Autobusová linka pro vozíčkáře v Praze končí, přibudou mikrobusy na objednání
Bezbariérové mikrobusy v Praze. Foto: Ropid
Linka mezi Náměstím Republiky a Chodovem skončí v polovině příštího roku.
Linka mezi Náměstím Republiky a Chodovem skončí v polovině příštího roku.
Co přesně máme rozumět pod trochu neobratnou větou „Denně však musíme odmítnout zhruba padesátku klientů s požadavkem na jednorázovou jízdu.“? Je tím myšleno pouze to, že současné kapacitní možnosti systému jsou tak malé, že je nutno cca 80 požadavků na přepravu odmítnout, nebo ta „jednorázová jízda“ je něčím, co systém z principu odmítá, protože akceptuje požadavky na přepravu v předem vyhlášených relacích či trasách? A kdo je vlastně oprávněn takovou přepravu požadovat a kdy a jak to své oprávnění musí doložit?
Díky předem za podrobnější vysvětlení.
Se zkušeností se ZTP v rodině si dovolím tipnout, že tou jednorázovou jízdou se rozumí objednávka pouze jedné jediné jízdy (myšleno tam a zpět), třeba na občasnou kontrolu k doktorovi, na nákup, na úřad. Většinu jízd podobných služeb totiž tvoří stálí invalidní zákazníci, co jezdí denně do školy nebo do práce, pravidelně každý týden na dialýzu, obden na rehabilitace apod. Tihle lidé mají své pravidelné jízdy objednané dlouho dopředu a dopravce při otevření objednávek na další období nejdřív rovnou zanese do plánu stálé klienty. No a pak když přijde jednorázová objednávka od někoho, kdo jezdí jen jednou za čas, tak… Číst vice »
Zrušení linky smysl dává, ale napadlo mě, jestli by nebylo vhodné zavést k Jedličkovu ústavu a přes zastávky nočních autobusů Vyšehrad běžnou BUS linku. Ze zastávek H1 bývala Jedličkův ústav nejvyužívanější a metro úplně blízko není k zast. Doliny je velké převýšení.
Třeba linku 134?
Zajímavý nápad, ale stanice metra Vyšehrad nemá ostrovní perón a boční peróny nejsou z pohledu přestupů dojíždějících vozíčkářů tím úplně „pravým ořechovým“ – a ani třeba stanice metra Pražského povstání není asi také zatím jednoduše bezbariérově přístupná.
záleží odkud kam jezdí, podle toho se dají upravit existující spoje, však v pidu mají vetšinu mhd bezbarierovych, co je omezující že muže jet jen jeden vozíčkař nebo kočárek, někdy 2 a nebo jeden vozík a jeden kočarek, do metra se dělají vytahy, takže i metro mohou využít, vlaky se take uzpůsobují, takže by neměl být až tak velký problém cestovat na vozíku, kolik má vlastně pid linek, které nejsou bezbariérové?
Tady jde hlavně o osoby se závažnějším postižením, obvykle uživatele elektrických vozíků, které mají často mizerný dojezd a velkou poruchovost (hlavně za špatného počasí). Není žádným tajemstvím, že na přelomu 80. a 90. let začaly první větší bezbariérové byty právě na Chodově a Černém Mostě, takže tam se taky soustředilo větší množství postižených. Dneska už to ale opravdu nedává smysl, protože se nám postižení rozprostřeli napříč celým regionem a tu minoritu, co nemůže řídit ani využívat běžné linky MHD by měla efektivně pokrýt právě posílena Bezba.
Jezdil jsem několikrát na těchto linkách vozové průzkumy. Vždy, když se dělal průzkum, tak se invalidi svolávali, aby šli jezdit, aby jim tu linku nezrušili. Takže se nakonec musely dělat průzkumy nárazově, neplánovaně, aby se odhalilo skutečné vytížení linky. A to skutečné vytížení bylo prakticky nulové. Linka na zavolání bude určitě sloužit invalidům mnohem lépe.
(Taky to bývalo šeredně nespolehlivé, věčná zpoždění.)
A taky docela náhodně neefektivní vedení.
Interní číslo linky H1 je 289, dříve to bylo 799.
Platí i pro tuto linku pravidla o maximálním stáří autobusů? Zrovna v těchto dnech vozy 4503 a 4504 dovršily 15 let, takže je otázka, zda to můžou dojezdit až úplně do konce. Asi by případně dostaly nějakou výjimku. Každopádně právě nyní, kdy by se tak jako tak musela pořizovat nová vozidla třeba na dalších 15 let, je nejvhodnější doba pro uskutečnění těchto změn.
I zde 15 let platí, ale současně je zde odůvodnitelná výjimka. Oba busy jsou zachovalé, ten půlrok zvládnou lépe než mnohem mladší kusy nejmenovaného egodopravce…
Dřív jsem u zastávky této linky bydlel a i když nikdy nebyly autobusy nacpané k prasknutí, vždy v nich bylo několik cestujících a jejich doprovod. Prázdné jezdily jedině pozdě večer, ale přes den a hlavně v době po konci vyučování v Jedličkově ústavu na zastávce vždy někdo čekal.
Což nemění nic na faktu, že se jedná o naprosto zbytečnou linku
Bývalo to tak. V posledních letech kdy jezdí žáci JUŠ hlavně mikrobusy jezdí linka H1 prázdná. Ušetřené peníze půjdou na posílení jinak nedostatečné kapacity dodávek Bezba doprava.
Mezi lety 2016-2018 jsem ten bus vídal pravidelně u Náměstí Republiky a pokud zrovna vezl dva lidi, byl to úspěch. Vtipné ovšem bylo hlavně to, že cestujícímu bez vozíku ani nezastavil.
Linka je přitom oficiálně „určena pro cestující:
– se sníženou schopností pohybu a orientace; držitele průkazek TP, ZTP nebo ZTP-P; těhotné ženy (včetně jejich doprovodu),
– s dětmi do 3 let věku“
Ovšem pokud má někdo třeba zrakové postižení (ovšem nemá bílou hůl), nebo by čekala těhotná žena, tak by měla nejspíš smůlu. Vyzkoušeno několikrát.
Stejne by měl zastavit tak jako tak, zastávky rozhodně na znamení nebyly.
No na Náměstí republiky se „křižovaly “ ještě když to byli dvě linky jestli si to dobře pamatuju jednou jsem se náhodou s tím svezl ještě v dobách kdy tam byli zelené Karosy s vysokou podlahou vybavené v prostředních dveřích výtahem tenkrát se těm vozům říkalo “ berlochody“ a i ty vozy které to dodnes jezdí jsou upravené mají rampu v prvních i druhých dveřích a jestli se nepletu tak mají sedačky jen od druhých dveří dozadu a jinak jsou tam jen kotvicí body na vozíky. A co se týče zastávek tak se nazastavovalo na každé zastávce pokud si to… Číst vice »