Doprava ve městě Dopravci Železnice

Arriva vyjela na městské lince s Desiry. Je levnější než od ledna vlaky KŽC do Čakovic

Jednotka Siemens Desiro v Praze - Holešovicích. Foto: Arriva vlaky
Jednotka Siemens Desiro v Praze - Holešovicích. Foto: Arriva vlaky

Za 122 korun na kilometr bude jezdit následující tři roky společnost Arriva vlaky na městské lince v Praze mezi Roztoky a Hostivaří. Částka je o třetinu nižší než za kolik bude jezdit od ledna soukromý železniční dopravce KŽC Doprava.

Vyplývá to ze smlouvy, kterou zveřejnil Ropid v registru smluv.  Smlouva je koncipována jako desetiletá, Arriva má jistotu ale jen tříletého provozu. Do roku 2021 chce Ropid vybrat dopravce v soutěži a pokud se tak stane, stávající smlouva skončí.

Do konce příštího roku má Arriva odjezdit celkem 401 tisíc kilometrů, za které Ropid zaplatí 49,1 milionů korun. Cena za jeden kilometr tak vychází na zhruba 122 Kč.

Smlouva neřeší přímo konkrétní typ vozidla, které musí dopravce nasadit, pouze jeho barevné schéma. Arriva na trase počítá s jednotkami řady 845, od středy dvě ze tří jednotek tvoří novější nízkopodlažní jednotky Siemens Desiro. Ty budou na městské lince jezdit zhruba půl roku. Vůz jezdící po Praze si Arriva půjčila od mateřské společnosti Deutsche Bahn, jezdí v polepech linky Drážďany – Vratislav.

Zajímavé je i srovnání s cenou výkonu, kterou platí Ropid jinému dopravci v rámci pražské železnice. Společnost KŽC Doprava, která se k zakázce na provoz vlaků mezi Masarykovým nádražím a Čakovicemi dostala už dříve bez jakékoliv soutěže, aktuálně dostává za kilometr jízdy motorového vozu 810 zhruba stokorunu. Od ledna jí ale platby výrazně stoupnou, firma má nasadit nové nízkopodlažní vozidlo.

KŽC Doprava má od ledna získat za kilometr 180,98 Kč. Podle smlouvy by nový nízkopodlažní vůz měl vyjet už v lednu, zatím ho ale společnost nepředstavila a na dotazy k termínu nasazení neodpověděla. Podle vizualizace na tiskové konferenci ke změnám v pražské železniční dopravě by mělo jít o jednotku ze ŽOS Zvolen. Původní kontrakt s KŽC Doprava měl přitom vypršet v roce 2023, Ropid ho ale prodloužil o dalších pět let. Ropid se k rozdílu ceny nevyjádřil.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Přemek
Host
Přemek

Apropos, když může KŽC na Švestku s RegioSprintery, asi s nimi může i jinam…

Přemek
Host
Přemek

KŽC na rozdíl od jiných udržuje historickou techniku, za což jim platí velký obdiv, protože bych chtěl vidět mudrce za klávesnicí, kteří by se do té rachoty hrnuli… Proto ten cenový bonus…

root
Host
root

Tak jsem se s tím svezl, motorák 845 je OK, ale přesto ačkoli jsem nečekal že to bude kdoví jaká raketa, tak dynamika jízdy na úrovni 854 s vlekem je nic moc. Bojím se v létě, že v tom bude bez klimatizace na chcípnutí, a pokud bude klimatizace, tak to pojede ne jako 854 s jedním, ale jako 854 se dvěma. Tož uvidíme.

Vlakokilometr průměrný
Host
Vlakokilometr průměrný

Tak zase to senzační odhalení zkusíme jako vážený Vlakokilometr dostat trošku víc na zem. Pan kolega Seriózní novinář jistě při svém porovnávání banánů s bramborama, pardon S34 s S49 zvažoval i jiné parametry, než cenu za vlkm, což mimochodem je sice hezký statistický parametr, avšak nicneříkající o reálné ceně dopravního výkonu té které linky. Takže abychom tu soutěž drahoty dopravců mohli hrát doopravdy a nemíchat banány s bramborama v jedné bedýnce, tak se podíváme také na jiné parametry. Pan Seriózní novinář jistě též v registru smluv zjistil nasmlouvané roční výkony obou dopravců, jistě si z nich spočítal denní proběhy a… Číst vice »

a8n
Host
a8n

Těmi jinými parametry myslíte jisté sexuální služby?

