Glosa: Zachovejme papírové jízdenky koupené za hotovost
Tady je na fotce z konce roku 2018. Stará výdejna jízdenek u Ješetic ztratila svůj účel dávno předtím. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Ostravská MHD směřuje jako první v republice k provozu bez papírových jízdenek. To vyvolává řadu emocí a střetů, které se
Otázku soukromí považuji za relevantní, ale jejím řešením není zachovávat staré drahé technologie. Není přeci problém vydávat anonymní čipovou kartu s nahranou hotovostí, která se bude po přiložení odečítat.
Každopádně by měla být zachována možnost zaplatit v hotovosti …. ( v jaké formě bude vydána jízdenka je věc druhá).. Otázkou je, jestli obchodník v ČR vůbec smí odmítnout hotovost…. Ostatní způsoby platby: A) znám několik lidí, kteří používají platební karty, ale nemají bezdotykové (z bezpečnostních důvodů) B) znám i v rodině lidi (starší), kteří nepoužívají mobil, neboť tomu brání zdravotní důvody (sluch, zrak) C) ad zneužívání karty – za poslední 2 roky jsem ji osobně měnil již 4x a to byla karta, kterou jsem zaplatil výhradně na e-shopu ČD, OeBB a SJ. ……někdo z nich to má napíchnuté…. D)… Číst vice »
Zeptal bych se kapku filmove: „a komu tim prospejete?!“ To kvuli promile tech co z nejakeho duvodu chteji „papir“ se budou stale platit a udrzovat pokladny ci automaty? Po ranu me nenapada vhodna paralela, ale prijde mi to jako zbytecny nesmysl. Vzdyt „spehovani“ stejne ani promile z toho promile neunikne, ba naopak se ho zucastni jinak – treba kartickou v Tesco. 21. stoleti si z celkem „rozumnych“ duvodu zada odpovidajici technologie a zajem milovniku papirovych jizdenek nutne musi byt absolutne okrajovou zalezitosti, ktera v bezne doprave nesmi hrat zadnou zasadni roli. Ale vite co – treba se pletu, u nas… Číst vice »
V Tescu ovšem nakoupíte i bez kartičky Tesco. Pouze nebudete mít pár „slev“ nebo 2x za rok zbytečné kupony doma ve schránce. Bez papírového lístku resp. hotovosti se (veřejnou!) dopravou nesvezete. Trochu rozdíl ne?
Mimochodem, to procento lidí co nepoužívají běžně kartu a/nebo alespoň mobil pro premium sms služby je dost vysoké, ač se to na první pohled nezdá. Žádná okrajová záležitost, naopak.
V Tescu používám jen scanner a zboží dávám přímo do svého vozíku (ne do nákupního drátěného) a už ho pak nemusím vyndávat a přeskládávat, ale když někdo chce mít těžší život, prosím. Vůbec nejlepší by bylo mít čip pod kůží na placení, identifikaci, otevírání dveří bydliště, lokalizaci sebe sama atd. Snad se toho dožiji.
Nechte je, když chtějí stát frontu u pokladny, pak zjistí, že mají v peněžence o 5 Kč méně, než je cena jízdenky, tak shánějí rychle bankomat, tam vystojí frontu, zaplatí 40 Kč poplatek za výběr, stanou se obětí karetního skimmingu, někdo jim hotovost vytrhne z ruky, prostě někteří lidé chtějí mít komplikovaný život. Já si poležím v postýlce o to déle a jízdenku si koupím, až sedím ve vlaku anebo naopak den předem v mobilu na identitu, tj. i když mi mobil kiksne, můžu zpětně dokázat zakoupení. Zneužití karty? Není můj problém. Používám jen kreditky a za jejich zneužití ruči… Číst vice »
Na webových stránkách většiny tuzemských dopravních podniků postrádám záložku nebo třeba dlaždici „Turista“. Pod tou by byly přehledně shrnuty možnosti tarifního odbavení cestujícího zhruba s následujícím profilem: „Chystám se navštívit Vaše město, ve kterém jsem dlouho/nikdy nebyl a pravděpodobně se tam zas dlouho nepodívám. Nemám zájem odebírat novinky mailem ani Vás nechci sledovat na fejzbuku. Souhlasím s Vašimi obchodními podmínkami, ale musím se proto hned někde zas registrovat? Dřív stačilo prostě normálně nastoupit do tramvaje/trolejbusu/autobusu. Nemám problém se SMS jízdenkou, ale můžu nějak dopředu ověřit, jestli mi bude fungovat? Jen se ptám, vloni na Slovensku v B. Bystrici mi to… Číst vice »
O HK vím. Jen jsem u těchto strojků nepochopil systém děr.
9 čísel, čtyři diry, 126 možných kombinací. Každý den se prenastavi jiná kombinace, při počtu linek a vozidel na nich je pravděpodobnost, že budou ten den dva vozy se stejnou kombinací děr blízká nule.
A i kdyby, ti štípací jízdenky jsou naprosto marginální záležitost a asi nikdo nebude pobíhat s platem použitých jízdenek a hledat tu správnou aby se svezl zadarmo.
Děkuji autorovi za tak trochu jiný pohled na věc!
takže když přijedu jednorázově jako turista do Ostravy bez chytrého telefonu a kreditky, tak se nesvezu? pochopil jsem to dobře?
Svezete se. Za 100 si koupíte plastovou kartičku a odjedete si svoje dvě jízdy (tj. každá za 50).
a to se vyplatí že!
Turista má chodit pěšky aby si město prohlédl a ne se mačkat v mhdéčku.
Turista nemusí být jen do kultůry… Např.: Potřebuje se dostat na nějaký zápas, schůzku, do divadla… I já když jedu do Ostravy, tak si město nechci projít ale potřebuji prostě 2 do roka se dostat do Michálkovic z nádraží a zpět… Jsem člověk který u sebe nenosí kartu a mobilu může kdykoli dojít baterka (jak pak ukážu že jsem si ji koupil?) a nebo i kredit… Za to mince mám u sebe vždy a to asi každý…
nepochopil, v ostravě nemusíte vlastnit kreditku, ale stačí debetní, kterou banky dávají zdarma.
Není trochu zbytečné kůli návštěvě Ostravy jít do banky? To mi zato nestojí a raději bych jel autem (taxíkem) kde mince (hotovost) bere…
Asi není problém autorem článku požadovaná „práva“ zachovat, pokud si dotyční budou ochotni za tento požadavek zaplatit.
Tisk a distribuce papírových novin do poslední trafiky stojí 20 CZK. Pokud je někdo připraven za luxus papírové jízdenky platit tomu úměrné náklady, proč ne.
