Architekti z Foster + Partners ukázali, jak bude vypadat nové polské megaletiště

Architektonický koncept nového polského megaletiště CPK. Zdroj: CPKArchitektonický koncept nového polského megaletiště CPK. Zdroj: CPK

Ústředním prvkem CPK, který bude kombinovat leteckou, železniční i silniční dopravu, má být atrium, jež propojí přestupní prostor pod jednou střechou ve tvaru diamantu.

57 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Pepa

Zatímco u nás se už 30 let plánuje druhá drahá a vlak na letiště a došlo přitom jen k modernizaci autobusů, poláci nám bohužel slušně ve všem utíkají. Lot vs CSA …železnice, letiště

weapon

Obecně Polsko je v mnoha ohledech na tom lépe než ČR. Já bydlím v Krakově který je druhým největším a druhým nejduležitějším městem v Polsku. Kdybych měl porovnat Krakov a Brno jakož to druhá největší města svých zemí, tak Brno má co dohánět. V Krakově je velké moderním polopodzemní vlakové a autobusové nádraží, které je propojeno obrovskou nákupní galerií, je zde pod nádražím podzemní usek tramvají, před nádražím je nová čtvrť, je zde přímé železniční spojení na druhé největší Polské letiště Krakov – Balice, které mimochodem od počátku roku přivítalo k 1. červnu 4,4 mil. pasažérů. Staví se zde nové… Číst vice »

Rado

Ať už se na to díváme optikou toho, zda se to letiště postaví nebo ne, to ukáže čas, musíme bohužel konstatovat, že jsou Poláci ve všem mnohem ambicióznější, než my a nemyslím tím teď jenom dopravní infrastrukturu. Polsko mám za hranicemi a víc a víc nabývám dojmu, že se u nás zastavil čas. Poláci nám utekli minimálně o 10 let, ale ve všem. Jsou jisté stránky, kde to u nich skřípe, ale ten boom investiční výstavby, jeden investor za druhým, skoro na vše si sáhnou z prostředků EU, to tempo je neskutečné. Oni makají, nebojí se vůbec veřejné publicity, ba… Číst vice »

Lukáš Kníže

Docela mě mrzí, jak nás Poláci předhánějí v rychlosti budování infrastruktury. Nejen dálnice, silnice a železnice, ale i v letištích. Ruzyňskou druhou runway a rozšíření pořád někdo blokuje, zatímco letiště z okolních zemí čím dál tím více ukusují z našeho trhu.

TU 134

Je tam 46 stojánek a má odbavit 40 milionů cestujících. To není žádné megaletiště. Ruzyně má 30 stojánek a po rozšíření terminálu jich bude 40 a počítá se s 30 miliony cestujících

DS63

je to koncept – studie, nikoli přesná vizualizace.

Avoda

Jak již píšu na toto téma po několikáte – v tomto případě platí daleko víc, než u jakéhokoliv jiného projektu v minulosti, že rozhodnou volby.
Mnoho lidí bude volit PO ne kvůli nějakým šíleným sympatiím k Tuskovi nebo vyslovené antipatii k PiS a Kaczyńskému, ale protože si myslí, že Polsko potřebuje potřebuje daleko více dofinancovat zdravotnictví nebo školství, než tento a jiné megaprojekty…

PetrN

Jistě, odpor k letišti, které může přinést obrovský ekonomický posun, to bude hlavní téma voleb …Wake up, volby vyhrávají úplně jiná témata. A PiS v konzervativním Polsku jde za dalším vítězstvím, bez ohledu na letiště. Nemám tu stranu rád, ale v tomto jim fandím, konečně je pro někoho priorita i doprava a ne jen populisticky školství (protože přece „naše děti“), nebo zdravotnictví (protože přece „naší seniori“, jak blahé paměti říkávala jedna nejmenovaná ministryně s přezdívkou Venezuela :-))

Avoda

Jak často do Polska jezdíte? Jak často čtete tamní zprávy z obou části pol. spektra, resp. jak často vůbec sledujete zpravodajství? To školství není „naše děti“, ale skutečnost, že ty děti si mnohdy musí nosit vlastní mýdlo a toaletní papír, protože škola jako instituce na to nemá peníze. To zdravotnictví není „naší senioři“ ale fakt, že na vyšetření ve státní ordinaci čekáte více než půl roku, nebo ho v ordinaci soukromé máte během týdne, ale platíte HOTOVĚ. EEG – 300 zl kolonoskopie – 650 zl gastroendoskopie – 800 zl… atd Což je pro občany ČR naprosto nepochopitelené, protože zde je… Číst vice »

