Austrian zruší lety mezi Vídní a Salcburkem, nahradí je vlaky

Railjet na cestě z Vídně do Curychu projíždí Salcburkem. Foto: ÖBBRailjet na cestě z Vídně do Curychu projíždí Salcburkem. Foto: ÖBB

Letecká společnost Austrian Airlines končí s provozem další vnitrostátní linky. Firma dnes oznámila, že už neobnoví provoz letů mezi Salcburkem

82 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Zbyněk

Mo nechápu ty hejty ohledně zrušení. Ano, některým cestujícím se délka cesty prodlouží, a to těm, kterým jeden ze tří letů denně bezprostředně navazoval na následný let do světa. Pro ostatní to bude časově buď úspora, nebo šul nul, když vlaky pojedou 1x-2x za hodinu. Cestující si pak může vybrat vlak takový, který mu nejlépe sedí na přestup na letadlo. Řekl bych, že pozitivně ovlivněných cestujících bude daleko více, než těch negativně.

Eduard

Já zase chápu. Jednak se mnohým lidem ztíží cestování a hlavně pod pláštíkem „ekologie“, „dobra“ se jim omezuje svoboda. Zase je tu někdo, kdo nejlépe ví, co je správné. A to je nejen z mého pohledu velice špatné.

Petr766

Rozšíření nabídky tím, že to zruším. Zdá se, že se zase po covidu začíná šířit zelené šílenství. Jistě to ti přestupující cestující přivítají, že jim cesta potrvá minimálně o dvě hodiny déle…

Eduard

Tak nějak. Proč to nenechat na samotných cestujících? Ať si každý vybere co je pro něj nejvýhodnější. Takto mi to zavání něčím, co jsme svého času na vlastní kůži zažili a co se nám sakra nelíbilo. Tedy většině. Přiznávám, že byli jedinci, kterým se to v minulosti více než líbilo.

Jakub P

Kdyby to nechali na cestujících, tak by to zrušil krach Austrian. A podpořit a zachránit jen některé linky Austrian a ne tyhle, relativně snadno nahraditelné jinak, mi přijde jako legitimní rozhodnutí.

Eduard

Pokud by Austrian zkrachovali a byl by zájem o ty lety, tak by jednu leteckou společnost nahradila jiná. Tady jde o princip, že někdo z nějakého důvodu prostě lidem omezí jejich svobodnou vůli, že jim někdo přikazuje co je a co není správné a nutí je používat druh dopravy o který třeba ani nemají zájem.
Pokud chceme lidi naučit jezdit vlakem, tak to jde i jinak. Pokud vlaky budou výhodnější než letadla, tak lidé jim budou dávat přednost. Pokud jízda vlakem bude stát zhruba stejně jak letadlo, většina lidí bude raději létat, protože tím uspoří čas.

Radek Janata

Pokud se nepletu, tady někdo nikomu nic nezakázal. Klidně si tam tu linku otevřete, vlastníte li leteckou společnost.

To jen rakouský stát řekl Austrian, že jim po koronaviru pomůže, jen když tyhle vnitrolinky zavřou. Podobně se zachovala i Francie.

Jakub P

Přesně tak, rakouská vláda řekla, že zachrání tu část Austrian, která jí dává smysl, to znamená většinu, bez těchto krátkých vnitrostátních letů. Jiný dopravce, který nedostal od rakouské vlády pomoc a tedy není těmi podmínkami vázán, to klidně může otevřít. Že to nejspíš žádný neudělá, protože by se mu to nevyplatilo? To je holt ta svoboda volby, po které Eduard tak volá…

Eduard

Proč bych měl otevírat nějakou leteckou linku? Nemám ambice vlastnit leteckou společnost. A to je špatně, že stát kecá soukromým firmám co mají a co nemají dělat. Chápu, že kdo platí, tak ten rozhoduje co se s jeho penězi má dělat, ale v tomto případě to jde jak proti zájmům cestující, tak i proti omezování svobody jako takové. Ať si samy lidé rozhodnou o tom zdali chtějí či nechtějí léta nebo jezdit vlakem.