A nikomu neberu právo na vlastní vrtochy, já taky chtěl kamenné schody do domu a zaplatil 40 litrů za božanovský pískovec (na něm jsem netrval, ale ze žuly to byli líní tesat), kdy bych totéž mohl mít z KB bloku a dlažby za čtvrtinu či méně….
Tendenční argumentace ve dvou ohledech: – Již nyní je bezhotovostní platba v MHD Ostrava finančně zvýhodněna oproti papírovým jízdenkám (tzn. argumentace stylem „vbíjení se do otevřených dveří“). – Má-li být přirovnání „do poslední trafiky“ být přirovnáním „jízdenky na MHD dostupné v poslední trafice“ (pomíjím skutečnost, že eventuální „poslední trafikou“ z hlediska vysokých nákladů na distribuci novin je trafika či jiné prodejní místo umístěné velmi odlehle od hlavních silnic a velkých center, tzn. např. v nějaké horské vesnici, tzn. principiálně nesoulad s Ostravou coby velkoměstem), tak málokdo (jestli vůbec někdo) zde argumentuje ve stylu „papírové jízdenky by měly být k dostání… Číst vice »
O cenách v Ostravě se ve článku nic nepíše, v Ostravě jsem v životě nebyl a o rozdílu cen netuším. 🙂 Nicméně vidíte, že se tam vyšší náklad na papír přesouvá.
Ty trafiky a noviny byl jen ilustrativní příklad, že to prostě stojí víc, nic sofistikovaného v tom nehledejte.
Snad jenom upozornění, že elektronické odbavovací systémy nejsou zadarmo, jeden ajťák stojí tolik co deset trafikantek. Tím se a priori nestavím proti moderním technologiím, jenom bych rád vyvrátil mýtus, že jsou vždy levnější – nejsou, v lepším případě je to v nákladech šul nul, když se to nepovede (opencard) tak to může být i výrazně dražší. Jejich přednosti je třeba hledat jinde, než jen v rovině kostů.
To kdyby to nebylo levnější tak to není levnější.
S autorem glosy bych si dovolil nesouhlasit v tomto bodě: „Člověk by měl mít právo na výplatu mzdy v hotovosti“ Proč by na toto měl mít člověk právo? Má mít právo dostat se ke své mzdě bez dalších poplatků, takže ještě před deseti lety, kdy dominovaly placené účty bych souhlasil. Ale dnes, kdy se banky předhánějí v nabídce bezplatných účtů? Proč by naopak člověk to právo mít neměl? Protože výplatou mzdy v hotovosti nezanedbatelně zatěžuje zaměstnavatele. A zaměstnavatel by měl mít právo si vybrat, jestli chce zaměstnance, který chce výplatu v hotovosti. Pokud mu zaměstnanec za to stojí, ať mu… Číst vice »
U nas uz se papirove vyplatnice nedostavaji. Prijdou mi do e-mailu pod heslem. Kolegyne tak nemusi nikam odbihat, kolegove nemusi chodit k ni, kazdy usetri cas a finance a papir.
Tak o tom ušetření papíru v souvislosti s výplatnicí si dovolím pochybovat. Znám pár lidí, co výplatnice roztrhají, ale také už jsem viděl i to, jak je vhodné mít výplatnici vytištěnou a dobře uschovanou.
Celá hysterie okolo „bezjízdenkové“ Ostravy je podle mě zbytečně nafouknutá, minimálně dokud nebudeme vědět, jak bude fungovat systém kterém DPO papírové jízdenky nahradí – tedy slibované „kreditové“ jízdenky. Z toho mála co víme možná dojde k situaci, že kreditové jízdenky zcela organicky papírové nahradí a po roce už si na papírové nikdo nevzpomene. Tedy že jen dojde k obměně technologií. Taky je možné, že kreditové jízdenky budou od počátku koncipované jako doplňkový prodej pro turisty, ať už malou prodejní sítí, nebo vysokou cenou. Co chci říct je, že NEVÍME jak bude systém fungovat. A obhajovat si svou domnělou pravdu na… Číst vice »
Už jen to,že minimalni cena bude 100 kc,je vysmech turistum a prilezitostnym cestujicim.
Částka 100 Kč padla v rozhovoru jen jako úvaha a do zavedení systému se může ještě stokrát změnit. A může se měnit celkem jednoduše i po zavedení systému.
A to je přesně to o čem mluvím. My nevíme jak ten systém bude nastavený. Máme jen útržky informací. Vy jste na základě těch útržků usoudil, že systém je špatný a „výsměch turistům a příležitostným cestujícím“. Přitom víte jistě, že to opravdu bude minimální částka? Víte jistě, že nespotřebované jízdenky nepůjde vrátit?
Londýnskou Oyster si taky nenabijete méně než pěti librama. Ostatně, denní jízdné v Ostravě je 80 Kč, takže tu dvacku si odmítači karet rádi připlatí, jak zde všichni tvrdí, i kdyby ten zůstatek už nikdy v životě nevyužili.
Nepovidejte, ja ji zrovna dnes nabil jen £3
klesla libra, tak aaa ok.
Proč bych měl kupovat denní jízdné, když chci jen jednu jízdenku ( protože jich víc nepotřebuju)?
Vy už nepojedete zpátky?
A když půjde zpátky pěšky, tak co?
ježiši pěšky po městě ?? Počkejte kolik se jich do vás pustí… Dneska pěšky to váš každý pošle do jeskyně….
Do jeskyně asi zase ne. Ale na druhou stranu, při extrémní rozlehlosti Ostravy to přece jen není moc pravděpodobný scénář.
Reálně si to umím představit při cestě z ÚANu do Centra, řekněme pokud na cestu tam bude špatné počasí. Ale jinak to budou opravdu hodně vzácné případy.
Třeba jedu ze Svinova na UAN? Nebo za někým, kdo mne zpět jezme autem? Nebo mi jedna jízdenka stačí i pro návrat?
Asi si chce zodpovědět otázku, pro koho může být 100 Kč problém Pro lidi na pracovní cestě ne, ti si to vyúčtují bez ohledu na počet projetých jízd. Pro občasné návštěvníky Ostravy taky ne, ti je spotřebují příště. Pro jednorázové turisty zpravidla taky ne, protože ti většinou budou mít dvě a více cest. A pokud se bude dát použít pro dvě osoby na jednu cestu, tak je to akorát. Zbývají lidé, kteří potřebují jen jednorázově jednu cestu. Třeba za známým, který je dále bude vozit autem. Ti by měli v takovém případě smůlu. Ale kolik takových cestujících (bez možnosti koupit… Číst vice »
Zajímavý klam „sám si (nepřesně) odpovědět a pak a pak polemizovat sám se sebou“ – ve smyslu pominutí mnoha dalších případů, kdy:
– i pro 24hodinovou jízdenku při ceně 80 Kč platí, že z těch 100 Kč je zbytečně „20 Kč navíc“.
