Arriva vyhrála soutěž na motorové rychlíky, vstoupí na čtyři dálkové linky
Vlak Arrivy. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Společnost Arriva vlaky začne od roku 2019 provozovat čtyři rychlíkové linky pro ministerstvo dopravy. V takzvaných tržních konzultacích nabídla nejnižší
Když neprší aspoň kape. Toto přísloví dává alespoň naději, že časem bude provozovat i obslužné linky někdo jiný než ČD. Zatím jediná vlaštovička je Plzeň – Most, kde GW je o cca 20 – 25 procent levnější jak ČD. I na všech existujících lokálkách, kde jezdí alternativní dopravci, je jízdné levnější jak u ČD a konkuruje jejich předražené kartě IN25. Takže kdokoliv lepší než ČD. Arriva se osvědčila v dálkové dopravě, kde např. dělá jediné spojení na kdysi slavné vlárské dráze přes průsmyk a za rozumné jízdné (Bylnice – T.Teplá 20 Kč, Bylnice – Trenčín 30 Kč, čili cca 1… Číst vice »
Asi dotaz na p. Sůru – zajímalo by mne, zda existuje stanovená nějaká maximální hranice/strop na doplatek na jeden vlakový kilometr ze strany MD ČR ? Je něco takového nebo by klidně doplácelo i třeba já nevím 500 Kč za každý ujetý vlakový kilometr ? Možná rejpu, ale jsem daňový poplatník tak asi mám nějak přímo zákonné právo to vědět:-)-.Dík.
V materiálech pro poptávkové řízení bylo, že MD nehodlá platit více než dosud platí ČD. Zákonem to dané není.
Ale to je příliš moc, co ministerstvo ČD platí. A to i za úseky, které jiní dopravci odjezdí bez dotací (Praha – Brno nebo Praha – Olomouc)……Raději by měl stát více dotovat SŽDC než ČD, aby se zlepšil stav tratí, z nichž některé se už rozpadají…. Ale jako daňovému poplatníku ti to může být úplně jedno. Když to stát ušetří tady, vyhodí to za jiný nesmysl, jako třeba kdysi na Grippeny nebo podobné zbrojařské nesmysly a různé zbytečné války v celém světě….. A to nemluvím o množství zbytečně prohraných arbitrážích…… Nebo úplně zbytečný senát a nafouklý parlament…. Pokud stát nesníží… Číst vice »
Tak hlavně že ministerstvo trochu ušetří. A cestující si připlatí(nebo mu klesne nabídka).
Záměna 854+Bdtn těmito vozidly? Cožpak je apríla?
Součástí rekonstrukce kolínského nádraží je i vybudování pokladen pro jiné dopravce, tak to alespoň využijí 🙂
Pokud to teda klapne, ČD se tím pádem uvolní hodně Bdtn a 854… To není úplně blbá zpráva. Uvolněné Bdtn by mohly znamenat konečnou smrt Bixů nebo se s 854 podívat na nějaké regionální tratě. O uvolněné B a BDs zřejmě už zájem nebude, tak to někde na posilách dojezdí…
Padlo tady srovnání 854 a 845… Já teda jezdím shodou okolností oběma a podle mě 845 od Arrivy bude změna k lepšímu. Neříkám, že je to hotovej zázrak, jsou to zkrátka starý jednotky, ale ta modernizace od Arrivy se mi líbí…
Mimo jiné bude zajímavé sledovat, jak dopadne poměrně čerstvě zavedené přímé spojení do Harrachova.
Skončí. 845 tam nevyjede.
Děkuji! Komentovat to radši ani nechci, jen by mě ještě zajímal zdroj této informace.
845 nemá povolení tam jet kvůli sklonu trati. Nemyslím si, že kraj bude chtít navíc po letošní sezóně pokračovat dál.
Tomu rozumím. Jen by mě zajímalo, jestli takto již rozhodl DÚ, nebo SŽDC (SŽDC D40 tato vozidla neřeší), nebo jestli to zatím nikdo nezkoušel…
Nerozhodoval o tom zatím nikdo, protože o to nikdo nežádal. A nepředpokládám, že o to někdo bude žádat.
Dobrá, děkuji! Z Vašeho tvrzení, že to 845 nevyjede jsem nabyl přesvědčení, že už to právě někdo zkoušel.
Nepsal, že to nevyjede. Nesmí tam. O povolení by musel někdo požádat. (Následně by se dělaly zkoušky a případné povolení. – Za nemalé peníze)
Řešíte tu neřešitelné. Při těch zpožděních se často stává, že se vlak jednoduše ukončí v Tanvaldu a odtama jede pak zpět do Prahy a cestující do/z směru Kořenov starej se jak můžeš. Takže to přímé spojení do Harrachova je kontraproduktivní, když se na něj nedá spolehnout a ten co se v cestování vlaky moc nevyzná, raději zvolí z Prahy do Harrachova přímý autobus a ten ho tam vždy doveze – nehrozí výluka (čili nepohodlí při NAD) ani předčasné ukončení spoje někde po trase.