ViliamS

Gréta by zbesnela

Eduard

Pozor, pozor. 🙂 Na Grétu tu raději nesahejte. 😀 V jiné diskusi jsem si z ní udělal srandu a hned mně pan Admin upozornil, že tudy cesta nevede.

FlyingJ

Fajn zpráva pro Lufthansu, British a ostatní. Obchodní cestující nemůže, a mnoho lyžařů a jiných turistů nechce začínat a končit dovolenou tříhodinovou cestou vlakem když mohou přiletět přímo do města a ušetřit čas. Velkou část pax doposud přestupujících ve Vídni jistě utrhnou.

Radek Janata

Salzburg není zase tak velké město, abyste odkludkoliv přiletěl přímo tam. Feeder do Frankfurtu, Londýna apod. sice nějaký stále bude jako dnes, ale třeba tak jeden denně. Což může znamenat poměrně dlouhou dobu při přestupu. Zatímco vlakových feederů do Vídně pojede každý den 23.

Brejlovec

Takže zatímco let trval 50 minut, cesta vlakem ze Salcburku na letiště bude trvat necelé tři hodiny, tak to ve finále znamená, že po připočtení nutnosti být 2 hodiny předem na letišti kvůli všelijakým kontrolám a frontám, tak je cesta vlakem kratší.

Jakub P

Lidi (většina), kteří to lítali kvůli tomu, že ve Vídni přestupovali na jiný letadlo, ty 2 hodiny neušetřej (a pokud letěli bez odbavenejch zavazadel, ani to 2 hodiny být nutně nemusely.

Díky čemu řada z nich čas ušetří je to, že ty vlaky jedou o dost častěji než letělo letadlo – takže ti, co jim to letadlem hodně nevycházelo, opravdu můžou čas i ušetřit (ti, co jim navazovaly letadla naopak budou mít cestu o něco delší).

Tomas

zadna nutnost byt na letisti o dve hodiny driv neexistuje.i s odbavenym kufrem.

pro lidi tam bude cisty narust min 3 hodiny v dobe stravene na ceste.

uz jenom to, ze jedou vlakem pred pul rakouska vede k tomu, ze je potreba mnohem vetsi vata na cestu atd.

Eduard

Pokud to zrušili proto, že lidi tou linkou nechtěli létat a vlak je podstatně levnější, tak proč ne. Pokud je to jen a jen v rámci honby za snižováním CO2 tak je to více než špatně.

Martin

Tak cena i souvisi s PHM a CO2,…

Anonymus

Spravne, jen tak dal. Fandim.

Eduard

A v čem je to správné? V tom, že kdo chtěl letět má smůlu a musí teď na vlak?

Jedine vlaky

Proč by někdo tak krátkou trasu letěl? Navíc spolu s odbavováním dorazíte do Salzburgu časově stejně.

Mad_Majk

A přemýšlel jste taky nad opačnou možností? Ze SLZ přes VIE do světa? Zatímco předtím člověk “musel” být v SLZ 2h předem, let trval 50min, takže ve VIE byl za necelé 3 hodiny a mohl pohodlně přestoupit na další let, nyní musí podstoupit 3h cestu vlakem a být na letišti 2h předem. Z toho jsme na 5 hodinách oproti necelým třem původně. Ekofašismus v praxi.

Eduard

Třeba proto, že z nejrůznějších důvodů chce. Proč někoho kádrovat a přikazovat mu zdali může či nemůže letět. Pokud bude vlak výhodnější, tak drtivá většina lidí bude jezdit vlakem a přepravci samy zruší ty lety, protože se jim nevyplatí. Ale proč to zakazovat? To mi opravdu hlava nebere.

Jakub P

Na druhou stranu zbavit se krátkejch vnitrostátních letů relativně snadno nahraditelných vlakem není nějakej příkaz rakouský vlády bez protihodnoty, ale afaik podmínka státní pomoci Austrian. A to dost mění situaci, bez tý pomoci by nejspíš, minimálně na nějakou dobu, zmizely i další lety, u kterejch by byla náhrada jinou dopravou o dost složitější.

Celkově na tom dost pravděpodobně lidi, který chtěj nebo potřebujou do/z Rakouska lítat furt vydělaj proti situaci, kdy by Austrian krachnul úplně.