– jednorázoví turisté mohou např. jet jen z nádraží do vítkovické arény na hokej (či jinou kulturní akci) či „naproti“ na fotbal, takže spotřebují dvě jednorázové jízdenky = předplacení sta korun je pro ně nesmyslně vysoké.
Plus několik dalších možných příkladů.
A opravdu je pro ně taková problém mít s sebou ODISku? Nebo klasickou platební kartu? Aspoň jeden člověk ve skupině?
Přijel jsem v září po dvaceti letech vlakem do Ostravy . Na nádraží jsem si koupil dvě papírové jízdenky (cesta na Dolní Vítkovice a zpět). Bylo to pěkné, ale příštích deset let se do Ostravy nechystám – a teď babo raď… Co je ODISka fakt netuším.
A jaká je pravděpodobnost, že nemáte u sebe platební kartu? Ten systém, který už nyní funguje je nejjednodušší co existuje – nehledám trafiky, drobný, nic, nastoupím do vozu a pípnu svoji bezkontaktní kartou. Tím pro mě vše skončilo, nečekám na papír, nic.
A když je karta kontaktní, pípneš si čím?
Až teď mi došlo, že MHD v Karviné , Orlové atd. nemají papírové jízdenky už snad bůh ví kolik let a těch měst bude více. Takže MHD bez papírových jízdenek je vzhledem k dnešní době a teď to preženu “ staré jak lidstvo samo“
Pamětníci z Karviné a okolí pomožte…co se psal za rok kdy zrušili papírové jízdenky na MHD? Tipuji rok 2002
– Argumentační klam „v místě Y to je stejně nevhodné/ještě horší než v místě X“ (což neříká nic o tom, zda situace v místě X je vyřešena vhodně či nevhodně). – Další rozdíl je v aspektu odbavení (Karviná + Orlová – nástup předními dveřmi, kupování jízdenek i u řidiče; platit lze i v hotovosti; např. v Karviné byla platba bezhotovostně zavedena až od 6/2018). – https://www.3csad.cz/media/files/48/file/tpp-mhd-karvin-od-10-6-2018.pdf Jízdenky uvedené v tomto seznamu tedy nejsou při nástupu do vozidla + platbě jízdného (od cestujícího směrem k řidiči) řidičem (resp. strojkem, který je řidičem ovládán) vytisknuty? Co když by si řidič nechal peníze… Číst vice »
Obdržet jízdenku od řidiče v Karviné je často problém. Ale už na učňáku cca 2002 byly jen čipovky… Ale marně vzpomínám na ten rok.
„Obdržet jízdenku od řidiče v Karviné je často problém.“ V tom případě ale jde o vážnou věc znamenající mj. nevydání daňového dokladu při hotovostní platbě (srov. s vysokými pokutami pro živnostníky při nevydání účtenky). Tak jako tak, z hlediska diskutovaného tématu irelevantní; na rozdíl od relevantního údaje, že papírové jízdenky v Karviné apod. reálně vydávány JSOU.
V Karviné je bida, cestující se skládá na plat autobusáka. V některých regionech zcela běžné.
„Argumentační klam“ je výrok pouze tehdy, snaží-li se vás oklamat.
Pokud pan Svačina pouze konstatoval fakt, pak je to „fakt“, a ne „klam“ (aneb to, že jste nedávno objevil na Wiki článek „argumentační klamy“ neznamená, že to musíte cpát všude).
Lžete.V Karviné,Orlové,Havířově a Frýdku Místku provozuje MHD společnost 3csad.U té nastupujete předními dveřmi a nemáte-li předpatní jízdeku-na čipové kartě,koupíte si za hotovost u řidiče PAPÍROVOU jízdeku.Zduraznuji,za hotove a paoirovou,ta je jasnym dukazem o provedene platbe.Takze tu nesirte lzi,diky moc 😉
Jsem to blbě napsal…pravda. já myslel papírové jízdenky v trafice koupené. Ano nákup u řidiče je možný. Já jen marně vzpomínám kdy zmizeli jízdenky z trafik.
z trafik zmizely jízdenky jak se provalilo, že 60% je falešných a to zmizelo snad na celé moravě tak před 15lety v každým městě co provozuje malou mhd. A ten řidič vydá papírek z pokladny, jízdenku už nikdo neprodává, nebot řidiči šulili, žehlili a čistili. Pletete si jízdenku a papírek z tiskárny kasy.
Tak oni především zmizely ty trafiky. Dneska o trafiku člověk nezavadí.
Hm, můj tatík, důchodce, který nemá účet, kartu a chytrý mobil, se evidentně na výletě v Ostravě v MHD neprojede 🙁
Chůze je zdravá
Jo,hlavně po smogem ovoněné Ostravě,to je přímo lahůdka se procházet 😀
Tak proč tam jezdí 🙂
Neboj on tam nejezdí, on jenom potřebuje příklad proč to nejde.
Stačí obyčejný mobil s SMS
S SMS jízdenkami mám zkušenost z pražské i otrokovické MHD takovou, že prodleva mezi odesláním požadavku a přijetím jízdenky je i několik minut. Tedy, krajně nešťastný systém.
Bohužel je to tak, na druhou stranu, v Ostravě přidávají k SMS jízdence 10 minut, tudíž místo 60 minut, platí 70 minut, tak je vidět snaha tohle alespoň nějak řešit. Mě většinou přišla do dvou minut, ale zažil jsem i 8 minutové čekání. Dnes už dlouho jezdím na roční kupón na ODISce, tak nemám aktuální srovnání
V Brně to řeší tak, že u té dražší (29 Kč SMS – 27 trafika/automat) je ještě snížená platnost z 90 minut na 75 minut. Což přesně odpovídá tomu, když jedu něco vyřídit do centra, tak mi většinou těch pár minut chybí, ale neřeším to, prostě to dojedu. Jen u základní (předražené) 20 Kč na 15 minut je u SMS 20 minut právě kvůli té prodlevě. Nutno dodat, že s tím byly dřív docela problémy, občas jízdenka nedorazila vůbec nebo klidně s půlhodinovým zpožděním (ale původní platností), teď to funguje ok a jízdenky chodí cca do minuty.
