Autobusová linka pro vozíčkáře v Praze končí, přibudou mikrobusy na objednání
Linka mezi Náměstím Republiky a Chodovem skončí v polovině příštího roku.
Hlavní město končí s provozem dlouhodobě nevyužívané autobusové linky H1, která slouží pro přepravu zdravotně hendikepovaných cestujících. Konec navazuje na už dřívější zkrácení linky. Důvodem je malý zájem o přepravu. Zdravotně postižení přitom o speciální přepravu nepřijdou: Praha pořídí osm dalších mikrobusů na objednání, systém „Bezba dopravy“ se tak rozšíří na 43 vozidel.
O konci linky H1 se mluví několik let. Dříve jezdila přes centrum z Černého Mostu na Chodov. Jejím typickým znakem je, že autobus jede po městě téměř vždy prázdný a proti jejímu konci protestují zástupci vozíčkářů. Od roku 2022 byl provoz zkrácen jen mezi Chodov a Náměstí Republiky.
900 Kč za cestujícího. Ropid chce zrušit nejprázdnější linku po Praze
K ukončení linky má dojít příští rok v létě. Praha konec vysvětluje i tím, jak se MHD stává postupně bezbariérová a postižení mohou stále častěji využívat běžná vozidla. Linka H1 jezdí 30 let, aktuálně jezdí sedm párů denně v pracovní dny. Často má kvůli kolonám zpoždění v řádu desítek minut.
„Proto bude tato dnes již přežitá linka nahrazena efektivnějšími a flexibilnějšími mikrobusy schopnými uvézt až 4 lidi na invalidním vozíku. Dva speciálně vyčleněné mikrobusy budou mít pevné stanoviště na Pankráci a Strahově, odkud budou vyrážet na trasy zejména v centru Prahy podle aktuálních potřeb lidí,“ uvedl Ropid v tiskové zprávě.
Další mikrobusy navíc
Systém Bezba dopravy, neboli speciálních vozidel na objednání pro přepravu těžce zdravotně postižených, funguje v dnešní podobě od roku 2022. O efektivní využití 35 speciálně upravených vozidel se stará dispečink, který přijímá jednotlivé objednávky a koordinuje provoz vozidel, která provozují společnosti Lutan a Vega Tour.
Zájem o tuto službu neustále roste. Podle Ropidu už nestačí pokrýt požadavky klientů. „Díky našemu dispečinku i rozšíření flotily vozidel dokážeme každý den odvézt až 350 pasažérů, což je téměř dvakrát více, než s původními provozovateli. Denně však musíme odmítnout zhruba padesátku klientů s požadavkem na jednorázovou jízdu. Oproti původnímu plánu se navíc k této aktivitě připojil i Středočeský kraj a Bezba doprava tak obsluhuje i města a obce v těsném sousedství hlavního města,“ vysvětluje potřebu rozšíření služby ředitel ROPID Petr Tomčík.
Pražští radní proto schválili potřebné navýšení počtu vozidel z 35 na 43 a také posílení počtu asistentů přepravy, kteří pomáhají při nástupu a výstupu u lidí s nejtěžším omezením. „Denně tak budeme moci uspokojit až 80 dalších klientů,“ říká náměstek pražského primátora a radní pro oblast dopravy Zdeněk Hřib.
Pro efektivnější řízení provozu bude také personálně posílen dispečink Bezba dopravy. Nová vozidla budou dodána výrobcem do léta, pak linka H1 skončí.