umbrellamobility
umbrellamobility
umbrellamobility
Autobusy Infrastruktura Železnice

SŽDC platí drahám více peněz za náhradní dopravu. Sehnat autobusy je čím dál těžší

Autobus náhradní dopravy. Autor: Autor: cs:ŠJů – Vlastní dílo, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=5901996
Autobus náhradní dopravy, ilustrační foto. Autor: cs:ŠJů – Vlastní dílo, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=5901996

České dráhy loni poprvé těžily z nového systému kompenzací za výluky. Správa železniční dopravní cesty zaplatila dopravci jako úhradu za náhradní autobusovou dopravu 392 milionů korun, což je o sto milionů korun více než předloni. Vyplývá to z výroční zprávy dopravce.

Rozsah výluk byl meziročně přitom zhruba stejný, spíše menší (přesná čísla nejsou k dispozici). Drahám tak nahrává nový systém, který přišel s novelou zákona o drahách loni v dubnu. Podle ní má dopravce právo na úhradu skutečně vynaložených nákladů po odečtení nákladů, které naopak v důsledku výluky uspořil. Do té doby se kompenzace odvíjela od paušálu určeného v prohlášení o dráze. „Došlo tím ke zlepšení a narovnání stavu,“ uvedl mluvčí ČD Radek Joklík.

Dráhy ale řeší jiný problém. Podle Joklíka došlo za poslední rok k výraznému nárůstu cen, za které jsou autobusoví dopravci ochotní náhradní dopravu zajišťovat. Konkrétní ceny Joklík nesdělil, nicméně celkové výdaje drah na NAD loni stouply ze 480 milionů na 512 milionů.

„Má to souvislost s nedostatkem řidičů a s nutností navážet řidiče (s autobusy) na výluky z jiných lokalit. Bohužel již také došlo k některým případům, kdy musela být výluka zrušena či posunuta kvůli nemožnosti opakovaně zajistit NAD,“ doplnil mluvčí.

22 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jan Sova

K tomu co je všeobecně známo bych přidal to, že na SŽDC bylo v posledních 10 letech uklizeno nepřeberné množství různých „politicko-manažerských špiček“. Nedělám si iluze o systému řízení v této organizaci, kdy takováto „politicko-manažerská špička“ usedne na trůn (čti pracovní pozici), rozdělí a panuje…. Osoby profesně zdatné ovšem nezřídka zastávají nižší hierarchické posty, takže tyto „politicko-manažerské špičky“ musí poslouchat a vykonávat jejich příkazy. Reálný dopad byl zde v článku a komentářích dostatečně popsán.

J.P.

Klasika… Pro veřejnost začne výluka počínaje půlnocí jako je teď tomu na trati 300. Oficiálně traťové koleje v jednotlivých úsecích jsou vyloučeny až ráno od 7:00 hod. Např. vlak Os 4702 z Vyškova na Moravě do Brna je v úseku Vyškov – Křenovice h.n. nahrazen autobusy, přitom před odjezdem autobusů jede vlak z Vyškova soupravově do Křenovic a teprve tam čeká na přestup cestujících z náhradní dopravy. Zbytečně vyhozené peníze za autobusy, nepříjemnosti pro cestující. Přitom v pohodě mohli jet vlakem přímo z Vyškova až do Brna.

To

Ale teď vážně…
tam kde se ještě před pár lety využívaly odklony, se nevyužívají;
dnes SŽDC zavádí NAD velmi často i na dvoukolejných tratích
a dále rok od roku sleduji více nelogičnost výluk, kdy SŽDC provádí opakovaně výluku jednoho úseku i několik let po sobě (každý rok opravuje v daném úseku jiný objekt – jednou mostek, jindy koleje) – např. Dobřichovice – Řevnice, trať do Jeseníku (tam už je výluka tuším třetí sezonu po sobě a pokaždé se opravuje něco jiného).

=> míra idiotismu na SŽDC rok od roku roste!

