Automobilový průmysl Automobily Elektromobilita

První elektromobil v Česku bude vyrábět Hyundai

Výroba vozu Hyundai Kona Electric. Foto: Hyundai
Výroba vozu Hyundai Kona Electric. Foto: Hyundai

Výrobní závod Hyundai Motor Manufacturing Czech (HMMC) v Nošovicích bude první automobilkou v Česku, která bude vyrábět vozidlo jezdící pouze na elektřinu. Hyundai oznámil, že výrobu modelu Kona Electric spustí v Nošovicích od března letošního roku. Chce tak zkrátit čekací dobu na tento modelu dosud vyráběný jen v Jižní Koreji.

Zahájení výroby oznámila firma v tiskové zprávě. Hyundai neuvedl, kolik elektromobilů chce v Česku ročně vyrobit. Podle firmy se tímto krokem ztrojnásobí dostupnost vozu Kona Electric pro zákazníky v Evropě. „Tím se výrazně zkrátí dodací lhůty pro zákazníky v Evropě,“ řekl mluvčí HMMC Pavel Barvík.

Cílem zvýšení kapacity je držet krok s rostoucí poptávkou. Jen letos chce Hyundai v Evropě dodat zákazníkům více než 80 tisíc elektromobilů. Kromě modelu Kona ještě Ioniq, do bezemisních vozů počítá také model Nexo poháněný vodíkovým palivovým článkem. Při tomto vývoji Hyundai očekává, že se v roce 2020 stane největším dodavatelem vozů s nulovými emisemi v Evropě.

Nasloucháme našim zákazníkům a učinili jsme toto rozhodnutí, abychom uspokojili rostoucí poptávku po našich elektrických vozidlech. Se stále rostoucím počtem lidí, kteří se zajímají o dopad výběru svého vozu na životní prostředí, vidíme na evropském trhu obrovský potenciál pro elektromobily,“ řekl Dong Woo Choi, prezident a generální ředitel společnosti Hyundai Motor Europe.

Kona Electric je první model prodávaný v Evropě, který nabízel populární typ SUV karoserie v kombinaci s elektrickým pohonem a dlouhým dojezdem.

V loňském roce v HMMC vyrobili 309 500 aut, což představovalo meziročně pokles o devět procent. V Nošovicích se vyrábí vozy Tucson a i30.

Vozy s elektrickým pohonem v Česku vyrábí i Škoda Auto, zatím jde ale jen o hybridy, které kombinují spalovací motor a dobíjení.

217 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
František

Doba ukáže všem ekoteroristům jak obrovský omyl jsou a byly auta na baterky.

František

Že nikomu nevadí, že 16 zaoceánských trajektů vyprodukuje vice emisí jak komplet 780 milionů aut na celem světě.

Elektrikář

A jakých emisí? Které sloučeniny konkrétně myslíte? Čtvrtina z těch Vámi zmíněných lodí jsou tankery vozící ropu pro těch 780 milionů aut na celém světě.
Ty lodě navíc ten prach a emise oxidů dusíku a jiné karcinogeny nerozprašují mezi lidmi v ulicích ve městech. To je docela podstatný rozdíl.

František

Které vznikají spalováním mazutu a vzhledem k tomu, že si elektrikář a nevíš, že se země otáčí kolem své osy, tak je úplně jedno, kde se to spaluje.

Pedro72

Emise lodní přepravy jsou samozřejmě obrovský problém, který nikdo nezlehčuje a na který se začíná řešit. Jde především o oxidy síry, které jsou v energetice a automobilové dopravě dlouhodobě stlačované dolů. Plus rtuť a další.
Ale Vaše čísla jsou hoax. Kdyby byla pravda, že 16 zaoceánských lodí (určitě ne trajektů, protože zaoceánské trajekty neexistují) vyprodukuje více emisí, než všechna auta na světě, pak by – hrubým propočtem z oficiálních dat – každá z těch lodí musela spotřebovat 1700 tun paliva na den provozu. Fakticky je to asi pětina a to jen u některých z nich.

František

Pedro sám si hoax Patnáct největších lodí znečistí životní prostředí více než všechna auta světa 4. května 2009 Jedna obří nákladní loď zatíží životní prostředí více než 50 milionů osobních automobilů. Pouhých patnáct největších lodí tak vyprodukuje více nežádoucích látek než všech 760 milionů aut na světě. Jen pro představu. Průměrný automobil, který ročně najede 15 tisíc kilometrů, vyprodukuje 101 gramů oxidů síry. Největší současná nákladní loď Emma Maersk s motorem o výkonu 109 tisíc koní (tedy přes 80 MW) při svém ročním provozu vyprodukuje 5 000 tun stejné škodliviny. Na světě se po mořích plaví na 90 tisíc kontejnerových… Číst vice »

Elektrikář

Pokud jsi alespoň trochu inteligentní, tak ti bude stačit se projít po Legerově ulici v Praze v dopravní špičce a uvědomíš si co snižuje kvalitu ovzduší. Můžeš tam lidem na potkání vysvětlovat, že to co tam smrdí nejsou emise aut, ale že ve skutečnosti se jedná o emise 15 největších lodí. Ten článek z roku 2009 není nic jiného než manipulativní nesmysl. Jinak řečeno: Nejprve si z ropy oddestilujeme to nejkvalitnější co v ní je pro auta, aby jsme se mohli vytahovat jak jsou tyto auta „ekologická“ a ten největší humus pro který už není jiné využití spálíme v lodních… Číst vice »

Petr

Tenhle hoax je neuvěřitelné jak se stále šíří, vzhledem k tomu že se týká pouze a jen emisí síry, které u paliv pro automobily díky důkladnému odsíření prakticky nejsou.

František

Elektro auta naprosto slepá ulička, auta která mají výfuky v elektrárnách a navíc s nevyřešenou likvidací nebezpečného odpadu tun baterií.

Elektrikář
František

Investoři? Jsi naprosto k smíchu, těm jde v první řadě o zisky a po nás potopa.

Elektrikář

Jde jim o ten zisk, který se dle tvé logiky generuje z výrobku, který nikdo nechce… Možná by to chtělo trochu něco nastudovat a pak až sem napsat. Internet je všem dostupný, informací je na něm dost… Číst a psát jak vidím umíš. Vše ostatní je o inteligenci…

Petr

Spalováky těch výfuků mají 5 – 1. těžba ze země 2. doprava do rafinerie (tankerem, ropovodem) 3. při zpracování ropy na benzín a naftu 4. při dopravě kamionem na čerpací stanici 5. samotné spálení v autě. Pak také jako problematický můžeme považovat likvidaci vyjetého oleje každých 15-20tis km což je nebezpečný odpad objemově násobně větší než baterie z elektroaut.

František

Minulý týden jsem byl v Hyundai Domanský kde maji Kona na baterky vystavenou a cena je vice jak dvojnásobná oproti atmosféře. To může kupovat jen magor. Navic s tim dojezdem.

Kopr51

auto na camrání

Kopr51

Já ty vaše spory E versus klasika rozseknu. Bude se jezdit na pšouky! Zásobte se hráškem a fazolí a podobnými potravinami, které spolehlivě nafukují. A rychle, než jejich cenu nějaký vykuk ztrojnásobí. Cena přívodní hadičky bude stopnutá vládou. Každou, mají to v připravovaném volebním programu všechny strany kromě velké. Tam se ty doprovodné pšouky předpokládají automaticky. Jezděte ekologicky!