Anonymus

Fandim tomu, ze letat tam, kde mohou plne funkcne jezdit vlaky, je zbytecny. Lidstvo by se melo opravdh zamyslet. Lety na tak malou vzdalenost jsou uchylarna.

Petr766

Úchylárna je tvoje myšlení

Eduard

To samé by jste mohl říci. Proč někam jezdit autem, když tam vede železnice. Nebo proč stavět někam VRT, když tam vede dálnice atd. Opravdu nechme na lidech ať si samy vyberou jaký druh dopravy je pro ně nejlepší. Uchylárna je spíše pro mě přesvědčení některých lidí, že ví lépe co je pro ostatní lepší.

Daniel

Souhlasím! Snad to co avizovali v EU že lety do cca 700km nahradí vlaky vyřeší.

Martin

Tak do 1000 km se opravdu nevyplati letet, kdyz mezi temi mesty vede VRT… hodne zalezi na konkretnim pripade…

rtep

Pojmenoval jste to přesně. Doufejme, že lidí, kteří nutně musí použít letadlo na cestu, kterou lze v pohodě a velmi rychle zvládnout po zemi, bude ubývat.

Petr766

Velmi rychle? 50 minut vs 3 hodiny?

rtep

Ano. To je velmi rychle. Už většině lidí dochází, že času máme všichni dostatek. Že ani trochu není kam spěchat.

Eduard

Pane rtep, odkud berete přesvědčení, že pro většina lidí má tolik času, že je jim jedno zdali na cestě stráví 50 minut a ne tři hodiny?
Předem děkuji za objasnění.

rtep

Většina lidí, které znám, to tak má.

Eduard

Při vší úctě k Vám a k lidem které znáte přeci netvoříte reprezentativní vzorek. To pokud by jste Vy a Vaši blízcí nepili alkohol, tak by jste tvrdil, že většina společnosti jsou abstinenti?
Každopádně je hezké, že nemusíte spěchat, že je Vám jedno jak dlouho cestujete, ale ne každý to tak má. Je dost lidí, kteří cestují kvůli práci a ty tlačí čas, termíny. Proč jim chcete odpírat rychlejší způsob dopravy? Jak negativně ovlivní Váš život, zdali bude nebo nebude moci smět létat?

rtep

Létání negativně ovlivňuje život nejen všech lidí, ale celou planetu. Jde o extrémně neekologický způsob dopravy, který je navíc oproti jiným způsobům dopravy zvýhodňován osvobozením paliva od DPH. Jinak pokud si vezmu vzorek lidí, které dobře znám (tedy část lidí u nás na malém městě a část lidí z velkoměsta, odkud pocházím), tak si prostě troufnu to považovat za určitý vzorek evropského obyvatelstva. Nevím, zda reprezentativní – možná je to mé slovo „většina“ jen mým omylem. Ale takových lidí, jako jsem já, přibývá a to omyl není. Třeba právě probíhající pandemie je v tomto směru jednoznačně kladným přínosem – leckdo… Číst vice »

Eduard

Víte, že lidé také vypouštějí CO2? A krávy metan… pojďme obojí zakázat ať zachráníme naší krásnou modrou planetu. Teď vážně. Nikdo netvrdí, že létání je něco co, prospívá přírodě. Na druhé straně letecká není tak strašná jako jiné druhy lidské činnosti. Jen je více vidět stejně jako IAD proti které někteří vedou křížové tažení. Co se týče toho osvobození, tak letecká doprava platí za infrastrukturu a dokonce i za vypouštění CO2. Vlaky něco takového rozhodně nemají. Každopádně souhlasím s Vámi, že díky Covidu si mohla spousta lidí přerovnat myšlenky v hlavě, přehodnotit své priority. Poslední odstavec by se mohl vytesat… Číst vice »

rtep

Já nikomu jeho možnosti neberu, jen k tomu dodávám svůj odlišný pohled na věc.
Sám jsem pesimista a naštěstí už starý pesimista. Myslím si, že se lidstvo z té své slepé uličky už včas nevymotá a ani trochu nezávidím budoucím generacím.

