Dopravci Železnice

Arriva odstranila v Libereckém kraji německé nápisy z vlaků. Radní vysvětlili, za co padla pokuta

Jednotka Siemens Desiro provozovaná společností Arriva vlaky. Foto: IDOL
Jednotka Siemens Desiro provozovaná společností Arriva vlaky. Foto: IDOL

Společnost Arriva vlaky oznámila, že k dnešnímu dni odstranila všechny nedostatky s kvalitou vozidel v Libereckém kraji, za které ji kraj udělil pokutu 815 tisíc korun.

Firma to oznámila v tiskové zprávě. Průvodčí jezdí s novým odbavovacím systémem, všechny vlaky jsou již počeštěné. Právě tyto závady kritizoval kraj nejvíce.

„Termín 15. ledna byl stanoven jako termín pro zavedení nového odbavovacího systému. V těchto hodinách probíhá implementace nového systému ve všech vlacích, interních systémech společnosti Arriva a také se postupně zaškoluje veškerý personál tak, aby v co nejkratším čase fungovalo bezproblémové odbavování cestujících,“ řekl Daniel Adamka, generální ředitel Arrivy.

Na všech vlacích jsou nyní nápisy jen v českém jazyce, stejně tak i software informačních panelů ve vozech je plně lokalizován do češtiny.

O udělení pokuty rozhodli včera liberečtí krajští radní. Dopravce zaplatí především za nedostatky v odbavování cestujících, nevyhovující používání karet IDOL či německé nápisy na vozech. Vyměřená pokuta se vztahuje na období od 15. prosince 2019 do konce loňského roku. „Sankce se mohou ještě zvýšit. Vlaky už mají informační systém v češtině, firma ale stále nemá nový odbavovací systém,“ dodal Jan Sviták, náměstek hejtmana pro resort dopravy, investic a veřejných zakázek.

Arrivu vyšly nejdráž nedostatky s odbavovacím zařízením. Za porušení povinnosti zajistit plnohodnotné odbavení zaplatí 495 tisíc korun (15 korun za každý kilometr). Arriva se po problémech s odbavovacím systémem od Telmaxu rozhodla pořídit nový systém od společnosti ODP patřící do skupiny České dráhy. Za porušení povinnosti části smlouvy týkající se vybavení vozidel 320 tisíc korun. Jde především o informační systémy, nápisy a polepy ve vozidlech. „Jsem rád, že dopravce své služby postupně zlepšuje. Všechny komplikace v prvních dnech provozu na našich železnicích nás vedly k tomu uplatit sankce dle smlouvy,“ uvedl hejtman Martin Půta.

87 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Novák

Problém, je, že kraj si objednal celkem kvalitní dopravu a ta zatím dle smlouvy není. Arriva říká – info systém už je funkční. Jezdím skutečně denně. Ano, ve většině vlacích alespoň na L3 již hlásí stanice a zobrazují se, byť bez diakritiky. Nicméně 16. 1. jelo Desiro bez infa na čele s nápisem Lomnice n.Pop. z tiskárny. Může se stát ale podstatnější je, že systém má ukazovat i tarifní zóny IDOLu, přípojné spoje a to i autobusové atd. Tedy informační systém neopdpovídá smlouvě. Sedadla s opěrkou hlavy? 845 ji má, Desira ne (dle smlouvy min. Borcad Regio+ – nemají). Na… Číst vice »

Helmut Nick

Für vielen hier ist ganz egal, ob die Ansage im Zug auf Deutsch oder auf tschechisch geschrieben sind
, Haupsache ist, dass der Zug in der Zeit kommt und die Toileten sind sauber und frisch 🙂

Joseph

Die Amtssprache ist jedoch Tschechisch.

Petr Nick

Haben Sie Recht, Joseph .. Ale podstata je bezpečost, včasnost, … výběr jízdného ….. cedule….

Vladimír D.

Podle mého si radní (nejen tohoto kraje) dodatečně zajišťují krytí. Výběr dopravce, nabídka a podmínky převzetí, zajištění bezchybného provozu a kontrola plnění, to vše bylo značně podceněno. Následná krajů reakce mi připomíná koňské vyhazování a občasné zafrčení, jen tak pro formu. Sami krajští úředníci by měli být bráni k zodpovědnosti. To se jim samozřejmě nebude líbit.

