Letecké společnosti Letectví

Austrian prohloubil ztrátu, vysvětluje ji cenovou válkou ve Vídni

Airbus A321 po přelakování do nového nátěru Austrian
Airbus A321 po přelakování do nového nátěru Austrian

Extrémně velká konkurence nízkonákladových dopravců na letišti ve Vídni začíná mít velký vliv i na hospodaření největšího dopravce v Rakousku, společnosti Austrian Airlines. Firma dnes ohlásila za první čtvrtletí výrazné zhoršení výsledků.

Za první tři měsíce dopravce prodělal 99 milionů eur, loni za stejné období 73 milionů eur. Vyplývá to ze zveřejněné zprávy a prezentace pro investory.

Zhoršení výsledků o 36 procent firma vysvětluje více důvody, za hlavní tři považuje zvýšené náklady na údržbu, rostoucí ceny paliva a tvrdší konkurenci ve Vídni. V rakouské metropoli loni začali působit intenzivněji nízkonákladoví dopravci, například Wizz Air, Laudamotion nebo Level. To vedlo k výraznému snížení ceny letenek do řady destinací. Ty naopak přilákaly více cestujících: za první čtvrtletí přepravily Austrian Airlines 2,7 milionu cestujících, meziročně o sedm procent více.

„Cenová válka ve Vídni naplno vypukla. I když si cestující mohou nyní užívat levných letenek, situace skončí oběťmi mezi nízkonákladovými dopravci. Budeme bránit svoji pozici lídra trhu,“ řekl šéf Austrian Wolfgang Jani. Průměrná obsazenost dosáhla 73 %. Firma letos čeká obtížný rok, plánuje být v plusu.

Cenová válka je vidět i na tržbách, které klesly o čtyři procenta na 382 milionů eur. Růst nákladů firma vysvětluje i mimořádnými opravami některých letadel Embraer.

Austrian oznámil výsledky ve stejný den, kdy otevřel další dálkovou linku, spojil Vídeň a Montreal.

Zhoršení výsledků hlásí celá skupina Lufthansa Group, jejíž jsou Austrian Airlines součástí. Z loňských -50 milionů firma oznámila navýšení ztráty na 336 milionů eur. „Nadbytečná kapacita, zejména na krátkých a středně dlouhých trasách po Evropě, výrazně ovlivnila naše hospodaření v prvním čtvrtletí,“ uvedl Ulrik Svensson, finanční ředitel Lufthansy.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
DRABADURA
Host
DRABADURA

Tak rakušáci a němci spoléhají na prozřetelnost, takže budou bojovat do posleního prodělaného eura :)))

Nicky
Host
Nicky

Už aby byla také cenová válka v Praze.

pája
Host
pája

To tragédie servis nikdy nepřipustí.

Jen tak
Host
Jen tak

A jak tomu zabrani, prosim?

Nekdo
Host
Nekdo

tak ono stačí už to, že lidé se dlouhodobě odnaučili létat z Viklef Hejvl Internešnl…

Lukas
Host
Lukas

To sa dalo čakať, preto viedenské letisko dlho nechcelo pustiť nízkonákladovky na svoju pôdu. Dlho sa bránili, že oni si udržia svoj štandard a aha.
Keď začnú nízkonákladovky kupovať Airbusy A321LR a používať ich na ,,diaľkové lety,, to ešte len, nielen, austrian pocítia čo to je konkurencia.

Jen tak
Host
Jen tak

Jak se videnske letiste branilo lowcostum? 🙂

Tom
Host
Tom

Poplatkami za použitie letiska, atraktívne sloty na prílet a odlet, poplatky za batožinu, palivo. Na týchto poplatkoch pohorel Skyeurope.

Jen tak
Host
Jen tak

Uz vam nekdo nekdy rekl, ze tyto poplatky jsou pro vsechny stejne?

Snoalivem letiste nema nic moc spilecneho, stejne jako s batozinou.

A za sloty taky kazdy plati stejne – resp kdo zaplati nejvic, vyhrava.

Takze stale stej a otazka – jak videnske letiste branilo lowcostum?

FlyingJ
Host
FlyingJ

Třeba poplatek za odletájící cestující jako obrana proti lowcostům být může. V Praze vychází na 571,- za každého cestujícího v letadle. Pak lze těžko čekat že Ryanair bude standartně nabízet ceny za pár stovek.

Jen tak
Host
Jen tak

Pod pojmem “braneni vstupu lowcostum” si predstavuji nejake konkretni znevyhodneni lowcostu. Ne polozku, ktera je pro vsechny stejna.

Jeho prazska vyse je v kontextu evropy prumerna az podprumerna.

Martin V.
Host
Martin V.

I naceněním položek „pro všechny stejně“ můžete letiště modelovat jako komfortní, přestupní nebo naopak lowcostové (což může být prostě podnikatelský záměr vlastníka letiště). Nevím jak to konkrétně měli/mají ve Vídni, ale uvedu dva příklady. Vysoký poplatek za odlétajícího cestujícího zvýhodní „full service“ a dálkové linky, kde je v ceně letenky relativně málo zastoupen, naopak znevýhodní lowcosty, které tlačí cenu dolů co to jde, a krátké linky všeobecně. Vysoký poplatek za parkování, za nástupní most nebo i jen za přistavení schodů naopak zvýhodní Ryanair, který má krátké otočky a skládací schody si vozí ve svých B737-800 vlastní. Takhle bychom mohli jít… Číst vice »

Jen tak
Host
Jen tak

To je ale samozrejme naprosto regulerni taktika – rozhodne bych tomu nerikal “braneni lowcostum”.

Ono letiste, kde lowcosti vytlaci klasicke spolecnosti, take neni zadne terno.

lupenyk
Host
lupenyk

No vzhledem k tomu, že většina letů z Vídně s nízkonákladovkama je podstatně levnější než lety z Prahy a přidávají velké množství letů, tak to spíš naopak vypadá, že jim připravili super podmínky.

FlyingJ
Host
FlyingJ

Jt: Pěkně popsané to je tady. Bránilo možná není nejlepší slovo ale rozhodně o ně do krachu AB příliš nestálo.
https://www.ft.com/content/8dae994a-940c-11e8-b67b-b8205561c3fe