Lukáš

Planeta je „šutr“ a je ji opravdu jedno, jestli jedete autem, vlakem, lodí nebo letadlem. Navíc v atmosféře bylo už v minulosti o 80% procent více skleníkových plynů než dnes.
A pokud by bouchl nějaký supervulkám, tak vychrlí více skleníkových plynů, než celé lidstvo za 100 let. Nějaký další pseudo problém?

rtep

Naštěstí se ani nějakých Lukášů nebude planeta ptát, až se konečně rozhodne s tím pseudoproblémem, zvaným lidstvo, poradit.
Možná se toho ještě dočkáme i my.

Jakub P

Paradoxně ovšem tihle lidi často strávěj obří množství času spěcháním, řešením, jak ušetřit čas a věcma, kterýma by se osobně vůbec nemuseli zabývat, ale to by asi nebylo vidět, jak jsou vytížení a nenahraditelní. Já jsem tak rád, že mé zákazníky zajímá, jestli držím kvalitu a termín a ne kolik času mi to zabralo a jestli jsem na tom náhodou nepracoval cestou ve vlaku…

xyz

V článku není zmínka o tom, že by tento krok mohl být způsoben zavedením „povinné minimální ceny letenky“ v Rakousku. Předpokládám, že i toto by mohlo mít svůj vliv.

O to méně sedadel bude v oněch Railjetech k dispozici ostatním cestujícím než těm „leteckým“.

A o to menší využití bude mít (již tak poměrně málo obsluhované) salcburské letiště.

Radek Janata

Pochybuju, že na to má vliv minimálěn cena letenky, protože ta linak byla feeder na dálkové linky. Nemyslím, že tím létal někdo jen Salzburg-Wien.

Vlak jako feeder je sice pomělejší, ale za to jich je za den je mnohem víc než 3 páry (tolik bylo těch letů), takže v průměru to může být celková doba cesty i kratší.

Tomas

Presne to jsem si myslel také (a příspěvěk v tomto duchu měl rozepsaný), ale v textech týkající se této daně se nemluví o „letenkách“ ale striktně o „letech“.

Na mě to spíše působilo tak, že ona daň bude vybrána od každého, kdo tímto letem letí, bez ohledu na to kam …

Zoran

No letiště Vídeň spíš o ten feed zákazníků z regionu Salcburku příjde, protože kdo by se trmácel 3 hodiny vlakem do Vídně a tam ještě řešil transfer z nádraží na letiště, když do Mnichova to mají vlakem 1,5 hodiny a o ten feed se jistě ráda postará Lufthansa.

Dan

Railjety jezdí na letiště Schwechat, takže transfer je výtahem nebo eskalátorem. Pro Čecha sci-fi. My se na letiště možná za deset let svezeme panťákem z Masaryčky. Jejda, oni skoro všichni přijíždí na Wilsoňák…

K.S.

Pro Čecha sci-fi a pro Moraváky nedosažitelný sen. Bohužel railjety z Prahy pokračují na Štýrský Hradec a EC z Polska by se musely obracet za letištěm a asi by Rakušáci nebyli nadšeni z toho že jim tam někdo blokuje trať posunem. Možná kdybysme byli hodně hodní, tak tam ty dvě výhybky přidají.

Aleš

Do Mnichova je to cca 1:30 až 1:50, ale na Hlavák, ne na letiště. Naopak na Schwechat jezdí ze Salcburku přímé RJ, takže žádné řešení transferu. Trochu objektivity prosím.
Ale stojím za Vaším názorem, že na tom vydělá Lufthansa a MUC.

Radek Janata

Ze Salzburgu jezdí 23 párů raijletů denně BEZ PŘESTUPU přímo na vídeňské letiště a možná jich ještě přibude, pokud se postaví vážně plánovaná spojka z letiště na východ, budou přes přes letiště jezdit i vlaky Salzburg-Budapest. Zatímco ze Salzburgu do Mnichova na letiště žádný vlak dlouho jezdit nebude, není tam dálková stanice a trasa takového spoje by buď byla příliš dlouhá nebo míjela centrum Mnichova a tedy dávala malý ekonomický smysl (zatímco vlaky Salzburg-Flughafen Wien se celkem přirozeně trasují přes Wien Hbf). A feeder 110 km MUC-SZG? To už je úplná hlupost. Takto krátký let mimo letů nad mořem není… Číst vice »

