Ať se Vindobona vrátí do Waldviertelu, prosazují Dolní Rakousy. Češi nápad prověřují
Nešlo by o zrušení dnešní Vindobony přes Brno, nýbrž o její doplnění o novou větev.
Mezinárodní vlak Vindobona by se po 30 letech měl alespoň částečně vrátit na svou původní trasu přes jižní Čechy a Waldviertel. Informoval o tom rakouský web Niederösterreichische Nachrichten. Podle něj by mohlo k návratu legendy na Dráhu Františka Josefa (Franz-Josefs-Bahn) dojít už v prosinci 2022. Takové je alespoň přání spolkové země Dolní Rakousy a jejího radního pro mobilitu Ludwiga Schleritzka (ÖVP), který o plánech jednal s náměstkem českého ministra dopravy Janem Sechterem. Náměstek na článek v Niederösterreichische Nachrichten upozornil na twitteru.
„Železniční trať Praha – České Velenice – Vídeň až na (letiště) Schwechat čeká modernizace. Nová spojení ČD již 2022,“ sdělil Sechter mimo jiné na twitteru. Ministerský mluvčí František Jemelka byl ale následně skoupý na slovo. „Prověřujeme záměr zavedení přímých vlaků Praha – Vídeň přes České Velenice,“ sdělil. Nešlo by přitom o zrušení dnešní Vindobony přes Brno, nýbrž o její doplnění o novou větev. „MD podporuje zavedení smysluplné systémové nabídky, která bude primárně přínosem pro města a regiony na trase a umožní jejich spojení s Prahou a/nebo Vídní (Jihočeský kraj a spol. zemi Dolní Rakousy),“ doplnil později e-mailem mluvčí.
„Pracujeme na tom, aby se Vindobona vrátila 30 let poté, co opustila Waldviertel. Příslušné diskuse s náměstkem ministra dopravy Janem Sechterem již proběhly a byly pozitivní,“ sdělil Schleritzko. Podle jeho představ by Vindobona jezdila po Dráze Františka Josefa zpočátku jen od pátku do pondělí a sloužila by pro „víkendové“ dojíždění. Později by se provoz mohl rozšířit. Jihočeská větev Vindobony by nejspíš jezdila jen mezi Prahou a Vídní, v Praze by nicméně navazovala na „hlavní“ větev a umožňovala tak přestup při cestě do/z Německa.
Ve Waldviertelu podle Schleritzka stále existuje velká nostalgie po Vindoboně. Region na severu Dolních Rakous u českých hranic přitom čelí vylidňování, kterému chtějí Rakušané bránit mimo jiné investicemi do dopravní infrastruktury. Upustili přitom od plánů na novou dálnici Waldviertel Autobahn, místo ní dají peníze do železnice a silnic nižších tříd.
První velké silniční i železniční projekty mají být uskutečněny do roku 2026. Z téměř 1,8 miliardy eur, které mají být do té doby utraceny, je většina určena pro železnici. Velkou investici chystají i Češi, a to na trati 226 mezi Veselím nad Lužnicí a Českými Velenicemi. Trať by měla v letech 2024 až 2027 projít elektrizací a modernizací, vlaky by zde měly následně jezdit 120 km/h.
🇨🇿🇦🇹Železniční trať Praha – České Velenice – Vídeň až na ✈️Schwechat čeká modernizace. Nová spojení @CDrailways již 2022. Trať legendární #Vindobona využijí i pro cargo @zesnad_cz Tisk o jednání @min_dopravy s @lschleritzko @unsereOEBB #Niederösterreich https://t.co/hHUJtTuUEC
— Jan Sechter (@jan6869) March 31, 2021