Arriva vstoupí s autobusovými expresy na linku Praha – Brno, láká ji opravená D1
Autobusy Scania Irizar i6 v korporátním nátěru Arriva Express. Foto: Arriva
Firma už zažádala o licenci na spojení Prahy s Chomutovem, Mostem i Litvínovem.
V 80 letech VÚŽ navrhoval realizaci spojky Moravany – Vysoké Mýto – Litomyšl – Svitavy. Trat do Brna by se tak vyrazně zkrátila a časová úspora by byla významná. Plus ještě udělat tunel(y) před Brnem mohli jsme mít v 90. letech celkem rychlé spojení Praha -Brno bez VRT. Takto nemáme NIC.
Tak pozor, v 90. letech se teprve dodělávaly dráty nad tratí Brno-Přerov. Proč se tohle nestilo před revolucí?
To je možné, ale se zrychlením spojení Praha – Brno to nijak nesouvisí.
Možná máte spíš na mysli úsek Brno – Svitavy, ne? To má aspoň souvislost se spojením na Prahu…
Tohle je víceméně původní návrh trasování železnice z poloviny 19. století. Ale tehdy v Litomyšli řekli jasné NE nějaké podivné novince jako je vlak. V Bibli to není a ještě jim to bude plašit krávy. No a když konšelé poznali jakou strašnou udělali chybu bylo už pozdě. Ale bez ohledu na minulost by se ta elektrifikovaná, byť jednokolejná, spojnice hodila tak jako tak.
Trať údolím Třebůvky a Orlice vyšla při tehdejších technologiích levněji a s lepšími sklonovými poměry. Hlas měst na trase byl marginální…
Je smutné, že 32 let po revoluci je vlakové spojení dvou největších měst v tak žalostém stavu. 200km trasu by vlaky měli jezdit za hodinu a ne 3,5 hodiny.
Nejhorší na tom, že se vůbec nepočítá s tím, že by snad jako před 89. měl někdo vylepšovat železnici. Že všecko mělo začít až po revoluci. Najednou z ničeho nic. S tou samou skvadrou lidí v tom samém baráku.
Aby se nepřepočítali, začne rekonstrukce D1 v úseku km 15 – 21, začne oprava Šmejkalky a rozšíření u Brna. Sem tam se vybourá nějaký kamion. Já zůstanu radš. ve vlajku.
Oprava radši a ve vlaku, pitomé automatické opravy
Šmejkal je to přemostění mimo současný most, ne? To by mělo proběhnout skoro bez omezení na nynějším mostě. Alespoň takhle to ještě
nedávno bylo prezentováno…
1 pruh na provizorním přemostění, 2+1 na jedné polovině dálnice a modernizace po polovinách mostu. Nebude se tam jezdit 130 ale 80, pruhy budou užší, nájezd do omezení krkolomnější. Otázka je, co si představuješ pod bez omezení. To by se dalo brát i že během modernizace D1 to bylo bez omezení.
Pravděpodobnost komplikací na D1 a na 011/230/250 je, řekl bych, dost podobná.
Pro mne je nejzajímavější informací rezignace na autobusovou linku Brno – Přerov. Už když byla zavedena jsem se podivil. Mezi Brnem a Přerovem totiž jezdí vlaková linka R8, kterou zajišťuje RegioJet. Jízdní doba je 1 h a 20 minut. Jízdní doba autobusu byla 1 h a 15 minut. Pravda, Arriva jezdila přes Kroměříž a bonusem bylo přímé spojení Přerov – Kroměříž (při cestě vlakem se přestupuje v Hulíně a autobus navíc zastavuje blíže centra Kroměříže, takže při zhruba stejně jízdní době mohl být autobus pro mnohé cestující atraktivnější). Jenže dopravní proud mezi těmito dvěma okresními městy není nijak mohutný. Pikantní… Číst vice »
Před covidem ta linka jezdila hodně plná.
