Autobusy Dopravci Železnice Zprávy

Autobusové firmy přestávají mít zájem o výluky, některé bylo třeba posunout

Autobus náhradní dopravy. Autor: Autor: cs:ŠJů – Vlastní dílo, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=5901996
Autobus náhradní dopravy. Autor: cs:ŠJů – Vlastní dílo, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=5901996

Problémy autobusové dopravy mimo jiné s nedostatkem řidičů dopadají i na železnici. České dráhy se potýkají čím dál častěji s nezájmem o zajištění náhradní dopravy v době výluk, které byly v autobusové branži ještě nedávno považovány za lukrativní byznys.

Nejde přitom o malé částky, dráhy nabízejí rámcové dohody za desítky i nízké stovky milionů korun. Naposledy se nikdo nepřihlásil o roční smlouvu za 30 milionů na zajištění NAD v úseku Staré Město u Uherského Hradiště – Veselí nad Moravou – Vrbovce.

„Podobné situace nastaly už i dříve,“ uvedl mluvčí drah Petr Šťáhlavský. Ze stejného důvodu musely dráhy například zrušit v červnu soutěž o rámcovou dohodu na zajištění náhradní autobusové dopravy na trati Praha – Všetaty. Aktuálně proto s napětím čekají na nabídky v největší takové zakázce posledních let: zajištění NAD na 4. koridoru na tři roky za 130 milionů.

Správa železniční dopravní cesty už přitom eviduje případy, kdy se musely výluky kvůli nezajištění autobusů odkládat. Letos se tak stalo například u výluk Nepomuk – Ždírec u Plzně, Ždírec u Plzně – Starý Plzenec, Řetenice – Úpořiny, Lenešice – Břvany, Uherský Ostroh – Ostrožská Nová Ves – Kunovice nebo Praha Bubny – Hostivice. Podle mluvčí SŽDC Radky Pistoriusové jde nicméně stále o výjimky.

Rostou i ceny NAD. Dráhy sice s poukazem na obchodní tajemství neuvádějí konkrétní čísla za kilometr, loni ale jejich výdaje na náhradní autobusy vzrostly z předloňských 480 milionů na 512 milionů, a to při menším rozsahu výluk. Na druhou stranu díky novele zákona o drahách vzrostla kompenzace ze strany Správy železniční dopravní cesty. Ta zaplatila loni dopravci jako úhradu za náhradní autobusovou dopravu 392 milionů korun, což je o sto milionů korun více než předloni. Vyplývá to z výroční zprávy dopravce.

32 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • Je třeba také rozlišovat shánění konkrétních autobusů na konkrétní výkony (což samozřejmě může být problém) a ty rámcové dohody (což by skoro byl zázrak, kdyby se někdo přihlásil … kdo má nebo si pořídí X autobusů a šoférů, aby je měl stále připravené, až kdy na jak dlouho na to přijde …. ).

    • Vít Jůza: Pokud to zadáte jednomu dodavateli, tak máte klid, vcelku to i nějak vysoutěžíte. Pokud poptáte několik okolních dopravců, tak to dohromady dáte také, levněji, akorát je u ČD otázka práva, zda nemusí i na tyto věci dělat výběrové řízení, což by právně mohl být problém, přitom by se ušetřily finance.

      • Soutezit se to predpokladam musi vzdy. Poptavkou u vice okolnich dopravcu by mohlo dojit k deleni zakazky a mohlo by to byt napadnutelne. Tezko by se pak obhajovalo, ze v tom byla snaha usetrit, kdyby k soutezi nedoslo.

    • souvisí, když prostudujete ty časy, tak ti řidiči by měli přijít o kartu řidiče a flixbus o licenci.

    • Co je na tom podivuhodného? Leda snad to, že někomu konečně došlo, že taková linka může mít dobrou naději na úspěch.
      Celou tu trasu pojede asi jen nějaký „šílený šotouš“, ale z jihu ČR to na Slovensko (yejména jižní) bylo vždy kratší přes Rakousko (a také se tudy už od 90. let minulého století osobními auty jezdí), a i pro Rakušany je Šumava zajímavým cílem, kam ale zatím přímá VHD z Vídně nejezdí – záleží ovšem samozřejmě do značné míry i na jízdném.

  • noerf: Spíš je to o to, že v létě má většina dopravců maximálně vytizenou kapacitu autobusu i řidičů. Například v jižních Čechách jezdi výluky vetsinou Railbus, Ibrabuss, kteří pomalu nic jineho nejezdí. Alternativně Commet či Stibus a část výkonů si najimaji.
    U nekterych regionalnich linek je také hloupost, aby jezdil primy a zastavkovy autobus, když je počet cestujících maximálně 30. To vznikají zbytečné náklady a shánět řidiče je čím dál obtížnější.

    • Primy a zastavkovy se objednava v pripadech, kdy je trasa busu po zastavkach casove narocnejsi a nestihal by se pripoj… coz je temer vzdy, ale to nelze jinak vymyslet.

