dkv-spojujeme

Arriva začne od prosince provozovat vlaky z Liberce až do Jaroměře, České dráhy se vrátí do Lomnice

Jednotky 845 a 628 společnosti Arriva vlaky v Turnově. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czJednotky 845 a 628 společnosti Arriva vlaky v Turnově. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz

Arriva bude na lince Liberec – Jaroměř garantovat nasazení nízkopodlažních jednotek Siemens Desiro. Do Lomnice se vrátí motorové vozy 810.

192 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Josef Setra

Mohu se zeptat,je dobře že pravice chce zprivatizovat ČD?

Divočák

Zlaté Rakve, ať v retro nebo v Najbrt-ovi, oddělené oddíly, žádná rezonance, prostě vlak..

Martin

Sedět v druhé části prvního vozu znamenalo neslyšet vlastního slova!

medical examiner

Ale zkuste to v zimě. To vám bude horko…

rozinka

Ale z Paky do Jaroměře jezdila 810.

Divočák

Já měl na mysli delší úsek této trati Liberec- Hradec ( – Pardubice), pravda, měl jsem to upřesnit

Tomask

Já bych uvítal každodenní rychlík Turnov-Jičín-Hradec. Pak by se ukázalo co je ekonomičtější a rychlejší. ČD má šanci konkurovat.

Daniel Jablonecký

Přesně! Jednou denně vlak. To je přesně to, co cestující potřebuje. Ujel? Nevadí, zítra jede zas.

medical examiner

Já jsem pro. Chtělo by to ten Sp (rychlík je moc vysoko) načasovat do doby, kdy obyvatelstvo nejvíce jezdí na výlety…
Os budou v případě, že budou klasicky zastavovat jen v dopravnách s kolejovým rozvětvením, jinak na znamení jistě o velký kus rychlejší.

xyz

Já bych zejména uvítal modernizaci té tratě tak, aby byla daleko rychlejší než dnes (zejména spojení Jičína s jeho krajským městem HK je neuvěřitelně pomalé!) a O. K., pak zavést zrychlené vlaky, ovšem v pravidelném taktu.

Neznamy Jarek

Spojení Jičín-Hořice-Hradec je prostě rychlejší autobusem. A cestující má jednu cenu. Vlak holt obslouží ty vesnice.

medical examiner

To obslouží i po zrychlení tratě…
A co teprve až to jedna cena nebude…

Jarda

mít spojení ze Železného Brodu do Jičína by nebylo od věci…propojili by se všechny části Českého Ráje jednou tratí. Tam si můžete tahat nostalgie

Arnošt

Řešení OK, jen ty bláboly kolem… Liberec – Jaroměř není žádná logická a ucelená relace jen proto, že tam před 150 lety postavili koleje.

Jiří Kocurek

Do Jaroměře vede trolej. A tak se někdo snaží dodržet šotohledisko, aby se nejezdilo zbytečně pod dráty na naftu. Přestupte si do … ehn Honeckeru?

Gwann

nejsou tam objednané pantery?

Jiří Kocurek

Proto ten otazník, pardubický kraj
představoval nějaké modernizace. Dobře, najdu si řazení.
Ano, jezdí tam Pantery. Aspoň že tak, Honeckery beru zpět.

Dominik

Modernizované Honeckery jsou na trasu Kolín – Třebová, a jezdí všehovšudy 2 nebo 3.

Poutnik99

Až na to, že se přestupuje do R10 tažené brejlovcem…

Gwann

na které jezdí vozy bmz. dřív tuším 226, teď 235? a nejaky reko velkoprostor…napůl s jedničkou? každopádně krásné vagony. voňavé, čisté, pohodlné.

nebo jezdíte ve strojovne brejlovce, ze mate potřebu řešit mašinu?

Leinad

Tak akumulátorovými vozy jezdil už Křižík do Dobříše. 😀

medical examiner

A elektromobil měl už Sousedík 😀

Jarda

celá dráha 030 z Pardubic do Liberce je poplatna době starého mocnářství, dnes zákruty do Jaroměře je jen ztráta času, dříve tam byla RU pevnost….proto tam je ještě dneska dráha…

Khufu

ČD je zločinecká penězovodná organizace, která musí být zlikvidována.

J. Rozsypal

Bohnice?

viktor

vidím to stejně

Daniel Jablonecký

Do Bohnic nejezdí vlak. Tohle budou Beřkovice.

Gwann

tak proto tam jezdí furt ten sukafon z vranan. návoz zneuznanych ajznbonaku na rekreaci.

johnny cash

Kytlice.

obcan

to by nevzali ani do bohnic… 🙂

medical examiner

Ale možná by ho pak vzali do muzea buď Anat. ú. nebo ÚSL.

medical examiner

V našem státním rozpočtu je nejméně tucet takových organizací.
Ale ČD to opravdu, opravdu nejsou.
A co je potom Sebevražda Železnic?

Gwann

znovu a znovu je nutno poděkovat pánům Cmejlovi, Krskovi, Divisovi a dalším že Škody Plzeň, jakožto i pánům Bazalovi a Zaludovi, za dodávku více než 200 regionov za cca 5mld.

které 8 let od dodání poslední odmítají objednatele.

za tohle mohlo být např 100 pavouku.

a dráhy nemusely přicházet o kšefty.

bravo pánové. aneb jak podivným obchodkem z minula poškodit firmu na 20 let dopředu.

ráda 380 dtto.

PS: sloni byli taky dost drazí a jsou hodně poruchovi…na tu cenu…

Pája

To máte naprostou pravdu. Jenže někteří tady nechtějí slyšet, že Regionovy rozhodně více lidí do vlaků nepřitáhnou. Přitom autobusem ŠM11, nebo autem Š100 dnes moc lidí denně už nejezdí. Čím to asi bude?