Nedivím se nižší nabídce. Akorát aby to nedopadlo jako s řidiči autobusů. Platy u soukromých dopravců na železnici jsou u provozního personálu tragické. Například Arriva hledá vlakvedouci/stewardy do Nitry za 26 000 hrubého včetně příplatků a diet! Tolik mají lidé u ČD v čistém a to ještě bez diet, protože nejezdí do zahraničí. Regiojet má celkem dobře placeného fíru a vlakvedoucí/teamleader, ale všechno ostatní byť se znalostí cizích jazyků má inzerováno 100-120 hrubého.
Sem zvědavý kam se postupně železniční doprava nasměruje. Před automatizací to vypadá na otročinu.
Jsem zvědav, jak si Arriva bude držet záložní jednotky pro víkendové posily jak na 070 tak na Budějovice. U Budějovic jsou to jednotky vozů, u Turnova/Tanvaldu když člověk pomine dnes narvanou klasiku s hytlákem na kolam tak 854+3x Bdtn nebo 854+4xBdtn+854, kolik takových jednotek bude potřeba na vyrovnání kapacity? Pokud objednavatel snižuje v objednávce kapacitu, tak jen chce vyhnat lidi zase pryč z vlaků…
Jak se v této jednotce cestuje. Dle některých fotek na internetu to asi nic moc nebude , že ?
Osobně si myslím, že ČD do deseti let zaniknou. Tahle polostátní firma svázaná zákonem o veřejných zakázkách a prolezlá skrz na skrz politikařením (s každou novou vládou komplet obměna vedení a pod.) nemůže v konkurenčním prostředí obstát jaksi z principu. Je to smutné, ale je to tak.
Tkže stejná kvalita jako na lince Most-Plzeň. Děkuji, nechci. To raději autem
Takže po Buštěhradce stejný zázrak jako GWTR Plzeň-Most. To raději autem.
To je tedy krok zpátky z pohodlných vozů do starých německých motoráků. S cyklopartou budeme mit take smulu. Tak holt vzhuru do aut. .
Popravdě řečeno , nejsem nadšen. Tyto linky mají velké specifikum v obrovské nerovnoměrnosti přepravených osob. Na páteční první rychlík z Kolína na sever by stačil sólo motor , na ten samý vlak v sezóně by byla třeba kapacita tak ve stovkách míst. České dráhy to řeší tak , že linku Kolín-Nymburk doplňuje jedním vagónem navíc v případě potřeby. U linky Praha-Tanvald jezdí soupravy 853+3 x anebo klasiky. Jak toto bude Arriva řešit ? Bude zdvojovat jednotky ? A minimálně dvě jednotky jim budou stát přes pracovní týden ve křoví ? Jinak..tyto jednotky neznám. Jak se v nich cestuje ? Dle… Číst vice »
Neví někdo, zda v zadávacích podmínkách bylo zachování akceptace PID v úsecích kde je nyní CD akceptují?
Arriva bude jezdit se stejným šmejdem jako GWTR linku Most – Plzeň. Tak to už do Prahy po Buštěhradce nepojedu. Kultura cestování jde dolů.
Na 3 roky provozu chápu požadavek na jakékoliv soupravy. Ale za 3 roky čekám jiné požadavky. Nové soupravy hodné 21.století. Teď doufám, že v požadavcích bylo zachování počtu cestujících, kol,invalidů atd. Tak snad pro cestující to nebude krom zkrácení linek krok zpět. Jinak je vysoutěžená cena opravdu zajímavá, ale praxe ukáže , zda to lze za novou cenu vše splnit, jako bylo dřív. Všechna případná vylepšení jsou samozřejmě ku prospěchu.
A rozdrobení sítě pokračuje. Motorové jednotky 628 (845), to je fakt výhra, zlaté 854, v nich špatné cestování není. A jak už tu bylo psano, jak zvládnou kapacitu.
U R24, ty jednotky budou sólo, nebo aspoň na špičky spřahování?
U R24 by bylo ideální kdyby jely dvě a jedna se z Kladna trhla do Dubí nebo vůbec nejlépe jako Os do Kralup.
Většina spojů minimálně dvojmo, vybrané spoje trojmo.
Jo konkurence, to je věc. Fakt už to asi na MD poznali. Doufám že ve smlouvě budou takové pokuty které vítěze odradí od neplnění objednávky.
„… Na linky (Arriva) nasadí motorové jednotky řady 628…“
628?
Mohl by někdo znalejší prozradit, co je to za řadu?
