Arriva vyjela na městské lince s Desiry. Je levnější než od ledna vlaky KŽC do Čakovic
Jednotka Siemens Desiro v Praze - Holešovicích. Foto: Arriva vlaky
Za 122 korun na kilometr bude jezdit následující tři roky společnost Arriva vlaky na městské lince v Praze mezi Roztoky
Apropos, když může KŽC na Švestku s RegioSprintery, asi s nimi může i jinam…
KŽC na rozdíl od jiných udržuje historickou techniku, za což jim platí velký obdiv, protože bych chtěl vidět mudrce za klávesnicí, kteří by se do té rachoty hrnuli… Proto ten cenový bonus…
Tak jsem se s tím svezl, motorák 845 je OK, ale přesto ačkoli jsem nečekal že to bude kdoví jaká raketa, tak dynamika jízdy na úrovni 854 s vlekem je nic moc. Bojím se v létě, že v tom bude bez klimatizace na chcípnutí, a pokud bude klimatizace, tak to pojede ne jako 854 s jedním, ale jako 854 se dvěma. Tož uvidíme.
Tak zase to senzační odhalení zkusíme jako vážený Vlakokilometr dostat trošku víc na zem. Pan kolega Seriózní novinář jistě při svém porovnávání banánů s bramborama, pardon S34 s S49 zvažoval i jiné parametry, než cenu za vlkm, což mimochodem je sice hezký statistický parametr, avšak nicneříkající o reálné ceně dopravního výkonu té které linky. Takže abychom tu soutěž drahoty dopravců mohli hrát doopravdy a nemíchat banány s bramborama v jedné bedýnce, tak se podíváme také na jiné parametry. Pan Seriózní novinář jistě též v registru smluv zjistil nasmlouvané roční výkony obou dopravců, jistě si z nich spočítal denní proběhy a… Číst vice »
Ono by stačilo, kdyby se cena porovnala například v soutěži. Ta u S49 proběhla, u S34 proběhlo asi něco jiného, ale rozhodně ne soutěž. Problém nízkých oběhů je především problémem objednatele. Když je tak bohatý, že si může dovolit tuhle legraci, dobře mu tak. Jen zapomněl, kdo ji ve finále platí.
Dovolím si drze předpokládat, že určitě nezapomněl, a že za tím byly spíše jiné důvody – ale je to můj názor a nikomu jej nevnucuji. Je ale také pravda, že i „tangentu“ by těmi výkonnějšími a dynamičtějšími vozidly, jaká nasazuje ARRIVA, bylo asi možno „vyjezdit“ i jen dvěma vozidly, ale bylo by to úplně „na krev“ – teď je tam dost velká „vata“, aby na obou jejích koncích nebylo třeba obsazovat víc než jednu staniční kolej.
Ne to by nevyšlo. Možná s Desiry ale ty nejpozději v létě odjedou zpět domů. Ale ani s nimi by se nejspíš neušetřilo dost minut a linka co má celý den obraty pod 3 minuty nebude jezdit moc spolehlivě. Navíc by se ještě víc omezila nákladní doprava přes Malešice.
Já po tom nevolám, spolehlivé by to určitě nebylo – jen mi ta velká „vata“, kterou tam v platném GVD vytvořili, přijde nelákavá pro cestující.
Žádná vata není ř 845 ve špičkách nestíhá dělá 2 -3 minuty navíc jen do Libně. Na obratech stačí jedna kolej, vlaky se potkávají v Libni teoreticky mimo nástupiště a pak mezi Sedlcí a Roztoky.
Se žádným významnějším zpožděním jsem se zatím nesetkal, strojvedoucí pochopitelně v prvních dnech jezdili pomaleji, než trasu „dostali do krve“ a naučili se, kde mají zastavovat „na místech obvyklých“, ale teď už to funguje v pohodě a při pobytech asi nejvíc zdržuje výprava členem doprovodu vlaku (nebo jak se ta funkce u tohoto dopravce jmenuje). To, že „není vata“, je nesmysl – je jak v jízdních dobách, tak i v pobytech: úseková cestovní doba mezi Roztokami a Hostivaří by mohla být asi 27 minut, takže teoreticky by stačily 2 jednotky a 5 strojvedoucích: po dvou na každé jednotce = na… Číst vice »
A tak to zase jo, v soutěži na konkrétní provozní koncept jsme my Vlakokilometry jako parametr ideální! Komentovat co jiného proběhlo u S34 mi nepřísluší, to jistě Seriózní novinář ví daleko lépe a možná by nám to tady mohl napsat Ale s těmi proběhy je to složité. My Vlakokilometři bysme nejradši kynuli a tudíž bychom rádi, aby se jezdilo co nejvíc tam a zpátky. Jenže oni Ti cestující a objednatelé mají takové zvrácené požadavky. Třeba chtějí, aby vlaky jezdily pravidelně, nikoli ve shlucích. Nebo chtějí, aby vlaky měly přípoje. A zrovna v případě té S34 chtěly mít pravidelný interval s… Číst vice »
proběhlo asi něco jiného, ale rozhodně ne soutěž … a začínalo to taky aspoň na s ? 🙂
AAA: obě slova mají 6 písmen a dokonce prvni 3 písmenka a jedno poslední jsou společná … sou**ž … to se pak nesmíte divit, že si to někdo splete 😂
Těmi jinými parametry myslíte jisté sexuální služby?