Radek Janata
Host
Radek Janata

„Částka je o třetinu nižší než za kolik bude jezdit od ledna druhý soukromý železniční dopravce v Praze, společnost KŽC Doprava.“

Arriva není žádný soukromý dorpavce. Patří DB, které patří 100% německému státu.
Což je i odpověď, proč může být levnější. Může si dovolit jezdit i pod náklady, v zájmu proniknutí na trh s veřejnými zakázkami

fensterglaser
Host
fensterglaser

Mgr. Bohumil Augusta musí mít někde velmi dobré konexe, když KŽC Doprava dostává od Ropidu zakázky za tak nehorázně vysoké ceny.

AAA
Host
AAA

Může si dovolit jezdit i pod náklady, v zájmu proniknutí na trh s veřejnými zakázkami – ovšem to může i soukromý dopravce, ne? Pokud na to má kapitál a dokud nezíská dominantní postavení.

Nosek Martin
Host
Nosek Martin

Augusta také pronikl … a jistě ne jen jednou 😀

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Na doplnění informací pro „šotouše“: ta „Desira“ DB mají označení 95 80 0 642.523-2 a 95 80 0 642.534-1, a byť jsou vzhledově i v interiéru už trochu „jetá“, jsou v současnosti pro „tangentu“ asi nejlepším řešením – škoda, že si „ARRIVA vlaky“ nevypůjčila aspoň 3 jednotky, aby byl provoz kompletně nízkopodlažní: teď jezdí jako třetí jednotka vysokopodlažní 845.102 …

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Omlouvám se za nepatřičnou zbrklost: ta první jednotka je skutečně 642.023/642.523, ale u té druhé jsem se „překlepl“ – správně má být 642.043/642.243 – holt stáří a vypitóza už útočí příliš intenzivně …
Ale „fotošotouši“ už se objevují stále častěji.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

A znovu překlep: správně má být samozřejmě 642,043/642.543 …

Ondra
Host
Ondra

Včera jsem jel prvně, docela příjemné svezení, ale těžko říct, jestli tato linka vydrží, zatím jezdí z Hostivaře do Libně prakticky bez lidí. Snad by mohlo pomoct prodloužení S49 aspoň do Uhříněvsi nebo lépe až do Říčan.

Anjel
Host
Anjel

Do Říčan je cca 15 min interval,ja som si užíval komfot a menší počet cestujúcich oproti narvaným elefantom.Tam ani v 1.triede už nie je pomaly komfort.Viac cestujúcich využíva tieto vlaky z Roztok do Holešovíc 🙂

Ondra
Host
Ondra

Ačkoli je předčasné hodnotit, ale zatím to vypadá na fiasko, obsazenost v novém úseku je zoufale malá. Celkově je trasa S49 příliš krátká, aby si na ni zvyklo více cestujících.

mirekk
Host
mirekk

To bude tím, že cestující o této „zkratce“ vůbec nevědí. Nabízí ji ale vyhledávač IDOS, jenže ten moc lidí nepoužívá, protože nabízí někdy i nesmyslná spojení (např. z Bystřice u Benešova do ČB přes Benešov, kde je ale přípoj pouze teoretický podle databáze, nikoli faktický, další příklad z Bystřice ale do Benešova spojení přes Olbramovice atd.).

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Mnoho potenciálních (nových) „všednodenních“ cestujících o možnosti využití nového spojení až do / z Hostivaře asi zatím skutečně neví, protože ROPID i „ARRIVA vlaky“ dosti trestuhodně zanedbávají propagaci – navíc jízdní řád „tangenty“ není (nově) nabízen ani v rámci jízdních řádů ČD, ale je dostupný jen v materiálech ROPIDu. V neděli = v první den, kdy začal fungovat nový dopravce, v Hostivaři vystupovalo i nastupovalo lidí dost. Další (a horší) problém ovšem je a asi minimálně nějakou chvíli ještě bude s nedostatečnými informacemi o mimořádnostech, a to i o těch plánovaných: z dat IDOSu je sice už od jejich aktualizace… Číst vice »

Ondra
Host
Ondra

Spojení Hostivař-Holešovice nabízí IDOS i Pubtran a zřejme i PID lítačka. Asi nelze očekávat, že spojení konkurenčního dopravce nabídne ČD Můjvlak, nenabízel ani předtím, když dopravce Arriva jezdil do Benešova.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Já to sice vzhledem k naprosto nesmyslným trucům ČD neočekávám, ale asi to podcenil ROPID, když si nezajistil včas, aby informace o jejím provozu pronikaly k veřejnosti adekvátně jako dřív i v novém stavu.