845
Je to ta na obrázku, kde je ovšem řídící vůz s označením 945
https://de.wikipedia.org/wiki/DB-Baureihe_628
Na konci je povídání o nasazení v cizině. Je zde jen jediný Ausland a to Tschechische Republik.
Takže šroty vystřídají šroty. No co chtít po Ťokovi, že ANO.
Nejen potraviny druhého řádu, ale i secondhand na železnici. Vítejte v Česku.
Tenhle „šrot“ je na vyšší úrovni než většina vozidel nezávislé trakce ČD.
Motoráky řad 842,843, 844 ,841 jsou teda lepší než tyhle popelnice od DB.
Mě by fakt zajímalo, co byste říkal, kdyby Arriva nabídla 842 či 843:-)
Nenabídne když se nevyrábí
To je opravdu duchaplné srovnání. Asi jako Golf je totéž, co Škoda Favorit, že… Jel jste s tím vůbec někdy?
Jinak nic ČD, Národnímu Dopravci (TM) nebránilo začít jednotky v motorové trakci dávno někam rozvíjet, bohužel nějak zahnil u Regionovy a hydry. To bylo před 15 lety, přátelé…
V situaci, kdy 628 nahradí horolezecké vozy exBaim a loudavé hydry, si cestující těžko může stěžovat na „šrot“, že.
Kromě ČR jsou exDB 628 i v Polsku, Rumunsku a na Slovensku, ale to s vaším viděním světa ani není argument… Kdyby se u nás mezi lety 1989 a 2011 (Jančura začíná jezdit se „šroty“ do Ostravy) neustále pokrytecky nepohrdalo „šrotem ze západu“, mohli jsem už taky být dál.
Budou uznávat mezinárodní jízdenky??
Copak mezinárodní jízdenky, ale bude to začleněno do PID? Za tyto peníze? Nebo si pak ještě nechají připlatit od krajů?
Ano, na to se dělá třístranná smlouva dopravce+MD+kraj.Kraj pak na ty vlaky pak přispívá a ministerstvo ušetří.
Beztak tyto rychlíky z větší části neslouží jako dálkové, ale pro regionální frekvenci, takže je to v pořádku. 😉
To myslíte vážně?? Nedojde třeba k porušování mezinárodní smlouvy COTIF ze strany ČR?? ČR asi prostř. MD nebo ČD požádá dopravce v zahraničí aby na mezinárodní jízdenky tiskly upozornění Platí jen ve vlacích ČD??
Vzhledem k tomu, že Dan Adamka kdysi působil na ROPIDu, tak by se snad měli na zaintegrování do PID dokázat dohodnout …
Tak nějak, jako se to povedlo se spěšňakama na Benešov?
Tam to bylo „něco navíc“, tady jic jného MD nezaplatí… Oni se dohodnou a po tomto mentálním posunu dojde k rozvoji na další tratě objednávané jen StČ krajem… Týnec, Sázava, hrbatá…
Proč není žádný požadavek na nákup lepších vozidel, klidně i v průběhu?
Protoze je to na 3 roky
Nějak nemám nic proti soukromnikum, ale linku na Tanvald to chci teda vidět jak například v sobotu ráno budou zvládat,když v atraktivní termíny a počasí to jezdí narvany až po střechu a to jede i 5 vozů a taky kam narvou ty kola, není výjimkou, že jede klidně i 40 kol na vlaku
Tak má to nějakou kapacitu, tak když se šlapálisti nevejdou, tak holt nepojedou. Nevím proč by na úkor kapacity pro cestující měl být vlak zarvaný kolama.
Nechají si u Šatavy vyrobit z vyřazeného poštovního vozu speciál na kola jako GWTR 🙂
Doprava je služba. A jestli mají cestující potřebu sebou přepravovat kola , mělo by jim to být umožněno. Řada lidí použije vlak jenom kvůli tomu…
No a za služby se platí, takže záleží na to zda bude objednavatel tuto kratochvíli chtít financovat. Z jízdného za kolo se to asi nezaplatí….
Ano, máte pravdu že doprava je služba. Služba je ale autobusová doprava a tam by třeba taky cestující měli potřebu přepravovat kola. Tam vám nevadí že to nejde, nebo jde jen u malého procenta, nebo spíš promile autobusů?
Pane Nárožný, mohl byste tohle jít zvěstovat na Nábřeží v souvislosti s linkou R17, která je pro cyklisty v létě velmi atraktivní, ale ČD udělaly co se dalo, aby se cyklistů zbavily?
Myslím, že až 7 vozů, ale 2 odpojují v Železném Brodě, a že až po střechu narvané nejsou.
Možná proto dali těch několik linek dohromady, aby se mohly vyrovnávat kapacity … na Rakovník třeba stačí v sobotu méně?
Na Rakovník stačí určitě o víkendu méně. Rakovník o víkendu možná pobere jedna jednotka. Ve všední dny odpoledne 2-3. Na Tanvald to bude opačně.