    • Ono se stává , že dopravci ani osloveni nejsou.
      Resp. třeba dopravce nabídne 2-3 busy, ale na „drahách“ požadují 12 busů s tím, ať si subdovatele zajistí tato firma sama.
      Vzápětí firma vycouvá a nedá ani ty dva busy, byť šlo o relativně příznivou cenu pro všechny…..

  • Výluka z Prahy do Všetat s NAD začala teď o víkendu, takže se asi zadařilo…

    • no určitě se to nezdařilo neb NAD jezdí do Letňan k metru a tudíž spoje s přestupem absolutně nestíháte když máte na přestup 20min…
      a rada typu jeďte dřív moc nepomůže neb první odjezd ve 4:33 a příjezd do Letňan v 5:04 a odjezd z hlaváku v 5:24 by stihnul jen superman a nebo gordon flash…

      • Ale to, že NAD bude jen od metra a k metru v Letňanech, bylo přece známé už někdy na jaře …

        • já jsem věděl pouze to že bude výluka nikoliv to že to bude jezdit jen k metru do Letňan…
          a nejde koupit ani jízdenka přes e-shop musí se kupovat na pokladně což je další zdržení…
          nebo v případějízdenky na léto se stejně musí k pokladně pro kupon na metro jako by to nemohl vydat pruvodčí ve vlaku…
          a od hlavního jezdí NAD až večer to samé na hlavní z Neratovic nevím proč některé nemůžou jezdit i ráno…

          • No, já nevím, kdo tu NAD jezdí, ale předpokládám, že (jak je v té oblasti běžné) asi DPP, a klíčovské garáže jsou „na dohled“, takže vyjíždět ráno až k hlavnímu nádraží by asi nebylo příliš „populární“ – já vím, že prospěch cestujících by samozřejmě měl být prioritou, ale také vím, jak to často chodí v praxi …
            Příprava výluk ve Středočeském kraji ze strany ČD je v poslední době úplná tragédie a Kuba Goliáš by si (nejen u příležitosti svých dnešních jmenin) měl své podřízené pořádně „srovnat“: to, co jsem měl možnost shlédnout při své „exkurzi“ na NAD mezi Slaným a Perucí před týdnem v neděli odpoledne, nezaslouží slušného slova – naprosto nerealistické jízdní doby autobusu, únik tržeb „jak stehno“, protože v autobusu řidič jízdenky ČD pochopitelně neprodává, při dvacetiminutovém zpoždění při přestupu ve Slaném z NAD do vlaku k osobní pokladně pochopitelně nikdo pro jízdenku nepůjde a ve vlaku mu ji strojvedoucí také neprodá, protože „honí zpoždění“, a ve výsledku v Kralupech nad Vltavou stejně ujeté přípoje. A když jsem to posléze „žaloval“ jedné revizorce, kterou jsem náhodou potkal, její reakce zněla asi takto: „ani mi raději nic neříkejte – my když si naplánujeme kontrolu na nějaké výluce, tak nám ji vedení stejně seškrtá“ …

            • Jízdní doby Slaný – Peruc jsou stejné jako před několika lety, kdy se to stíhalo do 5 minut zpoždění, ale stav silnic je horší a horší a už se to nestíhá. Navíc začala předčasně sezona zemědělské dopravy, která NAD také zdržuje. Je těžké udělat jízdní řád, když jsou těsné návaznosti na obou koncích, což tady je v obou případech (Slaný i Peruc pobyt vlaku 0,5 – 2 minuty. Kdyby ještě řidič prodával jízdní doklady, byl by jízdní řád naprosto v troskách. Jízdní řád NAD je od 23.7. nový, upravený (Vrbičany se obsluhují zvlášť minibusem) a už to funguje daleko lépe, ale za cenu potřeby dalších řidičů. Změna jízdního řádu NAD není dle Zákona o drahách možná ze dne na den, nový JŘ (i jeho změna) musí být zveřejněn hodně s předstihem.
              Co se týče NAD od metra Letňany, je to z důvodu nedostatku personálu a určitě taky z důvodu oprav silnic v Praze (v Holešovičkách je rozkopaná a zúžená Wilsonova je úplná tragedie). Tam bych NAD jezdit opravdu nechtěl.

              • Jízdní doby byly krátké už před zmíněnými několika roky, ale tehdy ještě nefungoval taktový GVD tak, jak funguje teď, kdy díky lepšímu spojení cestujících přibylo. Obsluha Vrbičan minibusem to jistě pomůže výrazně zlepšit a je škoda, že to tak nebylo naplánováno už od počátku výluky.
                Mě ale spíše šlo o to, že úředníci ČD nejsou schopni zajistit výběr jízdného, které cestující kupodivu (a někdy až absurdně iniciativně) chtějí poctivě zaplatit: že je nevybere řidič autobusu NAD, to je pochopitelné, a že (už tak dost znechucené) cestující v NAD nechtějí ČD „prudit“ ještě i tím, že by do NAD posílaly revizory, tomu samozřejmě rozumím také, ale proč, K SAKRU, nepošlou nějakého průvodčího nebo revizora ve funkci průvodčího do těch „šukafónů 0/0-S“ mezi Slaný a Kralupy n/Vlt. aspoň u těch (snadno pochopitelně) frekventovaných spojů (= minimálně o víkendech odpoledne a večer – jde o výletnickou a chalupářskou oblast), aby se strojvedoucí vůbec nemusel prodejem jízdenek zabývat (a mohl v klidu „honit zpoždění), to mi prostě „hlava nebere“: pak se ovšem nikdo nemůže divit, že ČD požadují vysoké sazby za vlkm na „úhradu prokazatelné ztráty“ …