Kuba

Kdyby se místo 200 regionov koupilo 100 (reálně spíš míň) RS1, co by jezdilo místo těch zbylých 100 regionov? 810 forever? Skutečnost je přesně opačná – i když někteří objednatelé 814 odmítnou, jinde to bude pořád znamenat pokrok, například ve Středočeském, Královéhradeckém nebo Moravskoslezském kraji jezdí těch 810 dodnes spousta, někde dokonce i s vlekem.

Gwann

810 s vlekem zas tak častý úkaz fakt neni. a myslíte že regina místo sukafonu do rozmitalu, luzce, vrchlabi, zlatých hor či hermanova mestce přiláká davy? komfort je totiž dost podobný. a ta skupina co nenastoupí do sukafonu není reálné tak početná. pokud nemáte ani na takovou úvahu, že předělat jednotku za cenu půlky nové (která má morální životnost klidně 40let) a pak ji po 10letech mít problém vůbec někde udat (viz ona akce s linkou horazdovice klatovy, účelové nastavené podmínky aby to regina nemohla být) je opravdu veliký ekonomický prusvih, pak asi patříte mezi lidi, co by neměli rozhodovat… Číst vice »

Kuba

Ne, myslím Horní Pacifik, Vrchlabí, Adršpach/Jičín nebo Veřovice. Těch tratí je celá řada, žádný problém udat regíny neexistuje. Naopak je kraje leckde požadují na úkor pohodlnějších velkých motoráků kvůli nízkopodlažnosti (Broumov, Třeboň). Z pohledu běžného cestujícího byla regína nové vozidlo, kdežto šukafon relikt socialismu. Pro většinu lidí jsou podstatné věci jako vzhled interiéru, pohodlné sedačky nebo WC, chodové vlastnosti jsou až na vedlejším místě. Když už zmiňujete ekonomiku, tak by bylo dobré uvážit nejen náklady pořizovací, ale i provozní, které hrají opět pro 814. To, že Plzeňský kraj neumí psát zadávací podmínky je jiná věc, tam to bylo vidět už… Číst vice »

Gwann

tak sedačky v regině jsou fakt úžasné….
když už něco pohodlného, tak 945, 954, btn, bdtn. když už jsme v té motorové antikvárníá trakci.

pohodlné jsou i 842, 843 a 854, někde je ale problém s hlukem….

že bych byl tak neobyčejný cestující a nepochopil proto výhody regiokrámu….fakt nevím. ano, nemám problém vylézt schody. to je jediný rozdíl.

Gwann

oprava 945 neee, 943 myslím

Y.K.

Jenže přemíra toho nafintěného krumplu způsobila, že svého času lokálkový základ najednou slouží na koridorech (třeba Os na IV.), sestavují se impozantní trojregiondolína (Kladno) a jiné zhůvěřilosti, kam tento koncept nepatří a jen odrazuje cestující. Místo aby se pořídila odpovídající jednotka s patřičnou životností.

Kuba

Na České Sibiři je odpovídajícím vozidlem mikrobus, tady je ta regína vyloženě znouzectnost, ale nic lepšího není ekonomicky obhajitelné.

Y.K.

Neříkám, že by to tam bylo kdovíjak slavné, ale ta regina je fakt hrůza. A to se tam má jezdit 200 km/h, teda 180, ehm. 🙂

Daniel Jablonecký

„Odpovídající“ jednotka je velká jako šukafon, akorát s pantografem.

Jiří Kocurek

Jenže nejkratší je Stadler GTW. Pak už jedině sólo T3(LF), ale ta nesplňuje další podmínky.

Petr Šimral

Tomuto odpovídající jednotka je autobus, klidně i s pantografem pro nabíjení baterií…

Axel

Přesně tak, normálním cestujícím je srdečně jedno jestli cestují po silnici nebo po kolejích tramvajových či vlakových (nebo v podzemí – viz metro)….

Leinad

Několika cestujícím se dělá špatně z častého zrychlení silničního vozidla. (Zatáčky, nerovnosti,…)
Znám dost takových, co ve vlaku dokážou číst, v buse musí sedět po směru a koukat.

Daniel Jablonecký

Za pár let realita. Už se na tom docela intenzivně pracuje. Osobák z Votic dál na jih je parodií na železniční dopravu.

medical examiner

RS1 není o nic moc menší než 814.
Narozdíl od ní má 2×2 nápravy (814 4×1) a tak strašně nevrže…

Avlaky

Ano jezdily by 810, však teď 810 pořád jezdí….

Nejstarší co je v provozu je 810.007 takže ani o stáří nejde

PedrosVozomixos

Ještě kolem roku 2010 na trati 173 Beroun, Rudná u Prahy a Praha-Smíchov jezdil Bafík buďto s přívěšákem či sólo, potom nastala výměna voz. parku na 814 RegioNova….

D.S.

Těžko soudit. Ale Regionova byla stavěná s životností 15 let, což už nejstarší kusy mají…Určitě si ale myslím, že se jich nemuselo dělat tolik.

Gwann

stačilo by jich cca 50. možná 70. ale ne 200+

Gargy

Teď se to zpětně dobře hodnotí…regionovy se neměly dělat a koupit nové motoráky…finanční možnosti drah byly takové…

Gwann

na drahách to věděli zodpovědní úředníci už tenkrát. stejně jako jaký průser je 380 a akce kolem railjetu. jenže s tím nešlo nic dělat. politické krytí a objednávka.

i ten průser s nevýhodné koupenou trakcni energii za který stihali šéfa szdc byl znám ještě před podpisem, i to že to je nelegální. jen se s tím opět nic neudelalo

Gargy

Průser s 380 je myšleno co? Že ČD je nezaplatili a potom platili penále..a za druhé objednat 20 lokomotiv…to byl úžasný nápad…těch Mašín se mnelo koupit aspoň 200ks.