Kopr51

Je to tady těžká diskuze příznivci versus odpůrci E aut, resp. dopad jejich výroby, provozu a likvidace. Kdyby raději lidstvo tolik energie vynaložilo na nakládání s vodou… V autíčku se svezeme, to jo, poslouží, potěší, sem tam zmrzačí a zabije, ale o tom jsem teď nechtěl mluvit. Chci nám všem říct, že usilovně vyvíjet auta čím dál pohodlnější a užitečnější je fajn, ale bez vody, přátelé, bez vody je nejen ani nevyrobíme, ale ani se v nich nesvezeme, protože bez vody člověk co? Bez vody do 3 dnů, maximálně do týdne – zhebne! Třeba si ještě stačí otevřít kapotu a… Číst vice »

Kopr51

Za co mínus??

Kopr51

Kolikrát to budu opakovat??

Kopr51

tak kolikrát???

Kopr51

no tak co je??

Kopr51

Těžká diskuze s ignoranty!

Elektrikář

Souhlasím, s vodou se musí šetřit. Voda spíš souvisí s udržitelným zemědělstvím než s dopravou. A je jedno zda se jedná o spalovače nebo elektriku nebo třeba železnici.

Kopr51

Voda souvisí se vším!

Jiří Kocurek

Elektrické SUV luxusní třídy musí najezdit 580.000 km, aby začalo šetřit emise v porovníní s naftovým. „Obyčejná“ malá auta jenom asi 110.000 km. 100% výrobou elektřiny z obnovitelných zdrojů nelze brát v potaz nejméně po dobu příštích pěti let.
Spočítal to ADAC: https://www.autoforum.cz/zajimavosti/nemci-spocitali-jak-moc-jsou-elektromobily-ekologicke-proti-dieselum-a-spol-vysledky-prekvapily-i-je-samotne/

Povšiměte si přeložky dálnice A4 a zrušení nekolika vesnic. Ano, zelení proti tomu protestují. Ano, způsobili si to sami prosazením enrgiewende (zrušení atomovek na prvním místě). Ano, vlastní vinu odmítají, oni to přece mysleli dobře a můžou za to inženýři, že nic lepšího nevymysleli.
https://en.wikipedia.org/wiki/Garzweiler_surface_mine#/media/File:Rheinisches_Braunkohlerevier_DE.png

Elektrikář

Ekologičtí aktivisté napáchali v německé energetice obrovské škody. O tom není pochyb. Ovšem výpočty ADAC má asi takovou úroveň, jako když německý aktivista počítá návratnost jaderného bloku. Jinak řečeno, vezme se energetický mix z roku 2014 a spočítají se z toho emise elektro aut v roce 2040. A pro jistotu se elektroautům napočítá energetický řetězec od těžby uhlí korečkovým rypadlem s lodní dopravou z Austrálie do Evropy, účinnost elektrárny se vezme dle bloku ze 70 tých let a tak dále. Za to u dieslu se začíná v palivové nádrži s hotovou naftou a na těžbu ropy, dopravu, rafinaci se nějak… Číst vice »

Mirvald

Kolik to bude stát? Bude si to moci koupit normální pracující?

Jan Sova

spíš to vypadá, že normální pracující půjdou pěšky, na kole, nebo veřejnou dopravou obecně. Současné elektromobily jsou jen pro bohatší vrstvy a možná korporace a úřady. Totéž zatím platí i o hybridech.

R2R2

A v tom je jejich hlavni prinos ekologii, temer kazdy kdo prepocitava, za jak dlouho a pri jakem energetickem mixu se vyplati z pohledu CO2 nebo jaky bude rozdil v emisich skodlivin, tak dela zasadni chybu v tom, ze opomiji efekt razantniho ubytku dopravy.

Elektrikář

Já jsem si všiml jiné věci. A to jak tady v krajském městě, tak i třeba na Šumavě. A to jsou elektrokola. Začínají se celkem dost rozmáhat.

Dáda

Kolo je nejlepší klasický. Já na ty elektrokola nějak nemůžu najít chuť.
Šlapací klasika je kalsika, aspoň si protáhnu svaly!

R2R2

Ne ze bych vam pral nejake vyrazne chatrani, ale spousta lidi tento nazor s vekem zmeni.

Elektrikář

Přesně tak. Já v mém věku bych si elektrokolo také nekoupil, vše zatím ujedu na normálním kole. Ale když se podívám na některé lidi kolem 60 – 65 let, tak to elektrokolo je pro ně výhodné.

František

Je mi 66 a jezdim stále na klasice na Třeboňsku od 50-100 km za den a dát za elektrokolo 80 tisíc hraničí naprosto s debilitou. Ty levný šunty do 50 tisic jsou tak pro opravdu již babičky když jedou do konzumu.

Elektrikář

Jen říkám, co vidím na Šumavě. Sorry, že zrovna Vás jsem tam nepotkal.

R2R2

E-kola ziskavaji mirne na popularite, ale to moc neresi otazku klimatu ani ekologie, spise naopak, protoze vetsina lidi na ne preseda ze slapacich kol, ktera jsou ve vsech ohledech ekologictejsi.

Zdeněk

Náhrada za spalovací motory na fosilní paliva se prostě najít musí. Jednak kvůli ekologii, ale především proto, že ropa jednou dojde. Těžko však lze mluvit v případě elektromobilů o zásadním ekologickém přínosu v zemích, kde energetický mix tvoří z větší části proud z tepelných elektráren. V takových zemích jsou pak obrazně řečeno výfuky elektroaut komíny elektráren. V zemích jako je např. Norsko, kde elektřina pochází z obnovitelných zdrojů, především z vodních elektráren, je to ovšem něco jiného. Zbývá tak vyřešit problém s krajně neekologickou, přírodu devastující těžbou lithia a také co si počít s doslouživšími bateriemi, které údajně nejdou recyklovat.… Číst vice »

Jirka

Jak říkal včera šéf Škody, problém vodíku je ten, že během cesty do výfuku auta ztratí 75% energie. Vodík má šanci u vlaků, lodí, letadel atd. Miniaturizace do aut je příliš nákladná.

Petr Petr

Problém vodíku je, že se vyrábí z plynu a ropy a projde i 2 cm silnou železnou stěnou.

Jan Sova

vodík může být klidně finální (masová) cesta, ale vývoj lze předpokládat delší, než u bateriových článků (na něco efektivního podotýkám, což lithium stále není)…. Překlenout se to dá jedině masovou podporou hybridů ….