Václav

Jestli on ve vedení Arrivi nesedí nějaký sudeťák, který si myslí, že je rok 1938 a na Liberecku se mluví německy.

náhodný kolemjdoucí

Vypráví se, že za protektorátu se musely v tramvajích všechny zastávky hlásit dvojjazyčně. Jeden odvážný průvodčí pak s oblibou hlásil: „Muzeum, Museum, to druhý bylo německy!“

Daniel Mach

Si teď právě nejsem jistý, jestli zastávku Muzeum v Liberci mají.

DavidV

Zastávka se nachází u severočeského muzea

Daniel Mach

No my „venkovani“ ji máme zafixovanou jako LVT, ale jak se jmenovala předtím, to nevím. Ale díky za vysvětlení.

Hen ten oný

Ovšem není všeobecné známo, že na vrchu Hvězda u Příchovic nedaleko Kořenova pod tamní rozhlednou Štěpánka se nalézá nacistický památník – jediný v ČR. Památník vztyčili obyvatelé přilehlých obcí v květnu 1944 na památku svých padlých vojáků. Tvoří jej kamenný kříž se souborem kamenů. V Příchovicích je i maják Járy Cimrmana a v budově pod rozhlednou muzeum Járy Cimrmana. Nejbližší zastávka Merklov.

koleyy

Hlavně v Liberci se za doby protektorátu česky nehlásilo vůbec, protože byl součástí Německa, nikoliv Protektorátu Čechy a Morava. Nastudujte historii, než vypustíte bludy.

fatman

Liberec ovšem nebyl v Protektorátu, alebrž byl součástí Říše.

Hen ten oný

a jmenoval se ještě ke všemu Reichenberg

Petes

Jak bylo řečeno už ve Třech veteránech: Budeme mu říkat Hans, němci jsou pracovitější 😀

Pavel

Ještě že ta němčina tam už není. Protože jsem nevěděl jestli jdu na německé WC nebo na české.

BND30

Ještě že si nikam nešel, to mohlo skončit průserem, WC je anglická zkratka…

Vladimír D.

Zapomenuté německé nápisy na soupravách jsou sice trapné, ale jinak nevadí. Naopak vadí, že řevnivost až arogance mezi dopravci způsobuje časté situace, kdy se nechává odjet návazný spoj, místo aby pár minut vyčkal. To irituje velmi občany. Viděli jsme to včera v televizi, že cestující na olomoucku kvůli tomu byl nucen čekat 2 hodiny na další spoj. Zřejmě by se do toho mělo vložit vedení SŽ a vyžadovat jistý stupeń kolegiality mezi dopravci. Tlačit by na to měli také hejtmani. Stav totiž není únosný. A panu ministru Kremlíkovi ať je řečeno, že z cestování po železnicí České republiky, se stává… Číst vice »

Hen ten oný

Vážení, buďte spokojeni. Až se k nám dostane vlna dělení toalet ne na ženy a muže, alu bude uplatňovat hlubší rozrůzněnost pohlaví, budete mít z polovičky vagónů místo sedadel rozmanité druhy toalet. Nechci domýšlet, došlo-li by i k rozlišování velikosti pohlaví. 🌈😃

Martin

Mě fascinuje ten svítící nápis Nicht einsteigen na bocích 845 (reko i nereko). To je tak těžké někde odstřihnout drátek, aby to aspoň nesvítilo?

Bart

Arriva povýšila, na nějakých jsou i názvy stanic, ale těch Německých… Např. Mannheim Hbf. 🙂

BND30

A když si si chtěl koupit jízdenku do cílové stanice Mannheimu, tak ti řekli, že nejde odbavovací systém 🙂

Erik

Mohu se zeptat? Mannheim Hbf je Stará Paka? 😅

Hen ten oný

Krupp Essen, jezte kroupy tam není? 😃

babilon

Možná by stačilo najít vypínač, kterým se to vypne.

SaulGoodman

U nereko to pochopím, ale u těch rekonstrukcí to je fakt zvláštní. To přece nemůže být technický problém to odstranit, nebo alespoň zakrýt.