PetrN

My si do školy taky nosili papír a mýdlo, říkalo se tomu tusim „třídní fond“ a nikomu to nevadilo ani nepřišlo divné 😀 Takže pokud je tohle problém polského školství, tak fakt není co řešit 😀 To spíš u nás chybí místa na školách a nikdo to nijak konkrétně neřeší. Ke zdravotnictví asi dost podobný komentář, u nás se taky čeká na různé ordinace x týdnů či měsíců, spousta lidí nemá zubare, za spoustu výkonu musíte platit, pokud je chcete v nějaký rozumný čas. Suma sumárum, problémy podobně, a upřímně, jsou to témata, která by rozhodovala volby ? Nejsou 😀… Číst vice »

Martin

Jako nechci nic rikat, ale ja hledam specialistu a praktika, ale vzdy me vyhodili se slovy, ze si mam najit nekoho jineho, ze maji plno. Nasel jsem, ale vsutpni vysetreni 3’500,- a kazde dalsi (kontrola) 1’700,-… Jako uz dlouho neplati, ze kazdy u nas ma peci zajistenou, zvlaste, kdyz jste starsi a ne zrovna idealni postavy. Takze nevim, co je u toho nepochopitelneho pro obcany CR, a to jeste platite za zubare a ocni, tam uz davno za vas vysetreni pojistovna nehradi, mozna nejaky komplikovany zakrok v nemocnici nebo na pohotovosti,… Skoly, to je temer to same, vylety, krouzky, vybavu… Číst vice »

JanS

Pro většinu Poláků to letiště na rozdíl od VRT nebude mít význam.
Naprostá většina z nich totiž využívá jiná letiště, než je nyní centrální Varšava Chopin. Data za rok 2022:
WAW – 14,4mil
KRK – 7,4 mil
GDN – 4,5 mil
KTW – 4,4 mil
WMI – 3,1 mil
WRO- 2,8 mil
POZ – 2,2 mil

https://www.ulc.gov.pl/pl/aktualnosci/6185-podsumowanie-przewozow-pasazerskich-na-polskich-lotniskach-w-2022-roku

Martin

to letiste bude od Varsavy 40km po dalnici, 1 zastavky VRT, cca 15min z nadrazi a zrejme i nejaka obdoba S-bahn ho take obslouzi… mnoha mesta maji letiste jeste dal nez bude tohle od Varsavy…

Frantisek

Toto je ale „populisticky“ doprava. Železniční (a silniční) uzel v pustině jen proto, aby většina lidí přiletěla do Polska letadlem. Dopravně ani ekologicky to nedává moc smysl, ostatně jako iluze nekonečného růstu. Raději vzájemně propojit místní centra a napojit jejich okolí, než tento obří státní centralismus.

Twix

Propojení center železnicí řeší CPK taky – z Varšavy VRT přes letiště a Lodž do Vratislavi a Poznaně, další tangenty jsou průběžně modernizovány na 160 až 200. Ve kterých směrech by se mělo stavět víc?

www

Neřeší, všechna VRT naplánoval centralisticky do Varšavy v rozporu s udržitelným rozvojem krajů. Tak např. Katovice a Vratislav s Poznaní VRT propojeny nebudou stejně tak Krakov, Řešov Přemyšl s Ukrajinou. Vynecháno napojeni Bydhoště čili z Gdaňsku do Poznaně a dále Vratislavi také VRT nebude.

Michal82

Ví někdo z čeho to budou Poláci hradit? EU fondy , státní rozpočet, Soukrome peníze? Díky

Avoda

Většina z privátních zdojů, ale v CPK jako firmě si stát bude držet většinu.
Uvažuje se i o PPP na určité VR tratě.

www

Zatím na dluh od 2015roka deficit rozpočtu narostl z 4bln kč na 8bln kč

Luboš

Do 2028 by to nestihli ani Číňani.

KrizeVychSpol

U nás je výhodou, že letiště ČSA nijak nebrzdí 😀

Adam

U nás je to naopak „národní dopravce“ brzdí letištĕ

Tomas

Co je to ten narodni dopravce? To je nejaky titul udelovany ministerstvem?

Jirka

Jj i proto podle mě paralelní ranvej není aktuálně potřeba. Nebo spíš jsou v ČR důležitější dopravní priority.

Tomas

Jenze na rozdil od tech ostatnich staveb se ta paralelni draha bude stavet ze zdroju letiste praha. Takze argument “jsou tu dulezitejsi stavby” je v tomto pripade ponekud lichy.

Jirka

A to je soukromá firma?

Tomas

Ano, je.

Jde o akciovou spolecnost, kde vlastnikem je ministerstvo financi.