Jiří Kocurek

Ropa jednou dojde. No už měla dojít v roce 2005 a uhlí dokonce mělo dojít někdy kolem roku 1970. A jinak nic nebrání tomu, aby spalovací motor fungoval na metan. A problémy okolo vodíku jsou veliké. Ten zásadní je v tom, že ho vyrobíte z metanu. Takže až nebude čím topit v plynovém kotli (CZT má taky kotel), tak nebude ani ten vodík. Jooo eletkrolýza, zatím s učinností okolo 20 % při laboratorních podnímkách a v gramových množství. To spíš začnou ropné společnosti vyrábět uhlovodíky z vody a uhlí. Synthezia se podle toho dokonce jmenuje. Blbé je, že zcela ekologický… Číst vice »

Dáda

Syntezia je továrna na trhavinyx… Myslíte patrně syntézu…. Fischerova–Tropschova syntéza vyráběla z aválky palivo pro III. říši ve velkým.

pave69

Vy se v tom moc šťouráte. Tak složitou technologickou argumentaci pochopí tak 0,5% ekoteroristů a ti budou mlčet, protože budou mít vítr z těch 99,5%.
Takže ať žijí elektromobily a vodíkomobily!! Není čas zjišťovat, co je z čeho!

Carlos

vodíkové auto je taky elektromobil a taky má baterii i když menší, takže závislost na lithium zůstává

Elektrikář

K tomu se ještě přidává opotřebení palivového článku. Vodíku moc nevěřím. Bude vhodný spíše pro větší aplikace – železnice, nákladní auta, lodě. Ale možná překvapí…

Elektrikář

Když jsem se před pár lety zabýval historií svého oboru (elektroenergetiky), tak jsem zjistil, že před 101 lety, když byl vydán zákon o všeobecné elektrifikaci Československa byla situace podobná jako dnes s elektromobily. Před rokem 1919 byla elektřina dostupná pouze ve velkých městech a v blízkosti některých výrobních podniků. Drtivá většina menších měst a obcí k elektřině přístup neměla. Celá elektrifikace proběhla za velkých dotací státu a zapojením soukromého kapitálu. Dotovaná byla výstavba jak elektráren, tak vedení, transformoven. A mnoho lidí to tehdy odmítalo. Zástupci elektrisačních podniků objížděli vesnice a přesvědčovali na veřejných besedách lidi, aby se připojili k síti… Číst vice »

Jiří Kocurek

A nahrazení koňských povozů automobilem bylo také provedeno silou?

Kopr51

Když nabídnete člověku něco pohodlnějšího, síly netřeba. Výjimku tvoří Trapisté a jim podobní, kteří se silou svého ducha těmto lákadlům vzpírají. Kteří jasně rozpoznávají v lákání k požitkářství satana zvaného Ďábel.

Jan Sova

V dohledné době má smysl provoz pouze hybridů, tj. spalováků s podporou elektřiny. Mezitím (dejme tomu do 20 let) je potřeba vynalézt efektivnější ukládání elektřiny tak, aby se nemuselo vyrábět tolik článků. Dosavadní výroba elektrických článků je spojená s obrovskou zátěží planety, a to povrchovou i podpovchovou těžbou drahých kovů (+navazující logistikou). Jinak proces už začal a spousta fabrik na spalovací motory (tj. součásti automobilek + navazující průmysl) už začínají natahovat ruce po dotacích (viz SRN), bo dělníci směřují na dlažbu. Rovněž už odzvonilo levnému nabíjení, takže kolik dobíjecích stanic bude Hyundai pro své zákazníky zajišťovat (+ případně cenově dotovat… Číst vice »

Jirka

Tu dobu 20 let zkraťte, vývoj u baterií probíhá neskutečným tempem. Stačí si projít dojezdy EV 5 let zpátky a projít si to, co se má v nejbližších letech uvést do provozu (solid state battery apod.).

Jinak stále mají lidi v hlavě to, že se bude nabíjet někde u cesty u stojanu. Většina nabíjení bude probíhat u rodinných domů a na parkovištích ze sloupků pomalým nabíjením, takže tam rozhodně nebude taková cena, jako je tomu u nabíjení přes IONITY, které se zdražilo.

jozka

Kde presne se ma SSD v nejblizsich EV uvest do provozu? Bavime se o EV.

Jirka

Tak teď by se mělo začít testovat v reálném provozu. Zatím to vychází cca. na rok 2025.

Dáda

vybudovat síť sloupky, systém placení, zarezervovat příkon, „podpořit“ patřičně celou elektrizační soustavu aby zvyšování odběru utáhla, postavit nové zdroje (uhlí se má odstavovat).. já bych byl s těmi vizemi poatrnější… Před pkaždým panelákem, barákem pár desítek – stovekl „sloupků“. Pokud se brzo „nevynalezne“ rozumný způsob, jak efektivně a dlouhodobě skladovat energii, není tato vize masově nasaditelná a provozuschopná.

Kopr51

Tak Vy jste muž!

Dáda

??

Kopr51

Já znám Dádu Patrasovou. A to je žena. Podle toho jsem myslel, že když Dáda, tak žena. Ale co, možná si taky začnu říkat Ťiti muti ťuťunka.

Elektrikář

Když o energetice nic nevíte, tak raději nepište.

Kopr51

Soudruh z národního výboru?

Jirka

Jen ti, co argumentují uhelnou elektrárnou, tak se podívejte, jak se ty uhelky mají postupně odstavovat. Takže se holt přejde na jádro a OZE. A co bude elektromobil? No ekologičtější. Jak na tom bude spalovák? No, zhruba stejně.

https://www.lidovky.cz/byznys/energetika/cez-nyni-planuje-prodat-elektrarnu-pocerady-majitelem-ma-byt-tykacova-firma-se-ven-energy.A191004_105052_energetika_vag

jozka

Jadro a OZE… jj, naklad pres poust ponese karavana vlebloudu a mys. Mam tajnou zpravu, nikdo to jeste nevi… ale posuci co tlaci OZE a elektromobily nechtej ani jaderky. Vypada to, ze se mys docela prohne…

Jirka

Spíš je to tom, že v současné době nelze v rozumné době za rozumné peníze postavit jaderku a řešení pomocí OZE je prostě a jednoduše levnější a rychlejší. V ČR se nestaví skoro žádné větrníky a přitom těsně za hranicemi je obří park větrníků u Vídně. Ale holt za hranicemi nefouká…

jozka

A to reseni pomoci OZE uz nekde funguje? Rakousko? To je ta zeme zavisla na dovozu energie?

Elektrikář

Pro Rakousko je levnější nakupovat levnou přebytečnou energii z OZE v Německu a ukládat ji v jejich alpských přečerpávacích elektrárnách pro pozdější použití. Rakousko má samozřejmě vlastní zdroje pro plné pokrytí jejich spotřeby el. energie.

jozka

Nemci maji problem prenest energii z OZE severu na jih Nemecka. Do toho Raouska ji nejspis vozi auty. Jestli ony ty precerpavacky nejedou spis na Temelin 🙂

Elektrikář

Už jste někdy viděl přebytek vyvolaný provozem Temelína? Výhodou propojené soustavy je možnost přenosu el. energie přes sítě okolních států. V tomto případě se jedná o nás, Polsko a Slovensko. Z druhé strany jde o Francii a Švýcarsko. Najděte si na internetu kudy se uzavírají tyto toky výkonu. Informací je o tom celkem dost…

jozka

Ja nepsal nic o prebytku z Temelina.

Ty informace… myslite o tom, jak tyto staty delaji vse pro to, aby ten bordel z OZE pres takhle nekotrolovatelne neprochazel?

