Arriva pořídila do Prahy nové autobusy MAN, jezdí z Černého Mostu

Autobus MAN Lion’s City v barvách Arrivy. Foto: dopravacek.euAutobus MAN Lion’s City v barvách Arrivy. Foto: dopravacek.eu

Společnost Arriva City zařadila dnes do provozu na linky Pražské integrované dopravy (PID) z Černého Mostu směrem na Horní Počernice

48 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
svojsin

Bude se konečně hlídat používání celovozové klimy cca od května do října?
V Ústeckém kraji se úspěšně ukázalo, že to jde i na regio linkách….

Pozn. Pražská Arriva totiž min. ještě poslední léto motivovala řidiče k nepoužívání (!!)

Hlavně, že si vedení udělá fotečku společně s místní polit. honorací u nových busů………

Generální mandatář

Proč cizí značku? To nešlo něco od domácích výrobců? Zbytečně utrácet cizí měnu.

Pražák

Který český výrobce má v nabídce tříosý autobus?

Martin

Iveco. Ale tuším, že pouze dvoudveřové.

Kubrt

Iveco má 15m LE, nikoliv komplet nizkopodlahu.

pozorovatel

Navíc to teď už ani není „pravá“ a samostatná česká firma, ale jen součást koncernu (nebo co to je), která jen plní úkoly toho „koncernu (nebo co to je)“ a vyrábí to, co jí „vrcholový management“ k výrobě přidělil …

Potěmkin

Iveco není český výrobce.Iveco je zahraniční výrobce,který pohřbil českého a vyrábí v jeho bývalých prostorech.

Erik

Nebýt tehdy Renaultu a dnes Iveca tak ta fabrika je zarostlá kopřivami.
Iveco nic nepohřbilo, vývoj je stále v Mýtě.

Potěmkin

Iveco dávno existovalo ještě v dobách,kdy my jsme budovali se Sovětským svazem na věčné časy.Jen tak z hlavy bez hledání na internetu – bylo – je – to konzorcium nákladní divize Fiatu,francouzského Unicu, německého Magirusu,španělského Pegasa a jestli se nemylím i italského OM.Víc výrobců si z hlavy nepamatuji,mohl jsem někoho opomenout.Každopádně na té firmě nenacházím ani kousíček jakékoli české stopy.Je to asi tak česká značka,jako Hyundai nebo Toyota.To,že bez Iveca by Karosa,pokud by vůbec přežila ani zdaleka nechrlila taková kvanta autobusů,jako dnes, nijak nerozporuji.Ani to,že Iveco zajistilo továrně i celému městu prosperitu.Ale ani náhodou to není český výrobce.Je to prostě… Číst vice »

Petr

Spíš než IVECO vytrhl trn z paty RENAULT. A pod logem KAROSA se dlouho posílali do svazu , myslím , že dnes už ne , nevím . Proč taky . Jsme výroba s drobným vývojem a buďme za to rádi .
Pro balkán máme kousek vedle výrobu SORu a to je český výrobce s vědomostmi Karosy .

Potěmkin

Ano,souhlasím,že SOR je jediný český výrobce autobusů.Ať už se nám jeho produkty líbí anebo ne.

Pražák

Myslíte toho výrobce, který před příchodem těch „zlých“ cizáků vyráběl „špičkové“ autobusy řady 700 po nichž byla obrovská poptávka od Aše až po Ulánbátar a celé to mělo jen tu malou chybičku, že klienti po roce 90 buď neměli peníze vůbec, nebo chtěli i nadále platit v „tvrdé“ měně nazvané volně převoditelný rubl, případně jako soudruzi z Ulánbátaru trvali na osvědčené barterové výměně autobusů za nekvalitní hovězí maso a kůže?

Kubrt

Znal jsem jednoho pokoutniho obchodnícka, který začátkem 90. let dodával do Mongolska nějaké plechy a oni mu platili kozichama, což tady tehdy nebyla právě likvidní komodita.

Arimatejsky

Na linkách 600 – 611 Praha – MB-Bělá p. B. provozuje Arriva tříosé kloubové autobusy SOR v barvách PID. .