Gwann

s 380 je myšleno to, že za daleko lepší prachy než byla i původní smlouva bez sankcí šlo místo verglu jaký svět neviděl koupit tauruse na 230 co byl ozkouseny a JEZDIL.

e

Gwann

PS: a smlouvu jakož i další postup, to je na pět s hvězdickou. nevim kdo byl větší hňup nebo grazl-zda ten co takhle konstruovánou smlouvu za dráhy podepsal či ten kdo pak popíral průser že smlouvy plynoucí a nesmyslné se soudil…

Gwann

PPS: a jetym taurusem to nakonec končí. že…po ztracených snad 4mld za něco, čeho by se dráhy rady zbavily. protože ani výrobce neví jak do toho narvat ETCS.

PPPS: podobnost s zvláště 14T v praze je jistě jen náhodná. ty šmejdy že škodovky by měli pribit za nějakou část těla alespoň na týden k pranýři. a nemyslím tím ani mašinu ani saline.

Kuba

Ano, stejně jako žabotlam. Asi není třeba dodávat, že po těch 15 letech k žádnému hromadnému rušení nedošlo.

Leinad

Jenže i v době kdy žabotlam končil, tak měl parametry které nemá spoustu vlaků dodnes.
– nízkopodlažní.
– zavírání dveří, minimum zranění.
– čtyřnápravové vozy. Komfort jízdy ve stovce se už moc nedařil, ale pořád lepší než šukafon.
– oddělení nástupního prostoru. V zimě teplotní komfort. (Panteři nemají přepážku, aby do nich táhlo.)

zdenek

Tady ale nejde moc vozidlo. Tady jde o nastavení parametrů a hlavně nejnižší cenu na straně dotace. Tedy je nikdo nebuzeruje za zaměstnance. Nemusí držet pokladny a nádraží. Dávají automaty. Mohou si to vybrat na vyšším jízdném.
Sůra tu často srovnává s IN100. Což je zavádějící.. A pokud je někdy zadání zrovna nevhodné pro ČD..

Gwann

nádraží nikdo nedrží
pokladny chce jen po čd ale ne po arrivě s tím, že nabídky navzájem porovnává?

jako nejsem příznivcem LBC kraje a hlavně tarifu IDOL, které v papíru nelze mít přestupní a navíc je drahý jak pes…

ale pokud by dráhy nabizely něco jiného nez reginy, pak by asi neměli takové problémy s udržením zakázek. přičemž 840 by mnohde stačila i tam kde je desiro.

Vít Jůza

Konkrétně v Libereckém kraji v podmínkách byly pokladny, tak tam Arriva na příslušných místech pokladny má.

zdenek

No IDOL. Máte co jste chtěli.. Zlatý tarif ČD. Jasné přehledné služby všude v ČR. Za dobré peníze.

Arnošt

I v Českém Dubu a Cvikově?

Gwann

dokážete ve svém zaslepeném mozku pochopit, že ne každý, kdo za něco z minula či současnosti kritizuje ČD, je jejich odpůrce?

mám IN50 a preferuju ČD. na dálkových spojích prakticky vždy.

pokud mnozí fanoušci modrých budou zaslepení či prolhaní exoti, pak se s nimi sveze celý modrý dopravce. děláte tímto ČD hodně medvědí službu.

zdenek

To jestli se sveze dopravce nebo ne. To není o mě. To je spíš jako vždy na českých politicích. EU. Lobistech. Zatím dělají vše pro.
A tak já rozhodně nejsem zastánce minulosti v ČR ve státních zakázkách.
Já jen říkám, že tady je Rakousko, Švýcarsko s fungujícím státním dopravcem. A to je můj vzor. Lépe než celé hry na soutěž.
Otázkou taky je, zda tehdy bylo tak jasné, že ojetiny budou na trhu. V roce 2003.

Leinad

Ve Švýcarsku se běžně soutěží. Že jdou proti sobě městské/zemské firmy a ne soukromník typu Jančury jaksi nemění princip soutěže.

Jiří Kocurek

Z Varnsdorfu do Liberce přes Cítov za mezinárodní tarif, nebo přes Českou Lípu za 4x delší jízdu, ale vnitro tarif.
Na trati Svor – Jablonné v Poještědí byl provoz zastaven v roce 1973, ani tuhle výrazně kratší trasu lidi nevyužívali.

Gargy

Žaluda ČD posunul dopředu.bazala byl hrobník a zloděj.

Gwann

no, k dobru zaludovi jde připsat railjet. a nákupy od OeBB. ty další série regionov se ale fakt dost nepovedly…

Gargy

Jo ale taky se koupily rs1 a Sharky..modernizace 842 ..taky super

Gwann

jo, jen místo těch 150 regiokramu mohlo být 65-70 pavouku

kix

Arriva a něco garantovat, ještě nějaký vtip? Dyť ani teď tam nejezdí to co tam dle smlouvy má jezdit a ještě když bude potřeba o jednotku navíc

Jackub

Vidím z okna na R21 a 22. Jezdí na nich 845, výjimečně Desiro (asi když ho potřebují dostat do Prahy). V pátek a o víkendech jezdí spřažené soupravy, občas i tři. Žádných záskoků a nepravidelností jsem si od jara 2020 nevšiml… Co máte konkrétně na mysli?

Martin

Např když při mé minulé cestě (29.8.) byly na tratích 030/035 místo 4 Desir jen 2. Zbylé 2 pak zaskakovaly 845, které pak chyběly na R obězích.

kix

pozor ani „červená“ desira neplní podmínky smlouvy

medical examiner

No…na R26 jezdily originální DB 628 nejméně do 3.2.2020.

idk123

Co taková R14, kde měli jezdit dvě jednotky?

