Arriva přebírá provoz autobusů v Bratislavském kraji, chybí ji třetina řidičů. Hrozí škrty spojů

Autobus Iveco Crossway pro Arriva Mobility Solutions. Foto: ArrivaAutobus Iveco Crossway pro Arriva Mobility Solutions. Foto: Arriva

Dopravce měl na převzetí výkonů jen měsíc.

V Bratislavském samosprávném kraji dnes dochází k velkému střídání autobusových dopravců. Neděle byla posledním dnem provozu společnosti Slovak Lines na linkách v okolí slovenského hlavního města. Novému dopravci, společnosti Arriva Mobility Solutions, však chybějí řidiči pro nové autobusové linky hlavního města a hrozí velké škrty spojů.

Na problém na svém facebookovém profilu upozornil předseda Bratislavského samosprávného kraje Juraj Droba. Arriva kraj až do té doby ujišťovala, že výpadky ve spojích budou maximálně do 5 procent. Teď je v ohrožení skoro 30 procent linek, chybí ji zhruba třetina řidičů. „Oznámili nám to v sobotu, tedy den po tom, co tvrdili, že je všechno připraveno,“ uvedl na facebooku Droba. Na vině je podle předsedy hlavně pandemie, karanténa a neochota řidičů přecházet k novému dopravci. Na nejhorší situaci se musejí cestující připravit v okolí Pezinku a Sence.

Kraj si proto vyžádal od Arrivy seznam nejvíce ohrožených linek a zároveň vyzval k zabezpečení spojů hlavně během špičky. Po dopravci bude rovněž kraj požadovat odškodné, a to v plné výši. V dalších dnech má vzniknout plán na pokrytí nevypravených linek tak, aby byla zabezpečená dopravní obslužnost celého kraje.

Arriva zakázku získala oficiálně před měsícem, 13. října letošního roku. Na zajištění provozu tak měla extrémně krátký čas a už při podpisu se objevovaly obavy, zdali stihne sehnat dostatek šoférů.

Arriva spustila po získání smlouvy velkou náborovou kampaň na řidiče a řidičky, kterých hledala přes 400. Nabízí jim základní hodinovou mzdu 6,10 eur na hodinu, průměrná mzda s příplatky a pohyblivou složkou podle dopravce dosáhne 1 500 eur.

Výběr dopravce trval přes rok a půl

Smlouva je na provoz na 10 let s opcí na dalších pět let. Arriva s vítězstvím zjevně počítala: už na počátku vyjede se 120 zcela novými autobusy značek SOR a Iveco, většina z nich je už vyrobena. SOR dodá Arrivě celkem 110 autobusů, 75 jich je už dodaných. Kompletně má dopravce plnit podmínky kontraktu v oblasti kvality vozidel do jednoho roku.

Soutěž trvala přes rok, úřady musely řešit řadu námitek a odvolání. „Soutěž na nového dopravce byla bezpochyby největší a nejsložitější v historii Bratislavského samosprávného kraje,“ uvedl Droba. Všechny autobusy mají být po jednom roce klimatizované, nízkopodlažní a s Wi-Fi, vybaveny budou moderním informačním systémem.

Arriva nabídla v soutěži výrazně nižší cenu, než byla odhadovaná cena 388 milionů eur za deset let. Během smlouvy chce 334 milionů eur. Podle serveru imhd.sk je cena za 1 km pro vozidlo kategorie standard 1,3939 eur bez DPH (35,37 Kč). Kraj tvrdí, že nová smlouva umožní větší pravomoci objednateli v oblasti kontroly nad vynaloženými finančními prostředky.

S nástupem nového dopravce dojde i ke změně jízdních řádů, přinesou například nové expresní autobusové linky a pravidelnou taktovou dopravu. Nově bude kraj garantovat přestupy v řadě míst.

Tagy Arriva Mobility Solutions Bratislavský samosprávný kraj Slovak Lines
65 komentářů