AURES: Ceny ojetin po letech klesají, snížil se ale i počet aut v české nabídce
Nejčastěji nabízenou značkou na českém trhu byla Škoda, následuje Volkswagen a Ford.
Nejčastěji nabízenou značkou na českém trhu byla Škoda, následuje Volkswagen a Ford.
Ceny možná klesají, ale nikoliv třeba u 20-30 let starých osobních verzí VW T4. Ty jsou stále vyšší a vyšší, protože taková auta se už prostě nevyrábějí.
Tak vážně to zase s tou ekologií holt nikdo nemyslí. Udržitelný, zelený kdesi cosi, ale po záruce vyhodit a pěkně koupit nové – výroba, transport, likvidace atd. Green deal vocamcaď pocamcaď…
Stáří aut na trhu je jedna věc, druhou je stáří celého vozového parku v Česku a nemám z toho vůbec radost, dostáváme se do fáze, kdy to už mnohdy doslova hnije. Z 12,7 v roce 2011 a 14,93 v roce 2019 jsme se dostali na průměrné! stáří 16,05 roku.
Na druhou stranu, já jsem se svojí 1 Fabii stále spokojen na popojizdeni po městě a okolí. Vyrobena v 2001, splňuje euro 4, klima a ESC(ale v zime na snehu je to tragedie). Spotreba kolem 7l.
Fabia 1 je dříč. A jaký motor?
Zaprvé u nás je status barák, dovolená do Chorvatska apod. A tím se pojí druhá věc, že dřív měla rodina jedno auto, dneska aspoň 2 nebo i 3, protože v takových jižních Čechách si sice doletíte na Rhodos, ale dostat se do okresního města jindy než v 6 ráno je problém.
Aritmetický průměr je nesmírně citlivý na odlehlé hodnoty, viz průměrná mzda. Existuje řada hodně starých aut na klasických značkách, která ale jezdí jen párkrát do roka, jako dříve, nemluvě o hýčkaných oldtimerech a youngtimerech. Když vytvoříte věkový průměr z aut, která jezdí denně, bude výsledná hodnota naprosto odlišná, dost pravděpodobně řádově menší.
Stáří aut už jenom poroste. To, co lze podle unijních pravidel vyrobit, už není auto. V roce 2035 lze očekávat průměrné stáří aut přes dvacet pět let. Zkrátka „Havana efekt“…
A ten průměr se bude i nadále zvyšovat.
22 a 28 let. Dokonce už i z pojišťovny se ohledně staršího ozvali, že prý mám vetrána a chtěli mi upravovat pojistku :- )