U Prahy mě to štve v metru, tam je nutné čekat a kolikrát to opravdu trvá. Na povrchu to neřeším a nastupuju většinou i bez obdržené jízdenky.
kamile, jestli máš tatu rád, tak zajdi sním do banky, která má zdarma učet a kartu a nemusíš se strachovat, jestli tatu nepraští před poštou po důchodě.
Taky nechápu ten boj za složitější, horší a nebezpečnější systém.
Samozřejmě že by papírové jízdenky v MHD měly zůstat zachovány, při přiložení karty nemám žádnou kontrolu o provedení a výši platby. Při nabití elektronické odisky taky dostanete papír jako dřívější kupon kde je natištěná platnost,zona,výše úhrady…………….takže ta elektronická odiska je úplně zbytečná. Kromě toho je známo několik případů kdy se cestující až z výpisu z účtu dozvěděl že na jedno přiložení mu bylo strženo peněz za dvacet jízdenek.
karta si nevezme více plateb ve stejný čas, banka to okamžitě vrací a na učtě to nepoznáte.
Stále čekám na odpověď, jak budou řešeny případy, kdy potřebuji fyzický doklad k proplacení jízdného při služebních cestách. Nebráním se placení bezkontaktní kartou, ale je potřeba, aby terminál vytiskl nějaký doklad o zaplacení jízdného.
při každé služební cestě napíšete zprávu a tam uvedete, že jste jel mhd a učetní vám dá peníze, jestli to nepíšete, tak si zjistite něco o služebních cestách a jejich proplácení.
Do zprávy si můžete napsat, co se vám hodí.
vy napíšete i odkaz na ceník.
A jak to udělá OSVČ, kde pro účely svého účetnictví/daňové evidence potřebuje mít ke všem svým uznatelným nákladům daňový doklad?
Holt nebude mít o dvacku nižší náklady
Nebude mít o dvacku VYŠŠÍ náklady (a to za každou jízdu, tzn. počet jízd krát počet jízdenek). (Mimochodem, skutečně jde o relevantní objektivní odpověď, nebo názor uživatele „AAA“ nezakládající se na souladu s pravdou?)
Řešíte blbosti. Všechny tyhle systémy mají cestu, jak z nich získat daňový doklad, byť to vyžaduje separátní žádost někde na webu pomocí variabilního symbolu, který najdete v bankovním výpise.
Představa OSVČ na služebce v MHD je nádherná… Kamchodíte na ty vtipy?
než já to nadatluji vy jste taky přišel, že osvč jsou podvodníci a hledají jízdenky v koši a dávají to své učetní?
znáte nějakýho osvč který jezdí na služební cestu mhd?
Ano. Např. kombinace vlak + po Praze dojet MHD
Možná to tak funguje u Vás, ale obvyklé je přikládat jízdenky.
Tak to je dobrý nesmysl, zjevně jsi moc cest neúčtoval nebo máš kliku na účetní, která se s tím nepáře. Jsem zvědav, co by na „odkaz na ceník“ bez doloženého dokladu (jízdenky) řekl FÚ….
Kolega to dělá tak, že když jede vlakem, koupí si jízdenku na internetu a až přijede, vytiskne si ji. V MHD si koupí SMS jízdenku a požádá si o daňový doklad. Pražáci to mají třeba tady: http://www.smsjizdenka.cz/MATicketsDPP/sms/tisk.do
Například v Plzni při zakoupení elektronické jízdenky v MHD prostřednictvím MasterPassu vám přijde daňový doklad do mailu. Jinak v Ostravě je možné si jednu, nebo více karet zaregistrovat do systému a v systému si pak najdete daňový doklad.
Ostatně ne vždy jde zcela jednoznačně prokázat, co jsem projel např. při zahraniční pracovní cestě do Lisabonu, nebo do Porta – existují pouze univerzální papírové čipové karty /tedy něco co zřejmě zavedou v Ostravě/ za poplatek 1 Eura a ty lze 1 rok stále dokola dobíjet…Nelze tedy vůbec prokázat, kolik jízd jsem absolvoval.
Jsem poměrně velký příznivec nových technologií, platbu kartou nebo mobilní aplikací používám co to jen jde, ale … 1) když někde zaplatím jenom pípnutím, nemám jistotu, že platba skutečně proběhla, tak jak jsem si představoval, že mám zaplaceno a ne, že jsem omylem klikl na jinou položku, zaplatil něco jiného, než jsem chtěl a v podstatě nemám kontrolu, jak to je. Zobrazení rekapitulace na displeji neberu, to se dá přehlédnout … 2) když někomu chci koupit lístek u bezlístkového systému s ním musím cestovat celou cestu, abych mu dělal nosiče jízdenky. U systému s výdejem papírových jízdenek, klidně zakoupených pomocí… Číst vice »
2) vy jste opatrovníkem nějakých retardovaných osob?
3) už jste se mentálně vypořádal s tím, že takto vykonstruovaný „blackout“, který „šikovně zasáhne“ datové centrum vaší banky, vám smaže peníze z účtu? Ne? Šup s nimi do štrozoku, tam jsou v bezpečí…
Když nastane ten váš blackout, tak stejně MHD nebude jezdit, takže se nemusíte start o jízdenku. Nebo ten blackout nastane jen tam kde se vám to hodí?
Poraďte jak řešit tyto životní situace 1) potřebuji daňový doklad k jízdnému na pracovní cestě, 2) mám kontaktní platební kartu-záměrně, 3) na prac. mobilu mám zablokované platby MHD i 9xx čísla, 4) mám zaseklý soukr. mobil a čekám 2 dny na vybití vestavěné baterkie a tedy restart.
V Ostravě tedy načerno MHD nebo Uberem? Jsem ve středním věku, flexibilní, nelpím na tradičních hodnotách a ani se nebráním změnám, pokud jsou to změny k lepšímu.
1) ať zaměstnavatel umožní platit SMS na služební číslo ( my to tak v práci máme)
2) pořiďte si bezkontaktní
3) viz bod 1
4) mám takový telefon 8 let a nikdy se nic takového nestalo, chtělo by to nový telefon, lépe se o stávající starat nebo si přečíst návod jak ho restartovat hned.
1) je to velká nadnárodní firma, kde se k požadavkům jednotlivce nepřihlíží, 2) bezkontaktní nechci kvůli nebezpečnosti, 4) je to nový mobil a nebyl levný.
1) nesmíte se nechat šikanovat, jezdit jediný v nadnárodní firmě na služební cesty….