Castic

Typicky komentář nehodící se zde, nepodložené zkreslené informace. Běž na novinky 🙂

kix

zkreslené nepodložené informace? Já možná na rozdíl od vás bydlím u L3, a z těch cca 4 jednotek co běžně jezdí, plní smlouvu max jediná. Bavím se o krajské smlouvě, nikoliv o R, i když o těch by se také dal napsat román, protože na R14 také málokdy jede to co má, ale už se to trochu lepší. Ale chtělo by si to smlouvu s krajem přečíst a pak mrknout třeba na sledovačku toho co jezdí http://sledovani.55p.cz/arriva_849_2021/ pak můžete mudrovat, nebyl den aby bylo nasazení na 100% toho co má..nejúspěšnější byla sobota 31.7. (menší potřeba vozidel), kdy bylo smluvní nasazené… Číst vice »

Jan

no na R14 – ty jejich „rychlíky“, to je vlak tak pro trpaslíky – autobus má mnohem více místa mezi sedadly, jeden by v tom jejich slavném rychlíku po abslovování cesty z LB do PA tady zašel na skrčeninu.

kix

např dnes jezdí na krajských linkách L3+L35 vozidla 642.344, 642.013, 642.005, 845.206 a 845.311. Smlouvu plní jediná 642.344, ostatní tam nemá co dělat..

kix

a u té 344 si ani nejsem jistý jestli také plní podmínky

***** Petr

A pamatuješ si co tam jezdilo ještě nedávno ? Takže vlastně cokoli dnes je fajn . A jestli plní nebo neplní je starost objednavatele , já jsem spokojen , ale prostor pro zlepšení nepochybně je

kix

takže smluvní specifikace vozidel je jen cár papíru? a ono 845 vs 843 zas takové zlepšení není..desiro ano, ale dávat dopravci, co nedokáže plnit co má u stávající smlouvy další výkony? ČD dostaly od kraje pokutu i za chybějící cedule..Arriva posílá min ze 70% vozidla nesplňující smluvní specifikaci a je ticho po pěšině. Pro upřesnění mají jezdit pouze Desira po Regiojetu a po úpravách interiéru..místo toho jezdí původní DB desira se slabším motorem než mají ve smlouvě a s nevyhovujícím interierem a často jezdí vysokopodlažní 845

zdenek

Takže se těmto politikům z obou krajů + ministerstvu povedl úspěšně vytvořit monopol pro soukromou společnost. Blahopřeji. Předpokládám, že to byl záměr.
K tomu dále poškozovat státního dopravce.
Předpokládám, že tito politici opět nedělali ŘÁDNOU soutěž dle obvyklé legislativy pro zacházení s penězi daňových poplatníků. Přestože zadávají nestátnímu subjektu.
Bohužel se jedná o poměrně klíčovou a páteřní trať.
A ty rychlíky s přestupem na koridor..(další problém)

xyz

– Arriva není soukromá.

– Pakliže nyní vznikne „monopol Arrivy, tak předtím (přinejmenším do 12/2020) nešlo o monopol ČD, a.s.?

zdenek

Z našeho pohledu ČR je to komerční soukromý subjekt.

xyz

Takovým však je i obchodní společnost ČD, a.s.

zdenek

Po 165 je vlastněna ČR.

Axel

Vzhledem k míře zadlužení (dluží víc než kolik utrží za rok) o krocích ČD rozhodují spíše věřitelé než vlastníci firmy ČD…

zdenek

Ano samozřejmě. Může se stát, že změní vlastníka jako Sazka. A nový vlastník dostane za hubičku majetek. A nebudem mít vlaky.

Axel

A co zbyde z inventáře ČD za 10 let? TIpnu, že zbyde tak 1/3 současné pasažérské (sedačkové) kapacity firmy ČD? Fuč: 810 asi 814 RegioNova asi 843 854 460 560 starší CityElefanty a pro spoustu vagonů nebudou k dispozici lokomotivy, protože vzhledem ke stáří/malosériovosti se nevyplatí ECTS Čili, kde vezme firma ČD dostatek peněz, aby zhruba udržela současnou kapacitu? Na konci loňského roku dlužila firma ČD (včetně dceřinných společností) přes 40 miliard… A je-li správný můj odhad, tak 2/3 kapacity techniky dožívá… Prostě firma ČD a.s. buďto radikálně zvýší využití kapacity (a přiláká i solventnější cestující aby platila extra vyšší… Číst vice »

***** Petr

Otázka múže znít i tak , co by se stalo nebýt tu ČD vůbec , vyjma citové újmy . A pokud zohledním co se do nich nasypalo a zen izerný výsledek , bylo by asi lepší makat jenom na infrastruktuře a vlastní dopravu nechat na těch , co to umí .

Axel

IMHO firma ČD přežije jen tehdy, pokud dokáže výrazně zvýšit využití své kapacity (a pokud přiláká solventnější cestující, kteří budou chtít platit extra vyšší jízdné za extra služby)….

viz příklad toho co prosazuje pan půlministr… = vlak vyjíždějící z Dobříše s katastrofálně nízkým využitím kapacity (pouze 4%), kde v průměru cestuje jeden cestující na 25 sedačkách … to je naprostý ekonomický nesmysl…

Jestli věrní zákazníky firmy ČD si uvědomují, že volbou pana půlministra, ve skutečnosti „kopou hrob“ firmě ČD

xyz

Jo a předpokládám, že obdobně vám vadí i stav, kdy na většině výkonů v rámci celé ČR jezdí ČD, a.s., bez jakékoliv soutěže (ba i bez „rozstřelu“), protože i tam jde o nešetrné zacházení s penězi daňových poplatníků. 🙂

zdenek

Tak ČD nejezdily pro zisk. Ne..

MartinS.

A ČD jezdily pro co? Pro blaho lidu?

xyz

… a do třetice mě napadá: předpokládám, že při svém pohledu na šetrné zacházení s penězi daňových poplatníků byste uměl i zpochybnit osobní dopravu v úseku Stará Paka – Lomnice n/P., jakož i existenci Os vlaků mezi Starou Pakou a Jaroměří. 🙂

nádražák

Na těch pět cestujících do Lomnice 810 bohatě stačí.

