Ať posuzují vady betonu, ne ceny. Vinci nesouhlasí, aby Kloknerův ústav zkoumal jejich nabídku na metro D
Ražba tunelu metra D směrem ke stanici Olbrachtova. Autor: Zdopravy.cz/Jan Sůra
Tendr na druhou část metra D se protahuje. Do září se bude čekat na posudek zadaný ÚOHS, vyřazená firma ale podala námitku.
Ostatně soudím, že stačí uvést reference o použití betonu se stejným složením jako tím určeným pro metro D a tam se pak opírat o kvalitu. Postavit betonovou stavbu s novým složením, třeba s jiným kamenivem (třeba levnou vápencovou drtí), které nebylo dříve uplatněno, je zatíženo tím větším rizikem, nakolik se o onom kamenivu ve složení betonu nepíše v zadávací dokumentaci.
V tomhle má Borovka pravdu. Kloknerák je „diagnostický“ ústav, zkoumá vady a poruchy na existujících konstrukcích, hledá a ověřuje nové materiály. Ale Aby hodnotili cenu a HMG – nesmysl.
Za mě to měla rozhodovat CACE.
Bez souvislostí – neměl by ÚOHS taky začít vyřizovat trochu rychleji (ideálně bez vady na kvalitě, což asi znamená více peněz) kvůli těmto věcem? Podobně jako tu zdržují Děti Země, každý má právo se odvolat ale taky by se odvolání měla rychle zpracovat.
Jakože by měl mít více úředníků? To je v našem politickém prostředí nepředstavitelné a ministerstvo financí (které schvaluje každou pozici) by to zcela jistě zamítlo.
Dokud bude MF řídit Stanjura (co málem přivedl Opavu na buben), máte bohužel pravdu.
Stanjura a jeho ministerstvo zamítá požadavky typu „když nyní vydáme 5 milionů na XY, každý další rok ušetříme milion, zde je kalkulace“. Odmitne ji ne proto, že by nevěřilo kalkulaci, ale proto, že tupě odmítá zvýšit výdaje státu.
Pokud někdo řekne, že ODS je strana ekonomů, vysměju se mu.
Neví někdo náhodou kolik tu už bylo podobných stavebních zakázek/nabídek vyloučeno z důvodu „podezřele nízké ceny“? Já tedy vím v poslední době o několika zakázkách kde byly nabídnuty (a přiklepnuty) ceny o desítky procent nižší než odhadovaná cena prezentovaná zadavatelem…
Nebyla stavební, ale ČD teď nedávno musely vysvětlovat, jak k ceně přišly, když provoz vlaků v JMK nacenily na polovic odhadu.
Když ze v ZD uvede složení betonové směsi, je i cenová nabídka bez problémů a pochybností o nesmyslném podstřelení. Patrně nebyla v ZD uvedena…
Netuší někdo na základě čeho si UOHS vybral kloknera a ne někoho jiného nebo neudělali tendr na nabídky ?? Z toho bude jenom další mrzení
Asi podle toho, aby mělo dost blízko k MTS…
Tohle je na draka. V Polsku staví jako o život a u nás papirujeme, soudíme se a úřady vedou mezi sebou války. Nakonec takhle prosustrujeme poslední korunu a nepostavíme nic.
Na zákaldě toho, že o soudech v Polsku zprávy nemáme… bych netvrdil, že tam takové problémy nemají.
Ale zjevně je umí rychleji řešit, jinak by se tam tak nestavělo
Jsou víc zvyklí smlouvat, řekl bych.
Tak třeba Čína taky staví jako o život, ale o právním státu se úplně mluvit nedá. Když na to přijde, polská justice si taky v posledních letech zažila své. To bych nebral úplně jako jedinou metriku úspěšnosti.
A pak se nabízí několik diktatur, kde se stavby zastavily a stojí. Nevýhoda diktátora: Dělá si co chce a nelze ho vyhodit u voleb. A může to být i složitější, je-li vydržován armádou.
V Polsku nebo Holandsku nejsou diktatury (odkazují na Neviditelného psa)
To netvrdím. Jen nazančuju, že diktatura není zárukou rychlé výstavby, tak že nemá smysl se po nich ohlížet.
Spíš bych se soustředil na efektivitu povolovacího řízení, stavět každý kurník 10 let jako u nás fakt není normální. Polské soudy nijak nevyčnívají ze středoevropského průměru, to byl spolu s veřejnoprávními médii jen zástupný problém. Hezky je to vidět na tom, že stejně drsné čistky proevropské vlády už podle Bruselu neodporují právnímu státu…
V České republice bylo k 1. 1. 2024 v provozu 1388 km dálnic. To je 13 km na 100 000 obyvatel anebo 17,6 km na 1 000 čtverečních kilometrů. V Polské republice bylo 2 1. 1. 2024 v provozu 5130 km dálnic a směrově rozdělených expresních silnic. To je 13,5 km na 100 000 obyvatel anebo 15,9 km na 1 000 čtverečních km země. Drtivá většina Polska leží ve velmi řídce osídlené rovině, kde je nesrovnatelně menší odpor obyvatel proti výstavbě. Je tam také naprosté minimum chráněných území a rovinatý terén umožňuje stavět dálnice za třetinu toho, co stojí stavba dálnic v kopcovité ČR. ČR… Číst vice »
V dynamice. Dejte si ta čísla do časové osy 1990, 2000,:2010, 2020. Na startu Poláci neměli skoro nic, po přidělení ME ve fotbale změnili legislativu a od té doby jedou tak že nad dohnali s brzy daleko předsedou.
A to nemluvím o ostatní infrastrukture jako vlaky, metro ap.
* předběhnou
Tou závistí se užíráte, protože sám sebe obelháváte. Odstěhujte se do Polska, když svou zemi nenávidíte tak, že sám sobě o ní musíte lhát.
Člověče, vždyť Vám Škrpál vysvětlil, co tu lepší dynamiku v Polsku zapříčinilo. Stále nechápete?
Že v trase nejsou lidi u nás rozhodně není důvod, aby se řízení nějak zrychlilo – co kdyby tam třeba žil křeček nebo mlok?
Že by tempo výstavby u nás bylo v posledních letech mizivé se teda taky nedá říct….
A kolik máme dostupného kameniva do nejen betonových směsí? nekonečně mnoho zjevně ne, když se vozí i zdaleka.
V Polsku to taky mají i když to tady skoro nikdo nevidí. Dobrým příkladem za všechny je nedokončeni okruhu Varšavy, kde nakonec soud vrátil celý povolovaci proces k poslednímu úseku úplně na začátek. A to po dlouho trvajícím odporu veřejnosti proti vedení trasy.
Ještě abych se toho metra dožil….
Jak na tom kovovým kole chybí vrstva gumy, tak se ta výstavba protahuje do mezigeneračních projektů
Takze navrhujete system metra z Parize s pneumatikami ? 🙃
To asi nepomůže, furt by to byla dráha. Ikdyž s trolejbusem na letiště se Praha popasovala na drážní poměry docela rychle.
No nevím, Pražský okruh je taky mezigenerační projekt.
To vypadá že guma asi nebude tím na co se vymlouvat další generaci