2) v čem spočívá její větší bezpečnost/nebezpečnost
4) zřejmě špatný kup, když vám to dělá toto
S tou bezkontaktní kartou mi to připomíná vousatou anekdotu o pánovi, co na ochranu před AIDS nosil neustále nasazený prezervativ. Na dotaz lékaře, zda mu to nepřekáží, odpoví, že nikoliv, že před akcí si jej vždy odloží.
A stejně tak to mají „flexibilní“ strejci ve středním věku s pochopením bezkontaktních karet…
Ad 2) V tom že se s ní dá platit i bez zadání PINu.Ostatne i banky přiznávají, že bezkontaktní platby jsou pohodlné pro uživatele (a umožňují platit třeba právě za jízdenky ) , ale jsou bezpečnostním rizikem. Proto také bez řečí vrátí peníze, když platbu reklamujete
Vidíte banka vám bez řečí vrátí peníze, tak co řešíte.
I nové mobily s vestavěnou baterií mají maličké tlačítko na špičku tužky, většinou někde u SIM karty, nebo SD karty na restart. Taky se mi to stalo u zánovního dražšího přístroje.
To je fuk, když mám služební i k soukromému užití, tak nepotřebuji soukromý.
To mám taky, ale zaměstnavatel blokuje všem čísla 9xx, takže tím i nákup jízdenek.
k bodu 1) na pracovní cestě v Ostravě platím většinou bezkontaktní kartou. Potom stačí najet do systému ODISky a vytisknout si dané platby a ty přiložit k vyúčtování služební cesty
To je moc jednoduchý, oni nemají bezkontaktní karty, nechali si doma brejle a jsou z Českých Budějovic. Buďte soudný a uznejte, že takový use case vyžaduje papírový lístek z trafiky.
Třeba DPO do té doby přijde s nápadem, že si na nádraží nebo na jiném kontaktním místě za vratnou sumu nabiješ ODISku buď penězmi, nebo nějakou časovou jízdenkou na zvolený počet dní. V Brně to tak funguje. Během Vánoc jsem si koupil 10denní jízdenku na bankovní kartu.
A máš vyřešeny všechny tvoje životní situace.
Co když přijedu např. vlakem po zavíračce?
Dobrá otázka, i to se může stát. Zatím na to nedokážu odpovědět, ale něco takového určitě mají v zahraničí vyřešeno.
A co když teď přijedete, všechny trafiky budou zavřené a nepůjde elektrika a nebudou fungovat automaty? A v tom jediném, který je na baterky zrovna došly lístky.
anebo nemáte drobný, jeno kartu a tisícovku.
Tak ještě se můžete rozbrečet, to funguje spolehlivě. Zrovna Brně na nádraží najdete spoustu empatických lidí, kterým neustále taky někdo ubližuje. A většina taky bojkotuje karty, telefony, internet a někteří i mýdlo. Tak můžete brečet spolu.
Pane Šindeláři, a co začít u sebe a jít vzorem? Proč Zdopravy nevychází papírově? Vždyť když si vás přečtu, tak jsem do světa pustil svojí IP adresu a když tady napíšu příspěvek, tak po mně chcete e-mail. 🙂 Máte nějakou poštovní adresu, abych dotaz na vás mohl sdělit poštou?
Vaší odpověď tuším, vždyť by se to nemohlo vyplatit a když nechci sdělovat své údaje, tak to tu nemám číst. A stejně je na tom Ostravská MHD, když se bojíte o své údaje, nikdo vám nebrání tou MHD nejezdit.
Tendenční srovnání hned v několika ohledech:
„A stejně je na tom Ostravská MHD, když se bojíte o své údaje, nikdo vám nebrání tou MHD nejezdit.“
Srov. soukromý subjekt vs. subjekt poskytující služby veřejného charakteru. Totéž pak aspekt „Vždyť když si vás přečtu, tak jsem do světa pustil svojí IP adresu“.
„Proč Zdopravy nevychází papírově?“
Jedním z důvodů je mj. principiální neaktuálnost takového způsobu vydávání (elektronicky lze zajistit do pár hodin po zjištění informace; tištěně nikoliv). U jízdenek toto přirovnání neplatí.
Sorry,ale tohle je naprosto dementní názor.Na web z dopravy se snad skládáme z veřejných rozpočtů?Ne,neskládáme! Narozdíl od toho bezedného hnusného molochu jménem dopravní podnik Ostrava. Deník z dopravy si tak klidně může říct,že bude vycházet jen elektronicky,jelikož si na sebe vydělává SÁM.Ostravskou MHD platíme všichni z daní,takže říct“ když se vám to nelíbí,nejezděte“ mi přijde jako nehorázná drzost z vaší strany.
My jsme si zvolili pro náš projekt internet dobrovolně. Poštovní adresu samozřejmě máme, jako každá firma. A pokud jde o vás, naše čtenáře, snažíme se je „šikanovat“ co nejméně. Nechci Vám radit, ale e-mail si můžete vymyslet, nijak neověřujeme jeho funkčnost. Jinak aby bylo jasno, glosa neodsuzuje technologie, ale volá po možnosti volby. A ta by u služby placené z veřejných peněz být měla. A náhodou jsem taky rád, že nás čtete, takže vás určitě nebudu posílat jinam.
Jinak taky mám účet v bance a mobil, ale třeba to na důchod všechno zruším 🙂
Ale město Ostrava si to taky zvolila dobrovolně a odsouhlasili si to sami lidmi které občané Ostravy zvolili a kteří odvádí městu daně a tedy dotují DP. A víceméně ne ostravaci do toho nemají co mluvit.
Kde si to odslouhlasili???V Ostrave bylo nejake referendum?Mluvim jsem o tom s nekolika lidmi z Ostravy a temer nikdo z tohoto pseudosystemu neni nadseny,naopak.Schvalne zkuste nastouoit do tramvaje a zeptat se lidi na nazor 🙂 Pokud si to nekdo zvolil,tak to bylo vedeni molochu jmenem dopravni podnik….A ze do toho lidi nemaji co mluvit? 😀 Drzte hubu a krok,to uz tu jednoutu bylo,soudruzi,ne?
Ohledně záměru tramvaje na Budějovickou co by znamenala zánik až stovek parkovacích míst bylo referendum? A to zde bylo hýkání že demokracie znamená že menšina se podřizujě většině.
Argumentační faul – red herring.
Nikoliv, to byl argumentační gól soupeři.
red herring = USA: Kolik je v SSSR průměrný plat kvalifikovaného dělníka? SSSR: A vy zase bijete černochy!
