Arriva vyhrála soutěž na motorové rychlíky, vstoupí na čtyři dálkové linky
Společnost Arriva vlaky začne od roku 2019 provozovat čtyři rychlíkové linky pro ministerstvo dopravy. V takzvaných tržních konzultacích nabídla nejnižší
Společnost Arriva vlaky začne od roku 2019 provozovat čtyři rychlíkové linky pro ministerstvo dopravy. V takzvaných tržních konzultacích nabídla nejnižší cenu.
Vítězství Arrivy potvrdily dopoledne deníku Zdopravy.cz dva zdroje, které byly přítomné otvírání obálek, ministerstvo dopravy následně výsledky zveřejnilo v tiskové zprávě.
Jde o linky R21 Praha – Turnov – Tanvald, R22 Kolín – Nový Bor (linka bude zkrácena, dosud jezdí až do Šluknova), R24 Praha – Rakovník a R26 Praha – Příbram – České Budějovice. Kromě Arrivy podaly nabídku ještě České dráhy.
Arriva za jejich provoz nabídla zhruba 119 Kč za kilometr, České dráhy cenu kolem 150 Kč. Na linky nasadí motorové jednotky 628 (řada 845). V celkovém součtu za tři roky dráhy požadovaly úhradu ve výši 931 milionů korun, Arriva 731 milionů korun. Loni za tyto linky zaplatilo ministerstvo Českým drahám 299 milionů korun, Arriva dostane ročně 244 milionů.
Ministerstvo dopravy soutěžilo všechny linky najednou. Jde o kontrakt jen na tři roky, který začne platit v prosinci příštího roku. Tomu odpovídaly i požadavky státu na zhruba 23 jednotek. Zadávací dokumentace vůbec neřešila stáří vozidel.
Provozní koncept se zásadně liší u linky R22, kde dojde ke zkrácení do Nového Boru. K podobné redukci může dojít i v úseku Turnov – Tanvald u linky R21, kde dnes část rychlíků na této trati objednává kraj. Bude záležet na domluvě kraje s nově vybraným dopravcem. „Rozsah objednávky mezi Turnovem a Tanvaldem je rozšířen oproti současnému stavu na dva páry vlaků denně, jeden další v sobotu a v neděli. Některé další vlaky mezi Turnovem a Tanvaldem si objednává územně příslušný kraj. Objednávka MD v daném úseku odpovídá přepravním potřebám,“ řekla už dříve mluvčí ministerstva dopravy Lenka Rezková.
Ministerstvo ve stejném balíku vysoutěžilo i nejztrátovější dálkovou linku na české železnici v přepočtu na kilometr. Linka Praha – Rakovník prodělávala loni 225 korun na každém ujetém kilometru. Ministerstvo dopravy ji chce zatím dál objednávat, už ale připustilo, že se jí možná v budoucnu zbaví.
„Linka R24 Praha – Rakovník je hraniční mezi dvěma objednávkami a proto nezastíráme, že probíhala jednání o převzetí objednávky krajem. Kladno je největší město Středočeského kraje a jiné spojení dálkovou dopravou nemá. Jde spíše o dohodu mezi objednateli, která vede k celkovému řešení pro cestující veřejnost, které v daném případě vlaky Praha – Kladno rozděluje do dvou systémů po 120 minutách. Jeden je objednávaný MD, druhý územně příslušný kraj,“ vyjádřila se před časem Rezková.
Pro Arrivu jde o zásadní úspěch na českých kolejích, když dosud každý pokus dostat se do dálkové dotované dopravy selhal. Arriva v minulosti nabízela své služby v soutěžích o rychlíky Ostrava – Krnov – Olomouc, Plzeň – Most a Pardubice – Liberec.
Ministerstvo dopravy vypsalo v posledních týdnech několik podobných tržních konzultací, největší zakázkou je devítiletý kontrakt na provoz linek Ex2 a R18. Ty obhájily České dráhy.