AAA
Host
AAA

tak na FB o tom informuje už docela dlouho.

Nosek Martin
Host
Nosek Martin

A proč by měl vyhledávač spojení nabízet jako vlaky ČD? 🤔 Najděte mi ve vyhledávači GWTR, RJ, LE, … spojení Sedlejov – Dobronín 🙂

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Na to je sice jednoduchá odpověď typu „a proč by neměl“, ale podstata mé připomínky nesměřovala k datům ve vyhledávačích, ale v tom, že ROPID i ARRIVA na svých www stránkách informovaly o plánované mimořádnosti s výrazným dopadem na provoz „ML S49“ až s méně než jednodenním předstihem: dokud ČD zahrnovaly do svých KJŘ i tratě provozované jinými dopravci, byly informace o výlukách i na těchto tratích dostupné na www stránkách ČD, ale poté, co to už nadále přestaly dělat a SŽDC to nedělá vůbec (jak by nejen podle mě dělat měla), tak už záleží jen na příslušném objednateli a… Číst vice »

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Tak výlukový jízdní řád „ML S49“ už je (konečně) i na www stránkách „ARRIVA vlaky“ ,,.

LuKo
Host
LuKo

Hodnotit linku má smysl po roce, ne po prvním týdnu. Hromada lidí zatím ani nepostřehla, že ten vlak do Hostivaře jezdí. Až postupně si lidé zvyknou, uzpůsobí tomu své cesty z/do práce.

mirekk
Host
mirekk

Na tu trať se už víc vlaků ve špičkách nevejde. Navíc je tu problém s kolejemi ve stanicích. V Uhříněvsi je sice „nultá“ kolej, která by se dala pro otáčení souprav využít, protože by tyto vlaky nekřížily jiné dopravní koleje při vjezdu/odjezdu, ale v Říčanech (stejně jako ve Strančicích) konfigurace kolejiště s „obracáky“ nepočítala. Vjíždějící nebo odjíždějící vlaky, které v těchto stanicích končí, vždy musí křížit hlavní kolej pro opačný směr. Ono to asi v jízdním řádu vypadá, že místo by tam bylo, ale nevidíte v něm R, Ex a náklady. Kdybyste viděl nákresný jízdní řád, je to čára vedle… Číst vice »

venkov4ever
Host
venkov4ever

Trochu si na to vzpomínám, párkrát jsem tím starým motorem jel. Vůz předtím působil někde pod Tatrami, měl ještě cedulky ve felvidékštině. Desiro je, pravda…trochu jinde.

Patrik
Host
Patrik

Je někde zkalkulováno o kolik by byla cena za kilometr na ML nižší, kdyby si režisti platili jízdné na trati, která s ČD nemá nic společného? A o kolik tedy Ropid podojil veřejný rozpočet pro své kamarády?

Anjel
Host
Anjel

Uznávanie režiniek resp.zamestnaneckých IN kariet si vyžiadali hlavne SŽDC a ČD Cargo pretože v úseku Hostivař-Libeň je velmi silná nákl.doprava.A Ropid má rozpočet v pohode,aj na bezplatné JŘ

Patrik
Host
Patrik

Vyžádali? Nově se tedy jízdné zdarma vyžádá a státní správa zajistí? Je na to někde formulář? A především silná nákladní doprava nijak nesouvisí s převážením zaměstnanců cizích firem na erární útraty ve vlacích úplně jiného dopravce.

Panelák
Host
Panelák

„vyžiadali hlavne SŽDC a ČD Cargo pretože v úseku Hostivař-Libeň je velmi silná nákl.doprava“
To spolu souvisí jak? Nejvíc tam jezdí asi Metrans, platí na ML i režijka Metransu? Jak vypadá režijka Metransu?