Aspoň se nauč co to vlastně znamená, ty faule. Toto je zcela adekvátní porovnání k tomu blábolu s referendem.
Nesmysl. Politici rozhodují o spoustě věcí a žádné referendum se nekoná. Bylo referendum k tomu, aby se postavila tramvaj na sever Poruby? Nebylo. Bylo referendum k tomu, aby se rekonstruovalo svinovské nádraží? Nebylo. Kdo ví, třeba ty peníze mohli využít lépe a užitečněji. Třeba existoval ještě palčivější problém, než byl tehdy stav nádraží Ostrava-Svinov.
A vůbec – na nějaké referendum není český národ zralý. Nejsme Švýcaři. Bohužel.
V mojí sociální bublině je to naopak, a pokud vyřeší 24 hodinovou jízdenku při platbě kartou, tak mi nebude vadit už nic. Chápu, že se to někomu nelíbí, ale je dost Ostraváků, kteří to vítají. Tohle sem píšu jen pro vyváženost diskuse
“ A víceméně ne ostravaci do toho nemají co mluvit.“ Nikoliv, protože i neostraváci budou osobami dotčenými tímto opatřením (ba snad více než místní, uvážíme-li, že část místních využívá MHD pravidelněji, tzn. má předplatní jízdenku = toto opatření se jich netýká). Mimochodem, opět zajímavé tendenční srovnávání.
Dotčení sice budou, ale platit to nebudou (krom té směšné ceny za jízdenku)
To proč požadujete po ostatních médiích, abyste je koupil na stánku: „…číst papírové noviny z trafiky…“ 🙂 Papírová média budou dále ubývat. A jako valná většina z nás dostává své peníze na účet, tak zřejmě bude časem přibývat měst, kde se na papírový lístek nesvezete.
Zajímavé, že ani Jančuru, který má možná daleko menší poměr papírových cestujících než DPO, taková „inovace“ nenapadla. Při platbě přes internet má každý asi 20 možností, jak zaplatit. Proč se s tím Jančura patlá, když by mohl implementovat jenom nějaké tři nejčastější a ostatní, ať se přizpůsobí? A kdo se nechce přizpůsobit, ať jede s konkurencí.
Problém buse v tom,že hnusný moloch jménem DP žádnou konkurenci,narozdíl od Jančury,nemá.Kdyby hypoteticky existovala nějaká myslitelná konkurence,která by je mohla v soutěžích o provoz MHD ohrozit,chovali by se úplně,ale úplně jinak.Takhle si ale prakticky mohou dělat,co chtějí a sr*t cestujícím na hlavu….Ale hlavně,že mají wifi,USB port a „nový elektrobus“ 😀 .. To pro ty důchodce,kteří jsou jednou z hlavních skupin cestujících v mhd,je opravdu extrémně důležité
Ale vždyť Wiffi a USB zásuvky je to co cestující v HD vyžadují ( jo a ještě klimatizaci)….
No nevím,jestli vyžadují nebo ne,ale rozhodněrvyžadují,vyžadujívyžadují,aby měli možnost s v klidu a s jistotou koupit jizdenku.To vyzaduji urcite vic,nez „novy elektrobus“. A k tem USB portum-jen jedenkrat v zivote jsem videl nekoho je pouzivat,tak moc dulezite jsou.
Narážím na diskuze o soukromních na železnici, z nichž vyplývá, že tyhle tři věci jsou nejvíc to nejdůležitější. ….
Na železnici,když vlakem jedete hodinu,je fajn,ze mate moznost nabit si telefon.V MHD je to ovsem zbytecne,zvlast za tuhle cenu
Jde ti vyloženě o formu dopravního podniku nebo o to, že je to jeden jediný dopravce?
Při platbě přes internet má každý asi 20 možností, jak zaplatit. …. ale hotovost mezi ně nepatří, že :)))
Třeba napadla, ale vyhodnotil ji jako kontraproduktivní.
Vidíte a všech 20 možností je bezhotovostní.
No a co když někomu přestane fungovat platební karta bezkontaktně? Nebo když se mu vybije mobil? Jednoduše bude v… Ano, spějeme k bezhotovostní době a tyto technologie tu mají místo. Ale zároveň bychom se neměli zcela zříci všech starých a osvědčených metod…prostě mít plán B. Nemluvě o tom, že pokud člověk potřebuje jízdenky účtovat, tak stejně jejich papírovou verzi potřebuje.
Hele a jakej plán B máte pro případ, že si zapomenete doma peněženku nebo tramvajenku? Každá technologie má svoje omezení a papír není výjimkou.
Budou li k disozici papirove jizdenky a zapomenu li tramvajenku,jednoduse si v automatu koupim jednorazovou jizdenku.Velice jednoduche 😉
Jedna věc je něco zapomenout…a druhá nemoct použít něco, co máte, z důvodu, který ne vždy dokážete ovlivnit 😉
když mu přestane fungovat karta, tak revizor nepozná jestli má zaplaceno či nikoliv a stejnak se z učtu to strhne až na druhý den jak systém vyhodnotí jízdné za den.
V zásadě jsou tyto diskuse zbytečné. Je jasný že společnost směřuje k bezhotovostní době. Každým rokem počet lidí, kteří nepotřebují hotovost každoročně stoupá. Když to v Ostravě nezruší teď, tak to zruší za dva tři roky stejně. Ten poměr karta: hotovost je jasný a jasný je vývoj, protože karty odmítají především starší lidé.
Pozor, možnost zaplatit v hotovosti zůstane (po zapůjčení příslušné specializované karty + jejím „nabití“ na nádražích, terminálech atd.). To co nezůstane, jsou fyzicky existující (papírové) jízdenky.
No právě, zase se dělá z komára velblouda.
Blbost. Elektronicke jizdenky si u CD kupuju minimalne 5 let a nemam pocit, ze by nekdo moje udaje zneuzil. Kdo by se chtel prohrabavat udaji stovek tisic lidi?? Pokud jde o nejaky spam, at uz v podobe e-mailu nebo telefonu, je ho porad stejne mnozstvi. Kdo by stal o udaje nejakeho A. R.?
Ale pokud chce nekdo pravo na vydani papirove jizdenky, pak mu klidne zajistim pravo, aby si zaplatil cloveka, ktery mu tu jizdenku vyda, cloveka, ktery ten papir vyrobi, a cloveka, ktery na jizdenku vyrobi tiskarnu.
Před x lety se řešilo podobné… zrušit či nezrušit jízdenky z lepenky. Při pohledu do peněženky koukam na x jizdenek, po dnešní cestě vlaky a MHD se fakt nemůžu dočkat až je všechny vyhodím..