Michal Štěpán

rjx dává Salzburg Hbf – Wien Hbf za 2h25 (cca 309 km) a na Flughafen Wien za 2h53 a jezdí každou hodinu po celý den. Cestovní čas vlaku je hodně zajímavý (a časem bude ještě lepší až se postaví Seekirchnertunnel a Seekirchnertunnel). Navíc se jedná o vnitrostátní linku, takže v takovém případě v letecké dopravě převažovala business klientela, která cestovala obchodně z regionu Salzburska právě do hlavního města a transit do dalších destinací byla méně než polovina cestujících. Zrušení leteckého spojení na této lince je pochopitelně především politické rozhodnutí, ale dává logiku. Lidé si na to zvyknou a ocení to… Číst vice »

Alibaba

Politika to je hlavně teď po koronaviru, kdy Rakouské aerolinie žádaly o podporu státu, takže byly přinuceny v rámci ekologie a neplacení dvojího typu dopravy (rozmělňování peněz) vzdát se vnitro letů.

Růža

A u nás bohužel vymysleli v Praze přesun z hlavního na masaričku a teprve na letiště. VTR mělo jezdit na letiště.Teď už to nikdo nepředělá a kdo ví, kdy se tam vlakem nějací lidé vůbec dostanou.

Tomáš Gottschalk

VTR – jako vědecko technická revoluce?

Tomáš Gottschalk

Lžete Na vlastní uši jsem slyšel vyjádření ředitele AUA, že 90% cestujících ze SZG na Schwechatu transferovalo. Tito budou místo z VIE lítat z MUC a národní dopravce o ně nenávratně přijde. Prostě zelená pakárna v praxi. Linec o hodně blíž, tam to minimální logiku má. Až se dostaví Súdbahn, jsou v ohrožení lety do Klagenfurtu.

Haha

Koralmbahn. Südbahn je něco jiného. 🙂

Radek Janata

Proč by měli lítat z MUC? Po kolejích je to lepší do Vídně. Papírově je to sice o pár mit delší, ale častěji, bez přestupu a lepšími vlaky (railjet místo s-bahn). Navíc se WestBahn stále postupně upgraduje, což se o kolejích Salzburg-Mnichv moc říct nedá.

Zoran

Protože do Mnichova je odveze letadlem na ten transfer Lufthansa nebo kdokoliv jiný. A tvrdit, že do Mnichova je to vlakem jen o pár minut rychleji než do Vídně – stačí se podívat na mapu, kde je Salcburk a kde Vídeň a Mnichov :D. Je to rychlejší minimálně o hodinu.

Tomas

No, to nejspíše těžko.. žádné lety SZG-MUC nejsou.

Navíc i na lety SZG-MUC se vztahuje rakouská daň (sice jen na odletu, ale vztahuje).

Aleš

Je to cca půl hodiny rozdíl. MUC obvykle 2:15 až 2:22, VIE údajně těsně pod 3 hodiny.

Radek Janata

VIE taktových 2h49m a výhledově méně.

Radek Janata

To jako vážně myslíte, že těch 110km SZG-MUC poletí letadlo? Nebo jste snad myslel autobus?

Když posuzujete, kam je to vlakem rychelší, tak se nedívejte na mapu, ale na železniční mapu a především do jízdního řádu. Koleje na mnichovské letiště rozhodně nejsou připraveny na dálkový vlak a taky tam žádný nejezdí. Ze Salzburgu je tam nutný přestup na zastávkový S-Bahn a každý přestup na atraktivitě SILNĚ ubírá, stejně jako zastávkovost toho S-Bahnu.

xyz

„což se o kolejích Salzburg-Mnichv moc říct nedá“
Modernizace Mnichov – Mühldorf – Freilassing (dvoukolejka, elektrizace) je v bližším časovém horizontu než jakékoliv novostavby mezi Welsem a Salcburkem.

Radek Janata

To se ale nedělá proto, aby tudy jezdily dálkové vlaky Salzburg-Mnichov a už vůbec ne jedoucí na letiště. Dálkové vlaky to budou mít stále rychlejší přes Rosenheim jako jezdí dnes.