„Částka je o třetinu nižší než za kolik bude jezdit od ledna druhý soukromý železniční dopravce v Praze, společnost KŽC Doprava.“
Arriva není žádný soukromý dorpavce. Patří DB, které patří 100% německému státu.
Což je i odpověď, proč může být levnější. Může si dovolit jezdit i pod náklady, v zájmu proniknutí na trh s veřejnými zakázkami
Máte pravdu, opravil jsem. Druhý odstavec by mě zajímalo, jak jste k tomu dospěl. Länderbahn jezdí s Desiry na 089 za nižší cenu, než Arriva v Praze. Každopádně byla vybrána z více nabídek, což se nedá říct o KŽC Doprava.
Mgr. Bohumil Augusta musí mít někde velmi dobré konexe, když KŽC Doprava dostává od Ropidu zakázky za tak nehorázně vysoké ceny.
Může si dovolit jezdit i pod náklady, v zájmu proniknutí na trh s veřejnými zakázkami – ovšem to může i soukromý dopravce, ne? Pokud na to má kapitál a dokud nezíská dominantní postavení.
Augusta také pronikl … a jistě ne jen jednou 😀
Na doplnění informací pro „šotouše“: ta „Desira“ DB mají označení 95 80 0 642.523-2 a 95 80 0 642.534-1, a byť jsou vzhledově i v interiéru už trochu „jetá“, jsou v současnosti pro „tangentu“ asi nejlepším řešením – škoda, že si „ARRIVA vlaky“ nevypůjčila aspoň 3 jednotky, aby byl provoz kompletně nízkopodlažní: teď jezdí jako třetí jednotka vysokopodlažní 845.102 …
Omlouvám se za nepatřičnou zbrklost: ta první jednotka je skutečně 642.023/642.523, ale u té druhé jsem se „překlepl“ – správně má být 642.043/642.243 – holt stáří a vypitóza už útočí příliš intenzivně …
Ale „fotošotouši“ už se objevují stále častěji.
A znovu překlep: správně má být samozřejmě 642,043/642.543 …
Včera jsem jel prvně, docela příjemné svezení, ale těžko říct, jestli tato linka vydrží, zatím jezdí z Hostivaře do Libně prakticky bez lidí. Snad by mohlo pomoct prodloužení S49 aspoň do Uhříněvsi nebo lépe až do Říčan.
Do Říčan je cca 15 min interval,ja som si užíval komfot a menší počet cestujúcich oproti narvaným elefantom.Tam ani v 1.triede už nie je pomaly komfort.Viac cestujúcich využíva tieto vlaky z Roztok do Holešovíc 🙂
Ačkoli je předčasné hodnotit, ale zatím to vypadá na fiasko, obsazenost v novém úseku je zoufale malá. Celkově je trasa S49 příliš krátká, aby si na ni zvyklo více cestujících.
To bude tím, že cestující o této „zkratce“ vůbec nevědí. Nabízí ji ale vyhledávač IDOS, jenže ten moc lidí nepoužívá, protože nabízí někdy i nesmyslná spojení (např. z Bystřice u Benešova do ČB přes Benešov, kde je ale přípoj pouze teoretický podle databáze, nikoli faktický, další příklad z Bystřice ale do Benešova spojení přes Olbramovice atd.).