Martin

Ano, vypnout přívod, přelepit fólií v barvě skříně…

Hen ten oný

A což když se budou soupravy vracet tam, kde dosud jezdily? Sem do Čech prý mají přijít nové vlaky. 🤓

Daniel Mach

Na rychlíky z Prahy do Turnova pokud vím ne, tam je jen tříletá smlouva na rekonstruované 845. To možná, až za tři roky ministerští úředníci zjistí, že zase zapomněli vypsat výběrové řízení, tak se něco změní. A možná také ne.

Přemek

Očekávat iniciativu náhrady starých souprav novými během období si asi v Arrivě zakázali.

Hen ten oný

Tak tam pustějí nějakého spejera a bude po nápisech.

Vít Jůza

Ještě včera jsem ve vlaku Arrivy mezi Turnovem a Semilami viděl několikajazyčné nápisy včetně němčiny (a to dokonce na 1. místě!); a ostatně u našeho státního dopravce to také bývalo dobrým zvykem, leckdy i hlášení mají několikajazyčná … .

MRC

Tak ono u mezinádroního expresu je přeci jen několikajazyčné hlášení spíš k užitku, než ke vzteku… Nebo snad ne? 🙂

navratp

Já jsem za komunistů jezdil denně do školy vlakem. Bylo tam napsáno E PERICOLOSO SPORGERSI. ASi to nebyl mezinárodní expres. Moc to všichni prožíváte. Jsem ze Zlínského kraje a když jsem viděl červený motorák s nápisem „bwegt“ tak mě to pobavilo. Ale jsem cestující. Nikoli pravý železničář.

Vbb

A tam bylo napsáno pouze E PERICOLOSO SPORGERSI a v jiné řeči už ne? 🙁

Hen ten oný

Ale jo. Nenahýňajtě sa z okien.
https://www.zelpage.cz/story/cedulky/dscn0230-1-2.jpg

Daniel Mach

Můžu vědět na jakém jste ty nápisy viděl? Desira německé nápisy nemají už od začátku ledna, ale ráno tu asi kvůli vytížení projíždí jedna souprava 845 směrem na Liberec (měla by tedy jet i večer v opačném směru), a tam jsem viděl nápis „Nicht einsteigen“. Ale to byl jen jeden nápis. nevím, co to bylo dalšího, když uvádíte „několikajazyčné nápisy“.

panakis

Nechci se do toho michat.. ale neni to tak davno co jsem jel metrem a byly tam napisy v azbuce.. mitiscinskyj masinostrojiteljnyj zavod.. nebo tak neco… necetl jsem zadnou bourlivou diskusi o pokutach.. a vubec.. neni to tam stale? na konci vagonu ? 😀 takova ta plechova tabulka kdo to vyrobil atd…

Filip Peter

Tady však šlo o německé popisky, nikoliv výrobní štítek… Nelze přeci srovnat, popisky v interiéru, vyvedené v cizím jazyce s výrobním štítkem.

navratp

Dělá si z vás legraci.

Hen ten oný

Jako Liberecký kraj z nás všech.

pozorovatel

Vy ten přístup „kraje“ (včetně hejtmana) a KORIDu považujete za něco legraci tvořícího? Mně to spíš připadá jako z jejich strany pěkná lumpárna, navíc zareagovali, až když jim nakonec přece došlo, jaký průšvih svojí nekompetentností způsobili.
A Adamka s Nálevkou také neprokázali příliš schopností, když se zjevně nechali „opíjet rohlíky“ upečenými možná nejen v Šumperku, ale už i německou „matkou“, a neošetřili si včas pod hrozbou tvrdých sankcí, aby měli dost fungujících vozidel hned k 15. prosinci 2019.

Přemek

Ono je na tom něco legračního?

Jiří Kocurek

A jak má laik, navíc neznalý cizáčštiny, poznat, že se jedná o výrobní štítek a ne o informační panel?

Georg

a ted jeste fakticky dotaz: vozidla s nemeckymi napisy jsou ruzne zaskoky, mely tam jezdit motoraky opravene v prasu. kolik tech jeste chybi do ciloveho stavu?

