Autobusy Automobily

Auta s nejméně třemi lidmi budou v Německu moci do pruhů pro autobusy

Vyhrazený pruh pro autobusy na Strakonické. Foto: Ropid
Vyhrazený pruh pro autobusy na Strakonické. Foto: Ropid

Osobní auta, v nichž jedou nejméně tři lidé, budou v Německu moci využívat zvláštní pruhy dosud vyhrazené autobusům. Počítá s tím alespoň návrh novely zákona o silniční dopravě, kterou tento týden schválila spolková vláda. Kontroverzní opatření musí ještě projít parlamentem.

V jízdních pruzích určených autobusům veřejné dopravy mohou už nyní města povolit jízdu také vozům taxislužby a kolům, což se také často stává. Nově budou mít obce možnost vpustit do těchto pruhů také osobní auta s nejméně třemi pasažéry. Vláda tím chce podpořit společné využívání aut.

Ne všichni ale plán ministra dopravy Andrease Scheuera (CSU) vítají. Podle Zelených nedává smysl, protože nepovede k tomu, aby byla městská veřejná doprava atraktivnější. Naopak může vést k ucpání vyčleněných jízdních pruhů.

Nepovede to k přesunu dopravy směrem od aut, ale spíše k zablokovaným autobusům,“ myslí si také Oliver Luksic, který je dopravním expertem další opoziční strany – svobodných demokratů (FDP).

S kritikou přišly také ekologické organizace a sdružení německých měst, podle něhož v pruzích pro autobusy není místo pro osobní auta. Navíc dohlížení na to, jestli počet cestujících skutečně převyšuje dva, by bylo pro policii velmi složité.

Ministr Scheuer kritikům vzkazuje, že je nakonec jen na městech, jestli novou možnost využijí, či nikoliv.

Novela zákona o silniční dopravě počítá i s dalšími úpravami, včetně lepší ochrany cyklistů, vyšších pokut za parkování na chodnících nebo pro řidiče, kteří nebudou tvořit záchrannou uličku.

ČTK

21
Diskuze

avatar
8 Komentáře
13 Reakce na komentáře
15 Sledující tohoto příspěvku
 
Nejvíce hodnocený komentář
Nejžhavější komentáře
16 Autoři komentářů
KarelJiří KocureklibchaČD4everMildaIV Čerství autoři komentářů
  Odebírat  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Raddie
Host
Raddie

V Praze došli ještě dál, tam vyhrazený pruh vedle MHD slouží hlavně negramotným osamělým řidičům v Superbech a Audinách, kteří si zjevně neumí přečíst, co je to na té značce vlastně napsáno.

Radek Janata
Host
Radek Janata

Za tohle nejsou body, takže to takoví neřeší.

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Hmm kdysi kdesi byl článek o tom, jak policista Y. Z. dodržuje rychlost cestou z/do práce. Možná je to podobný případ.

Vašek
Host
Vašek

Neumím si úplně představit, jak se bude dané opatření kontrolovat. A bez kontroly těmi pruhy bude jezdit kde kdo stejně jako v Praze.

František
Host
František

V Německu možná ne tolik.

MildaIV
Host
MildaIV

To si jako opravdu neumíte představit, jak se spočítají lidi v osobním automobilu?

libcha
Host
libcha

Ach jo, to je typické české myšlení: nařízení, které není možné kontrolovat, vynucovat a porušení postihovat represí, automaticky „nemá smysl“.

Všudebyl
Host
Všudebyl

Nesmysl, díky bohu, že pravomoc zůstává na obcích.

xyz
Host
xyz

Nelogické. Vyhrazené pruhy z principu dobře poslouží jen tehdy, pokud budou určeny jen relativně malému % vozidel. Ne „autům od třech cestujících“ či (viz jiné návrhy na jiných místech) elektromobilům atd.