Samozřejmě více lidí ve čtvrtek, pátek a neděli, tak jako na všech dálkových.
Dostatek řidičů na Přerovsku stěží nahradí nedostatek řidičů ve St.č. kraji. Vemte si, jak je to daleko.
V rámci skupiny jistě může Arriva Morava nabídnout řidičům dočasnou práci jinde. Pokud by to bylo za výhodných podmínek (kolem Prahy jsou obecně vyšší platy) s placeným ubytováním, tak by se dobrovolníci našli. Patrně by to vyšlo levněji než platit pokuty za nedodržení smlouvy. Ještě horší je poškození dobrého jména firmy.
nemůžou mít home office?
Dostatek řidičů na Přerovsku? Bejvávalo !!!
A proto to jezdila tak dlouho. Autobusy v Přerově měli návaznost na její vlakovou linku na Slovensko (momentálně mimo provoz). Autobusy prázdné rozhodně nejezdili. Na trati do Přerova z Brna byla také dlouhodobá výluka, kdy se stejně jezdilo část cesty autobusy, tak proč nejet autobusem rovnou….
Rozhodně jim dám hned při první příležitosti šanci. Vlaky pomalé a ještě navíc věčně zpožděné. Regiojet, jakkoliv jsem na něj dřív nedal dopustit, šel kvalitou úplně do háje. Naopak u Arrivy mi připadá, že posledních pár let jde vytrvale nahoru.
u RJ se snad konečně chytli za nos, teď poslední dvě cesty 4 lidi na 5 vagonů a už to zase běželo jak po drátkách….. hlavně to nezakřiknout
RGJ se ani tak nepotřebuje chytit za nos ale za peněženku 😀
Vlaky budou ještě celý příští rok kvůli rekonstrukci trati zpomalené, takže Arriva má dobrou šanci. Ale pak už to tak nebude.
Osobně bych uvítal v této době více spojů Flixu, protože mi vyhovují jejich autobusy. Včera jsem v Chorvatsku potkávali jeden za druhým, asi tu není covid…
Tohle by měl stát korigovat. Kde vede železniční koridor, nebudou jezdit souběžné autobusy ( = nedostanou licenci). A naooak.
Ale na to kašlou, ikdyž to měli dodržovat. Inu vítej v kocourkově.
Na základě čeho?
Železniční víry!
imho „test hospodářské vyváženosti“ na tuto konkrétní situaci nelze použít.
Přesně, když ne železnou dráhou, tak raději autem!
No ve Švýcarsku to tak funguje (v dálovké dopravě) a že by někomu chyběly ve městě předimenzované autobusáky a autobusovej provoz se říct nedá.
No však super, myslím že většina zvolí švýcarskou cestu 3:20 přes Havlíčkův Brod než se trmácet 2 hodiny door to door autem 😀 Prostě podpora hromadné dopravy (tedy té vlakem) musí být!
Jenže to je jen do konce příštího roku.
Za podmínky, že bychom měli naší železnici na úrovni té švýcarské, tak je to naprosto oprávněný požadavek. Vzhledem k tomu, že ale porovnáváte jablka a „značně unavená jablka“, je takové pravidlo nereálné.
Možná by vás vyléčilo povinné přestěhování na čtvrt roku do nějaké „muzejní železniční lokality“ a povinné denní cesty do práce vlakem. Jako zahřívací kolo by možná stačil i Liberec.
Není to vůbec oprávněný požadavek. Za tohoto předpokladu by nikdo ty autobusy nechtěl na svoje komerční riziko (mimo nějakých okrajových časů) provozovat. A tak by to mělo být, dráha by měla být volena díky rychlosti, komfortu, spolehlivosti, nikoliv kvůli zákazu konkurence. Jediné místo kde je to rozumný požadavek je v objednávkové dopravě (=obě varianty v objednávce), ale i tam je potřeba vidět zda ty „souběžné“ linky neřeší v reálu jiné vztahy.