Ja bych to rozdělil, u predplatnych jízdenek (měsíční, čtvrtletní, roční) lze používat například magnetickou kartu při vstupu do vozidla nebo při kontrole. Ale pro jednorázové cesty je jizdenka alternativou sms jizdenky. Navíc je spousta lidí, jejichž služební telefony sms jizdenky blokují.
„Před x lety se řešilo podobné… zrušit či nezrušit jízdenky z lepenky.“ V aspektu „co to znamená pro cestujícího“ to není „podobné“ – jízdenka vydaná počítačem, či lepenková (či případně v té době i psaná ručně) = vše jsou papírové, fyzicky existující jízdenky. Nynější ostravská změna se tomuto srovnání vymyká. „Při pohledu do peněženky koukam na x jizdenek, po dnešní cestě vlaky a MHD se fakt nemůžu dočkat až je všechny vyhodím.“ Je-li vaší osobní preferencí jiná podoba jízdenka, tak u ČD máte (přinejmenším u některých typů jízdenek) tu možnost – průvodčí pak jízdenku načte pomocí QR-kódu ve vašem tzv.… Číst vice »
hlasoval jsem pro NE a zajímalo by mně, jak ti co mají v mhd tu papírovou jízdenku kde skončí po vystoupení .
Taková papírová jízdenka se totiž v přírodě rozkládá až několik tisíc let. A déšť to jen zpomaluje.
Ty seš taky několik tisíc let….
Papírová jízdenka se v přírodě rozloží do pár měsíců, když do ní prší, tak za pár týdnů.
Je to jen buničina, trochu rozemletého dřeva a přírodně kompatibilní pojidlo…
Nemůžu mluvit za jiné, ale za mne zásadně v koši. Snažím se nechovat jako prase.
Je to těžké. Určitě je pár lidí, co si třeba chtějí ponechat právo jezdit na koni jako autem.
Holt doba je jiná… a každého semele.
Demagogická manipulace v několika ohledech:
– srov. obecně počet transakcí prováděných v hotovosti vs. kartou (rozhodně to není něco jako 0,1 % vs. 99,9 %)
– snaha přijít s (obvykle dost nepřesným) přirovnáním (viz i předchozí bod)
A několik dalších aspektů.
Bezpapírové jízdenky byly jiste inovací. Nepříjemné pro mě třeba je, že se zapomínám odhlásit při výstupu a tak platím dražší jízdenku. Pro mě teda papírové jízdenky stále nejsou špatné.
V předchozím zdejším článku + v mnoha komentářích na toto téma se až na poslední chvíli zmínil důležitý aspekt – jedině když mám označenou papírovou jízdenku „v ruce“, mám skutečně jistotu o její platnosti. Že jsem někde při nástupu „odpípl“ přiložením karty (ať už své platební, či té „zapůjčené“ zakoupené na některém ostravském nádraží/terminálu atd.) přihlášení do systému? Co když pak revizor bude tvrdit, že se mu tam nic takového neobjevilo? Zajímalo by mě právní „ošetření“ této situace.
Nebo reálná situace, která se stává, jen se všichni tváří, jakoby neexistovala. Občas prostě systém odmítne platební kartu a z cestujícího je rázem černý pasažér. SMS jízdenku mu revizor neuzná, protože si ji musí zakoupit před nástupem. Papírové jízdenky nebudou… Prostě paráda.
Těmito dotazy neustále bombarduji DP,ovšem bez úspěchu.Míato toho se dočkáte odpovědi na to,jak je zrušení „papíru“ skvělé,protože za to koupí nový elektrobus.Prostě směšnè,směšné,směšné.
„Míato toho se dočkáte odpovědi na to,jak je zrušení „papíru“ skvělé,protože za to koupí nový elektrobus.“ Tento (pseudo?)argument byl uveden v předchozím zdejším článku na toto téma. Do jisté míry jde o demagogii, protože vyčísleny tam jsou náklady, které jsou (dle vyjádření DPO) potřeba na vydání všech variant jízdenek + jejich distribuci přes trafiky; plus k tomu náklady na údržbu automatů na jízdenky apod. Srovnává se jen varianta „dosavadní stav vs. zcela bez papírových jízdenek“, nebyla srovnávána např. s variantou „automat na jízdenky jen ve vozidle“ (k vidění např. v Mostě/Litvínově) apod.
Mohli by mi ti,co dali palec dolů teda vysvětlit,jak se bude daná situace řešit ?? Evidentně v tom mají jasno,když mě označují za toho „blbého“ 😉
Nebo SMS jízdenka, kterou si reálně koupíte v Holešovicích 2 minuty před příjezdem tramvaje, na Masně přestoupíte, stihnete dojedet až na Olšanské náměstí a teprve tam vám SMS jízdenka dorazí do telefonu. Bylo to tehdy v prosinci, pršelo, teplota nuly a představa, že bych na přijetí jízdenky čekal na refýži půl hodiny a po té púl hodině ji teda dostal, ale platila by už jen půlhodinu, takže bych do cíle vážně neměl šanci dojet, mne opravdu fascinuje.
A pak se divte lidem, kteří do MHD raději nelezou.
Ostrava připravuje řešení bez papírových jízdenek … a Jablonec ho v sobotu zavedl jako úplně první v sobotu 26.1.2019 :). (S nástupem Busline pro DSOJ byly zneplatněny všechny původní jízdenky od DPMLJ, aniž by byly vydány nové.)
No, moc vtipné to ovšem není.
Jinak samozřejmě hlasuju mít vedle jiných způsobů nadále i možnost zaplatit hotově za papírovou jízdenku (to ostatně lze i v tom Londýně, často se objevujícím v argumentech „pokrokářů“). Krom (ne)anonymity (zneužita nebudou jen ta data, která vůbec nevzniknou) vidím i jakési „právo na vybitý mobil“…
S tím účtem v bance mi to připomíná, že mi ČVUT každou chvíli posílá na školní e-mail, že si musím do školního systému nastavit číslo účtu, jenže já žádný účet nemám, takže ty zprávy už půl roku ignoruji, ale pořád mi chodí znovu a znovu.
Jeden známý, majitel firmy, nabídl všem, kdo si zřídí účet a nechá si tam posílat výplatu, zvýšení platu o 100 Kčs. Do měsíce ho měli všichni.
a jak platíte za stravné, za kroužky, zajezdy atd. Nejste náhodou v exekuci?