Frantisek

Pokud jim nedokáží nabídnout takové spojení, aby jich bylo více, je to v tomto případě docela smutné.

Asdfg

Z Lomnice většina lidí jezdí do Jilemnice, Semil a Jičína. A v tom je vlak proti autobusu tragicky pomalý.

milan

Od prosince 2022 tam bude regionova, neboť 810 je jen dočasné řešení.

Pepino

jojo, to je opravdu krok „kupředu“

***** Petr

A možná většina režijkářů . V tom kraji se jezdí více autobusem .

Franta

Chápu, že se to vrací ke stavu, který je podle starých definic tratí – tj. Pardubice-Liberec, Stará Paka – Libuň. Ale tady fakt nevím, jestli to je lepší. Přímý spoj Lomnice n.P. – Semily – Železný Brod je podle mne mnohem významější než osobák Stará Paka – Dvůr – Jaroměř. To území přes Horka a Mostek je pro osobní vlaky mrtvé. Spádově ho totiž převzal hodně Studenec – děti z Levínské Olešnice, Horek, Borovnice jezdí do školy teď tam. Kvůli tomu se teď zkolaudovala i přístavba školy a všechno jezdí autobusem a auty úplně jiným směrem a blíž než vlak.… Číst vice »

Franta

Tím chci říct, že kdyby Lomnice – Liberec osobáky zůstaly a zavedla se třeba častější osobní doprava Dvůr Králové – Jaroměř – (Hradec Králové), tak to pokryje poptávku po přepravu osobním vlakem mnohem víc. Přímý spoj Stará Paka – Dvůr je pokrytý rychlíky.

Kuba

Jestli je něco mrtvé, tak je to lokálka do Lomnice. Lomnice – Semily jede bus 25 minut, vlak 52, to myslím hovoří jasně. Tam jediná relevantní relace je Lomnice – Nová Paka, ale tu zabíjí přestup ve Staré Pace.
K zamyšlení by podle mě bylo protočit 040 o hodinu, potom by totiž kromě možnosti vedení přímých osobních vlaků Lomnice – Chlumec (- Městec) i lépe vycházelo spojení Liberec – Trutnov, které je nyní zoufale pomalé. Relaci Hradec Králové – Jilemnice a trs bych řešil autobusem navázaným na rychlík zastavivší na Horkách.

Jarda

Protočení 040 o hodinu by způsobilo, že cestující z Vrchlabí, Kunčic, Martinic a Jilemnice přijdou o připoj na Hradec, protože tam nejezdí Os a pochybuju, že by se s jeho zavedením stalo něco jinýho, než že by se cestující z n párů spojů rozptýlili do 2n párů. Pokud se nepřesune křížení Sp do Starý Paky, nemá to smysl. Otázka pak je, k čemu by bylo další křižování Sp v Pilníkově. Jestli ona ta Ostroměř s Martinicema nedává větší smysl.

Kuba

Vrchlabí má spojení vlakem přes Trutnov nebo ještě rychlejší přes Dvůr s přestupem na bus do Špindlu. V obou případech je to o přestup míň a časově srovnatelné. O řešení Jilemnice jsem psal v předchozím příspěvku. A pozor: Píšu o protočení o hodinu, ne o půl, křižování by tedy zůstalo tam, kde je, jenom by probíhalo v sudou místo v lichou a naopak.

Jarda

Žádný pozor. Jasně jsem ty dvě situace oddělil.

Protočení o hodinu by cestování vlakem z těchhle končin do Hradce zničilo úplně, protože tady nejezdí alternativní Os v době mezi Sp. Jestli by došlo k nárůstu cestujících od TU na LIB, o tom silně pochybuju. On totiž ten navazující osobák ze Starý Paky do Liberce jede až do Turnova v podstatě rychlostí rychlíku, kde dojde o zdržení jen o dvě minuty. Ona kombinace Sp-R v relaci Trutnov-Stará Paka-Hradec je pro Královéhradecký kraj významnější než pro Liberecký a Kralovéhradecký v relaci Trutnov-Stará Paka-Liberec.

Kuba

Ale jezdí alternativní Os mezi R na 030 (pravda, jen jednou za čtyři hodiny, chtělo by to vrátit plnou dvouhodinu). To je myslím pro Tampli a spol. dostačující. Vrchlabí a Jilemnice mají jiná, mnohem lepší spojení než oklikou přes Starou Paku.
Spojení Os na 030 do Semil, Železného Brodu a Turnova je sice dobré, ale chybí třeba přípoj na Tanvald.

Jarda

Což by šlo jednodušeji vyřešit přípojem na Tanvald. Jak vidno, LK tenhle přípoj nepotřebuje, tak proč by ho měl potřebovat KHK? Těžko říct.

Vít Jůza

Obávám se, že je výstižnější napsat, že rychlík mezi Turnovem a Starou Pakou jede téměř pomalostí osobáku.

D.S.

Pro zmíněná města a střediska v Krkonoších by bylo nejlepší zastavit „R“ v Horkách u S. Paky a tam směrovat autobusové přípoje. Bylo by to rychlejší a s méně přestupy, než dnes.

Jarda

Tak asi jo. Potíž bude asi v tom, že je to region, kde se musejí dohodnout tři objednavatelé: Královéhradecký kraj, Liberecký kraj a Ministerstvo dopravy.

Vít Jůza

Lepší by bylo, aby rychlíky byly skutečně rychlíky – v tomto případě s hodinovým intervalem se zastavením a křížením Liberec, Turnov, Stará Paka a Jaroměř, a navíc by mohly stihnout i krátké zastavení v Hradci Králové, a mezilehlé úseky obsluhovaly osobní vlaky.

