Pokud se automobilky nevzdají velké části svých zisků, cena nových osobních aut stoupne v příštích letech o desítky tisíc korun za kus. Odhaduje to Česká spořitelna. Důvodem je povinné snižování emisí CO2 u osobních aut.
Vyplývá to z analýzy České spořitelny, kterou v týdnu představila. Evropská komise přikazuje automobilkám postupně výrazně snížit emise CO2 u každého auta. V letošním roce musí automobilky dodávající na evropské trhy snížit emise CO2 v průměru o 21 % na jedno auto v porovnání s rokem 2018.
„Škodovky budou muset snížit emise o 20 procent, vozy Hyundai dokonce o 24 %,“ potvrzuje analytik České spořitelny Radek Novák.
V případě, že by automobilky emisní limity u nově vyrobených vozů do konce roku nesnížily, hrozily by jim obří pokuty. Například kdyby na trh uváděly vozy produkující stejné množství emisí jako v roce 2018, musely by na pokutách Evropské komisi zaplatit 36 miliard eur. „Většinu evropských automobilek by to stálo značnou část jejich ročního zisku. Domácí automobilky by na tom byly ještě o něco hůře. Například Škoda Auto by musela odepsat 110 procent provozního zisku, a celosvětový čistý zisk Hyundai by klesl o 117 procent,“ vypočítává Radek Novák.
Automobilky řeší snižování emisí různě, například uváděním elektromobilů. O ty ale není takový zájem, současně přitom roste poptávka po větších autech, které mají vyšší spotřebu. Podle Nováka bude elektromobilita v budoucnosti klíčovou oblastí dalšího rozvoje.
Brzy se například v nošovickém závodě Hyundai začne vyrábět elektromobil Hyundai Kona. Podle Nováka bude mít rychlý nástup elektromobility zásadní dopad na celý český automobilový průmysl. A to nejen na konečné výrobce osobních vozidel působící v ČR, ale rovněž na dodavatele automobilových dílů.
„Dopady pocítí zejména výrobci dílů, jež jsou součástí spalovacích motorů a hnacího ústrojí vozidel. Tyto díly totiž v osobních vozech u elektromobilů nahradí elektromotory a baterie, které v současné době automobilky nakupují převážně od asijských výrobců,“ upozorňuje Radek Novák.
V sektorové databázi dodavatelů české Agentury pro podporu podnikání a investic (CzechInvest) bylo na začátku ledna 2020 registrováno 870 dodavatelů automobilového průmyslu. Jejich celkový obrat za rok 2018 dosáhl 1 358 mld. Kč. Z analýzy těchto firem vyplývá, že dodavatelé dílů pro motor a hnací ústrojí se na celkovém počtu dodavatelských firem automobilového průmyslu v ČR podílejí zhruba 19 % (169 firem) a na celkovém obratu přibližně 18 % – jejich souhrnný obrat dosahuje 237 mld. Kč ročně.
Nahrazování klasických pohonů elektromobilitou může ohrozit až 20 procent subdodavatelů automobilového průmyslu v Česku. Celkový dopad na domácí průmysl se bude odvíjet i od toho, jak dokáží domácí firmy nacházet nové příležitosti právě v oblasti elektromobility.
Pokud by se však automobilkám v příštích letech nepodařilo prodeje elektromobilů rozjet, ať už z technických důvodů nebo kvůli nedostatečnému zájmu zákazníků, nebyla by to pro českou ekonomiku velká katastrofa. „Poklesem výroby aut v celé Evropské unii o 10 % by česká ekonomika skrze nižší přímé i nepřímé vývozy aut a dílů přišla o 43 miliard Kč. Celkový dopad na ekonomiku by byl 0,6 % HDP,“ shrnuje hlavní ekonom České spořitelny David Navrátil.
Tak si říkám, že Evropská komise chce asi poroučet fyzikálním zákonům. Bylo by fajn, kdyby při své činnosti více přihlédli k možnému a nenechali se ovlivňovat svými sny.
Pokud byste článek četl pozorně, věděl byste, že řešení ke splnění emisních limitů v praxi existuje. Ale můžete klidně dál snít ve vaší nevědomosti.
Vtip je ale jako obvykle jinde než u emisních limitů. Ty totiž takové jevy jako je precese zemské osy či sluneční aktivita nepřetlačí, což v EK buď nevědí nebo vědět nechtějí. Mimochodem, největším emisním problémem je letecká, nikoli automobilová doprava, a to dlouhodobě a navzdory technologickým inovacím u proudových motorů. EK je sborem nikoli nepodobným marxistickým elitám nedávné minulosti. Proč tupý dav jezdí autem do práce, když má k dispozici alternativu veřejné dopravy? Zbytečných jízd a letů je tolik, že by jejich eliminací došlo k snížení emisí z dopravy o polovinu.
Precese zemské osy ani sluneční aktivita za růst průměrné teploty na Zemi fakt nemůžou. 😉
Můžou, ale jsou to změny pozorovatelné řádově v nižších desítkách tisíc let. Na současnou situaci tedy moc velký vliv nemají.
Největší smrad a spad je z námořní dopravy. Velké lodě plují především na mazut a podobné líbeznosti – bez filtrů a katalyzátorů.
tak jaký je čistý zisk škodovky a kolik zaměstnává lidí a průměrný plat?
jaký je čistý zisk české spořitelny, kolik zaměstnává lidí a průměrný plat?
Dobře tak, banky jsou ty pravé, které by měly nebankovním společnostem včetně autovýrobců kázat vodu, když samy víno pijí…
Jen ať zdraží. Individuální automobilová je stále příliš levná a dostupná na to, jaké škody (přímé i nepřímé) způsobuje.
Přesně tak. Jedna automobilka to má dokonce i v názvu!!!
Myslíte Škodu. To je ale podle Emila Škody z Plzně, rytíře. Ač neměl s Mladou Boleslaví nic společného.
To je teda logika. Jediny vysledek bude, ze Češi misto 14let starych aut budou jezdit v 18let starých střepech. Ale jen zdražování tupě fanděte.
Staré křápy ovšem nesplní emisní limity, tedy do měst se s tím nedostanou.
Tak do Prahé stejne nikdo soudny autem nejezdi a ostatních vesnic v republice se to nedotkne…
Staré křápy nemají co dělat v silničním provozu, howgh! Stará udržovaná auta do něj pochopitelně patří při celkově nízké emisní stopě navzdory plnění jen měkčí normy.
Čemu říkáte staré křápy? Spousta starších aut je v mnohem lepším stavu a menší zátěží pro životní prostředí, jak automobily novější. Takové chlazení katalízátoru benzínem je opravu hodně eko…
Já jezdím s devatenáct a víceletými auty. Ročně najedu něco kolem 7000 km včetně zahraničních cest na dovolenou se všemi. Platím nízké pojistné, drtivou většinu cest strávím ve veřejných dopravních prostředcích. Jízdním stylem dosahuji silně podprůměrných spotřeb. Moje auta jsou v perfektním technickém stavu, křápy vypadají jinak a mnohdy jde o značně novější auta, když se kašle na jejich údržbu. Mám spoustu pátel, kteří to mají podobně jako já. I auta se mají opravovat a ne tupě vyměňovat po třech letech užití. Způsob, jímž někteří lidé reprezentují sebe, svědčí o jejich odtrženosti od skutečnosti. Klid, on to vyřeší již příští… Číst vice »
Po 15 letech jste airbagy měnil, když deklarujete perfektní stav?
Proč bych si kupoval nové auto když nevydrží ani 5 let? Radši d jezdit starou vránou s min.naklady…nejsem milionář.