Mnoho potenciálních (nových) „všednodenních“ cestujících o možnosti využití nového spojení až do / z Hostivaře asi zatím skutečně neví, protože ROPID i „ARRIVA vlaky“ dosti trestuhodně zanedbávají propagaci – navíc jízdní řád „tangenty“ není (nově) nabízen ani v rámci jízdních řádů ČD, ale je dostupný jen v materiálech ROPIDu. V neděli = v první den, kdy začal fungovat nový dopravce, v Hostivaři vystupovalo i nastupovalo lidí dost. Další (a horší) problém ovšem je a asi minimálně nějakou chvíli ještě bude s nedostatečnými informacemi o mimořádnostech, a to i o těch plánovaných: z dat IDOSu je sice už od jejich aktualizace… Číst vice »
Spojení Hostivař-Holešovice nabízí IDOS i Pubtran a zřejme i PID lítačka. Asi nelze očekávat, že spojení konkurenčního dopravce nabídne ČD Můjvlak, nenabízel ani předtím, když dopravce Arriva jezdil do Benešova.
Já to sice vzhledem k naprosto nesmyslným trucům ČD neočekávám, ale asi to podcenil ROPID, když si nezajistil včas, aby informace o jejím provozu pronikaly k veřejnosti adekvátně jako dřív i v novém stavu.
tak na FB o tom informuje už docela dlouho.
A proč by měl vyhledávač spojení nabízet jako vlaky ČD? 🤔 Najděte mi ve vyhledávači GWTR, RJ, LE, … spojení Sedlejov – Dobronín 🙂
Na to je sice jednoduchá odpověď typu „a proč by neměl“, ale podstata mé připomínky nesměřovala k datům ve vyhledávačích, ale v tom, že ROPID i ARRIVA na svých www stránkách informovaly o plánované mimořádnosti s výrazným dopadem na provoz „ML S49“ až s méně než jednodenním předstihem: dokud ČD zahrnovaly do svých KJŘ i tratě provozované jinými dopravci, byly informace o výlukách i na těchto tratích dostupné na www stránkách ČD, ale poté, co to už nadále přestaly dělat a SŽDC to nedělá vůbec (jak by nejen podle mě dělat měla), tak už záleží jen na příslušném objednateli a… Číst vice »
Tak výlukový jízdní řád „ML S49“ už je (konečně) i na www stránkách „ARRIVA vlaky“ ,,.
Hodnotit linku má smysl po roce, ne po prvním týdnu. Hromada lidí zatím ani nepostřehla, že ten vlak do Hostivaře jezdí. Až postupně si lidé zvyknou, uzpůsobí tomu své cesty z/do práce.
Na tu trať se už víc vlaků ve špičkách nevejde. Navíc je tu problém s kolejemi ve stanicích. V Uhříněvsi je sice „nultá“ kolej, která by se dala pro otáčení souprav využít, protože by tyto vlaky nekřížily jiné dopravní koleje při vjezdu/odjezdu, ale v Říčanech (stejně jako ve Strančicích) konfigurace kolejiště s „obracáky“ nepočítala. Vjíždějící nebo odjíždějící vlaky, které v těchto stanicích končí, vždy musí křížit hlavní kolej pro opačný směr. Ono to asi v jízdním řádu vypadá, že místo by tam bylo, ale nevidíte v něm R, Ex a náklady. Kdybyste viděl nákresný jízdní řád, je to čára vedle… Číst vice »
Trochu si na to vzpomínám, párkrát jsem tím starým motorem jel. Vůz předtím působil někde pod Tatrami, měl ještě cedulky ve felvidékštině. Desiro je, pravda…trochu jinde.
Je někde zkalkulováno o kolik by byla cena za kilometr na ML nižší, kdyby si režisti platili jízdné na trati, která s ČD nemá nic společného? A o kolik tedy Ropid podojil veřejný rozpočet pro své kamarády?
Uznávanie režiniek resp.zamestnaneckých IN kariet si vyžiadali hlavne SŽDC a ČD Cargo pretože v úseku Hostivař-Libeň je velmi silná nákl.doprava.A Ropid má rozpočet v pohode,aj na bezplatné JŘ
Vyžádali? Nově se tedy jízdné zdarma vyžádá a státní správa zajistí? Je na to někde formulář? A především silná nákladní doprava nijak nesouvisí s převážením zaměstnanců cizích firem na erární útraty ve vlacích úplně jiného dopravce.
„vyžiadali hlavne SŽDC a ČD Cargo pretože v úseku Hostivař-Libeň je velmi silná nákl.doprava“
To spolu souvisí jak? Nejvíc tam jezdí asi Metrans, platí na ML i režijka Metransu? Jak vypadá režijka Metransu?