D.S.

LOL, kdo by tím jezdil.

xyz

Jistě, včetně projetí okresního města Semil. 🙂

Pepa Sláma

Semily jsou díra a okresní úřad byl zrušen. Tak proč zastavovat v Semilech?

Růža

Na trati Trutnov- Stará Paka je na příští rok plánovaná racionalizace s DOZ ze Staré Paky. Je možné zkrácení jízdní doby. Předpokládám, že křížení bude v budoucnu v Kunčicích, jako kdysi. Současné křížení v řádu minut v Martinicích nedává žádný smysl. Martinice si vydupali skanzen a ten křižování prostě rychle neumí.

milan

Nikoliv, křižování bude nadále v Martinicích.

Asdfg

Jenže s DOZ se sáhne jen na stanice, na trať minimálně, téměř vůbec.

Miroslav Zikmund

Pouhý důkaz toho, že dvouhodinový takt je z hlediska cestujících neatraktivní, pak volí individuální dopravu.
V případě mimořádné události a ujetí přípoje se pak čeká cca 2 hodiny na další spoj.

Vít Jůza

Lepší dvouhodinový interval, jako je tomu u vlaků a mnoha autobusových linek ve většině Libereckého kraje, zvlášť pokud nějak vycházejí přestupy, než různé ty čtyřhodinové intervaly, nebo tři páry spojů denně apod., nebo úplné zastavení provozu … ale kde kdy je trochu frekvence, hodinový až půlhodinový by samozřejmě byl lepší, čekat někde 2 hodiny nebo do rána je už takové trochu nepříjemné.

Pepa Sláma

Na lokálkách je jakýkoliv takt nesmyslem. Větší smysl by mělo zavedení přímých vlaků, čímž by se odbouralo, nyní časté, ujetí přípojů. Mrtvé území Mostku a Borovnice by se mohlo projíždět, o tom žádná. Jinak ale má smysl propojit zastávkovým vlakem všechny stanice na trase Turnov-Pardubice přes Starou Paku a Turnov-Hradec Králové přes Jičín. Tedy v bývalém Východočeském kraji, kde mají lidé stále nějaké vazby i mezi menšími městy.
Rozsekání osobní dopravy, spolu se zásadou „nečekám na nikoho“ zbavily osobní železniční dopravy jedné z hlavních konkurenčních výhod.

J.E.B

Tady nejde o to, že jezdí vlaky z Lomnice přes Semily do Liberce – prostě se trať nachází vesměs v LBC kraji, tak bylo takto zvoleno vozební rameno. Že jezdí málo cestujících v relaci Lomnice – Semily je dáno Vámi popsaným, ale nejenom v Lomnici žijí lidé a z ostatních obcí na trati do Staré Paky autobusové spojení téměř neexistuje a tak je cestujícím celkem jedno, zda-li pojedou na Liberec či Chlumec nebo si v Pace pohodlně přestoupí. Důležitý směr (z přepravního hlediska) je i z Lomnice směr Hradec a Pardubice a nikoho ani nenapadne zavést tam přímé spojení –… Číst vice »

Gryf

A do Prahy l se vlakem z Liberce dostanu kdy? Kdo má malý děti a nemá auto, fakt ho lituju, do Prahy se odsud nedostane, chybí přímé i bezbariérové spoje..

Luboš Beneš

On někdo takový (rodina s malými dětmi) bez auta ještě existuje?

Hans

Já bych tak třeba fungovat chtěl, ale fakt to dneska bez toho auta často dost dobře nejde… Jsem řidičem proti své vůli.

Frantisek

Jak kde a jak kam. My jsme vyrůstali bez auta, naučili se používat veřejnou dopravu s přestupy, a pokud člověk nemá úchylnou potřebu všude tahat celou domácnost, ještě se mimo odřezaná místa dá.

Růža

Částečně souhlasím. Bohužel vznikem krajů se některé tratě nesmyslně rozdrobily a přibylo přestupů.

Laborec425

Přibylo přestupů a na těch přestupech úplně s klidem ujíždějí vlaky 🙁

Pepa Sláma

K tomu nedošlo se vznikem krajů a později, když se regionální železniční doprava svěřila krajům. To byla naprostá hloupost, která do značné míry odrovnala konkurenceschopnost osobní železniční dopravy a stojí nás, daňové poplatníky, ročně mnoho mld. Kč. Protože se „objednávání dopravní obslužnosti“ stejně nakonec zaplatí z našich daní.

Laborec425

V listopadu nastupuju, po 45 letech žití bez řidičáku, do autoškoly. Viz. situace na české železnici. Taky budu řidič proti své vůli, ale situace je opravdu neúnosná a po příhodách, co se mi na české železnici staly za poslední dva až tři roky už to jinak bohužel nejde.

Jan Matoušek

Ano. Znám takové lidi. Ono úplně stačí mít děti „neplánovaně“ v době okolo 20 let. Potom se spíše budete zaměřovat na bydlení a budete doufat, že kapacitní auto v případě nutnosti někdo (rodiče, kamarádi apod.) půjčí.

Jiří Kocurek

Jenže takoví pojedou do Prahy na výlet jednou za x roků. Přecejenom ten výlet nebo jídlo na týden? Výlet do Prahy není jen lístek na vlak.
Někdy se stává, že jim někdo daruje svoje staré, ať mají čím jezdit aspoň na nákup a k doktorovi.

A co se výletu z Liberce do Prahy týká, časově to má ostravák nastejno a nemá ani ten rychlejší autobus.

Tomáš

Ano, je. Třeba u nás.

Miroslav Zikmund

Stačí nebýt zdravotně způsobilý k řízení auta ….

Swarrior

A to se vam treba s epilepsii nereagujici na lecbu stane raz dva.

rozinka

Pár takových sociálů se ještě najde.

