Auta mohou v Česku zdražit o desítky tisíc korun, tvrdí Česká spořitelna
Pokud se automobilky nevzdají velké části svých zisků, cena nových osobních aut stoupne v příštích letech o desítky tisíc korun
Pokud se automobilky nevzdají velké části svých zisků, cena nových osobních aut stoupne v příštích letech o desítky tisíc korun za kus. Odhaduje to Česká spořitelna. Důvodem je povinné snižování emisí CO2 u osobních aut.
Vyplývá to z analýzy České spořitelny, kterou v týdnu představila. Evropská komise přikazuje automobilkám postupně výrazně snížit emise CO2 u každého auta. V letošním roce musí automobilky dodávající na evropské trhy snížit emise CO2 v průměru o 21 % na jedno auto v porovnání s rokem 2018.
„Škodovky budou muset snížit emise o 20 procent, vozy Hyundai dokonce o 24 %,“ potvrzuje analytik České spořitelny Radek Novák.
V případě, že by automobilky emisní limity u nově vyrobených vozů do konce roku nesnížily, hrozily by jim obří pokuty. Například kdyby na trh uváděly vozy produkující stejné množství emisí jako v roce 2018, musely by na pokutách Evropské komisi zaplatit 36 miliard eur. „Většinu evropských automobilek by to stálo značnou část jejich ročního zisku. Domácí automobilky by na tom byly ještě o něco hůře. Například Škoda Auto by musela odepsat 110 procent provozního zisku, a celosvětový čistý zisk Hyundai by klesl o 117 procent,“ vypočítává Radek Novák.
Automobilky řeší snižování emisí různě, například uváděním elektromobilů. O ty ale není takový zájem, současně přitom roste poptávka po větších autech, které mají vyšší spotřebu. Podle Nováka bude elektromobilita v budoucnosti klíčovou oblastí dalšího rozvoje.
Brzy se například v nošovickém závodě Hyundai začne vyrábět elektromobil Hyundai Kona. Podle Nováka bude mít rychlý nástup elektromobility zásadní dopad na celý český automobilový průmysl. A to nejen na konečné výrobce osobních vozidel působící v ČR, ale rovněž na dodavatele automobilových dílů.
„Dopady pocítí zejména výrobci dílů, jež jsou součástí spalovacích motorů a hnacího ústrojí vozidel. Tyto díly totiž v osobních vozech u elektromobilů nahradí elektromotory a baterie, které v současné době automobilky nakupují převážně od asijských výrobců,“ upozorňuje Radek Novák.
V sektorové databázi dodavatelů české Agentury pro podporu podnikání a investic (CzechInvest) bylo na začátku ledna 2020 registrováno 870 dodavatelů automobilového průmyslu. Jejich celkový obrat za rok 2018 dosáhl 1 358 mld. Kč. Z analýzy těchto firem vyplývá, že dodavatelé dílů pro motor a hnací ústrojí se na celkovém počtu dodavatelských firem automobilového průmyslu v ČR podílejí zhruba 19 % (169 firem) a na celkovém obratu přibližně 18 % – jejich souhrnný obrat dosahuje 237 mld. Kč ročně.
Nahrazování klasických pohonů elektromobilitou může ohrozit až 20 procent subdodavatelů automobilového průmyslu v Česku. Celkový dopad na domácí průmysl se bude odvíjet i od toho, jak dokáží domácí firmy nacházet nové příležitosti právě v oblasti elektromobility.
Pokud by se však automobilkám v příštích letech nepodařilo prodeje elektromobilů rozjet, ať už z technických důvodů nebo kvůli nedostatečnému zájmu zákazníků, nebyla by to pro českou ekonomiku velká katastrofa. „Poklesem výroby aut v celé Evropské unii o 10 % by česká ekonomika skrze nižší přímé i nepřímé vývozy aut a dílů přišla o 43 miliard Kč. Celkový dopad na ekonomiku by byl 0,6 % HDP,“ shrnuje hlavní ekonom České spořitelny David Navrátil.