Autobusové firmy přestávají mít zájem o výluky, některé bylo třeba posunout
Problémy autobusové dopravy mimo jiné s nedostatkem řidičů dopadají i na železnici. České dráhy se potýkají čím dál častěji s
Problémy autobusové dopravy mimo jiné s nedostatkem řidičů dopadají i na železnici. České dráhy se potýkají čím dál častěji s nezájmem o zajištění náhradní dopravy v době výluk, které byly v autobusové branži ještě nedávno považovány za lukrativní byznys.
Nejde přitom o malé částky, dráhy nabízejí rámcové dohody za desítky i nízké stovky milionů korun. Naposledy se nikdo nepřihlásil o roční smlouvu za 30 milionů na zajištění NAD v úseku Staré Město u Uherského Hradiště – Veselí nad Moravou – Vrbovce.
„Podobné situace nastaly už i dříve,“ uvedl mluvčí drah Petr Šťáhlavský. Ze stejného důvodu musely dráhy například zrušit v červnu soutěž o rámcovou dohodu na zajištění náhradní autobusové dopravy na trati Praha – Všetaty. Aktuálně proto s napětím čekají na nabídky v největší takové zakázce posledních let: zajištění NAD na 4. koridoru na tři roky za 130 milionů.
Správa železniční dopravní cesty už přitom eviduje případy, kdy se musely výluky kvůli nezajištění autobusů odkládat. Letos se tak stalo například u výluk Nepomuk – Ždírec u Plzně, Ždírec u Plzně – Starý Plzenec, Řetenice – Úpořiny, Lenešice – Břvany, Uherský Ostroh – Ostrožská Nová Ves – Kunovice nebo Praha Bubny – Hostivice. Podle mluvčí SŽDC Radky Pistoriusové jde nicméně stále o výjimky.
Rostou i ceny NAD. Dráhy sice s poukazem na obchodní tajemství neuvádějí konkrétní čísla za kilometr, loni ale jejich výdaje na náhradní autobusy vzrostly z předloňských 480 milionů na 512 milionů, a to při menším rozsahu výluk. Na druhou stranu díky novele zákona o drahách vzrostla kompenzace ze strany Správy železniční dopravní cesty. Ta zaplatila loni dopravci jako úhradu za náhradní autobusovou dopravu 392 milionů korun, což je o sto milionů korun více než předloni. Vyplývá to z výroční zprávy dopravce.