JiP
Host
JiP

…tak on ten pocet aut, kde je vice nez 3 lidi je skutecne velmi maly. A navic si zkuste spocitat. -napr vagon bmz vazi skoro 50 tun a i pri plnem obsazeni dle ruzneho usporadani neklesne hmotnost zeleza pod 3/4 tuny na osobu a to neni zapocitana 90 t lokomotiva. Napr nase MPV vazi 1.5 t a je mozne ho obsadit 7 lidmy coz vychazi na cca 200 kg plechu na osobu a spotrebu pod 1l/100 km jedna osoba. Takze podpora plne obsazenych aut uplny nesmysl neni. A napriklad nase trate, kde neni plynula rychlost a neustale vlaky musi dobrzdovat… Číst vice »

Ten co občas skutečně vlakem jezdí
Host
Ten co občas skutečně vlakem jezdí

Souhlas že těch aut obsazených více než třemi lidmi není a dává větší smysl je pustit do BUS pruhu než třeba taxi, kde je většinou jen jedna přepravovaná osoba, řidič je totiž v případě taxi mrtvá hmotnost. Ale opravdu nelze porovnávat ekologičnost různých druhů dopravy jen podle poměru mrtvé a živé hmotnosti, asfalt-guma vs. ocel-ocel jsou úplně někde jinde co se týká jízdních odporů. Eletřina systému trolej-sběrač vs. ropa taky něco udělá. Za další těch odporových strojů v osobní dopravě už moc není, asi 25× 150/151, občas nějaká slovenská 350, 7× 371 a pár 460. Navíc v dálkové dopravě není… Číst vice »

JiP
Host
JiP

Tak to je to co tu pisu opakovane, ze nejake skutecne relavantni studie, ktera doprava jak je „ekologicka“ v podstate neexistuji a prispevkem jsem chtel jenom demonstrovat, ze situace neni tak cernobila, jak ji nekteri kresli a ze podpora plne obsazenych aut neni fatalnim krokem vedle. Koneckoncu to tak mnohde funguje a znam pripady i ze sveho okoli, ze do firmy jezdi chlapy jednim autem spolecne a jak casove tak financne to pak vubec nevychazi spatne.

MildaIV
Host
MildaIV

Ekologie není věda, ale náboženství. A náboženství žádné studie nepotřebuje.

Karel
Host
Karel

Věda je také náboženství a studie jsou její bohoslužba.

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

A tak se snate, že ekologický motorový vůz 810 využívající nízkých podporů ocel−ocel nelze srovnávat s moderním autobusem, který spotřebuje o 1∕3 méně paliva, protože ten autobus je aslfat guma, což je úplně nekdě jinde. Aspoň tak mi to bylo vysvětlováno. Dodnes jsem to nepochopil. Asi nemám ten správný ekologický mozek.

Hanzi
Host
Hanzi

Tak to by zde neprošlo. Z čeho by pak žila městská policie a spol. Zde je žádoucí aby doprava stála treba v Praze z jedné strany od Brna a z druhé od Chomutova. Je potřeba vydělat na slevy pro socky se 75%, třeba i pálením pohonných hmot v kolonach.

Zdeva
Host
Zdeva

Odhadem 7 z 10ti aut jsou jednoválce…jak dlouho to asi vydrží??

Radek Janata
Host
Radek Janata

Ano, speciální pruhy mají smysl v USA, kde je veřejná doprava v troskách, takže po těch pruzích téměř nejezdí.

Dokonce to tam mají nastavené od dvou lidí v autě a stejně jsou ty pruhy prázdné, protože tam skoro každý jezdí v autě sám.

Limit „od tří lidí“ je taky problematický v tom, že se to blbě zvenku rozeznává, když jeden sedí vzadu.

ČD4ever
Host
ČD4ever

Zvedne se prodej nafukovacích panen a panáků 🙂

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Veřejná doprava je tam v troskách a proto mají BUS pruhy. Zajímavé tvrzení, vůbec si totiž neodporuje.

noerf
Host
noerf

Pruhy pro zrychlení autobusů ve městech a popřípadě jednotky IZS zablokují auta a cyklisté.
Občas mám pocit, že německá vláda dělá hodně pro omezení vlastního obyvatelstva. Ono i představa, že 18 m kluoubový autobus, pojede za kolem, protože jej nebude moci bezpečně předjet je zábavná.

Partneři



CSCARGO
RSD
czechtoll