Arriva končí s vlaky na severu Anglie, stát jí předčasně sebere koncesi
Britské ministerstvo dopravy naplnilo svá varování z minulých měsíců a oznámilo, že odebere koncesi k provozu vlaků společnosti Arriva Rail North.
Britské ministerstvo dopravy naplnilo svá varování z minulých měsíců a oznámilo, že odebere koncesi k provozu vlaků společnosti Arriva Rail North. Ta s pomocí zhruba 400 vlakových souprav obsluhuje železniční síť v severní Anglii (provozní soubor Northern), kam patří města jako Manchester, Liverpool, Leeds, York nebo Sheffield.
Arriva se v severní Anglii, kde má koncesi od roku 2016, potýkala s dlouhodobými provozními problémy. Cestující si stěžují především na zpoždění a rušení spojů, a s tím související přeplněné vlaky. Ministr dopravy Grant Shapps uvedl, že cestující „ztratili důvěru v severoanglickou železnici“. Podle statistik zrušil dopravce za poslední čtyři týdny přes sedm procent spojů, nelichotivé číslo přitom stále roste.
„Lidé na severu si zaslouží mnohem lepší služby, a já jsem odhodlaný toho dosáhnout,“ doplnil Shapps. Koncesi a provoz přebere s příchodem března státní podnik poslední záchrany Operator of Last Resort (DfT OLR Holdings – DOHL), konkrétně jeho dceřiná společnost Northern Trains. Pro cestující by se nemělo z hlediska platnosti jízdenek nic měnit.
Arriva Rail North, která měla držet koncesi až do roku 2025, vyjádřila pro krok státu pochopení, vinu za provozní nedostatky ale vidí především v „externích faktorech“. „Měli jsme pro severní Anglii jasnou vizi, díky které by měla města častější, spolehlivější a modernější železniční služby. Plán se ale nenaplnil především kvůli vnějším faktorům,“ uvedl šéf britské Arrivy Chris Burchell.
Vnějšími faktory Arriva myslí zastaralou železniční infrastrukturu. Jako příklad uvádí pozdní elektrizaci některých tratí na severozápadě Anglie, která nabrala zpoždění přes dva roky, nebo zpožděnou rekonstrukci nádraží v Leedsu. Provoz ale komplikovaly také stávky, nedostatek strojvedoucích nebo zpoždění v dodávkách vlaků.
„Pro vládu to určitě není příjemné, nicméně znárodnění provozu na této rozlehlé síti bylo její jedinou možností,“ komentoval to dopravní analytik Tom Burridge pro BBC. Severoanglická železnice přitom není první případ zestátní provozu. Už v roce 2018 byla znárodněna linka mezi Londýnem a Edinburghem (East Coast Mainline) a další převody pod hlavičku státu by mohly následovat. S finančními problémy se potýká například South Western, která zajišťuje příměstské vlaky mířící z londýnského nádraží Waterloo na jihozápad a zpět.