Ale tady nejde o to, jestli je to ci ono. Duvod, proc to zminuji je ten, ze draha nebude brazena ze statniho rozpoctu, jako jine dopravni stavby, a proto je zcela liche argumentovat tim, ze “potrebujeme jine stavby”.

Uz chapete ten rozdil?

Původní Pražák

No mě to zase tak liché nepřijde, protože peníze, které do toho letiště vloží, nevyplatí státu na dividendě, kterou by stát mohl použít na financování něčeho jiného.

Apex

Každá firma musí sledovat svůj rozvoj a dividendu vyplácí tak, aby měla z čeho rozvoj financovat. Bohužel, u nás nemají politici schopnost vidět dál než za svoje volební období… viz. např. v roce 2018, kdy si stát vzal 5x více na dividendě, než bylo navrhováno. Navíc, dividenda letiště je relativně nízká, takže než by se to utratilo za hlouposti, tak to je lepší investovat do infrastruktury.

Marek

2028 je hodně ambiciozní cíl. My tou dobou nebudeme mít ani rychlodráhu na letiště, kterou chystáme od minulého století🫣

ItzFigo

2028 to nestihnou. Když my chceme uzel Brno stavět 6 let a oni tohle ani ne 4 roky tak se mi zdá že to nejde stihnout. Nevím jak je 1. fáze megalomanská ale vypadá to že to moc provizorní nebude.

A.O.

Nezapomínejte, že Poláci staví násobně rychleji než mi.

David

*my

ItzFigo

Nějakou názornou ukázku, jenom si to chci srovnat jestli to není kvůli tomu stavebnímu řízení atd.

Marek

Nedávno jsem koukal na žebříček Světové banky na téma jednoduchost stavění. Přesná čísla si nepamatuju, ale bylo to něco jako ČR 159. místo na světě, Polsko 39.

ItzFigo

A nedokázal byste popsat kde je problém aby se to zrychlilo?

Frantisek

Je větším problémem nedostatečná rychlost, nebo nedostatečná smysluplnost počínání?

Jiří Kocurek

Jenže tenhle žebříček nehodnotí provádění stavebních prací, ale povolovací proces.

David

Pomalu a jiste: cr = skanzen evropy

Pezos

Nejspíš jste chtěl napsat „pomalu a draze“

David

To mate pravdu… a draze.

Zdeněk

Budu ještě přesnější: pomalu, draze a mizerně (viz zvlněná dálnice).

Frantisek

Zase ušetříme za provoz a údržbu nesmyslů, v některých případech.

Martin

Nejsem si jisty, jenom dalnicni sit si v nejblizsich letech vyzada 100mld. na udrzbe…

Martin

rocne

Lukino

V jedné diskuzi jsem četl pojmenování „Středoevropské Haiti“, tak snad to až tak špatně nedopadne.

PetrN

Ale zato, možná, při troše štěstí, bude trolejbus 🙂 Inu, pokrok nezastaviš, kam až se to zastaví 😮

Tomas

Nerikejte mi, ze ti polaci zvladnou zeleznici stredem mesta, kdyz jednotlive mestske casti nechteji, postavit za ctyri roky.

Co srovnavat srovnatelne?

Marek

Nepřu se s Vámi, že to srovnání kulhá. Naše neschopnost cokoli postavit mě ale vyloženě štve. Je to paralýza.

Tomas

I to je znak pravniho statu 🙂

Ale zasntak hrozne to neni. Kdyz se podivam kolem sebe, tak se neustale nekde stavi.

ItzFigo

Furt na všechny ohled, nekonečné stavební řízení, milion úředníků a v případě SŽ spousta projektových dokumentací.

Gunduľ neubiješ

A panu Dvořákovi z Tetčic posíláme hezkou písničku. A panu Patrikovi zase klíčenku.

Frantisek

Myslíte si, že stojí o zbytečné cetky? Někdo má ty hodnoty zkrátka jinde.

ItzFigo

No nevím úplně jak to souvisí s mým komentářem a pokud je to myšleno na mě, já nejsem ani jeden z nich 😀

Jiří Kocurek

“ v případě SŽ“

ŘSD musí předkládat ty samé stupně projektových dokumentací. Opravdu to není tak, že by ŘSD nepotřebovalo EIA ani vykoupit pozemky.

ItzFigo

to sice ne, ale nemají za tu dobu 100 PD jako SŽ proto, že nemají peníze.

Jiří Kocurek

Takže D35 se nestaví a z Benšova do Tábora vede stáje jenom jedna kolej. Aha, takže ne, jsou to jenom utvělé představy. Že to jde pomalu? Raději spravedlivý, než krátký proces.