Jirka

Rakušáci čerpají od Němců a přeprodávají do Maďarska. My to zase posíláme na Slovensko…

Elektrikář

Koukám, že jste chápající. Ano je to tak. Tím ovšem neříkám, že tento vývoj s OZE považuji za správný. Jen reaguji na ten dovoz v Rakousku.

Dáda

a proto na vstupech za velký peníze instalujeme fázová trafa (anglická zkratka PST), abychom přetokům této energie účinněš bránili a neohrožovali Greténizmem Němců ČEPS. Cituji: “ Protože do budoucna hrozí opakování kritických situací, je nutné urychlené posilování přenosových soustav v regionu střední a východní Evropy. ČEPS do roku 2025 investuje více než 60 miliard korun do posílení a modernizace domácí přenosové soustavy. Investice směřují do modernizace rozvoden, výstavby nových vedení, posílení stávajících vedení a instalace transformátorů s řízeným posuvem fáze. Od ledna 2016 byly do rozvodny Hradec u Kadaně postupně převáženy jednotlivé stroje PST, na místě docházelo k montáži a… Číst vice »

Elektrikář

Kopírovat umíte pěkně. Neříkám, že souhlasím s vývojem energetické politiky v Německu. Nicméně je to jejich volba. Ty trafa omezují pouze v případě, kdy hrozí přetížení některé z komponent přenosové soustavy a nebo v případě, když by byla ohrožena spolehlivost provozu. Např. když by z důvodu přetoku velkého množství energie nebylo dodrženo kritérium N-2 na vedeních vyvádějících výkon z jaderných elektráren.
Postavit energetiku na OZE jako Německo v součinnosti s velkou akumulační kapacitou jakou má Rakousko dává technický smysl, ale je to velmi finančně nákladná cesta. Pro ČR nevhodná z několika důvodů. A více toto řešit nebudu.

Dáda

Nejlůepúší mít fzdroje OZE jako Německo, akumulaci jako Rakousko a posírat ČEPS v Česku. regulace se úžívá čím dál častěji…Je to hodně velký problém!

Elektrikář

Jistě. Ještě byste měl doplnit, že Němci a Rakousko přes naše dráty obchodují, ale vzniklé ztráty v naší síti neplatí. Vícenáklady na krytí ztrát na vedeních jdou z našich kapes. Nicméně tohle vlákno vzniklo v reakci na dovoz energie do Rakousko. Problém byl vysvětlen, tak není třeba dále pitvat.

Dáda

Zavřete oči a představte sai park vetrníků o celkovém výkonu cca 8÷16GW… na modlete se aby foukalo věčně…. aby někdo už konečně vymyslel způsob jak energii s rozumnou účinností skladovat…. Pak možná.

Jiří Kocurek

Navzdory mínusářům je to tak, že Energiewende v 90 letech počítala s odstavením všech jaderných elektráren do roku 2020. Namísto toho v roce 2012 otevřeli nějakých 2000 MW na hnědé uhlí. A nebyla to v Německu jediná nová uhelná elektrárna zbudovaná po roce 2000.
Takže si dovolím semka přihodit německý nápis: https://de.wikipedia.org/wiki/Kraftwerk_Neurath

Elektrikář

Však ano. Nejekonomičtější, nejstabilnější a nejekologičtějším bude v budoucnu jádro. I Němci si myslím k tomu časem dojdou. Ale chce to čas…

Jiří Kocurek

Pochybuju, protijaderná hysterie je v aktivistech tak zakořeněná, že odmítají připustit byť jen možnost přepracování paliva. Časem… bude možná Čína nakupovat jaderný „odpad“, jelikož tam již několik reaktorů pro přepracování paliva staví a v Rusku je jich snad 5 kusů v provozu. Což je tak jediná věc v civilním sektoru, kde je Rusko na špici.

Elektrikář

Co jsem viděl plány v Číně, tak se uhlí vzdát nechtějí. Jejich energetický mix (výroba elektřiny) bude vypadat v roce 2050 asi tak, že 50 % bude uhlí, a zbytek se rovnoměrně rozdělí mezi jádro, slunce a vítr. Jestli to realizují takto, to nevím. Nicméně provozovat moderní nadkritické bloky s účinností 48 % nebo bloky v teplárenském režimu s účinností 85 % dává uhlí docela smysl. Toto je celkem pragmatický přístup k energetice. Je obecně známo, že Čína potřebuje velká města zbavit smogu. Proto táhnou dopředu e-mobilitu. V tomhle je Čína velmi pragmatická. Sotva o Číně můžeme říct, že je… Číst vice »

Dalibor

Shrnu to. Pokud by elektromobily byly tak bombasticky výhodné a levné, proč v nich jezdí tak málo lidí? Tzn až tu bude jezdit většina lidí v elektroautíčkách, pak uznám jejich výhodnost. Když se rozhlídnu po svém okolí jak v práci tak kolem baráku, neuvidím ani jeden elektromobil. Ž by kolem bydleli a pracovali jen idioti, kteří nic neví? (včetně mne?) Já oso bně si svůj provoz na baterky nedovedu představit.

Jirka

Tak jasně, že se vyplatí ekonomicky až po cca 160 tisících Km. Je jasný, že ještě nejsou dokonalé, ale diesely v 80. letech byly taky kouřící hlučné traktory.

Třeba v Ediburghu jsem viděl spoustu hybridů a EV. V okolí Prahy jsem je zahlédl taky dost často. (jeden soused měl 2 Tesly)

Elektrikář

No… Proč v roce 1997 měl mobilní telefon pouze jeden člověk ze sta, když to byla tak úžasná a bombastická věc?

Jiří Kocurek

Mno a musely být dotace a zákazy pevných linek, aby se mobily rozšířily?

Elektrikář

Nepřímá dotace byla celkem velká. Mobil je bezdrátový k nejbližšímu vysílači. Pak mobilní signál používá infrastrukturu (ústředny, sdělovací optické kabely), která tady byla budována léta před tím.

Chronosphere

Představa,že mobilní sítě využívají cokoliv z doby,kdy fungovaly reléové ústředny,je jako věřit tomu,že děti nosí čáp.

Elektrikář

A co jako? Kdo píše o releových ústřednách? Od kterého roku se v ČR používají optické kabely?

Elektrikář

A nedivil bych se, kdyby se ze státních peněz v prvopočátcích částečně nehradila i výstavba systému vysílačů pro mobilní telefony.

Dáda

A jak dlouho se mobily státem (státy) dotovaly, než dosáhly takového rozšíření jaké mají dnes?

Kopr51

Protože Nokia 5110 stála 14 000,- a minuta volání byla podle doby a sítě od 6 do 12 Kč (SMS už nevím, ale asi tak 3 kačky?). Tarifikace taky po minutě, no odporný pravěk.

Petr

Až budou mít všichni elektromobily, nebudou pít alkohol a kouřit, co bude zdaněno aby stát měl na svůj provoz?

Arimatejsky

Přidaná hodnota, nemovitosti, zisk a spotřeba, stejně jako dneska. Proč se tak zbytečně ptáte?

