Arriva nemá zakázku v Libereckém kraji jistou, kvůli střetu zájmů bude nový výběr
Liberecký kraj bude znovu vybírat dopravce pro provoz osobních vlaků mezi Libercem a Starou Pakou a Železným Brodem a Tanvaldem.
Liberecký kraj bude znovu vybírat dopravce pro provoz osobních vlaků mezi Libercem a Starou Pakou a Železným Brodem a Tanvaldem. Radní na úterním zasedání rozhodli o tom, že výběr provedou znovu a bez krajské firmy Korid LK. Důvodem je možný střet zájmů mezi jednatelem Koridu Pavlem Blažkem a zaměstnancem Arrivy Petrem Prokešem. Oba spolu vlastní jinou firmu. Arriva měla zakázku získat.
„Nechceme přijít o dobrou nabídku od Arrivy, ale pokud má výběr proběhnout skutečně transparentně, musí proběhnout znovu,“ řekl hejtman Martin Půta. Radní původně o střetu zájmů nevěděli, na společnou firmu Prokeše a Blažka upozornil deník Zdopravy.cz v závěru loňského roku. „Není možné, aby pan Blažek měl společnou firmu se zaměstnancem jiného dopravce a současně se podílel na jeho výběru,“ dodal Půta.
I proto radní současně rozhodli o zrušení smlouvy, kterou měl kraj s Koridem na zajišťování výběru dopravců na další roky. Činnost přejde plně na krajský odbor dopravy. Ten má za úkol obeslat znovu všechny tři dopravce, tedy České dráhy, Arrivu a GW Train Regio, aby podali nabídku znovu. Termín odevzdání nabídek bude 21. leden.
Kraj chce řešit i situaci v Koridu, na příští týden svolal mimořádnou valnou hromadu firmy.
Nový pokus může přinést kraji i zlevnění. Kromě Arrivy byly ve hře České dráhy a společnost GW Train Regio, která podala nabídku na část souboru. Byla ale levnější. Zatímco Arriva za celý soubor chtěla zhruba 160 korun za kilometr, GWTR 128 korun. Jistý je zájem Českých drah, které podají nabídku znovu. Teď už vědí, jaká byla původní cena Arrivy a mohou zlevnit. „Máme zájem obhájit maximum výkonů. Jsme připraveni být všem objednatelům nadále spolehlivým partnerem, připravit jim nabídku podle jejich potřeb a v případě uzavření smlouvy své závazky plnit,“ řekl mluvčí Českých drah Radek Joklík. Také GW Train Regio potvrdil zájem podat nabídku opět.
Blažek i Prokeš ve svém vyjádření v závěru loňského roku uvedli, že neměli ve svém postavení šanci ovlivnit výběr, podobně reagovala i Arriva. Prokeš ale již dostal za úkol svůj podíl prodat.
Ve hře je dopravní výkon o objemu zhruba tři čtvrtě milionu kilometrů ročně pro pět souprav. České dráhy podle informací Zdopravy.cz požadovaly cenu přes 200 korun za kilometr. Arriva nabídla nasazení jednotek Siemens Desiro, ale ne od prvního roku. Kraj zvažuje ještě dohodu s Královéhradeckým krajem a možnost prodloužit linku z Liberce až do Hradce Králové. Osobní vlaky a rychlíky by měly jezdit na trati z Liberce přes Starou Paku v přibližně hodinovém intervalu.
Na páteřní lince L3 z Liberce do Staré Paky zajišťují dosud provoz České dráhy většinou soupravami složené z motorového vozu 843 a přípojných vozů, mezi Tanvaldem a Železným Brodem jezdí na osobních vlacích buď Regionovy nebo vozy Stadler RS1.
Arriva by měla v Libereckém kraji získat i další zakázky. Její rychlíky objednané ministerstvem dopravy mají zajíždět do kraje v rámci linek R22 Kolín – Nový Bor a R21 Praha – Turnov.