Aleš

O „častěji“ by se dalo polemizovat. Je to velmi podobné, přesně počítat se mi to nechce. Každopádně častěji než 1x za hodinu.

Zoran

Přesně tak, v celý týhle zelený kašparádě a ochraně Austrianu před zlými low-costy vyhrává MUC.

Frantisek

Zelená „pakárna“ hlavně nemá sloužit podpoře něčích výdělků (zase vydělají ÖBB), nýbrž mnohem širšímu zájmu. A hraní si na „národní“ v době všeobecného ústupku národních států globálním molochům je poměrně úsměvné. Spíše bych se zaměřil na posílení úlohy menších hráčů obecně, než na podporu něčeho, co jedněm sice dost vydělá, ale všem tak trochu škodí.

Vrták

Takže poslanci taky vlakem, taky 🙂 Létat to letadlem mi připadá opravdu zhýralé….

Petr

Jsem se na to ze zvědavosti koukal a přijde mi to teda extrémně nevýhodné. Ať zvolím jakoukoliv destinaci, nabízí mi to pouze jeden „přípojný“ vlak (tedy nemůžu si zvolit délku stopoveru). U Londýna je tam stopover 3 a půl hodiny! To je spolu s těmi 3 hodinami ve vlaku už opravdu vražedná kombinace. Když se někdy do Vídně na letiště dopravuju vlakem z Prahy (něco přes 4 hodiny), tak si nechávám rezervu kratší a i tak mi přijde, že jsem na cestě celý den. Zato když letím s Austrianem a ve Vídni přestupuju, je to fičák. 50 minut v letadle,… Číst vice »

Tomas

a kdyz to udelas jako multicity letenku, je schopny ty segmenty nabidnout samostatne?

Radim

Těch spojů bude denně přes 20 (OBB) a má jich být až 31 viz článek. To by mělo jít rozumně naplánovat.

...

Zrovna ze Salzburgu do Londýna to je rozumnější přes Mnichov.

Radek Janata

Nebo rovnou z toho Salzburgu. Cesta přes Vídeň dává smysl do míst, kam ze Salzburgu nic nelétá a létat nebude.

Tomas

No.. Není. Do Mnichova se ze salzburgu nelétá. Ale takový frankfurt je docela rozumná alternativa . a časově vyjde stejně.

Alibaba

A není lepší do Londýna letět z Mnichova, když výchozí bod je Salcburg?

Aleš

Sice s jedním přestupem, ale cesta vlakem ze Salcburku na mnichovské letiště je o půl hodiny kratší, než na vídeňské letiště. A Mnichov má podle mě srovnatelný počet spojení do celého světa jako Vídeň.

Kamui

Je to rozumné. Takové lety jsou podobný nesmysl jako uvažované lety Vídeň – Mošnov.

Tomas

ano, prodlouzeni cesty o 3-4 hodiny je zcela rozumne 🙂

Kamui

Jenže vlakem se jezdí v Rakousku stejně jako v Česku, tj. stylem přijdu a jedu (jízdenku mám dopředu koupenou on-line). Letiště je za městem a všechny ty odbavovací procedury tam trvají o dost déle.

Jiří Kocurek

No a provblém je v tom, že pokud pojedu vlakem na Swechat na letadlo, tak ty odbavovací procedury budou tak jako tak trvat.

roman

pokud někdo letí do salcburku tak na 90 % nepojede vlakem a nejspíš bude mít i zaplacené prémiové odbavení ale i když ne tak do 30-50 min sedí v letadle

Tomas

To sice jo, ale kontext nechápu. ale tady se nebavíme o nějakém poletování vídeň – salzburg. To se jako P2P používalo minimálně. Je (byla) to linka, která je feeder pro další lety star alliance z vídně. takže – jenom 2-2,5h je nárůst na čisté době cesty. k tomu je potřeba přičíst vatu – pokud člověk jede na letiště přes půl republiky, bere si větší vatu, než když to má na letiště přes půl vesnice. takže další .. minimálně hodina. Atd atd… Nic to neřeší. je tam čistý nárůst 3h minimálně. Což potěší, speciálně když člověk letí po evropě. Ono naštěstí… Číst vice »

Radim

Paráda!