železničář v důchodu

„dnes SŽDC zavádí NAD velmi často i na dvoukolejných tratích“
Při současné hustotě dopravy to ovšem někdy jinak řešit nelze – rychlíky projedou, ale místo osobních vlaků jezdí NAD, kterou pak stačí pokrýt méně autobusů.

„míra idiotismu na SŽDC rok od roku roste!“
Já myslím, že to jen tak vypadá – koordinace výluk byla špatná vždycky, jen těch výluk je v posledních letech asi víc, protože je vydáváno víc peněz na údržbu tratí, a tak se občas dělá i to, co v minulosti bylo odkládáno až „na doraz“.

To

Titulní foto krásně ilustruje situaci v ČR v roce 2018:
rozpadlý BUS Karosa,
výpravčí, netušící, která bije,
báby vyrazily po akcích do Kaufu – jedna s vozíčkem, další s igelitkou od Plusu – Malé ceny, to je Plus…)))

Jiří2

Rozpadlý autobus, protože jiný ČD nesehnaly, ale podle faktury to vypadá na fungl nový patrový

Výpravčí netušící, co se děje, protože podle papíru mají přijet 3 autobusy, ale přijel jediný a koordinátor dopravce není povinen hlásit do sousední stanice, kolik autobusů odjelo…

Ano, bohužel realita 2018 (nebo alespoň 2017)…

Peter

No ale ako tie vyluky a NAD sledujem tak v minulosti sa ovela viac vyuzivali odklony u rychlikov. V tom pripade na vyluceny usek stacil 1 max 2 busy. V sucasnosti sa uz odklony skoro vobec nevyuzivaju. Napr. byvali odklony cez HB pri vyluke Brno Jihlava. Mnichovaky jazdili cez Klatovy a takto by sme mohli pokracovat. Dnes pri vyluke par km trati dokazu NAD dat pre rychliky aj na 40 – 50 km

Tomáš

Jé, hele, igelitka Plus, to je dobrá historie. 😀

To

Ta fotka je celkově dobrá historie)))

jan táborský

Začněme podstatou. Je potřeba tolik výlukového času. Co se týče údržby je dnes posuzováno kolik výlukového prostoru je vyčerpáno nikoliv co se opraví. A brát si výluku na řezání větví kolem trati by bylo v historii nemyslitelné.

Vašek

NO a toto zřejmě i velice souvisí s tím, co jsem psal o pár komentářů níže…

železničář v důchodu

„A brát si výluku na řezání větví kolem trati by bylo v historii nemyslitelné.“ Ano – a podle toho také ochranné pásmo dráhy vypadalo, když po zrušení parní trakce přestaly v březnu vyhořívat „úhorky“ a nikomu nedošlo, že to okolí bude třeba čistit a udržovat jinak, a jen se posléze všichni začali vymlouvat na (mnohem novější) předpisy o podmínkách likvidace stromů. A tak to trvalo v podstatě až do té doby, než se (před několika málo roky) Kolář jako šéf DÚ ČR rozzlobil tak, že začal prosazovat nadřazenost bezpečnosti železniční dopravy a s tím související údržbu ochranného pásma dráhy nad… Číst vice »

jančurobijci

Ještě bych k tomu dodal, že se OPAKOVANĚ! nasazuje více autobusů, než je reálná potřeba a busy jedou často poloprázdný až prázdný(tratě 340 nebo 300 pro příklad.).
Samoz. si uvědomuji, že je potřeba nějaká rezerva, ale co je moc, tj. moc…

Pedro72

S těmito tratěmi mám bohužel bohatou zkušenost. Vzal jste v potaz, že se tam jezdí po dálnici? Při nejasném výkladu pravidla o „bezpečné přepravě cestujících“ je třeba opatrně kalkulovat s rezervou na stání. A taky tam bývají výluky i na dvou úsecích najednou. Osobně mám pocit, že oproti loňsku se tady organizace NAD výrazně zlepšila. Loni zůstávaly autobusy zablokované v kolonách na dálnici a výlukový jízdní řád se prakticky denně rozpadal. PS Tragické je, jak si různé složky organizace NAD vzájemně hážou klacky pod nohy. Taková scénka na nástupišti před brněnským hlavním nádražím, když hystericky ječící průvodčí blokuje vlastním tělem… Číst vice »

Vašek

Já bych tu s dovolením nabídl jiný pohled.
Je málo známé, že se na SŽDC zmírnily vnitřní předpisy o tom, kolik kilometrů se za určitou dobu musí opravit.