Anjel
Host
Anjel

Ja som videl iba služob.preukaz Metransu v Dunajskej Strede a vo vlakoch Regiojet do Bratislavy majú zamestnanci nákl.žel.dopravcov tiež dojednané bezplatné cestovanie.Platilo sa faktúrami.:-)

Patrik
Host
Patrik

Akorát, že tady se faktúrami neplatí, Ropid rozhodl, že jeho kamarádi z ČD, ČDC a SŽDC budou jezdit zadarmo a ostatní to zatáhnou ze svých daní.

Kirschner
Host
Kirschner

Já taky platím ze svých daní tzv. Babišovo jízdné. Vy ne?

Patrik
Host
Patrik

Ale zde se nebavíme o státem nařízených slevách, které mají ve všech okolních zemích, ale o tom, že zde jedna státní organizace zajišťuje dopravu zdarma zaměstnancům vybraných firem za erární peníze, patrně proto, že to jsou jejich kamarádi, tak proč rozpočet trochu nepodojit. V tomto bodu navíc nemůže být ani slovo o nějakých benefitech, protože ML skutečně nic společného nemá a pokud ČD dávají zaměstnancům nějaké benefity, mohou je dávat ve svých vlacích.

Apollo17
Host
Apollo17

IN GOLD 🙂

Flatt1
Host
Flatt1

jako ČD IN Byznys 🙂

Znalý
Host
Znalý

ČD nemá s režijkami celkem nic moc společného. Jen to, že je musí uznávat. Jsou v kompetenci Ministerstva dopravy a zaměstnanci ČD (a divil by Jste se, kolik ji NEvyužívá) jsou jen částí těch jenž je na ni mají nárok. Teoreticky by i MD mohlo do soutěží zadat povinnost uznávání režijních jízdenek pro vítězného dopravce (ne ČD), tak jako to udělal Ropid. Ten si to pak zakalkuluje do nákladů. Něco se psalo třeba i zde: https://zdopravy.cz/stat-chce-seskrtat-a-zdrazit-rezijky-neplatily-by-mezi-prahou-a-ostravou-523/
Naopak mají zaměstnanci ČD jako benefit od zaměstnavatele jízdné v komerčních vlacích zdarma.

Patrik
Host
Patrik

Ovšem Ropid k tomu nic nenutí, Ropid jen svým kamarádům zajistil cestování zdarma za veřejné peníze. Nabízí se otázka proč požadoval uznávání režijek ČD, ale režijky Arrivy v těchto vlacích neplatí a zaměstnanci Arrivy si musí jízdné v těchto vlacích zaplatit. Asi byli ČD na pár zaměstnanců Ropidu moc hodní.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

A kolik asi cestujících s „režijkou“ a zároveň bez jakéhokoli jiného jízdního průkazu platného k jízdě „zdarma“ na „ML S49“ („Lítačka“, atd.), podle Vás, tu „tangentu“ denně využije, aby mělo vůbec smysl se tím zabývat a cholericky tady plivat jedovaté sliny?

mirekk
Host
mirekk

Asi to s vámi šlehne, ale já vám to prostě sdělit musím: představte si, že těmi vlaky jezdí cestující, kterým dotujete (i já, takže dotujeme) 75% jízdného. Jste ještě živej?

On.
Host
On.

Drobná poznámka k porovnávání ceně za kilometr. Vzal autor v úvahu že Arrivě jezdí 2 jednotky 2/3 času cca od 5 do 21 hod a třetí cca polovinu času. KŽC jezdí meně než třetinu času provozu. Cena za kilometr je hodně zkreslující.