Ve švýcarsku je infrastruktura na poněkud jiné úrovni. Předimenzované jsou ty, které nejsou využívané vzhledem ke své kapacitě. Takový Florenc je spíše poddimenzovaný.
Jak je možné, že stát opravuje dálnici mezi dvěma městy, mezi kterými jezdí vlak??!!! To by se mělo korigovat!
A dokonce dvoje potrubí! Zemní plyn by se měl vozit vlakem, když tam veodu koleje!
Správně. Když je tam silnice, nepojede vlak.
Tak ono to tak je. O vlaku Praha – Liberec se sice mluví, reálně ale není a nebude (pokud nepočítáme spoj s přestupem vzniklý jen tak mimochodem). To stejné Praha – Vary, žádný přímý rychlík přes Lužnou nečekejme. Sice se jezdí přes Ústí, ale to je závlek a nikdo nečeká, že se s tím reálně bude jezdit z Prahy do Varů, tyhle vlaky jsou hlavně pro úsekovku.
a myslíte, že přes Lužnou je to do Varů nějaká výhra??? když to ještě jezdilo trvalo to cca 3,5 h, ve stejné době přes Ústí cca 3 h……
nemluvím o technice a provozních záležitostech, kde je také pro trať přes Lužnou –
Ještě by se mohlo přes Rakovník a Bečov 🙂
Další generace tam bude jezdit přes Most místo přes ÚnL.
Nebyla, proto se tam na dráhu rezignovalo a tahle relace se přenechala autobusům, což není špatně.
Ovšem pokud je někde souběh dálnice a dobré železnice, tak železnice by měla být preferována.
A kde to u nás je?
Tak leda OL-OV.
Kým? A proč?
Teď tam žádný koridor nevede.
Z Prahy do Brna nikdy žádný koridor nevedl. Ten končí u Chocně.
Komerčním spojům se těžko dá bránit.
Ale zrovna tady v tom nevidím problém. Relace Praha – Brno je natolik vytížená, že tam můžou fungovat vlaky i autobusy současně. Podobně jako třeba Praha – Plzeň.
Na krajské úrovni se jim běžně brání paragrafy v jízdním řádu. Proč to nejde i na úrovni celostátní?
Když je v obci dotovaná hospoda, tak si nikdo nesmí otevřít jinou.
Ano, na krajské úrovni se jim brání. A je to to nejhorší svinstvo, které zničilo dálkovou autobusovou dopravu. Dokážete ji zaplnit jen tehdy, pokud velká města na trase jsou o kraj vzdálena od sebe. Linky mezi 2 kraji nelze většinou díky této byrokratické buzeraci provozovat vůbec, leda tam, kde je železnice fakt extrémně mizerná (Pha-Chomutov, Pha-Liberec, apod.). A úplně nejhorší jsou pak šmejdi typu Česká Lípa, co dokážou natáhnout do sousedního kraje dotovaný autobus a nedotovaným provoz znemožnit. Dokážou do toho zapojit dokonce zkorumpovanou policii, co zastaví konkurenční autobus s cestujícími na hodinu někde na trase. S návratem mafiánů ze… Číst vice »
s tím se dá souhlasit, když tam vedou pořádné koleje (kapacita), pak by se mělo využívat toto…
Souhlas. V takovém optimálním stavu ale zatím nejsme a do vybudování VRT (nebo jiného zkapacitnění tratí) nebudeme.
Naopak mozna dalnice jeste zrychli…
D1 ne.
V 90. letech to v zákoně bylo. Licenci nelze udělit tam, kde je státem (nebo tehdy okresy / obcemi) objednaná a dofinancovaná doprava …
Neřešila tento problém za staré doby poznámka v jízdním řádu, že na lince neplatí slevy (žákovské a dělnické jízdné)?
Platily. Přestože v souběhu jezdily dokonce i rychlíky (příplatkové). Jen to nádraží bylo a je 2 km od nemocnice, zatímco autobus zastavoval cca 200 m od vchodu.