Honza

To není pravda, podle smlouvy (příloha 10) je cílový turnusový stav 5x „motorová jednotka VT 642 DE Siemens Desiro Classic“ až od 1.4.2021, do té doby je přípustná varianta 4x Desiro (do 31.12.2020 i LINT41) + 1x 845. K tomu záložní vozidlo trvale 1x 845.
Zároveň „smluvní strany berou na vědomí, že z důvodu hlavních oprav vozidel – motorová jednotka VT 642 DE v roce 2027 bude přechodně snížena disponibilita těchto vozidel o jednu jednotku. Dopravce je oprávněn nahradit toto vozidlo vozidlem se srovnatelnými kvalitativními parametry“.

Honza

Ani to není pravda – např. pravidelně jezdí 845 na vlacích 5402 nebo 1289.

Přemek

A 5402?

Milan

1289 i 5402 jsou samozřejmě vlaky objednané Libereckým krajem.

Daniel Mach

Ano, na 5402 jsem 845 také několikrát viděl. Je to ale špatně? Problém může být jen na podmínce nízkopodlažnosti, jestli ve smlouvě je. Jinak pro mě oproti Regionově kvalitativní skok.

provokatér

Myslíte kvalitativní skok zpět?

Daniel Mach

Jste masochista?

Daniel Mach

Nečetl jsem smlouvu, ale podle toho, co se psalo zde během roku 2019, tak sem měla Arriva na rok 2020 nasadit něco dočasného a Desira měla postupně nabíhat. Předpokládám tedy, že sice už jezdí, ale do „nového kabátu“ se asi budou postupně měnit během roku. Jestli se tento záměr změnil, tak mi chybí informace.

Lemmy

Ještě, že se tu dotaz objevil, to je pro mě novinka. Dobře Liberecký kraj. 🙂
Kdyby se ta Desira vyladila, tak má Arriva naopak jasný Vorsprung durch Technik

Simona

Nevím v jakém prasu, ale úpravy interiéru byly zahájeny s trimesicnim zpožděním na straně Němců. A bude jich celkem asi 35, nebo tak nějak. Problém je, že součástí není oprava. Tu měli pry zajistit ještě v DB.

Arimatejsky

No přece v Prasu v Šumperku, tam už toho zprasili.

Simona

Aha. Vy děláte v jaké ideální firmě? Na ČD asi.

Axel

Pro Simona – je nějaký reálný termín, kdy Arriva bude mít všechny vagony funkční a v takovém stavu jaké měly být už od prosince? Např. od začátku února? Jestli jste z Arrivy, tak by bylo fajn, aby Arriva začala otevřeně popisovat reálný stav jsou-li chyby tak popsat včetně nápravy – mě osobně se líbí služby Arrivy ve Zlínském kraji, ale bylo by naprosto nepřijatelné, aby se stalo, že nefunkční vagony zablokují jednokolejku na nějakou delší dobu – prý se za dosavadní půlku ledna stalo 2x… Ať začnou v Arrivě pravdivě popisovat reálný stav věci – spousta lidí se těší, že… Číst vice »

Valašák

Vy jste spokojený se službami Arrivy ve Zlínském kraji? Vy jste se asi hodně udeřil do hlavy. Nebo jste úplně mimo.

Axel

Tak si to zkuste sám. Párkrát do týdne jezdím z Bojkovic do Starého Města… největší zpoždění, které jsem zažil byly 2 minuty. Neumím úplně přesně posoudit se situací z podzimu, protože ani já a ani nikdo koho znám nechtěl jezdit na téže trase regionálními vlaky (hlučná Reginova a úplně mimo -vagon typu 854)… Ve srovnání s tím jsou nynější vagony Arrivy obrovské zlepšení Když se podívám aktuálně na https://provoz.szdc.cz/grappnv/, tak největší zpoždění má Os 23216 a to 8 minut… Tím netvrdím, že Arriva funguje obdobně i v těch dnech, kdy já nejel… Prostě nechápu ty hrůzostrašné historky co všechno dělá… Číst vice »

Erik

Díky, raději ne pane Axel. Arriva poskytuje horší služby než ČD před tou soutěží. Jednotky jsou tiché a pohodlné. Ale tím to končí. Jak říkala kamarádka, tak před vánoci jezdilo ráno více lidí. Jenže ty lidi si našli jiné možnosti dopravy. Naštěstí i jí zaměstnavatel vyšel vstříc a už jezdí jen na 10. Ale už ne vagonkem, ale autobusem ČSAD Uherské Hradiště.
Tak to je služba Arrivy ve Zlínském kraji.

