Arriva může získat další zakázku na železnici. S Libereckým krajem má opci na vlaky do Jaroměře
Společnost Arriva vlaky by mohla od jízdního řádu 2021/22 nahradit České dráhy na další trati. Loni v prosinci uzavřená smlouva
Společnost Arriva vlaky by mohla od jízdního řádu 2021/22 nahradit České dráhy na další trati. Loni v prosinci uzavřená smlouva s Libereckým krajem počítá s tím, že by vlaky dceřiné společnosti Deutsche Bahn mohly jezdit mezi Starou Pakou a Jaroměří v Královéhradeckém kraji.
Vyplývá to z kontraktu na takzvanou Ještědskou železnici zveřejněného v registru smluv. Ten kromě zajištění provozu na tratích z Liberce do Staré Paky a Lomnice nad Popelkou a ze Železného Brodu do Tanvaldu řeší i prodloužení provozu až do Jaroměře v Královéhradeckém kraji.
Podle Libereckého kraje záleží na tom, jak se dohodnou s Královéhradeckým krajem. Kraj se nezavázal ve smlouvě k tomu, že výkony musí Arrivě přidělit, jde o opci. Podle smlouvy by šlo o rozšíření stávajících výkonů od konce roku 2021 o osm párů vlaků mezi Starou Pakou a Jaroměří. Dosud toto spojení zajišťují České dráhy. Podle Arrivy by při současném provozním modelu znamenalo rozšíření vlaků až do Jaroměře jen jednu jednotku navíc oproti současnému stavu. Pokud by došlo k prodloužení do Jaroměře, Arriva naopak skončí na rameni ze Staré Paky do Lomnice nad Popelkou.
Podle mluvčího Libereckého kraje Filipa Trdly možnost prodloužení výkonů z Libereckého kraje i do Královéhradeckého poptávali na sklonku roku 2018 při poptávkovém řízení na současné výkony Arrivy, kdy bylo osloveno šest dopravců. „Pro trať Liberec–Jaroměř připravujeme nový dopravní model s podstatným zkrácením cestovních dob osobních vlaků a rychlíků. Předpokladem pro jeho zavedení je nasazení výkonných motorových vozů v regionální i dálkové dopravě a dokončení postupně probíhajících úprav infrastruktury,“ vysvětlil Trdla.
V úseku mezi Starou Pakou a Jaroměří České dráhy nasazují motorové vozy 810 nebo Regionovu, smlouva s Arrivou počítá s jednotkami Siemens Desiro.
Kraj zatím nechce uvést, zda opce využije, musí se rozhodnout nejpozději deset měsíců před platností jízdního řádu 2021/2. „Změny dopravních konceptů na trati Liberec–Jaroměř by musely probíhat po etapách v návaznosti na splnění nutných předpokladů. Při budoucím rozhodování o případném využití vyhrazené změny smlouvy na Ještědskou železnici můžeme zvažovat i další možnosti,“ dodal Trdla.
Liberecký kraj v posledních týdnech kritizoval Arrivu, že nezvládla start provozu na linkách v regionu, na poslední tiskové konferenci ale už kritiku mírnil, protože situace se dostává do požadavků podle smlouvy. Královéhradecký kraj v prosinci oznámil, že chce od roku 2021 na železnici nové smlouvy, do výběru chce oslovit více dopravců. Liberecký kraj současně uvedl, že by rád koordinoval postup i s ministerstvem dopravy, které mezi Jaroměří a Libercem (resp. již z Pardubic) objednává rychlíky. Smlouva s Českými drahami vyprší letos, ministerstvo jejich provoz chce zadat přímo opět státnímu dopravci.