Ja som videl iba služob.preukaz Metransu v Dunajskej Strede a vo vlakoch Regiojet do Bratislavy majú zamestnanci nákl.žel.dopravcov tiež dojednané bezplatné cestovanie.Platilo sa faktúrami.:-)
Akorát, že tady se faktúrami neplatí, Ropid rozhodl, že jeho kamarádi z ČD, ČDC a SŽDC budou jezdit zadarmo a ostatní to zatáhnou ze svých daní.
Já taky platím ze svých daní tzv. Babišovo jízdné. Vy ne?
Ale zde se nebavíme o státem nařízených slevách, které mají ve všech okolních zemích, ale o tom, že zde jedna státní organizace zajišťuje dopravu zdarma zaměstnancům vybraných firem za erární peníze, patrně proto, že to jsou jejich kamarádi, tak proč rozpočet trochu nepodojit. V tomto bodu navíc nemůže být ani slovo o nějakých benefitech, protože ML skutečně nic společného nemá a pokud ČD dávají zaměstnancům nějaké benefity, mohou je dávat ve svých vlacích.
IN GOLD 🙂
jako ČD IN Byznys 🙂
ČD nemá s režijkami celkem nic moc společného. Jen to, že je musí uznávat. Jsou v kompetenci Ministerstva dopravy a zaměstnanci ČD (a divil by Jste se, kolik ji NEvyužívá) jsou jen částí těch jenž je na ni mají nárok. Teoreticky by i MD mohlo do soutěží zadat povinnost uznávání režijních jízdenek pro vítězného dopravce (ne ČD), tak jako to udělal Ropid. Ten si to pak zakalkuluje do nákladů. Něco se psalo třeba i zde: https://zdopravy.cz/stat-chce-seskrtat-a-zdrazit-rezijky-neplatily-by-mezi-prahou-a-ostravou-523/
Naopak mají zaměstnanci ČD jako benefit od zaměstnavatele jízdné v komerčních vlacích zdarma.
Ovšem Ropid k tomu nic nenutí, Ropid jen svým kamarádům zajistil cestování zdarma za veřejné peníze. Nabízí se otázka proč požadoval uznávání režijek ČD, ale režijky Arrivy v těchto vlacích neplatí a zaměstnanci Arrivy si musí jízdné v těchto vlacích zaplatit. Asi byli ČD na pár zaměstnanců Ropidu moc hodní.
A kolik asi cestujících s „režijkou“ a zároveň bez jakéhokoli jiného jízdního průkazu platného k jízdě „zdarma“ na „ML S49“ („Lítačka“, atd.), podle Vás, tu „tangentu“ denně využije, aby mělo vůbec smysl se tím zabývat a cholericky tady plivat jedovaté sliny?
Asi to s vámi šlehne, ale já vám to prostě sdělit musím: představte si, že těmi vlaky jezdí cestující, kterým dotujete (i já, takže dotujeme) 75% jízdného. Jste ještě živej?
Drobná poznámka k porovnávání ceně za kilometr. Vzal autor v úvahu že Arrivě jezdí 2 jednotky 2/3 času cca od 5 do 21 hod a třetí cca polovinu času. KŽC jezdí meně než třetinu času provozu. Cena za kilometr je hodně zkreslující.
Tleskáme tomu, že Arriva (DB) bude jezdit o třetinu levněji než český KŽC… Proč redakce a mnozí netleskají tomu, že Flexi Bus (též německá firma) jezdí z Prahy do Brna za 29 Kč oproti předraženému jízdnému RJ, ČD a dalším dopravcům? Když mega koncern DB ubírají kšeft ČD, je to O.K. – když někdo ubírá zisk chudým českým podnikatelům, je to tfuj!
Netleskáme podnákladovým cenám, které narušují hospodářskou soutěž. 29 Kč za jízdenku do Brna je ekonomický nesmysl, 122 Kč / vlkm je naprosto běžná cena odpovídající nákladům.
Teď se jen teoreticky zeptám – jaké máte kritérium, kdy je to běžná cena a kdy už podnákladová? Osobní pocit? Když vezmu dvoupatrák a v něm dejme tomu 60 lidí, tak 29*60=1740 Kč za jednu jízdu Pha – Brno. Nemluvě o tom, že za 29 se zdaleka neprodávají všechny jízdenky… Stejným způsobem je ekonomický nesmysl Pha – Ova za 99 nebo Tábor – Pacov dejme dejme tomu za 50 kč při obyč. jízdném a obsazenosti 10 lidí ve vlaku. Všechno jsou to svým způsobem ekonomické nesmysly – záleží na tom, kolik chcete vydělat nebo jestli se spokojíte s malým nebo… Číst vice »
S těmito vašimi propočty je nejvyšší čas, abyste si založil vlastní dopravní firmu:)
Že je to naprosto běžná cena odpovídající nákladům jste spočetl sám, nebo jsou na to nějaké tabulky?
