Architekti z Foster + Partners ukázali, jak bude vypadat nové polské megaletiště

Architektonický koncept nového polského megaletiště CPK. Zdroj: CPKArchitektonický koncept nového polského megaletiště CPK. Zdroj: CPK

Ústředním prvkem CPK, který bude kombinovat leteckou, železniční i silniční dopravu, má být atrium, jež propojí přestupní prostor pod jednou střechou ve tvaru diamantu.

Polský státní podnik Centralny Port Komunikacyjny (CPK) má k dispozici architektonickou studii nového stejnojmenného megaletiště. Připravilo ji uznávané uznávané studio Foster + Partners, které v tendru zvítězilo nad konkurenty jako ateliér Zahy Hadid nebo Gerkan, Marg und Partner. Nyní se projekt přesouvá do další fáze, kterou je vypracování projektové dokumentace.

Ústředním prvkem CPK, který bude kombinovat leteckou, železniční i silniční dopravu, má být atrium, jež propojí přestupní prostor pod jednou střechou ve tvaru diamantu. Nacházet se bude ještě před bezpečnostní kontrolou, tudíž půjde o veřejně přístupné místo. Minimální úrovňové změny a velké konstrukční rozpětí stavby cestujícím díky jasnému vizuálnímu spojení usnadní orientaci. Klenutá střecha naplňuje prostor světlem a vede pasažéry k cíli.

„Naší ambicí je vytvořit přístupnou a čitelnou budovu, která zlepší zážitek z cestování. Spojením tří druhů dopravy na jednom místě integruje novou  stanici, která bude součástí národního vysokorychlostního železničního systému. Věříme, že CPK zcela změní způsob, jakým lidé cestují po Polsku, a stane se také novou bránou do Evropy a zbytku světa,“ uvedl vedoucí studia Foster + Partners Grant Brooker.

Letecký i železniční uzel

Letiště s kapacitou 40 milionů odbavených cestujících ročně má podle plánů zahájit provoz v roce 2028. V té době bude disponovat dvěma paralelními dráhami s roční kapacitou 330 tisíc pohybů. Letiště má v první etapě zabírat zhruba 2 150 hektarů. Druhá etapa pokrývá období do roku 2060. V té době již může mít letiště tři paralelní dráhy a kapacitu 65 milionů cestujících ročně.

Železniční stanice poslouží jak letišti, tak celostátnímu propojení formou dopravního uzlu. Tvořit ji má šest podzemních nástupišť o dvanácti kolejích.

Hlavní báze národního dopravce LOT Polish Airlines

CPK bude umístěn mezi Lodží a Varšavou, přesněji v obci Baranów v Mazovském vojvodství, asi 40 kilometrů jihozápadně od centra hlavního města Polska. Letiště se stane hlavní základnou letecké společnosti LOT, která již dříve uvedla, že se bez něj neobejde, protože na současném hlavním varšavském letišti nemá možnost dalšího rozvoje. LOT Polish Airlines cílí podle svých slov dokonce na pozici evropského lídra.

Odhadované náklady na výstavbu letiště činí přibližně osm miliard eur, celý projekt CPK pak včetně vysokorychlostní železnice apod. vyjde asi na 50 miliard eur. Část prostředků chce státní společnost získat od soukromých investorů.

Architektonický koncept nového polského megaletiště CPK.
Zdroj: CPKArchitektonický koncept nového polského megaletiště CPK.
Zdroj: CPKArchitektonický koncept nového polského megaletiště CPK.
Zdroj: CPKArchitektonický koncept nového polského megaletiště CPK.
Zdroj: CPKArchitektonický koncept nového polského megaletiště CPK.
Zdroj: CPKArchitektonický koncept nového polského megaletiště CPK.
Zdroj: CPKArchitektonický koncept nového polského megaletiště CPK.
Zdroj: CPKArchitektonický koncept nového polského megaletiště CPK.
Zdroj: CPKArchitektonický koncept nového polského megaletiště CPK.
Zdroj: CPK

 

Tagy Centralny Port Komunikacyjny CPK Foster + Partners Letiště Varšava LOT LOT Polish Airlines Polsko Solidarity Transport Hub Poland Solidarność VRT Polsko
57 komentářů