Thom
Host
Thom

Tleskáme tomu, že Arriva (DB) bude jezdit o třetinu levněji než český KŽC… Proč redakce a mnozí netleskají tomu, že Flexi Bus (též německá firma) jezdí z Prahy do Brna za 29 Kč oproti předraženému jízdnému RJ, ČD a dalším dopravcům? Když mega koncern DB ubírají kšeft ČD, je to O.K. – když někdo ubírá zisk chudým českým podnikatelům, je to tfuj!

aldik
Host
aldik

Někdo si tu plete podnákladové ceny a marketingové lákadla nové firmy s vesměs normálními cenami ostatních dopravců. ČD, ani RJ orpavdu předražení nejsou 😉

Kirschner
Host
Kirschner

Barevné schéma DBAG? No zase si na nic nehrajou. V osmdesátýmdevátým to byly Trabanty a teď co zbyde po výběrkách v Německu.

mirekk
Host
mirekk

Ta souprava je tady jen zapůjčená od mateřské firmy, stejně jako byla zapůjčovaná na trať Benešov-Praha při opravách/revizích jednotek 845.
Desirem jsem se několikrát svezl, ano, má lepší akceleraci, ale na delší cestu bych v něm jet nechtěl. Sedadla jsou opravdu vhodná jen pro příměsto. Z Hostivaře do Benešova jsem za chvíli nevěděl, jak si sednout.

AAA
Host
AAA

Z Hostivaře do Benešova – a to není příměsto?

Nekdo
Host
Nekdo

to zni jako vhodna souprava pro pastiku a jine dopravce na Praha-Kosice, Praha-Nitra, pripadne jine mestecka na Slovensku…

Radek
Host
Radek

K S34: co chtít od linky, kde souprava 20 minut jede a 40 stojí? Tam bude cena za km vždycky špatná.

Vít Jůza
Host
Vít Jůza

Mně vychází Arriva asi o 4 stovky na hodinu dražší. Zajímavé porovnání cen. Hlavním důvodem je samozřejmě rozdílná doba prostojů.

Romanero
Host
Romanero

Podle mýho je to všechno se vším. Když jezdím s 810+010, tak můžu čekat 3 věci:
– bude se pomalu prodražovat údržba
– nejsem schopen vyvinout svižnější jízdu
– objíždění neumožňuje ostřejší obrat (+ jalové km)
= Tragický poměr cena/výkon

Ale nebudeme si nalhávat, že je to finanční injekce pro železniční spolek. Asi by to ale mělo probíhat nějakým jiným a transparentním způsobem.

Thom
Host
Thom

Přesně tak to na mě působí – KŽC je drahý, protože si tímto způsobem dotují jiné aktivity, které by bylo lepší podpořit asi lepším způsobem.

Indian
Host
Indian

Já si naopak myslím, že provoz té 810 bude levnější. Opravit se to dá kladivem a ta spotřeba taky nebude tak tragická. Nemyslete si, že to stále jezdí s původním motorem. A pořád je to vlastně autobus na kolejích:)

Pavel
Host
Pavel

Má to autobusový ( liazácký u rekonstrukcí)motor a spotřeba je cca 0.3-0.5 l/km.
Jednoduchá konstrukce , kterou opravíte kladivem, šroubováky a pár klíči.
Z hlediska provozních a servisních nákladů nic levnějšího na dráze neexistuje.

petr.r
Host
petr.r

a co tá dvoustupnová automatická převodovka co se pokazí dříve než na wc dojde voda, autobus má zpátečku, kdežto v 810 to kolo tam není, ten motor je prostě ležák, liazka měla šikmý nebo stoják.

Pavel
Host
Pavel

810 má hydromechanický přenos výkonu.Tak žádná ozubená kola v převodovce nejsou.
Zpátečka tam fyzicky je, akorát je zablokovana možnost ji zařadit.

petr.r
Host
petr.r

810 má převodovku praga-stejná byla v autobusech, má to dvě rychlosti a při dvojce blokování měniče, to zpátečkový kolo u 810není, ani ten vzduchový válec co to řadí- je vzadu, vedle otáčkovýho reguše a tych koleček je tam více, včetně spojek, dost jsem se jich opravoval a nějaký větší repasy jsem vozil do veselí nad moravou. Teoretickypři bloku má to jen mechanický přenos. Ta převodovka má svoje čerpadlo- a zase ozubená kolečka a kolik to mělo tych sítek. Prostě ji znám do detailu

noerf
Host
noerf

Zajímavé porovnani cen. Zejména s porovnanim cen na Sumavskych lokalek.

Lukáš F.
Host
Lukáš F.

V tom není třeba hledat žádnou záludnost. Nižší cena je nižší proto, že proběhla soutěž.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Máte k tomu nějaké konkrétní údaje? Já jen proto, že jsem o žádné soutěži neslyšel …