Petr

DPH je jiná daň než spotřební, být DPH ve výši spotřební daně, tak to tedy no nazdar. Spotřební daň je právě u PHM, alkoholu a tabáku 🙂

Halamus

Pokud jde o spotřební daň, tak elektřina.

pave69

Měl jsem hrozný sen, auta jezdila na vodu. Litr vody stál 35 korun

Dáda

a místo Lexusu se stalo luxusem napusti si horkou vanu a vykoupat se…

pave69

No přece ty elektromobily, to je snad jasné

Michal

Hyundai továrnu mám kousek „za barákem“ .. krásná ekologická stopa v průmyslem zdevastované krajině. Původně se tam pěstovalo a vyváželo nošovické zelí, hned vedle pak pivovar Radegast. Pivovar stojí ale zelí už seženete jen v pár krámcích, ekologii zlepšuje pár stovek kamionů denně a pracuje zde a v dodavatelských firmách velké procento Poláků. Nu, o ekologii aut s výfukem v elektrárně na uhlí a šílené ekologické náročnosti baterií a těžby lithia atd. kvůli tomu toho moc nemá cenu psát. Individuální auta na uhelnou elektřinu jsou asi na jiné uhlí než individuální kotle na topení. Nejlepší ekologií by bylo oželet 305… Číst vice »

pave69

Takhle to aplikují, můžete se přestěhovat – Korea, víc na sever.

Kopr51

To když dovolíte, já vám zase doporučuji namátkou takový Detroit. Tam si pokoukáte, tam těch autíček je…

Arimatejsky

Skvělá zpráva, automotive v Česku přežije. Jestli i Škoda zvládne elektrizaci, bude to v pořádku.

Dalibor

Myslíte ty motntovny plné agenturních nízko kvalifikovaných dělníků?

Jiří Kocurek

Průměrná mzda ve Škodovkce je asi 50.000 hrubého. Ale socialista by jim raději zařídil 17.000 hrubého ve státní sféře, protože nemají Judra z Plzně.

Zdeněk

Hyundai Kona Electric má dojezd 400-480 km. Tomu říkáte dlouhý dojezd? To je dojezd tak pro pošťáky, pekaře apod. při popjíždění po městě a okolí. Abych při cestě k moři třikrát tábořil u nabíjecí stanice mnoho hodin, to pěkně děkuji. Ani pro obchodní cestující není takový dojezd zcela vyhovující. Takhle pro dojetí za nákupem, k doktorovi, na chalupu nebo chatu, na návštěvu, na víkendový výlet, ale sotva něco víc.

Luděk S.

Zkuste si o tom něco přečíst… Kupodivu většina problémů již byla vyřešena.

Dalibor

Řečnická otázka – pokud jsou problémy vyřešeny, proč mají elektriomobily tak malé % zastoupení v provozovaných autech, když je totak výhodné? Že by všichni byli hlupáci a nedokázali zhodnotit přednosti elektromobilů?

michal

A jak myslíte, že mnoho lidí používá svoje auto? Po městě, okolí, k doktoru, do práce.

LépeUžBylo

podle EU statistiky je průměrný denní nájez osobního vozidla v EU kolem 22 km/den. Nejvíce mají Němci a Rakušani tuším něco kolem 30 km/den a nejméně Italové snad méně jak 20. ČR a další rozvojové státy EU jsou ve statistice v jednom balíku a pohybují se v té dolní části nájezdu. Co je též zajímavé že dlouhodobě průměrný nájezd automobilů v EU klesá. Takže to že někomu nestačí dojezd 400km je spíše o psychologii toho že můžu, ale nezakládá se to na reálných potřebách průměrného řidiče osobního vozidla. Samozřejmě se dá argumentovat že 2x do roka někdo ujede více jak… Číst vice »

Dáda

Takže abych se vlezl do statistiky, tak na moji osobu musí dalších 5÷6 aut stabilně parkovat, abychom měli onen průměrnej nájezd…

pave69

Tak kdyby v naší ulici mělo mít každé auto ráno dojezd 400 km, to bych se psem neprošel přes ty prodlužovačky, vyházené ze všech balkónů a oken na silnici.
Zcela pomíjíte tu realitu, že ve městech, kde by elektromobily pomohly nejvíc ovzduší, to 95% lidí prostě nemá kde nabíjet.

Jirka

Obchodní cestující si nekoupí Konu, ale Superba iV. No a k moři jedete jednou za rok, fakt jen jednou a ta půl hodina zastávky každých 400 km prospěje Vašemu zdravotnímu stavu i náladě spolucestujících.

Aj Tak

Elektromobily jsou ekologicky asi stejne, jako papirovy tasky. Bohuzel, ekonomicke zajmy vyrobcu elektroaut za pomoci zelene propagandy se snazi zlikvidovat klasicke automobily vycislovanim uhlikove stopy, ale uz neresi ekologicky dopady vyroby baterii ani jejich likvidace. A to nemluvim o tom, co zpusobi prirode nehoda elektroautomobilu s pozarem. Mnohem ekologictejsi jsou auta na vodik, ale to se nekomu nehodi priznat.

Jaroslav

A co třeba plyn (ideálně bioplyn)? Osobně taky elektriku v autech považuji za mrtvou (i když důležitou v rámci vývoje), ale budoucnost vidím spíše v dlouhodobě z odpadu získaných palivech.

Elektrikář

Máte představu kolik set tisíc tun odpadu se v ČR vyprodukuje za jeden rok a jaká je jeho průměrná výhřevnost? V ČR je odhad 22 TWh elektrické energie na pokrytí spotřeby osobní individuální dopravy. Teď už jen dopočítat kolikrát musíme znásobit produkci odpadu, aby tato spotřeba byla pokryta. A je jedno jestli přenos energie mezi odpadem bude na bázi elektřiny nebo bioplynu. A já osel se snažím produkci odpadu minimalizovat… Asi jdu špatnou cestou.

Démon

V EU jsou hovada, co na to říci. Z každého druhého baráku na vesnici jde černý dým, ale my budeme řešit auta. Proti tomu co se spaluje v kotlech jsou naftové motory superekologické

Arimatejsky

V EU jsou hovada zejména proto, že členskou zemí je i Česko. Taková koncentrace exotů a expertů od piva na všechno, kterým je na první pohled jasné, co všechno nejde, v jiné zemi není. Podle toho to tady taky vypadá.

Démon

Ano, vzdělaný národ atheistů, kteří se učili fyziku, chemii a matematiku 🙂

Jirka

A kdo že dává ty stovky milionů na kotlíkových dotacích? Jo aha, Evropská unie…

Mirek

Kolikrát za rok ujedete více než 400km za den?

Dalibor

Pokaždé když jedu do Třince, do Ostravy, Do Prahy, do Plzně, Strakonic na servis…. dalo by se říct tak 2x týdněautem, naleženej cajkama. Když sebou netahám vercajk a diagnostiku, jezdím vlakem.

Carlos

ajtaku, doporučuji si přečíst něco o energetické náročnosti výroby a distribuce vodíku, než budete papouškovat názory stejně nevědomých

Růža

Před několika lety Škoda-auto vyráběla plně elektrické Oktávie.

Jen tak

ale jo. vyrabela. nebylo jich sice mnoho, ale v roce 2012 skodovka vyrobila par desitek plne elektrickych octavii.

a nebyly to nejake prototypy, ale plne homologovane funkcni auta, vyrobena v normalni seriove vyrobe.

Jen tak

tak psano je o vyrobe … ne o prodeji.