Už nevím přesná čísla, ale norma je teď „strašně“ mírná, takže firmy pracující na opravách tratí nic nenutí je dělat, co nejrychleji (a vězte, že by to šlo, kdyby chtěly).

No a do toho přijde to, co popisuje článek a problém je na světě… Tak snad si konečně někdo kompetentní na SŽDC uvědomí, že takhle by to dál nešlo…

noerf

V jižních Čechách výluky jezdí zejména Rail bus, Ibrabuss, Comett. Zejména Rail bus na tom postavil byznys. Další věcí je, jestli někdo zkouší oslovovat jiné dopravce a pokud potřebuje na lokálkách třeba 4 autobusy, oslovit i několik menších dopravců, kteří dodají jeden až dva autobusy. A pokud na lokálkách nahrazuji vlak s dotací 120 Kč/km dvěma autobusy s cenou 30 Kč/km, tedy 60 Kč/km za oba, tak dochází i k úspoře nákladů včetně započtení nákladů na vlakový doprovod.

Vlastimil

V tom nemáte vubec pravdu, bus dopravci si na výlukach postavili byznys a co tratí v závazku linkové dopravy si nakapsují ve výlukách. Bohužel výluky musíte soutěžit jako celek, takže vyhrávají jen velké společnosti, které pak subdodávkou oslovují malé dopravce a dřou je z kůže. Dále mají kraje požadavek na stáří busů třeba max. 10 let A tím malý dopravce je také že hry. No a pak to tak dopadá že si někdy dopravce řekne i 70 Kč za km a 1000 čekačky za hodinu! To je byznys.

Bery

Ona ta myslenka, ze by mohlo dojit k uspore nakladu je zcela mylna. Dnes, po tlaku na rust platu ridicu, bude bus za „30 Kč/km“ asi take mimo realitu, nicmene budiz… jen v tom propoctu pan noerf zapomnel, ze v zavazku jdou trzby od cestujicich k autobusakum, proto ta nizsi cena za km, ale tady je to jinak, proto si dopravce za bus rekne o celou cenu. A dale si ani nemyslim, ze by to byl az takovy byznys… ono uz nelze na vyluku nasadit stary a davno odepsany srot, protoze kraje pozaduji nove busy… jenze ty musi dopravce drzet… Číst vice »

noerf

bery: Vzhledem k tomu, ze u firmy railbus tvoří většinu vozového parku Karosy 954 z let 2001-2006, tedy minimálně 12 let staré, bez klimatizace, tak pochybuji, ze by CD měli nějaké standardy. Mimochodem většinou je požadována kapacita autobusu minimálně 45 osob.
Pak je otázka, zda-li místo výběrových řízení s nesmyslnými cenami, by nebylo lepší stanovit nějaké ceny maximalni např. 40 Kc /km a čekání do 600 Kc/hod.
Jinak těch 30 Kc je zhruba skutečná cena, neboť kraje platí kompenzace do této výše, nikoliv ještě k trzbam.

Vlastimil

Záleží jak který kraj má požadavky na výluky ohledně kvality. Jinak bohužel jsou dopravci, kteří napálí cenu třeba na 70 korun a pak ten nový bus seberou z linky, protože ta pokuta se mu vyplatí.

Bery

noerf: Kdyz se stanovi maximalni cena, muze se stat, ze se neprihlasi vubec nikdo. A co potom ? Vyluka se bude muset zrusit (pokud snese odkladu) a zahodi se prave nekolika dalsich lidi, kteri se na priprave vyluky podileli ? To taky nezni zrovna jako uspora… 🙂

Bery

Omlouvam se, preklep… prave = prace