Axel

Zopakuji, že moje osobní zkušenosti nepotvrzují ty hrůzostrašné zkazky co všechno porušuje Arriva ve Zlínském kraji…. když se podívám na objektivně měřitelné skutečnosti – zpoždění dle webu provozovatele kolejí – firmy SŽDC, tak tam nevidím žádná hodinová zpoždění, jak zde bylo popisováno jako pravidlo firmy Arriva … prostě tvrdím, že v případě provozu firmy Arriva ve Zlínském kraji se do sebe míchají patrně vymyšlené řeči (viz ty zelené vagony kterými jezdí?/jezdila? Arriva na linkách v Čechách, nikoliv ve Zlínském kraji) a ty pravděpodobně reálné chyby Arrivy jsou patrně často zveličené resp. náhodné chyby se vydávají jako pravidelné chyby Arrivy. P.S.… Číst vice »

Hen ten oný

Halt die Klappe!

Přemek

Když už tak maul halt… Nevědomost není vtipná.

Hen ten oný

srarohornoněmecké nářečí

Jenda

Podle toho co vidím v reálném provozu tak na krajských linkách ARRIVY, které dokonce i dodržují platné jízdní řády, je: audio hlášení, zobrazování linky a cílové stanice (uvnitř následných stanic), české popisky (nebo 4 jazyčné popisky včetně češtiny), dokonce i schéma sítě IDOL a informace o IDOL, odbavení dle tarifu IDOL (včera dokonce již z POP).
Mám dojem, že je tam snad vše v pořádku … jo jeden nezvyk, lidi po sobě zapomínají zavírat záchod.

Vít Jůza

I jako dyslektik se při troše snahy můžete naučit neprasiti aspoň vcelku jednoduchá jména firem.

BND30

Vy snad neznáte firmu Zpras a Znova ?

Vít Jůza

Neznám a v českém rejstříku jsem ji nenašel.

Vbb

Zkuste „Zpras to znova“ 🙂

Simona

?

Georg

na matluv twitter to nema, ale i tak by bylo lepsi do tiskovky nepsat „komplikace … vedli“

Hen ten oný

To je dobře. 😜

Robert

Ano, jako precedens pro všechny ostatní dopravce určitě ano. Čekám jen, kolik dostanou od stejného úřadu dráhy za problémy v minulém roce. Jestli má být doprava primárně pro lidi, tak by mi nasazení jednotek, co nestíhají jízdní řád a lidi tím pádem přípoje, tak by mi to vadilo asi podstatně víc jak německý nápis na dveřích.

Robert

Omluva za blbou formulaci, nepřečetl jsem si to před odesláním.

Arimatejsky

Ale tak je pravda, že ČD žádný německý nápisy ve vlaku nemá…

Josef Petrák

U28? 🙂

Pavel R

To je ale logické… Je to spolupráce ČD a DB

Josef Petrák

Ale pak to popírá tvrzení, že ČD ve vlaku žádné německé nápisy nemají. 🙂 Není to pravda ani mimo to U28, protože němčina je ofic. UIC jazyk a německé popisy (spolu s českými a dalšími jazyky) najdeme v každém béčku.

Ale když jsme u té U28… už na té lince jezdilo i desiro, které mělo popisky pouze německy a polsky.

BND30

A co teprve E pericoloso sporgersi ? A Ne tirare la maniglia solo in di pericolo. Abuso penito ! nebo jak to tam bylo 🙂 🙂 🙂

Pavel R

Ale to není problém ČD. Ta Desira plně obstarává německá strana.

Jenda

V roce 2012, když ještě propojení Sebnitz – Dolní Poustevna nebylo, musely si ČD v rámci plnění smlouvy pro linku U8 Děčín – Česká Kamenice – Rumburk půjčit od DB Desira. Na této čistě vnitrostátní lince byla nějakou dobu Desira „ČD“ také pouze v němčině.

Přemek

Logické.