Když potřebuji něco zaplatit, což se mi na vejšce ještě nestalo, tak to zaplatím hotově. Bankám prostě nevěřím a v životě bych jim nesvěřil ani halíř, ani křestní jméno. No a telefon jim ani svěřit nemůžu, protože ač mám někde SIM kartu, v životě jsem jí nepoužil, takže předpokládám, že už je dávno neaktivní.
bůh stebou, nevím, ale odstěhuj se, v eu tě nepotřebujeme. Jestli tohle povíš zaměstnavateli, tak tě vyrazí na hodinu. A ty peníze bereš kde?
Peníze nemám aktuálně kde brát, protože studuji. Přes léto si samozřejmě najdu nějakou brigádu – a z mé zkušenosti není vyplácení v hotovosti žádný problém.
Dostane je ( za práci) v hotovosti hezky na ruku?
Já vím hezký na ruku a bez daní.
a bez důchodu….
Na ruku nerovná se bez zdanění.
Peníze v hotovosti (na ruku) jsem dostával na brigádách běžně, a k tomu normálně pásku s výpočtem srážek.
A cca čtvrt století zpět mělo v platu „na ruku“ každý měsíc několik milionů zamestnanců
Proboha co je to za školu?
On fakt existuje nekdo, kdo nema ucet?
Když jsou učty i karta zdarma, ale existuje, ten kdo je v exekuci. Znám asi tak tři lidi, výplatu si nechávají posílat tchyni i manželce to nejde. NARRE se asi svezl s rodiči.
Cca desetina populace. Teďy asi milion lidí
Mám kamaráda, žije na vesnici, nemá auto, mobil ani účet v bance. Přitom úspěšně podniká.
Mohu se zeptat v čem podniká, není-li to tajné?
https://www.csfd.cz/film/50300-instalater-z-tuchlovic/prehled/
Každý řemeslník může docela dobře existovat a podnikat bez bankovního účtu. Jednou za rok daně zaplatí na pokladně FU nebo složenkou, materiál vám ve velkoobchodě prodají za hotové a za práci je v dnešní době i lepší si nechat zaplatit na ruku ihned po jejím provedení, než doufat, že vám tu fakturu možná někdy zaplatí…
Těžba a zpracování dřeva.
Takže má třeba ještě vkladní knížku?
Ty byly myslím již zrušeny
Kam si teda ukládá peníze?
Záleží jak moc můžete spořit/ investovat, ale existují možnosti, jak zhodnotit peníze bez banky.
Můžete každý rok koupit kousek zlata , nebo pár metrů pole. Takhle to dělávali sedláci. Když měli navíc, přikoupili další krávu, pole, grunt… Nebo ženě zlatý náhrdelník, prsten, šperk… Když se nedostávalo prodali krávu sousedovi a prstýnek Židovi ve městě…
Mělo to výhodu v tom, že peníze byly uloženy ve fyzickem majetku, který měl svou cenu bez závislosti na společenském systému ( zlato je ceněné ve feudalismu, i v kapitalismu…)
Na jakém černým trhu lze koupit zlato za hotové? Jen abych do budoucna věděl. Jako zase to s tou pohádkou neprehanejte začíná to být neuvěřitelný.
Jsou makléři /obchodníci jenž vám fyzické zlato ( tedy kov) naprosto legálně prodají. A opravdu neexistuje zákon, který by vám zakazoval takovouto transakcí zaplatit hotovými penězi ( pokud nenakupujete za víc než nějakých 1000 (?)euro ).
Několik nich sídlí například ve Švýcarsku
Asi do hrachu 🙂
A co bude dělat za půl roku až bude muset mít EET?
Zajimave. Studuji CVUT a nedovedu si predstavit, ze bych pri denni navsteve Billy (aneb nakup socanskeho obeda, abych neumrel hlady) napred musel dojit do jednoho z prilehlych bankomatu-ale i na to bych ten ucet v bance musel mit. Z ceho teda platite? Chodi Vam penize obalkove? 😀 A to dost mozna ani nevite, ze jste na tracingu kdekoliv na PC, v metru atd. Vysledek je tak dost diskutabilni, ale neodsuzuju Vas, jen mi to pripada trochu paranoidni. 🙂 Vtip je totiz v tom, ze kdyby se najednou vsem smazala cisla z uctu, jeden z realnych scenaru je ten, ze byste… Číst vice »
Proč byste musel do bankomatu denně? Stačí jednou dvakrát měsíčně . Snad víte na jak dlouho vám vydrží například tisícovka a tudíž si vezmete do peněženky peníze třeba na tři dny spotřeby.
Ještě stále musíte dostat od zaměstnavatele výplatu cash v pytlíku, pokud o to požádáte. Protože fyzickou hotovost jako zákonné platidlo doposud u nás nikdo nezrušil
S výplatou mzdy za hotové jsem se v poslední době setkal jen párkrát, ale za to vždycky zatím bylo nějaké šméčko. Takže já chci vždy na účet je to mnohem jistější.
Pokud by došlo k tomu co píšete, že spadne systém , tak za hotovost samozřejmě normálně nakoupíte. Obchodník ví, kolik stojí rohlík a že mu tudíž máte dát dvě koruny. Akorát si zkrátka to že mu ze skladu ubyl jeden rohlík a na tržbě přibyly dvě koruny napíše tužkou na pytlík od mouky… To je právě ta výhoda fyzické hotovosti. Že vám ji nikdo nevymaže z účtu kliknutím myši.Ze s ní zaplatíte i při totálním kolapsu , kdy nepůjde týden elektřina ani internet. Že sice bude Systém vědět, že jste si desátého vybral z bankomatu na rohu svoji výplatu 20.000,… Číst vice »
Obchodník sice ví kolik stojí rohlík ale taky ví že ho nedostane do účetnictví takže vám stejně nic neprodá. Krom toho dnes jsou skoro všechny péče řízený počítačem, takže vám ho ani nikdo bezpečné a vy se můžete s hotovosti již leda tak vyfotit.
Jaká je pravděpodobnost že vám někdo smaže účet a jaká že vás někdo vykrade se vší hotovostí a vy nemáte ani papír kolik vám vlastně ukradli?
Celá staletí se účetnictví vedlo na papíře a pro účely obchodníka a výběrčího daní to stačilo.
V ten daný moment by ho obchodník do účetního systému nezadal, ale není přece problém si vést potřebné záznamy jiným způsobem ( na papír) a zadat do Systému dodatečně .I zákon o EET to umožňuje. A byl bych špatný obchodník, kdybych měl na krámě pár beden rohlíků, které vám neprodám a radši to nechám ztvrdnout jen proto, že nejde internet, a nemůžu tudíž tržbu ihned hlásit Babišovi