Jiří Kocurek

Jo tak v tom případě … Škoda již v roce 1974 vyrobila auto s předním pohonem. VYROBILA dokonce i kombík. Že to bylo úplně k ničemu, protože se to nedalo koupit, to prosím ignorujte.
Trocha černého humoru nezaškodí: V Gulagu upekli jeden chleba, takže jídlo tam bylo!

Kopr51

První plně funkční (na tehdejší dobu) elektromobil byl sestrojen v roce 1881. Ne, to není překlep, skutečně ke konci 19. století.

Démon

Zajímavý sen

michal

Zajímavá byla i Škoda Beta, později Tatra Beta. Též vzniklo pár modelů na elektřinu, ale nebyl o to zájem.

Alf

Tak jest. Škoda Elcar Ejpovice v devadesátých letech, malosériová produkce založená na NiCd bateriích. To byla aplikace, co dávala smysl – malé rozvážkové vozidlo. Jenom měla špatný marketing, načasování, místo vzniku.

Hara_Pes

Zajímavá byla i Fabia s parním motorem

Dáda

Škoda Sentinel!

Alibaba

Tak jen doufám, že naše představitele (vláda, poslanci, ministerstva) nenapadne dotovat (z veřejných peněz) někomu nákup a tím sponzorovat tyhle továrny.

Milan

A ja si porad rikam kdo to jak vypocital?
Muzu to nasobit delit scitat odecitat a nikdy nevyjde elktomobil levneji nez auto se spalovakem, a kdyz by jsme uvalily na elektrinu spotrebni dan stejne jak na benzin a naftu tak je hra uplne u konce
Ma tady nekdo nejakej vypocet kterej by to mohl ukazat jak to opravdu je?

Poudy

Pokud jste se dostal až sem, tak by jste mohl zvládnout napsat svůj dotaz do googlu, tam toho najdete opravdu hodně. A je to tak že se z provozního hlediska elektromobil zatím nevyplatí, technologie jde ale kupředu hodně rychle a do konce tohodle desetiletí to už platit nebude, nehledě na ekologická pozitiva která jsou nesporná,k tomu si můžete najít také spoustu relevantních informací.

Milan

Nevim ale porad mi to nejak nesedi
Mam pod sebou docela velkej vozovej park a vetsina aut najede 350tis km za 5let a kdyz to ani do tohodle vypoctu nesedi tak nevim kam by to melo sednou?
Ekologie? Nevim co je na elektromobilu ekologickeho? Toxicke baterie? Nebo ten odpad co po nem zustane? Nebo ta elektrina z uhelne elektarny? Vse ostatni je na elektromobilu stejne jak na spalovaku
A nikdo mi nevykladejte nic o CO2 to je naprosto neskodnej plyn a jiz nekolikrat v historii zeme ho tady bylo vice nez je ted

Kopr51

klid, E auta jsou výkřik do tmy

Elektrikář

Zdaleka ne tak velký jako tvůj příspěvek.

Kopr51

To nevadí, získal jsem dalšího přítele, dokonce elektrikáře jako já, který mi rovnou kamarádsky tyká. Juch!

Dáda

Já taky! Není nad to mít přátele…

Kopr51

Přítel a rovnou elektrikář – to je výhra! To najednou ani ta teplá a suchá Zima nevadí… Ba ani zavilý spor zastánců klasických a elektrických automobilů. Ti co jsou na hybridy, se jen přikrčují, páč jim může přiletět z té i z té strany!

Zdeněk

Výkřikem do tmy to není, své uplatnění si elektroauta najdou, ale plnohodnotnou náhradou aut se spalovacími motory nejsou.

Dalibor

vzhledem k tomu, že země je v podstatě uzavřená soustava, tak můžeme sklidem tvrdit, že obsah uhlíku, kyslíku a jiných prvků = konstanta. Spalováním uhlí se do vzduchu uvolní právě tolik CO2, kolik ho rostliny „tehdy“ ze vzduchu „vyžraly“ a přeměnili v uhlovodíky ze kterých mj stžavěly svá těla.

Elektrikář

Ano Dalibore. To je pravda, jen nám tady ještě napiš něco o podnebí v prvohorách z čehož pak můžeme odhadnout vliv na moderní zemědělství…

Dalibor

Co sem motáte zemědělství? Bylo zde mnoho různých klimat, a zase bude. Auta na baterky nic neřeší. Stávájící klima je krátkou epizodou vývoje planety, kterou se jen bláhoví idealisté snaží „zakonzervovat“ v představě „trvalosti“ a ti největší magoři v představě „udržitelného růstu“… Nic nemůže růst donekonečna…

Elektrikář

Pokud nevidíte souvislost mezi klimatem a zemědělstvím, tak to ukazuje na Váš dosti omezený rozhled. Klima na Zemi bylo v průběhu času mnohem teplejší i mnohem chladnější na tom se shodneme. Bavíme se o stovkách milionů let nazpět. Tedy o dobách, kdy tady nebyl jediný člověk. Pro pochopení problému musím zmínit několik dalších souvislostí. Když byla poslední velká doba ledová, bylo na planetě pár desítek tisíc lidí, kteří nějak přežili. Zalistujte si v historii a najděte si seznam hladomorů za poslední 2000 let. Pak třeba zjistíte, jak klima, rozumějte sucha, zimy způsobené např. výbuchy sopek mají vliv na dostupnost potravin.… Číst vice »

Dáda

Přesně o tom se bavím. Eéra lidí skončí tak jako tak. Vymýšlet proti tomu „kokotiny“ nemá cenu. Dinosouři taky vyhynuly a spolu s nimi za historii miliardy živočišných a rostlinných druhů. Prostě o tom to celý je a je blbost se stavět na zadní. Žijme, dokud to jde. Až to nepude, bude to stejně jedno. POkud se lidi do tý doby dřív nevyvraždí sami mezi sebou…

Elektrikář

Inteligentní názor… Opravdu.

Dáda

Vy opravdu věříte na věčnost? Historie planety jednoznačně ukazuje kolik různých životních forem vzniklo a zase zaniklo. Proč nyní čekáte že to bude jinak?

Elektrikář

Ne, na věčnost nevěřím. Jen rozlišuji mezi snížením kvality života příštích generací a zničením Země např. vlivem rozpínajícího se Slunce v době, kdy mu dojde vodík a začne slučovat hélium na těžší prvky.

pave69

Takže doba ledovou lidi sotva přežili a teď brojíte proti CO2, abyste zabránil oteplení po poslední době ledové….. ušlo mi něco?

Elektrikář

Ušlo. Asi celkem dost věcí.

Kopr51

Tak docela, Dalibore, konstanta zde na Zemi to není. Protože guča molekul vzduchu a nějakej ten metrák materiálu nám už odletělo do Vesmíru se sondama. Tu konstantu je potřeba vztáhnout na celý Vesmír Dalibore, CELÝ! Nezlobím se na Vás, že si tu hrajete jen na tom našem pozemském písečku tak zaujatě, že nezvednete hrdě hlavu ku hvězdán, nezahledíte se ku vesmírným dálavám… Opravdu se nezlobím!

Dáda

No ztráty do vesmíru bych za až tak výrazné zase nepovažoval.