Swariner

Existuje. Ale dost pochybuju, že to bude zajímavá cílová skupina pro dopravní stratégy. Jsem „husákovo dítě“ a ze svých kolegů a přátel neznám nikoho, kdo by měl děti a neměl auto (ani v době, kdy se jim ty děti narodily).

Pepa Sláma

Určitě by celá řada lidí ráda jela přímým spojem z Liberce do Prahy, nebo raději ještě dále. Rozsekáním spojů a uplatněním zásady „převážím vagony, ale nepřevážím lidi“ se železniční doprava zbavila největší konkureční výhody. Zejména dnes, když stát není schopen dostavět Pražský okruh ani jiné dálnice. Co je mi platné, když jsem za pár desítek minut na kraji Prahy, když pak Prahou projíždím hodinu a ve špičce i více.

Kuba

Tip pro redakci: Nechcete nějak automaticky skrývat komentáře s velkým množstvím mínusů? Takhle se pro naprosto nesouvisející výlevy duševních mrzáků stává z diskuze spíš žumpa. Třeba na ŽelPage, dokud aspoň trochu fungovala, to tak bylo a bylo to podle mě ku prospěchu věci.

Gwann

pan je cenzor. nebo se mu líbí na FB, kde se mu zobrazuje akorát to, s čím souhlasí.

pokud nedáte cizí názor, nelezte do diskuze.

Kuba

Jak souvisí komentář o tratě do Liberce s tématem článku? Tohle není názor, to je čisté trollení.

Gwann

a jak souvisí pokus o cenzuru s článkem o železnici obecně?

Vít Jůza

Z Liberce do Prahy a zpět je teď vlakem krásné spojení rychlíky každé dvě hodiny od časného rána až do noci s jediným celkem spolehlivým přestupem v Turnově. Jistě, dokážu si představit drobnou úpravou jízdních řádů i při současných tratích a vozidlech zkrácení jízdní doby ze dvouapůl hodin na dvě, zatímco nejbližší plán je naopak od příštího jízdního řádu to z Prahy do Liberce protáhnout na tři, ale toto snad není největší problém železnice ani dopravy vůbec v naší republice, problémem jsou místa a relace, kde je spojení naprosto nedostatečné až i prostě žádné.

medical examiner

A tak to i zůstane.
Akorát bude klesne doba jízdy na 82 minut jízdy + nejméně 5 minut na přestup.

Miroslav Zikmund

Dvouhodinový takt je vysněným ideálem pro dálkovou dopravu v Rusku, nikoli ve střední Evropě … Slintá se po kvalitě švýcarské – nebo alespoň německé, rakouské, lucemburské, belgické, nizozemské, dánské železniční dopravy – ale jízdní řády v mnoha případech odpovídají Rumunsku, Bulharsku …
I v Maďarsku se na většině místních tratí jezdí v hodinovém taktu ….

Vít Jůza

Zkrácení intervalu na 1 hodinu a jízdní doby na 2 hodiny jak rychlíků Praha – Tanvald tak Pardubice – Liberec bych samozřejmě považoval za dobré a reálné bez nějakých kdovíjakých investic, samozřejmě za cenu přenechání mezilehlých úseků zastávkovým vlakům, a zejména úsek Stará Paka – Jaroměř třeba ještě doladit, aby se stíhal do půl hodiny … ale nesnáším takové ty nářky, jakože je problém cestovat Liberec – Praha -…. leda tak mezi 18. a 4. hodinou z Liberce a mezi 21:30 a 5. hodinou z Prahy, to jsou spojení všelijaká až žádná, to by za vylepšení stálo.

xyz

I v Rakousku je 2h takt např. na tratích jako Salzburg – Villach, ba i dokonce na lince Wien – Klagenfurt.

Laborec425

Ještě jste zapomněl dodat, že 90 % vlaků v této relaci je zpožděných.

medical examiner

Přímým spojem se z Prahy do Liberce nedostanete nikdy.
Ale od r. 2042 bude ten přestup jen 1 – v Turnově.

Vít Jůza

Bývaly 2-3 přímé spoje denně, ale lepších je současných více spojů s dobrým přestupem.

medical examiner

To bývaly.
Ale ještě v době, kdy byl takt možná tak okolo Prahy. Jinak náhodné výstřely…

Daniel Jablonecký

Potřebujete se dostat do Prahy nebo potřebujete cestovat vlakem? Pro první variantu je tady slušné a levné autobusové spojení, pro tu druhou spojení s přestupem v Turnově.

Adamgolias

Tato mantra – autobusem nahradit vlak- je tu prezentována některými jedinci stále dokola. Celé prázdniny a včera též jsem musel využívat na 011 busy , neb vlaky neprojely. Hrůza. Málo místa , levá pravá brzda plyn , , k tomu vyhýbání se s protijedoucími na úzkých silnicích , následkem jsou orvane rohy domu , rozmačkané krajnice a chodníky na křižovatkách kam se vždy nevejdou … . Vlak? Sednu a v klidu jedu. Spím , čtu píšu. V bude? Křečovitě se držím abych nevypadl do uličky. Vrt je nám předkládáno jako nezbytná součást kultury cestování a z Liberce do Prahy se… Číst vice »

Pája

Tohle teoretikům nevysvětlíte. Ono stačí NAD v některém úseku (já naposledy včera) a člověk hodně rychle pozná ten rozdíl.

Swariner

Ono taky NAD mez dvěma nějakými horoucími zadelemi a jízda dálkovým busem po dálnici je taky rozdíl. Když už tu tedy operujeme mantrama.

medical examiner

To jo no…
V budoucnu bude celkem zásadní rozdíl mezi jízdou po okreskách a D+I…

Jiří Kocurek

Přijela Bova, Mercedes… Iveco nebo nedjebože Karosa Récreo?
On totiž není autobus jako autobus.