          • Nedovedu si představit, jak NAD obsluhuje zvlášť ráno Satalice, Vysočany, Masaryčku/hlavák… Letňany jsou asi rozumné řešení (max mohli sjet ještě na Českomoravskou).

    • Praha-Bubny – Hostivice – to snad nemyslí vážně..??? Vždyt je to pohodlne zastoupeno pomocí tram/bus nebo metro/bus v beznych linkách MHD…. to že nepojede vlacek nikdo nepostřehne..

      • No nevím, ale moc se mi nezdá, že by nikdo nepostřehl, že nepojede vlak z Hostivic do Prahy. To by pak Kladeňáci jeli třístovkama z Kladna (již tak jsou ve špičkách přeplněné) a linky by to nepobraly. Nespletl jste si Bubny – Hostivice a Smíchov – Zličín – Hostivice?

        • Nevšímejte si toho – to nemá žádný smysl: když je někdo tak světa znalý jako „Johnny Gomezz“, tak v čem jiném může uplatňovat svoji rádoby důležitost, než ve zcela hloupých komentářích ke všemu kolem sebe, navíc ve stylu „já o voze, ty o koze“ …

  • Lepší to nebude, protože kdo se chová ekonomicky, má autobusů tak akorát na svoje výkony.

    Spíš by měla SŽDC nakoupit erární výlukové busy a zaměstnat řidiče, aby je mohla pro výlukách dávat k dispozici. Pokud budou výluky plánovány smysluplně, nemusely by být ani prostoje, ani nedostatky. A ve finále by to mohlo vyjít laciněji..

    • Busy pro objednávanou dopravu jsou ale věkově omezované, na výlukách by tedy možná mohli vydělávat pro objednávku již nevyhovující autobusy, které ještě nemají stav na to jít do šrotu.

    • Kdysi se dokonce občas nějaké autobusy patřící „traťovce“ (nevím, zda už to tehdy byla SŽDC) při výlukách na NAD i využívaly – ale mnoho takových případů nebylo: ona je to asi i otázka pojištění těch vozidel (= jakou dopravu smějí provozovat) …

  • Tak třeba to povede SŽDC ke zkrácení výluk. Na některých tratích se 2x ročně koná týdenní výluka kvůli vysekání křoví, aniž by to bylo jakkoliv vidět.

    • Na některých tratích se koná výluka již několikátý rok po sobě ve stejných úsecích – př. trať do Jeseníku.

    • Ono je take dost cinnosti, ktere by slo delat v noci a vyluka ani nebyla potreba… Nevim jestli se u SZDC nechce, nebo nemuze, ale jsou staty, kde to takto funguje.

      • Aby jsi mohl o výluce dělat i v noci potřebuješ souhlas starosty obce do jejíž katastru trať patří protože překročíš hlukové limity, ten ti ale nikdo nedá protože by ho v příštích volbách nikdo z jeho voličů nezvolil. Ono by se tobě také nelíbilo kdyby ti z tratě za barákem šel kravál celou noc.

        • Opravy na silnících a dálnicích se dělají v noci běžně, ale je to zřejmě dražší a kvalita práce taky nemusí být ideální, leccos se může pod rouškou tmy přehlédnout.

        • Třeba na vyřezávání náletových dřevin někde v lese rozhodně souhlas starostů obcí vzdálených několik km potřebný není – tam je ale zase potřebné pořádné osvětlení místa práce, a to muže být také problém.

      • Koukám, že zde to je samí odborník na výluky, že se SŽDC nepřihlásíte, že jim to naplánujete?
        A které, že práce se zbytečně dělají ve dne za výluky, když podle Vás to jde v noci a bez výluky?
        A taky kdo to udělá? Zkuste si za měsíc udělat 15 nočních, oni by i lidi mohli odejít a už tak jich není mnoho.

        • Ako studak na brigade som tahal 2 tyzdne za sebou nocnu. Bezproblemov. Potom poobedna a ranna. Vpohode 3 mesiace za sebou.

          V predchadzajucej praci sme mali skladnikov, ktori robili len nocne a na dennu nechceli ist. Viacej im to vyhovovalo.

        • Neváhal jsem brát noční před odpoledními, kvůli penězům a zabité nejužitečnější části dne..

Newsletter

Partneři


Výběr editora