Kopr51

Jasně, to je hnidopišské, ale přísně vzato, absolutně konstantní objem hmoty na Zemi se nekoná. Jen těch meteoritů a podobných kosmických těles, co přistanou na naší matičce Zemi…

Poudy

No ne každý najede s automobilem 70000 ročně, většina lidí najede mnohem méně. Jaký odpad myslíte? Tak snad jen ty baterie, když si odmyslíme ty, tak je zbytek elektromobilu recyklovatelný. Baterie se dají dále využít například k ukládání přebytečné energie z domácí fotovoltaiky, to jen například. A máte pravdu, výroba elektřiny v ČR je též z uhlí, ale jen z nějaké poloviny a i kdyby byla všechna energie z uhlí, tak bude stejné elektrický vůz zodpovědný za mnohem menší CO2 než spalovací. Přecejen úhledná elektrárna na trošku větší účinnost a podstatně lepší filtrování splodin než osobní automobil, nehledě na to,… Číst vice »

Dalibor

já udělám ročně kolem 50000÷55000.

Dalibor

Uhelná elektrárna má přibližně stejnou účinnost, jako moderní spalovací motor, navíc jsou ztráty z „dopravy a skladování“ el energie. Z hlediska emisí jsou předpisy na polétavý prach i NOxy pro elektrárny srále podstatně benevolentnější než ko spalovacím motorům v autech.

Poudy

A kde máte emise při těžbě/přepravě/zpracování ropy? Na to jste jaksi zapomněl že?

jozka

Nekde zhruba tam, kde emise pri tezbe/doprave/zpracovani paliva pro elektrarny.

Dalibor

Nezapoměl. z hlediska emisí vyjde toto přibližně na stejno, z hlediska distribuce a skladování „koncentrované“ energie je na tom klasické „ropné“ palivo stále nejlépe. Udělejte státní hmotnou rezervu energie na 90 dnů ve formě elektřiny….

Elektrikář

Ropa je stále jen primárním zdrojem. Stejně tak jako uhlí nebo uran v elektrárně. A předzásobit si jaderný elektrárny na 20 let dopředu palivem není technicky a ekonomicky neřešitelný problém, ale otázka je proč?? K čemu? Pro tvoji informaci, až se zase budeš ohánět koncentrací energie, tak jaderná elektrárna „vytěží“ z 1 kg uranu cca 5 TJ tepelné energie, spálením 1 kg benzínu máme nějakých 50 MJ. Trochu nepoměr, že?

Dáda

ano, taky trochu nepoměr mezi talkovou nádobou VVR v dukovanech o síle cca 30cm a stěnou mojí nádrže na naftu o síle kolem 1,5mm…

Dáda

Nehledě k tomu ze v kažýdém tom papiňáku vyrobíte 1,4GW a z turbíny k němu příslučné vyleze neco před 0,51GW, takže taky tepelná účinnost nic moc…

Elektrikář

Nižší účinnost JE je dána nižší teplotou tepelného cyklu na němž jaderná elektrárna běží. VVER má vodu v primáru tuším asi 330 °C. U nadkritického uhelného bloku můžeme jít až na 660 °C. Nižší účinnost je jistá daň za vyšší bezpečnost. Nicméně nechápu co tím chcete říct. Jaká je účinnost spalovacího motoru?

Dáda

U mizerného spalovacího motoru jde přibližně třetina energie paliva na kliku, třetina výfukem a třetina chladičem. U špičkových motorů lze dosáhnout na klice výstupu až 42% energie z paliva. Zbytek uteče výfukem a chladičem.

Elektrikář

Vidíte, špičkové moderní elektrárny dají také 42 – 43 %. Paroplynový blok až 58 % a teplárenský protitlaký blok může mít až 80 % účinnost.

Elektrikář

Taky do toho tvého chatrného výpočtu započítej skutečnost, že polovina el. energie v ČR je nefosilního původu – OZE + JE.
Pro zvětšení rozhledu v problematice si najdi následující: Deepwater Horizone, Ixtoc 1, Exxon Valdez…

Dalibor

Díky Dukovanům a Temelínů máme hodně energie „neuhelné“ nicméně i zde neobnovitelné a ekologicky velmi „nepřívětivé“ – těžda uranu, jeho zpracování nění žádný med a vyhořelé palivo díky transuranůma podobné havěti, co mimoděk při štěpení vzniká, bude „svítit“ ještě pár tisíc let poté, co my už tu nebudeme.

Elektrikář

Svítit vyhořelé palivo bude, ale dokážeme ho na věky izolovat od okolního světa. Na straně jedné máme každý rok v ČR několik metrů krychlových vyhořelého jad. paliva izolovaného od okolí a na straně druhé jsou desítky milionů tun spalin z fosilních zdrojů (obecně).

Dáda

No na věky už to zkoušeli i soudruzi se Sovětským Svazem a vydrželo to ve finále pár desetiletí.

Elektrikář

Kvalitní technický argument…

Dáda

Castory mají neomezenou životnost? To jsou mi novinky.

Dáda

No v Dukovanech a Temlíně ročně do Castorů „nahážou“ kolem 100t dosti svítivého materiálu každe j rok. V Castoru to budou skladovat jak dlouho, když jejich životnost je kolem 60 let? Zbývá vyřešit Nerudovské dilem „kam s ním?“

Dalibor

% OZE v ČR je marginální.

Elektrikář

V roce 2018 nějakých 5 %. V do deseti let bude mnohem více…

Dáda

mi za 10let se připomeňte. Nerad mám tyto věštecké odhady.

pave69

Vidím OZE veliké, jehož procenta se 15 dotýkají a vidím fakturu s příspěvkem na OZE, kde částka na druhý řádek přetéká….

Jiří Kocurek

Exxon Waldez? Mno a z čeho že se vyrábí izolace elektrických kabelů? Barvy a laky? Podrážky bot? Umělá hnojiva? Do nádrží dopravních prostředků padne asi jenom 1∕3 ropy.
A co se uhlí týká, zkuste tak ze starého Mostu zbyl jen kostel. Všecko má svoje rizika, Rádžu srazil buvol, když jel na kole do práce.

Elektrikář

Tím spíše by se s ní mělo šetřit, protože v jiných odvětví ji nahradíme mnohem složitěji (pokud vůbec) než v dopravě.

pave69

Tak si zajeďte na pláže, kde se vyboboval Exxon Valdez – uvidíte plnohodnotné přírodní prostředí, které se z ropné katastrofy již zcela zotavilo. Pak si můžete zajet do vámi doporučované JE Чернобыль a zkuste se tam projít mimo vyznačené trasy.

Elektrikář

V Černobylu jsem nebyl, ale co jsem četl a slyšel od lidí, co tam byli, tak je tam slušná přírodní rezervace plná života. V Hirošimě, která byla srovnána se zemí jaderným výbuchem je dnes obnovené město. Po jaderném výbuchu moc památek nezbylo.

Elektrikář

Mohl by si na ty předpisy dát odkaz? Ať víme, že máš relevantní informace.