PetrN

Ceskych SORů máme v Praze až až, nemyslíte? Je fajn, že člověk občas má šanci potkat něco jineho, byť na rozdíl od většiny zdejších čtenářů rozhodně nepovažuji SORky za nekvalitní vozy.

Y.K.

Já se picnu, už není socialismus, Koruna je volně směnitelná a EU má jednotný trh.
Navíc je nabídka výrobců v ČR dost omezená.

Guláš

„Důležité“ mají nabíječky zbytek není důležitý jako na dráze

PetrN

To je zase argument level zhrzený zaměstnanec ČD, jehož společnost není schopna v roce 2020 tyto elementární standardy cestování zajistit a mimo jiné i proto ztratila některé zakázky…Ano, nabíječky a další věci jsou v dnešní době důležité, lidé chtějí jezdit na nějaké úrovni a s nějakým dostupným standardem. Naštěstí, díky konkurenci mezi dopravci, už neexistuje doba, kdy měl cestující držet hubu a být rád že jede 40 let starou hezkou s koženkovou sedačkou a kyselým průvodčím 😉

provokatér

„nabíječky a další věci jsou v dnešní době důležité“
Co to plácáte za nesmysly – vy snad nemáte doma rozod elektřiny?

Libor

Je to důležité z pohledu nabídky benefitu oproti cestě autem. Klimatizace je dnes již také pomalu standard. Opět proto, že je dnes standardem i v autech. Za nějakou dobu bude standard i to, že MHD nepojede na naftu apod.

PetrN

To se mě zcela vážně ptáte? Používal jste někdy chytrý telefon? Víte o tom, že se může vybít? 🙂 To je jakobych se vás ptal, proč vlastně máme mít veřejnou dopravu, když máme všichni doma auto… A ano „nabíječky a další věci jsou v dnešní době důležité“, jelikož je cestující vyžadují a využívají…. Žijeme v moderní době, to bohužel někteří zdejší diskutující, zpravidla zaměstnanci státních drah neradi slyší, protože jsou zvyklí na to, že má cestující držet hubu a být rady ze jede, nejlíp ještě za rychlikivy příplatek a na kožené v kupé pro 8 😀 Vzpamatuje se konečně, pokud… Číst vice »

watslaw

Popravdě řečeno, ve vlaku nebo dálkovém autobuse tu nabíječku občas někdo použije, ale v MHD, kde jsou navíc namontované na tyči pro stojící, jsem to ještě nikoho používat neviděl. Nehledě na to, že zejména u Arrivy jsou nejpozději po roce rozbité a nikdo je už nespravuje, ale ono se řeší jen že se to nakoupí, ale ne aby to pak fungovalo.

Libor

Současné autobusy pro veřejnou autobusovou dopravu se obvykle nakupují v lepší než základní konfiguraci. V tom my to připomíná stavbu městské plavecké haly. Pro naplnění základní funkce stačí prostý 30ti nebo 50ti metrový bazén. V reálu však dnes téměř žádné město v západní Evropě plaveckou halu v základní konfiguraci a stalo se standardem požadovat doplňky jako je vířivka, masážní trisky a tobogán. Je to podobné jako klimatizace a USB zásuvky ve voze MHD. Pro základní funkci to není potřeba. Ale širší veřejnost to dnes čeká a proto to město požaduje.

pozorovatel

Guláši, proč (jen) „jako na dráze“? To zblbnutí celé společnosti snad platí zcela obecně, nejen „na dráze“ a nejen ve veškeré dopravě! A živí to hlavně „média“, protože z toho mají „vejvar“, a všechna „zblbla“ jim na to skáčou, a dokonce stále víc a víc!