I když i ve všední dny by se mohla souprava na Rakovník rozdělit na Kladně. Do Rakovníka jede jen jedna a ten zbytek si počká na Kladně na jednotku od Rakovníka. Míjejí se tuším v Lánech, takže to by se mělo stíhat.
Ve všední dny v odpolední špičce poberou cestující z Kladna do Rakovníka 2 poloprázdné autobusy.
Stejně pojede jen každý druhý vlak.. proč? Protože to je Arriva… 🤣
Kolik je na tyto výkony fakticky třeba ve všední den strojů ? Tolik ji snad ani Arriva nemá ne ? :-O
Proč by nějaký dopravce měl mít na skladě 23 vozidel „kdyby náhodou“. Se holt za ten rok pořídí.
Za rok vám ale ty soupravy v tomhle počtu nikdo nevyrobí. A zase se bude jezdit v nějakých ojetých krapech viz trať Plzeň- Žatec. Tam klesl už beztak malý počet cestujících na ještě menší hodnoty po nasazení toho motorového veledila.
Budou to ojetiny z Německa od mateřských DB.
Zdroj této informace o počtech cestujících?
Nemáte pravdu, cestujících tam jezdí stejně, nebo i více, díky integraci do IDP.
Jenže mezi Mostem a Chomutovem zoufale prázdné. Cestující upřednostňují Regiopantery ČD.
V tomto případě je ale chyba zjevně jinde než v jiném dopravci – chyba v tom, že pár minut po sobě jede rychlík i Os vlak.
Směrem Most jede dříve přebarvený šrot. Přesto lidé čekají na Pantera.
Chyba, proč? Širší nabídka vlaků a s krajským tarifem je jedno jakým pojedete. Cestující si mohou vybrat. Můžou novou jednotkou nebo vytůněným seconhandem z Alemánie.
Kecy, kecy, kecy. R25 jezdí obsazená lépe než v minulosti, ona 842 + řidičák je co do komfortu horší než 628. To jen to zase nějaká modrá guma neumí rozdýchat 🙂
Velká chyba zkrácení rychlíků z Kolína jen do Nového Boru. Šluknovsko má plno problémů a stát ho takto odstřihne od bezpřestupního spojení se Středočeským krajem. I za cenu ekonomické nevýhodnosti by to mělo jezdit až do Šluknova dál.
Trať z Prahy do Kladna a Rakovníka by se měla modernizovat a zrychlit a poté by se nabízelo zavedení rychlíkových spojů třeba až do Chomutova a Mostu.
No tak snad to doobjedná kraj. Protože jinak je to skutečně zhovadilost.
To by na to ale musela mít Arriva soupravy na víc a o tom mám pochybnosti.
Jak výše řečeno, matka DB myslím nějaké zdroje mít bude. Byť pochopitelně ojeté.
Nezdá se mi, že by v Novém Boru pravidelně počítali s obratem na otočku.
Nezdá se mi, že by v Novém Boru plánovali dvouhodinové prostoje.
Zdá se mi, že se počítá s tím, že to bude protažené dál … ale stát to nebude platit … . A nebude na to třeba více souprav, než kdyby stály ty dvě hodiny v Novém Boru.
Koukám, že to někdo rozhoduje od stolu aniž by ty tratě viděl.
Taky mě to tak připadá, hlavně ušetřit za každou cenu, i když na úkor kultury cestování. Ono, když dokážou s německou ojetinou dojed až do Nitry, tak asi zvladnou i Tanvald a další spoje!?
Opravdu tvrdíte, že ta německá ojetina poskytuje horší kulturu cestování než Bdtn a Bymee? Jel jste tím někdy?
Jel a cestování je na stejné úrovni jako současné, jenže tam nejezdi ty vozy jaké zmiňujete, takže jste s tím nejspíš nejel v současné době. Ke všemu ty motoraky DB jsou určeny pro regionální dopravu a ne dalkovou podobně jako na rychlicich z Plzně do Mostu, i když tam je jiný dopravce. Ještě je zajímavé jak budou sprazeny nekolik jednotek, když dneska stačí jeden motorak a průchozí vozy. Asi budou mít levnější naftu!?
Rychliky na Tanvald pa Rumburk pouzivam pravidelne, musom rict, ze nejhorsi spoj je ,,kapacitni“posila, ktera jede o vikendu, slozena z brejlovce, bds, a bymaku. Ty vozy bymee jsou naprosto priserne ve srovnani s bdtn. Na ctyrku se vejdou vetsinou dva cestujici, desne nepohodlne..nechapu jak nekdo muze poslat na dalkovy spoj takovou hruzu. Dokud jezdily becka tak to bylo ok..takze za me je to asi v pohode, navic lidi uvitaj zasuvky a wifinu