Tou „starou dobou“ jsem myslel např. rok 1980.
Na dálkové autobusové lince 14680 z Hradce Králové do Č.Budějovic slevy z Tábora do ČB zcela jistě neplatily, na rozdíl od „vymetací“ linky 28820.
Skvělý železniční koridor neboli 2. železniční tah s ještě skvělejší jízdní dobou pro cestující a státní postrkovou službou pro náklady. Lepší už to být nemůže.
Od tohoto pravidla odstoupili v Německu v době , když se z DB v roce 1994 stala akciovou společností. Do té doby byly vnitrostátní dálkové autobusy v Německu okrajová záležitost a podle toho vypadají i (leckde poddimensová) autobusová nádraží.
DB je sice už také akciovka, ale ještě je pořád víc státní než ČD.
To je z dlouhodobého hlediska podle mě zbytečné. Různé mody dopravy tu nejsou od toho, aby si konkurovaly, ale aby spolupracovaly. Kromě toho vlaky budou zrychlovat každých pár let, zatímco D1 je už teď na maximu. I kdyby čistě teoreticky zvýšili limit na dálnicích nad 130, D1 na Brno a autobusů se to těžko bude týkat.
Proč by nemohlo? Dát autobusům na D1 maximálku 110 km/h jako v minulosti. Takto by jezdily svižněji a nebrzdily tolik provoz v levém pruhu při předjíždění kamionů.
Cože? Vždyť autobus může až 130 km/h, jen nesmí překročit konstrukční rychlost.
Autobusy nejezdí ani přes Českou Třebovou ani přes Tišnov a Kutnou Horu. Takže, tam kde jezdí autobusy bude zakázáno stavět nové železnční tratě? VRT tedy nestavět?
Pokud jsou na trase Praha – Brno autobusy rychlejší, zruší MD objednávku vlaků?
Autobusy jezdí mimo objednávku MD či krajů, takže jako daňový poplatníci ještě ušetříme. A mimochodem pro ty co chtějí jet stejně vlakem, je varianta vlaků Regiojet jezdící také mimo objednávku MD.
No právě, kde vede železniční koridor. Jenže mezi Prahou a Brnem příští rok žádný koridor nebude, protože přes Vysočinu to jaksi není koridorová trať… teda ne, že by přes ČT při všech těch vylukách a omezeních byla…
Takže devastaci železničního koridoru ještě posvětit státní buzerací a zákazy. Bezva činnost státu, místo staveb a oprav.
Ty se mně snad zdáš, bolševiku.
Jestliže vlak pojede trasu praha -Brno podle jízdního řádu 3:11 a autobusy pod 2:30, reálně i rychleji, tak se nedivím, že cestující dají přednost autobusům, zvlášť pokud na trase jezdí kvalitní autobusy za stejné nebo nižší ceny jako vlak.
Nojó, ale je to arriva, tam pak záleží, zda skutečně vyjede a zda se cestou neporouchá 😀
Arriva se možná porouchá. Ale tobě se to stalo už dávno.
Ironie nedochází? 😉 A kde teda je ta porucha? 😀
Pokud lidem nedojde tvoje ironie, tak by ses měl první zamyslet nad tím jestli byla očividná.
No on to možná jako ironii myslel, ale zkušenost s vlakovou Arrivou to trochu bourá…
Autobus arrivy není to samé jako vlak arrivy 😁
Vlak Arrivy není to samé, co vlak Arrivy. Její vlaky nejsou jen 845.
Si vypůjčím text: U humpolce v příkrým kopci často bouraj politici.
Až ten kopec autobus arrivy nevyjede!
Autobus s politiky?
Tak třeba já jezdím z Brna do Prostějova a trasu jedu autobusem Arriva 45min oproti tomu, kdybych jel vlakem, kterej tam jede hodinu a čtvrt.