinky – Radlická – Dívčí hrady – Nad Konvářkou. Linka je v provozu celodenně, celotýdenně (interval 30 minut v pracovní dny a 60 minut o víkendech a celotýdenně večer).

155 Část spojů vedených nyní v trase Želivského – Habrová je převedeno na novou linku 146 a v pracovní dny cca do 20:00 jsou tyto spoje prodlouženy o úsek Habrová – Spojovací – Mezitraťová.

158 Zavedení vložených spojů ve špičkách pracovních dnů v trase Letňany – Sídliště Letňany (nový název pro zastávku Krausova).

171 Nová linka v trase Depo Hostivař – Perlit – Jiráskova čtvrť – Kyje – Generála Janouška – Černý Most – Nádraží Horní Počernice – Ve Žlíbku. Linka nahrazuje většinu dosavadní linky 223. Linka je v provozu celodenně, celotýdenně.

182 Linka, provozovaná ve špičkách pracovních dnů, je ve směru od Opatova vedena ze zastávky Prosek nově přes Letňany, Kbely a Ctěnice do zastávky Vinoř, již nezajíždí na Polikliniku Prosek.

185 Linka je zkrácena o úsek Palmovka – Letňany, v úseku Bakovská – Vinořský hřbitov nově nejede ve špičkách pracovních dnů a v pracovní dny dopoledne zde jede jen část spojů (nahrazeno linkami 182 a 302).

192 Linka je zrušena (Nemocnice pod Petřínem – Malostranská) a nahrazena prodlouženou linkou 194.

194 Linka je prodloužena o úsek Malostranská – Nemocnice pod Petřínem (ve směru Malostranské náměstí je vedena Valdštejnskou ulicí). Zkrácení intervalu v pracovní dny z 30 na 15 minut.

195 Do zastávky Krausova (nově pod názvem Sídliště Letňany) jedou nově všechny spoje.

204 Nová midibusová linka v trase OC Černý Most – Chvaly – Nádraží Horní Počernice – Ratibořická – Svépravice – Na Svěcence – Dolní Počernice – …a dále po trase stávající linky 224… – Sídliště Petrovice. Linka částečně nahrazuje zkrácenou linku 224. Linka je v provozu celodenně, celotýdenně (interval 30 minut v pracovní dny a 60 minut o víkendech a celotýdenně večer).

212 Linka je nově v provozu také o víkendech cca od 6:00 do 22:00, zkrácení intervalu v pracovní dny odpoledne ze 30 na 15 minut.

221 Posílení provozu v pracovní dny odpoledne, kdy bude zajištěna návaznost na každý vlak ve směru z centra Prahy (zkrácení intervalu ze 30 na 12–18 minut).

223 Linka je zkrácena o úsek Černý Most – Depo Hostivař, kde je nahrazena novou linkou 171.

224 Linka je zkrácena o úsek mezi Dolními Počernicemi a Sídlištěm Petrovice, kde je nahrazena novou linkou 204. V Horních Počernicích je linka ze zastávky Chvaly vedena nově po trase linky 223 na Ratibořickou a dále přes nové zastávky Chodovická, U Jeslí a Jizbická do konečné zastávky Ve Žlíbku, zároveň už nejede přes zastávku Nádraží Horní Počernice (také nahrazeno linkou 204). V Dolních Počernicích je linka ze zastávky Škola Dolní Počernice prodloužena o nové zastávky Dercsenyiho a Dolnopočernický hřbitov. Linka také nově zajíždí do zastávky Dolní Počernice.

242 Nová minibusová linka v trase Zbraslavské náměstí – Žabovřesky – K Chatám – Na Lhotkách – Lipence – Dolní Černošice. V provozu v pracovní dny cca od 5:45 do 21:00, v úseku Zbraslavské náměstí – Lipence pouze cca do 18:00 (interval 30 minut ve špičkách, 45‑60 minut mimo špičky).
243 Linka je zkrácena o úsek Lipence – Dolní Černošice do trasy Lipence – Kazín (nahrazena linkou 242).

Dopravci na jednotlivých městských linkách (kromě DPP) od 1. 12. 2019:

ABOUT ME: 117, 153, 164, 194, 203, 242, 243
ARRIVA CITY: 146, 155, 163, 204, 208, 209, 211, 220, 223, 224, 228, 253, 254, 264
ČSAD POLKOST: 115, 226
ČSAD Střední Čechy: 110, 166, 171, 257
STENBUS: 210, 212, 221, 222, 240

Kompletní přehled trvalých změn od 1. 12. 2019 včetně schémat nových nebo změněných linek je na stránkách PID.