Milan

I kdyby ta uhelka byla ucinejsi tak ted pojdme prosim srovnavat srovnatelne
Na to aby jsme spalily 1kwh v elektromobilu potrebujeme na vystupu z elektrarny 1,67kwh vono ten prenos transformace nabijeni a zpetne ziskani energie z baterii neco stoji😉
A vazne CO2 je neskodny plyn jen eu a greta se nam snazi tvrdit ze nas zabije jiz nekolikrat v historii bylo na zemi vice CO2 ale i mene a to same plati s teplotou zeme

Poudy

Achjo, to je jedno Milane, kašli na to, poslední zhasne..

Dalibor

uhlí + jádro = grunt elektrizace ČR. Zbytek tvoří marginální část.

Pavel

Uhelná elektrárna sice má komín daleko od osídlení, z pohledu produkce CO2 je ale jednotku vyprodukované energie mnohem horší než spalovací motory. Je to tím, že elektrárna pálí výhradně uhlík, zatímco benzín a nafta v sobě mají nejen uhlík, ale i vodík, který se významně podílí na výhřevnosti, ale nezpůsobuje emise CO2.
Pokud chce člověk cestovat ekologicky, obzvláště ve městě, dobré řešení je tramvaj.

Elektrikář

Studoval si někdy? Víš něco o výrobě benzínu a nafty? Říká ti něco pojem rafinace? Doprava ropy z 4 – 5 tisíc km vzdálené Sibiře do rafinerie v Kralupech se děje jak? Teleportem?
Víš kolik energie se musí vynaložit, aby se vytěžil jeden kg ropy? Až tohle všechno zahrneš do tvého odhadu, tak tady pak něco piš…

Démon

A myslíš, že to SSSR a USA dovolí, a OPEC ? budou vyrábět z ropy třeba vodík, ale transporty nezmizí.
uhlí se taky vozí sem a tam (Čína vs. Austrálie)

Elektrikář

Vidíš tohle mě nenapadlo… Ale… Když si ale uvědomím, že Tesla je high – tech produkt USA, že největší procentuální zastoupení elektromobilů je v Norsku, které je dotuje z prodeje ropy, mimo to je prosazuje EU a Čína, které rozhodně nepatří mezi vývozce ropy… Když si dále uvědomím, že se tomuto trendu přizpůsobují i evropské automobilky, které nejsou schopny tento trend zvrátit ani ve vlastních zemích, tak nemám strach, že by něco změnilo Rusko nebo OPEC. To co píšeš jsou jen nepodložené konspirační teorie. To že Saúdská Arábie diverzifikuje svoje investice a snižuje závislost ekonomiky na ropě je také celkem… Číst vice »

jozka

Trubkou?

Elektrikář

Výborně Jozko, teď si na to kápnul. A energie na protlačení tak viskózní kapaliny jako je ropa tou trubkou (překonání hydraulického odporu oné trubky) se bere kde? A kolik jí je?

jozka

Na stejnem miste, kde se bere doprava paliva pro elektrarny?

Elektrikář

Jasně, dopravník o délce 5 km z lomu do Počerad a ropovod o délce 5000 km ze Sibiře do Kralup jsou jistě porovnatelné…

jozka

Takze uhelne elektrarny jsou nasi spasou?

Elektrikář

To z mého tvrzení nevyplývá… Z již napsaného můžete odvodit, které zdroje preferuji.

jozka

Pochopil jsem, ze zadne funkcni 🙂

Elektrikář

Takže nepochopil… O OZE jsem se tady nebavil.

Jiří Kocurek

Nebo tankerem. Takový tanker spotřebuje cca 1 tisícinu přepravované ropy, aby ze Zálivu doplul do New Orleans. LNG tankery jsou na tom maličko líp.

Elektrikář

No, záleží na velikosti tankeru. Bude to o něco více než 1 tisícina. Nicméně, odbouráním fosilních paliv v silniční dopravě zmizí z oceánů i velká část tankerů.

Halamus

Hezká myšlenka, přes den budu jezdit a protože solární šlánky fungují jen ve dne. tak v noci nabíjet baterku z lunárních článků 😉

Carlos

ještě doplním že fosilní auta potřebuji na PHM taky docela velkou porci elek.energie…proc je Unipetrol a Česká Rafinérská v top 10 odběratelů elektrické energie ?

Dalibor

Když víte co bude koncem desetiletí, nevíte náhodou jaký čísla budou tažený ve středu ve sportce? Že bych si vsadil.

pave69

V roce 1970 bylo celkem jasné, že vývoj v kosmické technice jde kupředu hodně rychle a do konce příštího desetiletí budeme na Marsu.
Jakákoli předpověď, zvlášť do budoucna, má hodnotu posmrkaného kapesníku.

Kopr51

Tak ten výpočet: x – 0 = x (kde x je výše mého konta). To jako že ten krám vůbec nekoupím.

Dalibor

Ale prosím vás, není cílem lidu sdělovat pravdu. Je přeba ji krmit propagandou, aby šli směrem kterým vůdcové kynou.

Milan

A cele je to dusledek naseho skolstvi
Kazdej kdo mel na zakladni skole fyziku a matematiku tak musi pochopit ze elektromobil je uplna hloupost
Nechame lidi vystudovat gender sracky a humanitarni kraviny a potom jim rekneme ze CO2 je jed pro vsechny a oni to sezerou
Cilem tehle akce je udelat z lidi hlupaky a potm je jednoduse ovladat (41pohlavi, elektromobil na baterky, kvoty na zeny ve vedeni, tanky pro tehotne, atd.) sem tyhle veci rekl dedovi a ten me chce poslat na test na drogy ze nejsem normalni
Ale ja jsem normalni jen ten svet se zblaznil

Poudy

Ne Milane, svět je docela v pořádku a tak to bohužel vypadá, že jste se zbláznil vy. Je mi to líto.

Elektrikář

Tak se ukaž ty fyziku… Zatím to vypadá, že si toho z té fyziky moc nepochytil.

Jiří Kocurek

Mno já bych ho neurážel. On se jakýsi vysoce postavený člen Greenpaace nechal slyšet, že pokud budou mít lidi technické vzdělání, tak se zelené mylšenky nepodaří prosadit. Je to už hodně dávno.

Démon

Až začnou klesat příjmy státního rozpočtu, zdaní se i to 🙂

Poudy

Od Hyundai skvělé rozhodnutí v době kdy polovina ekonomů očekává nějakou krizi a s tím snížení výroby automobilů v Evropě. O prodeje elektromobilů bych se nebál, ty budou už jen růst, pro Nošovice dobré rozhodnutí.

jozka

Jiste, v dobe, kdy polovina ekonomu ocekava krizi je sazka na mnohem drazsi elektromobily genialnim rozhodnutim.

Elektrikář

Ano je. Jde především o technologickou příležitost.

Jiří Kocurek

O jedné technologické příležitosti bych věděl. Syntéza CH3−CH3 (etanu) z CH2=CH2 (etylénu). K etanolu už je pak jen krůček a ten se dá nalít do nádrže. Nic menšího než syntetické uhlovodíky, časem možná bez potřeby ropy nebo uhlí.
http://www.osel.cz/10984-nove-vyuziti-uranu.html

Dáda

Není to plýtvání jezdit na líh???

Dalibor

Mno já zůstanu i nadále věrný svému auto tradiční značky a tradičního pohonu. Po akumulátoru chci jen, aby motor spolehlivě nastartoval.

Partneři

Škoda transportation
RLP
CSCARGO