Chytrý za 2

Pražákům takové autobusy přeju. Určitě jsou dobré. Jen je mi líto, že před lety takovéto podobné autobusy (na úrovni té doby) uměla vyrábět i Tatra, a dnes už ne.

náhodný kolemjdoucí

Nemohl by se tu někdo znalý dopustit spekulace, jaký může mít vliv rozdrobení pražské dopravy na více provozovatelů na zakázky na vozový park? Připadá mi, že u větších zakázek má objednatel mnohem větší manévrovací prostor (víc si může „diktovat“ konkrétní požadavky na provedení a možná i cenu), zatímco při koupi tří autobusů se musí brát, co je. Možná by společný vozový park PID nemusel být od věci. Ale je to jen můj dojem, třeba se pletu.

Y.K.

Proč by se mělo brát co je? Výrobci jsou velmi flexibilní a dokáží dodat i jednotky kusů ve speciální výbavě. Diktovat si může, i když objedná jeden, pořád je to platící zákazník. Větší zakázka může přinést nějakou slevu.

Třeba Martin Uher má opravdu dost zajímavé a pěkné autobusy objednávané vždy po pár kusech (Solarisy, MANy Iveca atp) zatímco standard DPP je SOR.

Erik

No máte zkreslené informace. Pokud chcete kratší dodání do roka, berete to co je. Výrobci nestíhají.

pozorovatel

A navíc jde i o cenu – nejen aktuální, ale i obecnou ve vztahu k vybavení interiéru.

Libor

U nás to ještě není zvykem, ale v zahraničí (na západ od nás, ne na jih) je velmi rozšířené, že jsou dodávané vozy opravdu podle zákazníka. Lze se setkat se sedadly čalouněnými v barvách města, dominantou města na potazích sedadel, imitací dřeva na stěnách vozů a podlahách, ledničkami pro nápoj řidiče v letních měsících, unifikaci poptávkového otevírání dveří ve všech vozidlech v daném městě (tramvaje a autobusy),aby se ovládalo v každém vozidle stejně. Obvykle se tyto libůstky měst dávají rovnou do tendrů na nové vozy. Trendem posledních let (a luxusem) je osvětlení interiéru reagující na konkrétní světelné podmínky. Jistě je… Číst vice »

Libor

Proto je na západ od nás obvyklé, že se nové vozy objednávají s předstihem několika let. Velmi často se MB, Man, VDL a Solaris v tiskových zprávách chlubí dodávkami několika hodně specifických kusů pro rodinnou dopravní firmu kdesi v Bavorsku nebo Gaskoňsku. Vím, že je to PR s fotkami a řečmi typu „spolupracujeme již se 3tí generací rodiny XY. Naše partnerství je založené na dlouhodobém vztahu a proto jsme opět připravili 5 kusů našeho oblíbeného vozu ABC, který je vybaven přesně dle potřeb rodinného podniku XY. Ve flotile má firma XY již x kusů vozů naší značky. Těší nás, že… Číst vice »

Libor

Chtít dodání do roka je nezodpovědné.

Libor

Brát to co j8zbamená, že existují výrobky na sklad, nebo jde častěji vozy ze zrušených dodávek? Vím, že se takto dostal před lety ICOM k Setrám vyráběných podle specifikace Bundeswehru.

Erik

To úplně ne. Ale musíte vecpat svoji zakázku mezi jiné zákazníky. Pokud chcete 1 vůz, není to problém, pokud chcete jich 50, prostě máte smůlu. Takto oslovujete výrobce, až když se nad vámi někdo smiluje. Myšlenky, já jsem zákazník, vy mi musíte, nefunguje v této situaci. Pokud objednáte 2 roky dopředu, máte to co chcete. I ty výbavy jsou problém, záleží na dodavatelích, jaké mají oni kapacity.
Iveco v Mýtě je na hraně kapacity spíš už za ní. Navýšit ji není jednoduché a hlavně rychlé.

Y.K.

Pokud berete co je, tak jste buď hloupý zákazník, nebo jdete s termínem či cenou za hranice možného a nebo nevíte, že existuje konkurence a když to neumí „váš oblíbený“, bude to umět jiný.

Erik

Jenže pokud vyhrajete zakázku a do roka musíte mít ty nové vozy, máte problém. To co říkáte je pravda, ale zeptejte se u výrobce a uvidíte realitu. Až bude krize, tak vám budou vozy podbízet.