17 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Oran Gutan

Ve svý podstatě se na trase linky 153 kolikrát nevyhnou ani dva osobáky, s autobusem bude dost legrace.

Pepa z Kladna

V linku na PID není http, ale ttp

Odkaz pak nefunguje…

Jan Sůra

Děkujeme za upozornění a omlouváme se, už funguje.

Lukáš F.

S tou 185 a 182 je to nějaká hovadina. 185 totiž hlavně obsluhuje úsek Bakovská – Zamašská – Ctěnice – Bukovinská, kde kromě 302 nic jiného nejezdí, a 182 tudy podle všeho nepojede.

Ondros

182 pojede po trase dnesni 185, akorat pojede az do Vinore.

Lukáš F.

Aha, to by pak ty slinty o zlepšení obsluhy Kbel dávaly smysl. Přesná trasa ale v žádných materiálech nebyla, přestože zrovna tahle informace byla už na stránkách ROPIDu (a snad i v novinách městské části) před nějakou dobou. Vy to víte odkud?

Fíla

Na linku 182 i 185 jsou udělané už minimálně 4 dny JŘ.
A na stránkách PID, v záložce trvalých změn, je napsaná každá zastávka…

Lukáš F.

Aha, já se na to koukal před delší dobou a tehdy to tam ještě nebylo.

Štěpán

Ač se mi trasa linky 204 líbí, tak nechápu, proč nepojede až k metru. Pak je v oblasti Horních Počernic v podstatě k ničemu. Nebo je to snad zase ta nesmyslná úvaha, že linka je midibusová, tak bude schválně dělaná tak, aby ji využívalo co nejméně cestujících (jako je linka 166, která záměrně neobsluhuje zast. Letňany)?

Vítězslav Gaube

166 záměrně nejede na metro Letňany,jelikoż by jakožto midibusová linka byla v této zastávce velice přetěžovaná.Stačí,když zastavuje u mezra Střížkov a Ládví.

Štěpán

A když jedu metrem z centra a pak autobusem do Čakovic, tak vystoupím na Letňanech. Je naprostý nesmysl nechat tuto linku jezdit okolo metra a nezastavit u něj jen proto, aby tam náhodou nemohl někdo nastoupit. S touto logikou bychom mohli všechny přetížené linky zkrátit, aby k metru nejezdily, to by zcela jistě nebylo vhodné řešení.

Lukáš F.

Idea je taková, že do Čakovic jezdí od metra dost spojů 136 a 140. Kdo potřebuje na 166, buď vystoupí na Střížkově, nebo si přestoupí někde na Tupolevově. Je to nepraktické, ale smysl to dává, kdyby 166 nabírala lidi na Letňanech, tak se do ní nacpou lidi jedoucí 3-4 zastávky a ti, kteří potřebují do Třeboradic a nejede jim tam za dvě minuty další bus, by mohli zůstat na nástupišti.

pozorovatel

A nebo je to třeba také otázka jízdních řádů – jenže ty dělají „ouředníci“ z DPP a počet spojů (nikoli konkrétní časy odjezdů) zadává ROPID, a jak je dávno známo, tyto instituce nikdy nefungovaly synergicky, ale skoro vždycky jedna druhé chtěla ukazovat, kdo je na tom dvorečku pánem!

Vít Jůza

Z Vašeho příspěvku je jasné, že téměř chápete. Má v ní zbýt místo pro lidi z oblastí, k jejichž obsluze je zavedena …

Štěpán

Stávající linka 224 také jezdú k metru a nemyslím si, že je přetěžovaná. Zěch několik málo lidí, kteří ji chtějí využít k jiným cestám, se do ni bez problémů vejdou. Úvaha „nepojede to k metru, aby tím jezdilo co nejméně cestujicích“ je snad největší nesmysl, co jsem kdy u ROPIDu zaznamenal.

Štěpán

*jezdí

Martin

Linka 204 měla skončit u Nádraží, na Slatiňanskou a k OC jede navíc po dohodě s MČ. Od nádraží k metru jedou po Náchodské desítky jiných autobusů, stejně jako z Ratibořické (223+224) a Svépravic (221+222), takže midibus plní v tomto směru jen účel dojet k OC.