Nebo jak víte, že zrovna 122 Kč/vlkem je odpovídající cena, že to není 150, nebo 200?
Stačí se podívat na ceny, za které se jezdí jinde. i se stejným vozidlem.
Někdo si tu plete podnákladové ceny a marketingové lákadla nové firmy s vesměs normálními cenami ostatních dopravců. ČD, ani RJ orpavdu předražení nejsou 😉
Barevné schéma DBAG? No zase si na nic nehrajou. V osmdesátýmdevátým to byly Trabanty a teď co zbyde po výběrkách v Německu.
Ta souprava je tady jen zapůjčená od mateřské firmy, stejně jako byla zapůjčovaná na trať Benešov-Praha při opravách/revizích jednotek 845.
Desirem jsem se několikrát svezl, ano, má lepší akceleraci, ale na delší cestu bych v něm jet nechtěl. Sedadla jsou opravdu vhodná jen pro příměsto. Z Hostivaře do Benešova jsem za chvíli nevěděl, jak si sednout.
Z Hostivaře do Benešova – a to není příměsto?
to zni jako vhodna souprava pro pastiku a jine dopravce na Praha-Kosice, Praha-Nitra, pripadne jine mestecka na Slovensku…
K S34: co chtít od linky, kde souprava 20 minut jede a 40 stojí? Tam bude cena za km vždycky špatná.
Mně vychází Arriva asi o 4 stovky na hodinu dražší. Zajímavé porovnání cen. Hlavním důvodem je samozřejmě rozdílná doba prostojů.
Podle mýho je to všechno se vším. Když jezdím s 810+010, tak můžu čekat 3 věci:
– bude se pomalu prodražovat údržba
– nejsem schopen vyvinout svižnější jízdu
– objíždění neumožňuje ostřejší obrat (+ jalové km)
= Tragický poměr cena/výkon
Ale nebudeme si nalhávat, že je to finanční injekce pro železniční spolek. Asi by to ale mělo probíhat nějakým jiným a transparentním způsobem.
Přesně tak to na mě působí – KŽC je drahý, protože si tímto způsobem dotují jiné aktivity, které by bylo lepší podpořit asi lepším způsobem.
Já si naopak myslím, že provoz té 810 bude levnější. Opravit se to dá kladivem a ta spotřeba taky nebude tak tragická. Nemyslete si, že to stále jezdí s původním motorem. A pořád je to vlastně autobus na kolejích:)
Má to autobusový ( liazácký u rekonstrukcí)motor a spotřeba je cca 0.3-0.5 l/km.
Jednoduchá konstrukce , kterou opravíte kladivem, šroubováky a pár klíči.
Z hlediska provozních a servisních nákladů nic levnějšího na dráze neexistuje.
a co tá dvoustupnová automatická převodovka co se pokazí dříve než na wc dojde voda, autobus má zpátečku, kdežto v 810 to kolo tam není, ten motor je prostě ležák, liazka měla šikmý nebo stoják.
810 má hydromechanický přenos výkonu.Tak žádná ozubená kola v převodovce nejsou.
Zpátečka tam fyzicky je, akorát je zablokovana možnost ji zařadit.
810 má převodovku praga-stejná byla v autobusech, má to dvě rychlosti a při dvojce blokování měniče, to zpátečkový kolo u 810není, ani ten vzduchový válec co to řadí- je vzadu, vedle otáčkovýho reguše a tych koleček je tam více, včetně spojek, dost jsem se jich opravoval a nějaký větší repasy jsem vozil do veselí nad moravou. Teoretickypři bloku má to jen mechanický přenos. Ta převodovka má svoje čerpadlo- a zase ozubená kolečka a kolik to mělo tych sítek. Prostě ji znám do detailu
Zajímavé porovnani cen. Zejména s porovnanim cen na Sumavskych lokalek.
V tom není třeba hledat žádnou záludnost. Nižší cena je nižší proto, že proběhla soutěž.
Máte k tomu nějaké konkrétní údaje? Já jen proto, že jsem o žádné soutěži neslyšel …