Libor

Většina dopravců v PID nepatří mezi úplně ty nejmenší. U většiny dnešních autobusů není problém dodání několika velmi specifických kusů. Dnešní nabídka autobusů připomíná v mnohém skládačka. Nevím zda to má stejně SOR, ale renomovaní západní výrobci mají obvykle vyvinutý elektronický konfigurátor a dopravce (pokud nemusí vypsat veřejnou zakázku) si volí z několika set až tisíců možných kombinací provedení detailů. Jen v oblasti sedaček může zákazník vytvořit stovky kombinací sedadel, potahů a madel. Podobný konfigurátor jsem viděl na živo pro MB Citaro a VDL. Nejspíše to bude standard.

watslaw

Doufám že ta linka 224 jsou jen hrátky s infocedulí, a že to na této midibusové lince jezdit nebude.

Štěpán

Na 224 skutečně někdy jezdí Arriva? Jak na 204, tak na 224 vídám neustále About me.

Big Fat Fabulous Woman

Máte pravdu, tam jezdí se svými šroty About Me.

watslaw

Od 1.12. ano, viz: https://pid.cz/trvale_zmeny/trvale-zmeny-v-prosinci-2019/
V realitě tam About Me jezdí subdodávky na několika vybraných pořadích, ale většinu skutečně jezdí Arriva (a aspoň na 204 občas s 12m vozy).

Štěpán

Že Arriva převzala licenci na tuto linku vím, ale zatím se mi zdá, že se na ni moc často její autobusy nevyskytují…

Michael

Akorát nějak furt nechápu to schéma PID. Nejdřív bylo všechna vozidla červeno-bílo-modrá, pak městské vozy jen bílo-červená a teď se zas kupují busy v laku červeno-bílo-modrá. A pravděpodobně se to stejně bude měnit, protože soutěž na novou identitu PID. Aneb „jednotný“ vzhled vozidel 😀

Poudy

Pouze červenobílá u SORek pro DPP porušuje pravidla ROPIDu, měla by tam ta modrá být, mají za to i nějaké minusové body v tabulce hodnocení kvality.

náhodný kolemjdoucí

Setkal jsem se i s tvrzením, že ta modrá na střeše je blbost, protože se v létě rozpaluje mnohem víc než bílá a v buse je pak větší vedro. Na druhou stranu v Jindřichově Hradci jsou autobusy tmavě modré skoro celé (nebo aspoň napůl), tak nevím, v čem je problém…

dopravák

Zopakujte si základní fyziku: to „tvrzení“ o tom, že „že ta modrá na střeše je blbost, protože se v létě rozpaluje mnohem víc než bílá a v buse je pak větší vedro“ (jako ostatně jakákoli tmavá barva pohlcující a nikoli odrážející energii) je samozřejmě pravdiví a odpovídající realitě – ale chcete-li čekat na další „Grétu“, tak to klidně poplivejte. Současná společnost žije (a hlavně „myslí“) velice rozmařile a nectí starou pravdu, že „největší úsporou je neplýtvat“: všichni sice chtějí v prostředcích VHD klimatizaci, ale zcela protismyslně nechtějí pochopit, že (když už tedy má být) pro snížení jejího potřebného výkonu (a… Číst vice »

Libor

…tak to je dcl příjemná změna, ARRIVA většinou vždycky ujížděla na dodávkách vozidel SOR (alespoň ARRIVA Východní Čechy) a to byl i jeden z důvodů, proč jsem po letech firmu opustil…tak takovouto zprávu rád čtu (i když těch pár nových vozejků je jako kapka v moři), navíc vozový park je pak jako každý pes, jiná ves…

Petr Novák

No, pokud byly požadovány třídveřové autobusy o délce okolo patnácti metrů, tak tam si SOR ani neškrtne, protože takový autobus nemá ve svém portfoliu. A pokud byl požadavek na plně nízkopodlažní autobus, tak si neškrtne ani Iveco, protože to může nabídnout jenom Crossway 14,5. Předpokládám ale, že příští dodávky autobusů „standardních specifikací“ už budou opět od SORu nebo Iveca, Což je škoda.