Jiří Kocurek

A také je rozdíl mezi NAD při mimořádnosti, sehnaná aby aspoň něco jelo, a mezi pravidelnou autobusovou linkou či rok dopředu plánovanou NAD.

Daniel Jablonecký

Ale ten autobus z Liberce do Prahy nic nenahrazuje. Je to plnohodnotné a svébytné spojení. Za něco málo než hodinu a za méně než 100 Kč na Černý Most. A kdo preferuje vlak, má ho taky. Za 3 hodiny a za 217 Kč s one ticket. Ano, až do centra Prahy (ten autobus zase jede přímo z centra Liberce).

Daniel Jablonecký

Oprava: za něco více než hodinu…

Vít Jůza

Běžná spojení rychlíkem jsou rychlejší než 3 hodiny, a jízdné kolem 160 Kč. Oboje je při všech výhodách vlaku (i s kolem, i bez rezervace) ve srovnání s autobusy dost špatné a mohlo by být lepší, není ani třeba a je nekorektní to vykreslovat lživě a zkresleně ještě horší.

Gwann

obvykle považuju za civilizaci jen něco kudy alespoň vedou koleje, či vedly, ale do LBC z Prahy rychlíkem fakt nejezdím ani já….takový masochista nejsem

Daniel Jablonecký

Tak super. Už se to zlepšuje. Čili spojení vlakem existuje a funguje. Díky za doplnění aktuálních informací.

medical examiner

A co kdyby stál ten autobus 500-600,-Kč a vlak to jel 92 minut za 224,-Kč (bez „IN karty“) ?

Andre

Dobrý den, pozoruji tady Vaše komentáře a nedá mne to se nezeptat. Operujete tady s rokem 2042/2044 a k němu vážete nějakou změnu, či lépe vizi. O jaká data se opíráte, na základě čeho soudíte? Lze Vaše indicie nějak podložit/kvantifikovat? Děkuji

medical examiner

Než se dostanu do Sněmovny i do Senátu (pokud bude ještě existovat), než získám ústavní většinu…

Andre

Aha. Tak trochu již začínám chápat. Tj. zdroje nulové, myslím literaturu či další relevantní zdroje… Vy budete zároveň v PS i Senátu? To jde špatně být jedním zadkem na více místech. Nebo nevyjádřeným podnětem já chápete nějakou skupinu lidí?

medical examiner

😀

Daniel Jablonecký

Můžete ten dotaz upřesnit? Proč by měl autobus stát 600 Kč a proč by u vlaku měla nebo neměla být inkarta? Proč předpokládáte, že to budou jezdit ČD a proč zrovna za cenu 224 Kč?

medical examiner

ČD ne – SD, tj. Státní dráhy, monopolní a ryze státní dopravce.
V té době se tomu už „IN karta“ říkat nebude. Ale někteří ji mají.

Autobus bude tak drahý pro zpoplatnění jízdy po silnici. 500-600 Kč to vychází na jednoho cestujícího po započtení i jiných nákladů. A tímto se zároveň budou financovat přestavby železniční sítě do 21.století – v tomto případě přeložky, zdvoukolejnění a elektrifikaci tratě 070 a tratě do Liberce.

kix

slušné autobusové spojení? si to někdy zkuste v reálu si jen tak zajistit bus..v exponovaných časech je to vybráno i víc jak týden dopředu..to moc jako solidní veřejnou dopravu nepovažuju..

Daniel Jablonecký

Samozřejmě máte ještě možnost vlaku, to ve svém příspěvku taky píšu. Nicméně spojení Liberec – Praha je krásný příklad toho, kde by měl stát objednávat i dálkovou autobusovou dopravu právě z důvodu nevhodného železničního spojení.

Marcel Štancl

Jo Praha – Liberec vlakem….. to se dřív poletí na Mars než tuhle trať někdo dá do optimalizovaného stavu.

Marcel Štancl

Dobrý plán! Liberec – Jaroměř Desirem. Když se jim zadaří mohou to časem protáhnout do Žitavy a udělat z toho mezinárodní vlak. Němci budou jezdit do Staré Paky a na hory do Krkonoš. Pako si nechá takový výkon sebrat.

Martin

Němec pojede 4 hodiny za Žitavy do Rokytnice na výlet ? To se mi nezdá …

Frantisek

Nemyslíte doufám jízdu zastávkovým vlakem. 🙂 A ještě se stávajícími přestupy jak v Pace, tak v Martinicích či Kunčicích… A než v téhle zemi protáhnou koncové cancoury tam, kam je třeba, bude to (pokud vůbec) možná jezdit už někdo jiný.

Vít Jůza

Pokud by už někomu ze Žitavska nestačily bližší hory a chtěl až do Krkonoš, přestupuje v Liberci přímo na Harrachov!

Martin

Před lety jezdilo Desiro DB Dresden – Tanvald, mezi M 152 v Tanvaldě to vypadalo jako zjevení z jiného světa :o).

Twix

A co teprve dokud to před Desiry jezdil Regioswinger 🙂

Růža

A před dávnými lety jezdil rychlík z Berlína do Vrchlabí.

Daniel Jablonecký

Nebo do Kořenova, že?

Vít Jůza

Před pár lety jsem žasnul ve Sklářské Porubě, kam až odtamtud jezdily vlaky … krom Varšavy tuším např. Gdaňsk nebo Štětín.

Vít Jůza

Můžete nastínit, kdy? Nebo na rozdíl od předřečníků kecáte??

Růža

Do Vrchlabí jezdily přímé vlaky možná i z jiných německých měst. Určitě ale z Ostravy, Brna , Prahy. 70.80. léta, co pamatuji.

Pepa Sláma

Do Vrchlabí pochybuji, vždy se přestupovalo v Martinicích. Ale do Rokytnice přímé rychlíky z Prahy jezdily.